** ELOKUUN eloisten viikonloppu pe-su **
Linkki torstaihin: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9242685&p=1&tmode=1&smode…
Vilutuksesta. Minua viluttaa silloin tällöin varsinkin iltaisin, mutta esim. öisin voin saada helposti jo hikeäkin pintaan. Selvästi hormonit sekoilee.
Onko tälle päivälle ultrakuulumisia?
Västis rv8
Kommentit (53)
Toissapäivänen ja eilinen karmea olo ovat onneksi taas takanapäin ja tänään tuntuu olevan taas hiukka parempi olo. Ruokaakin pystyin syömään ihan normisti. Kiitos wintergirlille (ja oli joku toinenkin) jotka kommentoivat asiaani. Loogiselle kuulostaisi ainakin se, että rv 10 tietämillä huonompi olo voi just sen hcg hormonitason max tasosta johtua. Toivottavasti olis sitten jo helpottamaan päin tässä parin viikon sisään.. Ainakin kaikista teoksista saa lukea, että pahoinvointi loppuu tai helpottaa rv 12-13. Edellisessä raskaudessani tätä oloa taisi kestää jonnekin rv 14 ja siitä sitten pikkuhiljaa hiipuen loppui rv 16. Että onhan tässä vielä kärsimistä, jos samalla kaavalla mennään.
Joku valitteli nukkuvansa huonosti yöllä.. no sama ongelma on täälläkin. Vaikka väsyttää niin heräilen silti noin parin tunnin välein. Nukun suurimman osan yöstä ihan koiranunta ja aamulla sitten kyllä nukkuisin vaikka vielä kuinka pitkään ! Onneksi esikoinenkin on aamu-unista sorttia, että saa itsekin olla sängyssä vielä ysin aikaan =)
Ensi viikon keskiviikkona olisi sitten jo toinen neuvola. Siellä sitten jo varmasti ainakin yritetään kuunnella sydänääniä. Saas nähdä kuuluuko. Mulla on ainakin istukka tuossa edessä ja kohtu taaksepäin kallellaan. Sitten 17.1. olisi np-ultra! Lion76 rv 9+4
Täytyy myöntää, että minäkin olen ottanut iisisti liikkumisen plussauksen jälkeen. Ensimmäisen ultran jälkeen voi sitten katsoa tilannetta uudelleen.
Bodypumpissa kävin eilen, mutta tein vähän kevyemmillä painoilla.
S rv6+4
Lion: Kävin ultrassa toissapäivänä, eikä lääkäri osannut vielä sanoa minulle istukan paikkaa. Hieman epäili sen paikkaa, mutta ei sanonut mitään varmasti. Silloin siis mittojen mukaan oli rv 8.
Oma neuvola on 2vkon kuluttua ja toivottavasti kuuluisi sydänäänet, muuten huolestun taas.
Moni on valitellut pahaa oloa. Taidan olla onnekas, kun minulla ne kuvotuksen tunteet ovat pikkuhiljaa vähenemässä. Syön kuin hevonen tai norsu tai mikä tahansa suurisyömäri. Ja kaikki kertyy mahaan.. Ja ruokana menee alas kyllä melkein mitä vain paitsi ei juuri kalat hajun vuoksi tai suklaa. Olen aika väsynyt välillä, mutta olen sitä usein. Joten ei siis mitään ihmeellistä sillä suunnalla.
Mahallaan nukkuminen on onnistunut minulta vielä. Ja olen siitä tyytyväinen. Esikon kanssa rinnat olivat paljon kipeämmät (nyt kai jo niin vanuneet), että silloin mahallaan nukkuminen jäi heti alussa. Ja kyllä sitä kaipasikin 9 kk jälkeen.
Näyttää siltä, että minun ei enää kannattaisi pahemmin valitella oloani, sillä suuri osa päivästä menee kuitenkin aika hyvin.
Heippa, kaikille uusille ja vanhoille eloisille.
