Voiko kyse olla adhd:stä?
Voiko näillä oireilla mielestänne olla syytä selvittää mahdollista adhd:tä?
16 v lapsi valittaa jatkuvasti, että ei pysty keskittymään. Luetusta tai kuullusta ei jää mitään mieleen. Läksyihin menee tunteja päivässä ja suuri osa viikonlopusta. Suuri osa tästä ajasta menee siihen valitukseen, että ei tajua, ei muista, ei pysty keskittymään.
Hypistelee jatkuvasti sormiaan, nytkyttää jalkaa. Tämä alkanut 8. luokalla. Aiemmin ei tuollaista.
7. Lk asti ei mitään keskittymättömyyteen liittyvää ollut. Ei uppotumista, ei vilkkautta.
Muistaa aina kaikki aikataulut, ilmoittautumiset yms. On superjärjestelmällinen ja johtajatyyppiä (=huolehtii muidenkin asioista). Erittäin siisti. Peruskoulun päättökeskiarvo lähes 10. Nyt lukiossa arvosanat enimmäkseen n. 9.
Luetunymmärtäminen aina ollut vaikeaa. Oppi hitaasti lukemaan. Lukee kuitenkin huvikseen kirjoja. Heikko sanavarasto.
Nukkuu hyvin ja riittävästi, säännöllinen ruokarytmi. Somea tuijottaa liikaa.
Ei usko itseensä, kokee olevansa huono. Luulee koulunumeroiden tulevan vahingossa, vaikka oikeasti ei osaa.
Kokee äänet erittäin häiritsevinä. Esim. muiden juttelu, kellon tikitys, ilmastointi. Keskittyy noiden kuunteluun.
Suvussa ei diagnosoitua keskittymisvaikeutta.
Aiemmin ajattelun, että ei syytä adhd-tutkimuksiin ole, mutta mitäs muut ajattelette?
Kommentit (18)
Minun mielestäni on jollain tavalla nepsy. Kyllä ihminen voi olla juuri tuollainen johtajatyyppi, ja silti kirjolla. Tunnenkin sellaisia henkilöitä.
Tutkimukset voisivat olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukio on oppimisympäristönä erilainen kuin peruskoulu. Vastuuta tulee oppilaalle enemmän ja miksi poikasi voi oireilla ihan sitäkin. Hän ei osaa olla siellä vielä.
Olen adhd ja minusta poikasi ei vaikuta ihan siltä. Kaipaisi enemmänkin keskustelua ja tukea aikuiselta, miten selvitä lukiossa.
Tämä keskittymispulma alkoi kasilla, ei siis liity lukioon.
Autetaan häntä paljon läksyissä. Lähinnä tarvitsee ihan vaan kannustusta ja muistutusta, että hei palaas tähän hommaan. Pitkässä matikassa tarvitsee ihan konkreettista apua.
Ap
ADHD tutkimuksiin ei kai enää pääse helposti. Lääkkeen vaikuttava aine on amfetamiinia. Minullakin ehkä on tuo mutta arvelluttaa mennä lääkäriin vaikka töiden takia sitä ehkä tarvitsisin.
Ei. ADHD:ta ei ole.
T: Tampereen spykologi
Luulee koulunumeroiden tulevan vahingossa, vaikka oikeasti ei osaa.
Miten niin ei osaa, vaikka arvosanat ovat vielä lukiossakin hyviä?
Vierailija kirjoitti:
Luulee koulunumeroiden tulevan vahingossa, vaikka oikeasti ei osaa.
Miten niin ei osaa, vaikka arvosanat ovat vielä lukiossakin hyviä?
Tuohan on ihan yleinen ajatusmalli. Ajatellaan, että se oma kymppi ei tarkoita, että osaa, vaan esim. siitä, että kysymykset ovat sattuneet olemaan helppoja tai ope luulee, että osaa, vaikka oikeasti ei osaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on jollain tavalla nepsy. Kyllä ihminen voi olla juuri tuollainen johtajatyyppi, ja silti kirjolla. Tunnenkin sellaisia henkilöitä.
Tutkimukset voisivat olla paikallaan.
