***Heinäkuun helistimet viikonloppupuoli***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9213297&p=&mpage=4&tmode=…
tuossa linkki edelliseen keskusteluun...
Ensiksi jonttu: Olen todella pahoillani, on se niin väärin että ensin kerkeää iloita alkaneesta raskaudesta, ja sitten se riistetään pois! Voimahaleja sinulle!
Sitten sinulle,(en muista nickkiä)jolla kohonnut riski saada downin lapsi... Nuo testit eivät ole 100%, tulos voi muuttua suuntaan jos toiseen... Mitä olisit mieltä jos teille syntyisi down lapsi?
Itselle ei kummempia kuulu.. kohtu tuntuu selvästi tuolla.kokoluokka appelsiini/greippi. Vajaan viikon päästä np-ultra, ihanaa nähdä pikkuinen, saas nähdä onko yhtä vilkas menijä kuin isosiskonsa.. Meidän tyttö kun katsottiin np-ultralla, niin piti ottaa kaksi ultraa käyttöön että sai kuvattua,kun oli niin kova liikkumaan, ja on edelleenkin aikasta vilkas tapaus!
t.sadetar , eppu 12+1
Kommentit (31)
Meille tulossa toinen, ensimmäinen nyt 2v 9kk poitsu. Laskettu ois 26.7, et nyt on sitten rv 11+2. Alku pahoinvointi on jo hellittämässä mutta tilalle on tullut välillä epämiellyttävät vatsakivut, ihan on pysähdyttävä välillä. Onko muilla moisesta kokemusta.
Ei oo kerrottu kun yhdelle hyvälle ystävälle ja töissä olen yhdelle työkaverille sanonu kun raskaus hieman rajoittaa jotain hommia. Millos muut ootte esikoiselle/muille lapsille kertoneet? Me ei vielä pojalle ollla puhuttu, ajateltiin et np-ultran jälkeen.
Möhkijäinen + eppu
Mä en ole varma, mutta luulen et noi lomajutut menee jotenkin eri aloilla ja eri liittoihin kuuluvilla eri tavoin. Itse kyselin töissä et onko lomia mahdollisuus siirtää vai täytyykö aina kesäloma pitää joka vuosi. Meillä kuulemma niin et 55% lomista on pidettävä joka vuosi ja lopuista voi tehdä säästösopimuksen mutta pitää tietää et millon sen pitää. Joten itekseen mietin et kun täys loma on niin pitäisin vaan pakoolisen ennen äippälomaa ja loput sitten äippäloman jälkeen. Toki jos siis joutuu saikulle ennen lomaa niin sittenhän se siirtyy kaikki.
eppu 11+2
Sunnuntaipäivä ja huomenna alkaa työt kahden viikon loman jälkeen. Tökkii tökkii... Toisaalta ihan kiva mennä kun joudun jo laittamaan mammahousut ja vatsakin näkyy jo. Mutta kyllä kotona oleilu työn voittaa! ;)
Vauvakka: Itsekin on tullut kovasti mietittyä näitä lapsettomuusasioita ja sitä miksi juuri minulle tämä on näin vaikeaa. Ja varsinkin kun tekee ongelmallisten ihmisten kanssa töitä, tuntuu välillä niin epäreilulta kun näkee vanhempia joiden ei olisi todellakaan ikinä pitänyt tulla vanhemmiksi. On lapsia, joista ei välitetä tuon taivaallista. Mietinkin, että mikäli niin kävisi ettei meille yhtään lasta suotaisi, niin miten jaksaisin tehdä työtäni ja auttaa näitä vanhempia kasvatustyössään. Silloin olisi pitänyt jo tehdä valintoja työn suhteen. Mutta mikäli nyt hyvin käy ja meille vaavi ensi kersänä tulee, niin ajatukset ovat toiset :)
KolmenEmo: Ikävää että olet surullinen ja itkuinen :( Kyllähän nainen kaipaa raskausaikana paljon tukea ja varsinkin kotitöissä apua. Saitko neuvolasta ohjekirjasen " Meille tulee vauva" ? Siinähän korostetaan odottavan äidin väsymystä ja sitä kuinka tärkeää on saada apua päivittäisissä askareissa. Jos puhuminen tuntuu vaikealta, voisitko näyttää sitä miehellesi ja pyytää lukemaan ajatuksella?