En oo jaksanu muutamaan päivään kirjotella kuulumisia, sillä olo on ollut niin kurja. Pahoinvointia on jatkuvasti, ilman taukoja...ja sitten, kun tarpeksi monta tuntia on pahaa oloa jatkunut, oksennan ja helpottaa. Hetkeksi siis....ja sitten sama kierre alkaa taas alusta. mitään ei oikein pysty syömään, eikä se helpota asiaa :( Töissä olo on yhtä tuskaa.
Että parempia aikoja odotellessa.....
Jakselkaahan
Pulu & nasu 6+3
Voi kun alkoi jännittää, tilasin äsken ultran. Sain ajan vastaviikon päästä perjantaille, sinne asti pitää odotella...
Mulla oli tänä aamuna tavattoman paha olo, kylmä hiki ja oksetti. Voisko se pahoinvointi alkaa näin aikasee, ekassa raskaudessa ei ollut pahasta olosta tietoakaan...
Mitä mahtaa maksaa yksityiset ultrat?
Nyt menee vaavilla hermo, pitää mennä!
Frodoliina 7+0
Kävin tänään alkuraskauden ultrassa kun tuossa joulukuun 11.pvä kävin gynellä joka bongasi toisesta munanjohtimesta verikystan. Huolestuin sitten plussattuani ihan ikihyviksi, että onko nyt raskaus ollenkaan sopiva juttu tässä " tilassa" ja pitihän se sitten aika lekurille tilata.
No tulos on tämä:
Ei verikystaa.
Sikiön koko ei vastaa viikkoja kuukautisten mukaan laskettuna.
Ei sykettä.
Vaihtoehtoja tässä tilanteessa:
Verikysta on ollut keltahormoonikysta, eli ovulaatio jolloin raskauteni ei ole niin pitkällä kuin olen kuvitellut.
Tai sitten kohdussani ei ole mitään elinkelpoista.
Mitä tehdä:
Varasin uuden ultran parin viikon päähän.Jos ovulaationi on ollut myöhemmin kuin yleensä niin sikiön koko vastaa viikkoja ja kahden viikon päästä näkyy sykekin ultralla. Ja jos sykettä ei näy, niin on aivan varmaa, että sikiö on elinkelvoton.
Jos tässä kahden viikon aikana alkaa vuoto, niin peli on sitten sillä selvä.
Krääks! Kamalaa tämä tämmöinen. Ei auta kun odottaa... Jos kaikki on lopultakin hyvin, niin laskettuaika siirtyy syyskuun puolelle.
Viikolla 12 jo kuljetaan ja viikon kuluttua olisi np-ultra, ihanaa!!! Kun vaan kaikki olisi kunnossa, sitten kyllä aion hiukan huokaista =)
Minä kävin tutustumassa msn:n postituslistaan, mutta en minä osaa sellaisiin kirjoitella, täällä on kotoisampi olo, joten pysyttelen tästä lähtien pelkästään palstalla. Sähköposteja tuli niin paljon että kaikki koulupostit ja muut postit jäivät niiden sekaan.... ok, jos olisi enemmän aikaa viettää tässä koneella niin olisi mahtava juttu tuo listailu, mutta minä jouduin nyt jättämään tuon huvin tyystin ja vietän aikaa sitten vain täällä!
Toivottavasti saatte kuitenkin selvyyden listailusta ja mahdollisesti voisitte olla kaikki samalla listalla jatkossa.
Olo on parempi, etominen on poissa, oksennus lentää enää harvoin, mutta väsymys on vielä valtava. odotan sitä energista vaihetta jo malttamattomana =)
Ihanaa viikonloppua kaikille. Alkaa lomat olla lopussa, esikoisemme menee taas maanantaina kouluun ja mies töihin, arki astuu kuvioihin.
Duracel rv 11+1
Pidetään peukkuja, että kaikki olisi kunnossa, että olisit ovuloinut myöhemmin ja parin viikon kuluttua pikkuinen syke siellä yllättäisi!!!!! Voimia odottamiseen!!!
Je ensiksi Pelikaanille voimia odotukseen! Inhottava tilanne sulla. Toivottavasti sieltä kahen viikon päästä sitten sykekin jo löytyy.