Mikä erityisesti viittaa mielestäsi autismiin?
Autismin kirjon piirteitä suvussa on paljonkin. Tätä lasta on aina pidetty "normaalina" verrattuna kovasti piirteitä omaaviin sukulaisiinsa.
Yksi syy itsetunnon heikkouteen on juuri siinä, että lähipiiri on täynnä erikoisia "neroja".
Ap
Jos numerot on kuitenkin hyviä viittaisi enemmän autismiin. Meillä lapsella lähti numerot laskemaan selvästi ja diagnoosi ADHD.
Muistatko, tapahtuiko ennen tuota kasiluokkaa mitään sellaista, joka olisi voinut stressata tai masentaa poikaasi? Jotain pidempikestoista, kuten esimerkiksi kiusaamista, jonkun opettajan silmätikuksi joutumista, kavereista eroon ajautumista tai muuta? Käsittelemätön stressi ja ahdistus voivat oireilla motorisena levottomuutena, kun ne ovat "varastoituneet" kehoon eikä niitä ole päästy sieltä purkamaan. Molemmat voivat myös vaikeuttaa asioihin keskittymistä sekä niiden oppimista, mikä taas ruokkii huonommuuden tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Muistatko, tapahtuiko ennen tuota kasiluokkaa mitään sellaista, joka olisi voinut stressata tai masentaa poikaasi? Jotain pidempikestoista, kuten esimerkiksi kiusaamista, jonkun opettajan silmätikuksi joutumista, kavereista eroon ajautumista tai muuta? Käsittelemätön stressi ja ahdistus voivat oireilla motorisena levottomuutena, kun ne ovat "varastoituneet" kehoon eikä niitä ole päästy sieltä purkamaan. Molemmat voivat myös vaikeuttaa asioihin keskittymistä sekä niiden oppimista, mikä taas ruokkii huonommuuden tunteita.
Ei mitään erityistä ole tapahtunut. Ala-asteen luokka oli ihan kauhea, joten tykkäsi yläasteelle pääsystä, kun luokka oli ihan tavallinen (ei siinä mittakaavassa väkivaltaisia häiriköitä, kuin ala-asteella). Ei ole koskaan ollut kiusattu, on kavereita ennen ja nyt lukiossa vielä enemmän. Kasilla varmaan alkoi enemmän stressata numeroista, kun halusi samaan huippulukioon, jossa sisaruksensa olivat olleet. Usein siis toisteli, että on pakko saada kymppi kokeesta, ettei keskiarvo tipu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko, tapahtuiko ennen tuota kasiluokkaa mitään sellaista, joka olisi voinut stressata tai masentaa poikaasi? Jotain pidempikestoista, kuten esimerkiksi kiusaamista, jonkun opettajan silmätikuksi joutumista, kavereista eroon ajautumista tai muuta? Käsittelemätön stressi ja ahdistus voivat oireilla motorisena levottomuutena, kun ne ovat "varastoituneet" kehoon eikä niitä ole päästy sieltä purkamaan. Molemmat voivat myös vaikeuttaa asioihin keskittymistä sekä niiden oppimista, mikä taas ruokkii huonommuuden tunteita.
Ei mitään erityistä ole tapahtunut. Ala-asteen luokka oli ihan kauhea, joten tykkäsi yläasteelle pääsystä, kun luokka oli ihan tavallinen (ei siinä mittakaavassa väkivaltaisia häiriköitä, kuin ala-asteella). Ei ole koskaan ollut kiusattu, on kavereita ennen ja nyt lukiossa vielä enemmän. Kasilla varmaan alkoi enemmän stressata numeroista, kun halusi samaan huip
Tuo alakouluaikainen luokka kuulostaa kamalalta ja on varmasti aiheuttanut paljon jännitystä, stressiä ja ahdistusta pojallesi. Oliko luokka sama ykkösestä kuutoseen? Kuusi vuotta väkivaltaisten häiriköiden piinaamana voi herkimmillä laukaista postraumaattisen stressihäiriön (PTSD), jos asiaa ei ole koskaan päässyt käsittelemään. PTSD ja ADHD menevät oirekuvaltaan hyvin paljon päällekkäin mm. levottomuuden, keskittymisvaikeuksien ja huonommuuden tunteen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos numerot on kuitenkin hyviä viittaisi enemmän autismiin. Meillä lapsella lähti numerot laskemaan selvästi ja diagnoosi ADHD.
