Onko ketään kenellä KARPPAUS ei ole toiminut? Tai tullut jotain ongelmia?
Mitä tapahtui?
Mietin tässä itse, miten tuota pitäis kokeilla, mutta onko siitä oikeesti jotain haittaa elimistölle?
Kommentit (35)
alkuun. Kaikki tuli korkojen kanssa takaisin. Tuolloin olin normaalipainoinen, 5 kiloa olisin halunnut pudottaa. Sen jälkeen aineenvaihdunta on jäänyt hitaaksi, ja olen vielä 5 kiloa paksumpi. Liikunta oli kamalaa, ja koko ajan oli rasvainen olo ja jotenkin nälkäinen. Laskin kalorimäärät jossain kohtaa kiinnostuksen vuoksi, ja se oli yli 2000 kcal per päivä, joten ei ihme ettei laihdu.
Sanoohan sen järkikin, että ihminen, jolla ei ole mitään vaivoja josta karpit kuulemma parantuvat, jonka verensokerit ei heilahtele vaikka söisi mitä tai olisi syömättä jne., ei reagoi karppiruokavalioon samalla tavalla kuin nämä, jotka ko r-valio tekee autuaaksi.
Vierailija:
Kaikesta huolimatta, karppaus ei minulle sopinut. Joillekin se ilmeisesti sopii. Jännä, että karppaajien on niin vaikea uskoa sitä, ettei karppaus tee kaikkia onnellisiksi.
se meni onneksi ohi, mutta kamala väsymys vain jatkui.
Paino tippui muutaman kilon, mutta en todellakaan ollut " elämäni kunnossa" niin kun jotkut väittää!
oli tiessään ja oli aivan ihanaa kun sai syödä ihan kunnolla eikä tarvinnut koko ajan laskea kalorimääriä. Kyllä sitä kunnon pihvin jälkeen täysinäisempi olo oli kuin esim. salaattia puputtaessa. Mutta kaikesta tästä huolimatta jouduin toteamaan ettei kys. ruokavalio mulle sovi kun koko sen 2 kk:tta jonka kokeilin oli jatkuva ripuli!!!! Lisäsin mm. pellavansiemenrouhetta ruokavalioon että saisin vähän kuituja muttei ollut mitään apua. Siihen loppui sitten karppaus. Mun elimistölleni se ei sovi.
on kokemus vaan noin viikon mittaisesta karppauksesta. Aloitin tosi tiukasti ja olo oli tietysti huono, päätä särki jne. Siitä en olisi kuitenkaan lannistunut, mutta mulle puhkesi herppes huuleen! Mulla on niitä ollut joskus ihan lapsena, viimesin vissiin 1. luokalla. Keho meni niin stressi tilaan että nyt se puhkesi uudestaan. Pianokaan ei siinä ajassa ehtinyt juuri laskea, muistaakseni paino jopa nousi. Sen jälkeen sain illalla ihme rytmihäiriöitä ja niitäkään ei lopetuksen jälkeen ole ollut. En uskalla enää toista kertaa edes yrittää.
karppauksesta mitä nyt netin kautta sai. Lopulta aloitimme ja olimme ns. hyvä karppeja.
Päätimme että emme heti luovuta vaikka olo olisikin alussa outo.
Kuukauden verran jaksoimme sinnitellä. Ruoka oli monipuolista siinä mielessä että emme tehneet vain samoja kukkakaaligratiineja vaan etsimme karppausohjeita ja kokeilimme uusia juttuja.
Molemmilla oli yllättävän samat oireet. Kroppa oli energinen, mutta mieliala ihan maassa. Öisin ei tullut uni sitten millään ja ahdisti ihan hirveästi. Tiuskimme ja ärisimme vain toisillemme. Emme yleensä ole kireitä toisillemme. Olemme ennenkin laihduttaneet sen muutaman kilon yhdessä pois (joka aina kesällä tulee takaisin) mutta vain kevyellä ruualla ja liikunnan lisäämisellä. Tällaista oloa ei ole ennen laihduttaessa ollut.
Vatsa oireili molemmilla tosi ärhäkästi. Kuurin loputtua palasimme hiilihydraattisempaan ruokavalioon pehmeästi, eli emme kerralla jysäyttäneet kokosatsia pottuja. Hiilarimääriä nostettiin pikkuhiljaa. Vatsaoireet hävisivät parissa viikossa. Mieliala nousi sitä mukaa mitä enemmän hiilareita tuli mukaan ruokiin.
Nyt olemme tiputtaneet sen muutaman kilon ihan perusruualla. Kasviksia paljon syöden ja lenkkeilyä harrastaen.
Tällainen oli meidän karppauskokemus. Kaikille se ei sovi.
Kaverilla ei loppunut vatsakipu ennenkuin lopetti koko karppauksen. Sitkeästi kärsi kuukausi kaupalla siitä.
tamaan kuukauteen koskeakaan. Viisi kiloa on nyt tullut takaisin kun sen karppauksen lopetin. Tuli jouluna mässäiltyä suklaalla jne. ihan älyttömästi.