Onnittelut muille ultrassa kävijöille, kaikilla muillahan olikin hyviä uutisia!
Ja omaa napaa; olen nyt eilisen ja tämän päivän nukkunu paremmin ja olo on tällä hetkellä lähes normaali! Huono olo on vain aavistuksen, joka taas toisaalta aiheuttaa pientä huolta (tyhmää), kun pitäisi nauttia, kun voi tehdäkin jotain! Tisut onneksi on kipeät, joten kaikki lienee ok. Unet on muuten ihan kamalaksi muuttuneet viime aikoina, itken unissa mitä älyttömämpiä asioita! Viime yönä unissa minun äiti laittoi minun rukkaset pesukoneeseen, ja minä hirveän itkun kanssa etin niitä sieltä! Toivottavasti itku ei enteile mitään. Kamala, kun sitä on herkkä tässä vaiheessa.
Voikaa hyvin! Emma rv 8+4
itse ennustinkin joko rv 7 tai sitten 9. tulin siis heti pillereiden jälkeen raskaaksi ilman menkkoja.
siellä se pieni sydän jyskytti,kaikki oli niin kuin pitääkin. mitä nyt tässä vaiheessa näkyy.
on niin kova huoli kokoajan että taidan tulla ihan hermoheikoksi! en tiedä mistä sellainen hermostuneisuus johtuu.odotan jo niin sitä np-ultraa,ja että aika menis tosi nopeeta siihen asti.
oma olo:tissit ei oo enää NIIN kipeät,mut aina huono olo kun menen nukkumaan,outoa.veskissa käyn joka yö klo 02.ihan merkillistä, ihan kauhee pissahätä parin tunnin unien jälkeen,vaikken illalla juo enempää.ja kun tuon kerran käyn ei oo taas pissahätä olleskaan kun 08 aikaan nousen ylös.
tosta liikunnan harrastamisesta joku kysyi:
itse olen oikea himoliikkuja normaalisti pyörällä töihin muutamia krt viikossa edestakaisin 16km.jumppaa bodypumpin tapaista n.3krt viikossa ja n.1 kuntosali päälle.
pyörällä en oo nyt mennyt, alkaa tulla korvista ulos tuo vesisade meinaan. muuten kyllä ajattelin sitä jatkaa,se on varmaan ihan hyvä ja suhteellisen kevyt liikuntamuoto,tasaista polkemista.
jumppaan edelleen,painot automaattisesti kevyemmät,siten että on vähän vastusta mutta maximirutistukset jätin automaattisesti jo pois.
vastalihaksia teen tosi kevyesti,enemmänkin vinorutistuksia ja kylkiä omaan tahtiini toisten tehdessä muita.
juoksut ja pomput jätän heti pois.
uimassa käyn jatkossa taas varmaan enempi,kuten esikoista odottessakin,kävin rv 34 asti pari krt viikossa.
Perjantai-iltaa!
Täällä ilmoittautuu mukaan uusi elomasu. Viikoja nyt 10 menossa ja ensi keskiviikkona eka neuvola. Täälläpäin ei ole kuin yksi ultra tossa rv18-20, joten ajattelin, että menen ehkä yksityiselle NP-ultraan. Olis myös kiva tietää sukupuoli.
Tää on toinen raskaus ja sitten aivan erilainen kun eka (poika -04), joten tyttöä veikkaan. Eka raskaus oli lähes oireeton. Olin niin tosi energinen ja hyväntuulinen loppuun saakka. Ei mitään muuta kuin vähän supisteluja. Nyt on jatkuvaa pahoinvointia, närästystä, päänsärkyä, kauhea väsymys ja joku ihmeen ihottuma käsivarsissa, josta olen nyt vähän huolissani. Mulla kun on rasvaisenpuoleinen iho, eikä mitään allergioita ja nyt sitten on niinkuin psoriasis olis iskenyt.