beebebeebe: Kyselit lomien pidosta ennen äippälomalle jäämistä. Itse olen suunnitellut pitäväni kaikki kertyneet lomat ennen varsinaista poisjääntiä. Siitähän tuleekin sitten parisen kuukautta lomaa ennen syntymää yhteensä. Olisi hyvää aikaa järjestellä kaikki jutut kuntoon. Lomathan kertyvät äippäloman aikanakin, joten jää sitten ennen töihinpaluutakin lomia pidettäväksi. Kyllähän nämä taitaa olla alakohtaisia miten suositellaan lomat pidettäväksi. Toivon itse, ettei tarvitsisi jäädä sairaslomalle ennen noita lomia.
möhkijäinen: Tervetuloa kirjoittelemaan! Minulla ei ole satunnaisten repäisykipujen lisäksi ollut minkäänlaisia vatsakipuja, joten en osaa auttaa. Oletko neuvolasta kysellyt jos siellä tietäisivät?
Kiitos houkutteluista msn-puolelle, mutta minä taidan jäädä tänne kirjoittelemaan. Ei nämä minun juttuni niin salaisia ole ja jos joku haluaa minun vaivojani lueskella, niin siitä vaan ;) Minusta täälläkin on mukavaa porukkaa ja kiva tunnelma.
Nyt kotihommiin!
DreamOne ja nappula rv 11+4
Mä olen ajatellut, et jos siirtäisin ens kesälle. Pitäisin 2kk lomaa. Silloin vaavi olisi jo melkein vuoden vanha kun menee hoitoon. Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia jäädä hoitovapaalle kotiin. olen kuitenkin yh ja mulla on iso asuntolaina. Esikoisen kanssa meillä on 2 vuotta aupair ja poika sai olla kotona lähes 3vee asti. Mutta mä en usko et mun pää kestää enää aupaireja. Pitää tietty vähän harkita.
Mä en ole töissä edes kysynyt, et miten toi lomien siirto sujuisi. Olen töissä ihan uudessa firmassa, ja eka joka olis jäämässä äippälomalle.
Pitää tietty katsoa mitä toi np-ultra sanoo keskiviikkona, et onko kaikki edes ok. Mitään vuotoa ei ole ollut 2 päivään.
Esikoisen kanssa lopetin työt rv 31 kun muutin ulkomailta Suomeen. Muistan, et liikkuminen alkoi olemaan jo hieman kömpelöä. Ja mulla oli tosi paljon turvotusta, jalat koko ajan kipeenä. Siinä kunnossa en välttämättä olis mennyt töihin. Saa nähdä miten tämän kanssa on kun tota painoa on heti alkuun 10kg enemmän.
Kannattaa tulla tuonne msn ryhmään :)
se on sitte joulut ohi.. kuusi purettiin eilen ja siivottiin joulut pois.
kiva kun heiniksiin on saatu " uutta verta"
tervetuloa möhkijäinen ja waimo72 !!
onneksi nää pyhät on nyt vähäksi aikaa ohi, alko tää kyläilyrumba ja kahvittelu jo kyllästyttää.. etenki ku ei uskalla viel kieltäytyä kahveista, ku ei viittis viel ihan KOko suvulle kertoo. eli kärsin pienistä närästyksistä.. eiks ollu nii et Rennie ja Cuplaton on ihan sallittua käyttää?
närästyksen lisäksi ummetus on tullu jäädäkseen.. eilen oli niin kovaa et tuli ihan verta.. (pelästyin vähä mut " kakkoses" se tuli...)