Siirryin vähähiilariseen ruokavalioon 3 viikkoa sitten ja uskon, että tämä jää kyllä pysyväksi elämäntavaksi. Ei enää huonoa oloa ja turvotusta, mielialakin on selvästi kohentunut eikä enää silleen väsytä. Olen yleensä ollut sen tyyppinen, että illalla on maistunut kaikki hyvä, just joku leipä tai murot. Nyt uuden ruokavalion myötä on iltasyöminen jäänyt, saatan syödä yhden jugurtin ja mandariinin ja hyvin on nälkä lähtenyt. Kerran viikossa pidän karkkipäivän, silloin on pakko saada salmiakkia, muulloin ei edes tee mieli mitään herkkuja.
Eihän tämä kaikille sovi, sehän on selvää.
pizzaa, pullaa, cipsejä, valkoista leipää. Siitä tuleekin hyvä olo! Ja saa tärkeitä vitamiineja, niitähän ilman EI voi elää! Kyllähän se huippaa jos joutuu eroon noista herkuista! Ja tiedoksi että karppaaja syö myös vihanneksia, salaatteja, kanaa ja kalaa. Kokeile uudestaa niin että opettelet laittamaan monipuolisempaa ruokaa, jos nyt edes haluat laihtua? Olen muuten huomannut että muutkin kuin virallisesti karppaavat, ovat oivaltaneet että vähemmän perunaa, makaronia, sokeria (se nyt on selvä asia), leipää on parempi. Ja jos leipää tai puuroja, niin täysviljatuotteita. Karppaus ei ole mikään rasvadietti, mutta käytetään terveellisiä rasvoja; öljyä ja voita. Ja nyt joku vinkuu, mutta kolestroliarvot nousee! Ei nouse jos jos rajoitat hiilareiden määrää. Luulempa että se on tekosyy, että kunto huononee ym. Saa taas syödä mitä sattuu! Olen vuoden karpannut ja hyvin voin. Painoa on lähtenyt 10 kiloa ja ruoka on monipuolista ja maittavaa. Jos joskus tekee leipää mieli syön ruisleipää, tosin aika harvoin.
pääasia jos laihtuvat. Ei toi roskaruoka ainakaan oloa paremmaksi tee! Se että karppauksessa saa syödä rasvaistakin lihaa ei tarkoita sitä että sitä mätötään siis hullun lailla. Alussa on ihanaa kun pekoniakin saa syödä, mutta kyllä ne määrät tasaantuu ja lautasella on vihanneksia ja salaatteja ym. hyvää. Veden juonti tärkeätä ja liikunta, niinkuin kaikisse eri laihdutusmetodeissa. Minulla ei ruoka enää hallitse elämääni, voin välillä jopa unohtaa syödä! Proteiinipitoinen ruoka ja sopivasti terveellisiä rasvoja täyttää mahan pitkäksi aikaan. Eikä verensokerit heilahtele, vaikka aiemmin oli taipumusta siihen.
Aloin miettiä energiamääriä, johan alkoi paino pudota. Jollakin voi toimia, mutta minulla ei. En halua elää niin, että joku on kokonaan kielletty.
Söi ihan mitä sattuu. Virallisesti noudatti ohjeita, mutta samalla söi sokeria ja esim. maitoa ihan reilusti. Taisi muutama olutkin mennä. Ja sitten ihmetteli kun karppaus ei tehonnut, että ihan turha dieetti! Taisi jopa lihoakin muutaman kilon! Ihan sama minulle, mutta ärsyttää kun samalla ihmettelee " kun ei laihdu sitten millään" .
karppaamisen olevan vain sitä että vedetään älyttömät määrät lihaa ja rasvaa --yöks.
Minä en syö ollenkaan punaista lihaa, vain kanaa ja kalaa kohtuudella. Enimmäkseen syön marjoja ja vihanneksia ja usein myös rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteita.
Monipuolista, vaihtelevaa ruokaa niistä saa, eikä ällötä ollenkaan.
Mitä enemmän syö kasviksia ja marjoja sitä nopeammin laihtuu :)
Vierailija:
lukekaa vähän enemmän ! - tarkoitus ei ole syödä vain
lihaa ja rasvaa ! Liika proteiinikin kertyy energiamääränsä puolesta vatsalle, jos sitä on ylenpalttisesti.Joululöllöä on lähtenyt heti pari kiloa, kun siivosin ruokavalioni karpimpaan suuntaan ! Syön paljon marjoja ja vihanneksia rasva ja proteiini ovat se millä nälkä pysyy poissa. Manteleilla ja pähkinöillä (pieni määrä) iho ja mieli kunnossa !
Ennen tuota karppauskokeiluani laskin pari viikkoa normaaliruoan kalorit ja tuo 1700/päivä oli samaa luokkaa kuin karpatessa. Söin karpatessa vihanneksia ja välillä puuroakin, jos se hiilarien puolesta päivän ruokiin mahtui; en siis todellakaan elänyt ilman hiilihydraatteja.
Kaikesta huolimatta, karppaus ei minulle sopinut. Joillekin se ilmeisesti sopii. Jännä, että karppaajien on niin vaikea uskoa sitä, ettei karppaus tee kaikkia onnellisiksi.