Masu näkyy jo ja mua jännittää ihan kamalasti kertoa töissä, kun pari kuukautta sitten mut vakinaistettiin. Ne varmaan ajattelee, että " no niin pitihän se arvata, heti kun vakipaikka niin..." Milloin meinaatte kertoa töissä vai joko ootte paljastaneet?
Ihanaa viikonloppua kaikille!!
Meikäläinen aikoo mennä nyt TV:n eteen löhöämään ja syömään chilipähkinöitä. Ainoa hyväskä, jota tekee mieli.
Monic rv.10
Pelikaani2:lle pidän peukkuja,että hedelmöitys olisikin ollut oletettua myöhemmin ja parin viikon kuluttua löytyisi sykekin
Tänne ei kummempia,olin ostaa jo ekan vauvan vaatteenkin,mut päätin että ma ultran jälkeen vasta.Kuvioharsoja ostin kyllä ulkomaanreissulta jo rv 6.Ajattelin,että jos kaikki ei menisikään hyvin,käyttöä on myös taaperolla niille.
Lumina ja Lahja rv9+1
Tervehdys kaikille sohvaperunalta!
Uskaltaudun parin päivän sivusta seuraamisen jälkeen mukaan minäkin. Odotan toista lastani, ensimmäinen jo onnellisesti esikouluiässä ja kunnioitettavan omatoiminen. Välillä oikein hätkähdän ajatusta: juuri, kun on saanut ensimmäisen " isoksi" , ryhdyn uuteen vaipparumbaan. Mutta onhan tämä ihanaa!
On ollut mielenkiintoista lukea vointienne kuvausta. Itse olen voinut nyt paremmin kuin esikoisestani. Oksennus ei ole ollut vielä lähelläkään tullakseen; kuvottaa kyllä toisinaan ja väsyttää valtavasti erityisesti iltapäivästä alkaen. Onneksi on ollut joululoma ja mahdollisuus päiväuniin. Tällä viikolla töihin paluu on sitten tökkinytkin rankasti.
Minulla on ehkä monen mielestä odottajalle epäsopiva harrastus. Ratsastan aktiivisesti ja hevoset ovat minulle muutenkin hyvin tärkeitä. Omiakin on kertynyt kolme kappaletta. Esikoisestani ratsastin aina viikolle 28, nytkin käyn valmennuksissa samaa tahtia kuin ennen tietoa odotuksesta. Jännityksellä odotan, milloin pitää lopettaa. Viimeksi hetken kertoi oloni: vaavi painoi virtsarakkoon niin, että piti 10 minuutin välein hypätä satulasta puskapissille.
Oletteko te joutuneet luopumaan jostakin itsellenne aiemmin hyvinhyvin tärkeästä odotuksen tahi lapsen syntymän takia?
Hyviä vointeja kaikille!
(rv aika tasan 7)
Ihanaa lukea että on muitakin kokopäivän kuvotuksesta kärsiviä, tosin itse taidan nyt olla voiton puolella, sillä pari päivää on ollut huomattavasti parempi olo. Vilun tunne iltaisin kyllä on ja yöllä sitten taas on kuuma, vaikka ei olisi rihmankiertämää ympärillä. Kävin yksityisellä ultrassa jo 7+4 viikolla, yksi sikiö ja syke löytyi. Meillä on ennestään 3 lasta, joista nuorimmat ovat kaksoset. Onneksi jo vaippaiän ohittaneita. Tämä raskaus on myös luomuraskaus, sillä muut lapset ovat saaneet alkunsa vuosien hormonihoitojen ja piikitysten avulla. Senpä takia tämä tuntuukin todelliseltä ihmeeltä. Viikkoja nyt kasassa 10+1 ja laskettu aika 2.8.
En olekaan tainnut pinoutua hetkeen, vaikka päivittäin olen teidän kuulumisianne käynyt lukemassa. Miten jotenkin tunnen itseni aina ulkopuoliseksi, kun en jaksa aktiivisesti kirjoitella ja olen teknisesti tumpeloinen. Eli musta myös tuntuu, etten osaa listautua yahooseen enkä msn:lle. En vaan osaa :)
Mietin itsekin, pitäisikö varata ultra, mutta täältä on pitkä matka mihinkään, oma kuntakin kustantaa Turkuun yksityiselle ultraan, kai. Ja tietäisihän se rahan menoa.