lueskelin tota " meille tulee vauva" -opusta, siinä sanottiin et äitiysrahan saa Kelasta tai työpaikankassasta.. tarkottaako se työttömyyskassaa? oon meinaa aatellu et jos eroasin nykyisestä työttömyyskassasta ku se on aika turha.. (viimeeksi ku hain soviteltuu työttömyysrahaa nii ei saanu penniäkään vaikka lähetin sata paperia) vai tarkottaako se palkanlaskentaa? oon määräaikainen, sopimus syyskuun loppuun.. kauheeta nää paperijutut.. miks kaikki pitää tehä niin vaikeeksi..:(
keskiviikkona ois seuraava neuvola+lääkäri.. siitäki tulee stressi ku aika on klo 13. ja 14.30 pitäis olla töissä... toivottavasti se on nopea käynti..
millaste 11+5
Toivon todella että noihin toistuviin keskenmenoihin löytyy joku syy ja selvyys. Voimia teille!
Nuksuli
Olen pahoillani, Jonttu. Keskenmenot satuttavat todella paljon, tiedän sen omasta kokemuksesta -) takana myös kolme keskenmenoa. Voimia sinulle ja miehellesi!
Kerkesin jo hetken iloita talvesta, mutta tänä aamuna taas näky ulkona oli kurja, jotakin vesiräntää sataa ja sohjoa on joka paikassa ja jäätä tiellä. Mä tykkäisin kun olis kunnon talvi...
Mulla on tässä onneksi vapaapäiviä, ensi viikon alkupuolelle asti, ihanaa kun saa aamulla rauhassa herätä, eikä tarvi puulata ennen kuutta ylös! Se kun on tehnyt vähän tiukkaa tässä syksyn aikana... :)
Jep mutta nyt pitäis mennä pyykkejä laittaan kaappiin ja muutakin kotihommia tekemään vähemmäksi.
Jakselkaahan kaikki hyvin!
Vauvakka ja Pate 13+5 (enää 2 viikkoa, niin alkaa 5.kk... tuntuu hassulta ajatella, että puoliväli lähestyy koko ajan...)
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! Voimia Jontulle!
Tiistaina oli np-ultra, jossa todettiin kaiken olevan niin hyvin kuin tässä vaiheessa voidaan todeta. Vilkas yksilö masussa uiskenteli, tuntui hassulle, kun esikoinen aina nukkui noissa ultrissa. Jonkun aikaa olen mukamas liikettä tuntenut silloin tällöin, mutta taitaa kuitenkin olla omaa mielikuvitusta. Laskettuaika aikaistui, eli on nyt 9.7. Ei voinut muuta kuin hymyillä, että olipa hyvä että juuri tuossa kierrossa jaksettiin miehen kanssa kerta myös " omaksi iloksi" , kun näköjään se olikin juuri se kerta, jonka johdosta tärppi tuli. Täytyy nimittäin myöntää, että ei tämä pienen lapsen vanhempien s-elämä kovin vilkasta ainakaan täällä ole, hyvä kun oletetun ovulaation aikoihin jaksoi syksyllä ja nyt raskauden myötä tahti on ollut vielä hitaampi...muita yhtä väsyneitä? No nyt kun pahoinvointi on lähes hävinnyt ja " hehkeä ja energinen" keksiraskaus alkamassa, niin jospa sitä aktivoituisi tuollakin saralla =D Tosin esikoisen aikaan ei tuota hehekeää ja energistä keskiraskautta koskaa tullut...