Voi hyvilläkin numeroilla olla adhd. Ei tuossa ollut MITÄÄN autismiin viittaavaa.
Voi tietysti. Kaikkeahan voi tosiaan maailmassa tapahtua ja olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on jollain tavalla nepsy. Kyllä ihminen voi olla juuri tuollainen johtajatyyppi, ja silti kirjolla. Tunnenkin sellaisia henkilöitä.
Tutkimukset voisivat olla paikallaan.
Mikä erityisesti viittaa mielestäsi autismiin?
Autismin kirjon piirteitä suvussa on paljonkin. Tätä lasta on aina pidetty "normaalina" verrattuna kovasti piirteitä omaaviin sukulaisiinsa.
Yksi syy itsetunnon heikkouteen on juuri siinä, että lähipiiri on täynnä erikoisia "neroja".
Ap
Ääniherkkyys, jumittaminen, muiden ohjailu, ahdistuminen...
Olen samoin suvusta, jossa oireillaan diagnoosilla ja ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko, tapahtuiko ennen tuota kasiluokkaa mitään sellaista, joka olisi voinut stressata tai masentaa poikaasi? Jotain pidempikestoista, kuten esimerkiksi kiusaamista, jonkun opettajan silmätikuksi joutumista, kavereista eroon ajautumista tai muuta? Käsittelemätön stressi ja ahdistus voivat oireilla motorisena levottomuutena, kun ne ovat "varastoituneet" kehoon eikä niitä ole päästy sieltä purkamaan. Molemmat voivat myös vaikeuttaa asioihin keskittymistä sekä niiden oppimista, mikä taas ruokkii huonommuuden tunteita.
Ei mitään erityistä ole tapahtunut. Ala-asteen luokka oli ihan kauhea, joten tykkäsi yläasteelle pääsystä, kun luokka oli ihan tavallinen (ei siinä mittakaavassa väkivaltaisia häiriköitä, kuin ala-asteella). Ei ole koskaan ollut kiusattu, on kavereita ennen ja nyt lukiossa vielä enemmän. Kasilla varmaan alkoi enemmän stressata numeroista, kun halusi samaan huip
Vaativa persoonallisuus ja pakonomainen ylisuorittaminen kuulostavat asiaankuuluvilta oireilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko, tapahtuiko ennen tuota kasiluokkaa mitään sellaista, joka olisi voinut stressata tai masentaa poikaasi? Jotain pidempikestoista, kuten esimerkiksi kiusaamista, jonkun opettajan silmätikuksi joutumista, kavereista eroon ajautumista tai muuta? Käsittelemätön stressi ja ahdistus voivat oireilla motorisena levottomuutena, kun ne ovat "varastoituneet" kehoon eikä niitä ole päästy sieltä purkamaan. Molemmat voivat myös vaikeuttaa asioihin keskittymistä sekä niiden oppimista, mikä taas ruokkii huonommuuden tunteita.
Ei mitään erityistä ole tapahtunut. Ala-asteen luokka oli ihan kauhea, joten tykkäsi yläasteelle pääsystä, kun luokka oli ihan tavallinen (ei siinä mittakaavassa väkivaltaisia häiriköitä, kuin ala-asteella). Ei ole koskaan ollut kiusattu, on kavereita ennen ja nyt lukiossa vielä enemmän. Kasilla varmaan alkoi e
Mihin asiaan?
Lukio on oppimisympäristönä erilainen kuin peruskoulu. Vastuuta tulee oppilaalle enemmän ja miksi poikasi voi oireilla ihan sitäkin. Hän ei osaa olla siellä vielä.
Olen adhd ja minusta poikasi ei vaikuta ihan siltä. Kaipaisi enemmänkin keskustelua ja tukea aikuiselta, miten selvitä lukiossa.