Vointi on tosiaan ollut aika hyvä nyt viime aikoina. Esikoisen (1v.) nostelu ym. tosin aiheuttaa hieman masukipuja. Hän oppi juuri kävelemään, joten jospa tässä kevään mittaan nuo nostelut vähenisi. Oma aika on kyllä kortilla, kun pojun päiväunet on yleensä 2*tunti. Ja hänellä on muutenkin aika vaativa vaihe menossa, joten välillä tuntuu, että kämppä on kuin hävityksen kauhistus. Lepäily ei myöskään oikein onnistu, joten välillä pötköttelen lattialla pojun leikkiessä vieressä. Välillä tulee miettineeksi, että miten sitä jaksaa sitten, kun niitä on kaksi...ja oisko tämä helpompaa, jos olisi nuorempi :o) Oltiin tuossa viikon päivät sukuloimassakin ja täytyy kyllä sanoa, että kotona on helppo olla! kyläpaikat oli kaikki sellaisia ei pienen lapsen paikkoja, joten kyllä siinä energiaa kului niin äidillä kuin isälläkin pojun perässä juostessa.
Tämä on valitettavasti nyt hyvin oma napaista kirjoittelua, kun en ole aikoihin ehtinyt pinoja lukemaan. Oletteko ajatelleet selvittää sukupuolen? Vaikka esikoisesta käytiin 4D ultrassakin, emme silloin halunneet tietää sukupuolta. Nyt olemme ajatelleet asiaa tiedustella, jos rakenneultrassa sen kertovat. Ainakin np-ultrassa kätilö sanoi, että sukupuolen näkee rakenneultrassa, jolloin sen saa tietää, jos haluaa.
terkuin marrasfantti rv 13+4
Mukavaa viikonloppupuolta kaikille heiniksille:)
Jonttu: jos vielä käyt lukemassa niin oikein suuret voimahalit myös täältä. Toivottavasti tulevaisuus tuo tullessaan teille onnea tämän asian suhteen.
Sadetar: sinä se ehdit aina näitä pinoja laittaa:) Hyvä, että joku on ahkerana:) johan se kohtu tosiaan on sen verran iso, että eiköhän se tunnu jo selvästi:)
Marrasfantti: sulla kyllä varmasti riittää hommaa tuon esikoisen kanssa niin ei mikään ihme, jos muut asiat jää " jalkoihin" . En tiedä hehkeästä keskiraskaudesta, mutta kyllä s-elämä on ihan selvästi jäänyt odotusaikana vähemmälle. TOsin mulla ollut alussa tuo pahoinvointi niin voimakasta ettei ajatuksiin ole muuta mahtunut.
Oma: tänään oli lääkärineuvola, jossa todettiin että kaikki on hyvin. Painoa oli tullut puoli kiloa lisää, mutta saahan sitä kohtuudella tulla:) Lääkäri sai sydänäänetkin kuulumaan, vaikka vaavi yritti karkuun välillä. Mietin miten se niin pienessä tilassakin pääsee karkuun, mutta kai ne on niin nopeita että ehtii juuri livahtaa anturin alta toiselle puolelle kohtua:)
Nyt viikonlopun viettoon:)
t.Jennu ja pikkuinen rv 14 tasan
Mä heräsin aamulla jo klo 6! Koko viikon on pitänyt herätä 5.20 niin kostautui tänä aamuna vielä. katsoin sit dvdLtä yhden leffan loppuuun mitä en illalla jaksanut katsoa. Sit katsoin Morsea, lainasin kirjastosta yhden dvd-setin. Otin siinä välissä aamupäikkärit kans.
Oltiin koko pv veljellä kylässä. Poika pääsi sen kaksosten kanssa leikkimään. Mulla tuli lähinnä vaan levättyä. Tänään ei ole taas ruoka maistunut. Toi vuoto oli onneksi tosi lyhytaikaista ja toivon et kaikki on hyvin. Tietty pelkään pahinta. Onneksi on keskiviikkona np-ultra. Luulisin et kunhan vuotoa ei tule niin sit jaksan odottaa sinne asti. Mut joka vihlaisua pelkään ja koko ajan on sellainen tunne et jotain vuotoa tulee vaikkei tulekaan.
Mutta taidan mennä sohvalle lepäämään. käytiin just pojan kans saunassa. Nyt on kivan rento olo ja 3,5vee pääsee tietokoneelle pelaamaan.
11+1