Työt alkoi tällä viikolla eikä töissä ole ollut lainkaa niin paha olo, kuin oli kotona lomalla. Mietin, että syy saattaa olla siinä, että siellä on koko ajan semmoinen sähä päällä, että ei ehdi paljon pahoivointia potea. Pidän pillimehua ja rusinoita tms. (mukulat ei saa syösä edes purkkaa tunnilla) mukana, jottei oksu tule kesken tunnin. Olishan se noloa oppilaiden nähden... En ole kyllä kertaakaan tässä raskaudessa oksentanut, mutta yökkäillyt sitäkin enemmän. Yhden tunnin päätteeksi, just ennen ruokailua yökkäilin niin, että vesi nousi silmiin. Luokassa ei just silloin ollut ketään, mutta kohta siihen pärähti lauma tyttöjä, jotka varmaan luulivat, että ope on itkenyt yksin luokassa. Säälittävä ressukka.
Kolme kaveria tietää jo, sukulaisista ei kukaan. Neuvola on 24. päivä. Enkä kyllä kerro kenellekään, joka ei osaa asiaa kysyä, vaikka noille kolmelle kaverille (ei kuin neljälle) olen kertonut ihan oma-aloitteisesti herkän hetken tullen.
Neuvolatäti kysyi muuten hälle soittaessani, että tupakoinko. Ja tosi kalsealla äänellä. Onneksi en. Olis varmaan tullut lankoja pitkin. Kysyttiinkö teiltä sitä jo puhelimessa aikaa varatessanne?
Enni 6+2
Käynpä vaan pikaisesti kutsumassa teidätkin elokuussa vauvaa odottaville äitiliineille tarkoitettuun MSN-yhteisöön Eloisat2007.
Yhteisön tarkoituksena on tarjota jäsenilleen turvallinen keskustelupaikka kaikessa raskauteen ja vauvaan liittyvässä, ja muissa haluamissamme aiheissa.
Jäseneksi pääsee tekemällä jäsenhakemuksen yhteisöön MSN sivuilla.
Osoite: http://groups.msn.com/Eloisat2007
Hyväksymme hakemuksianne mahdollisimman nopeasti.
Lämpimästi tervetuloa mukaan!
Heidi_sisko ja Nano rv6+1
... ennen kuin Höyhensaaret kutsuvat.
Onpa huonovointista porukkaa täällä! Itse olen edelleenkin ihmeissäni, kun ainoat oireet ovat hiukan arat rinnat ja paleleminen ja jonkinasteinen väsymys. Onneksi nyt on sentään talvi (ainakin kalenterin mukaan), joten voi huoletta pukeutua töissäkin pitkähihaisiin ja villatakkeihin ym. Esikoista kun odotin ja kevät alkoi tulla, niin piti keväisempien vaatteiden alle piilottaa pitkähihainen aluspaita tai kaksi, ettei paleleminen olisi aiheuttanut ihmetystä... ;-) Olen vähän sitäkin miettinyt, että jospa vähäiset oireet johtuvatkin siitä, etä viikkoja on vielä luultua vähemmän (sekin on mahdollista) tai sitten tämä raskaus vaan on erilainen kuin ensimmäinen. Sekin tosin välillä hiipii mieleeni, että jospa vähäiset oireet johtuvatkin siitä, ettei kaikki ole kunnossa. :-( No, turha kai sitä on liikaa murehtia. Eka neuvolakäynti on meillä täällä vasta viikolla 9 (jolloin olis mahdollisuudet kuulla jo sydänäänet) eli melkein 3 viikkoa on vielä odotettava. Ja eka ultra on viikon 12 paikkeilla.
Joku kyseli, etä uskaltaako muut harrastaa liikuntaa normaalisti. Itse olen Pilateksen harrastaja ja juuri tänään varmistin ohjaajalta, että se on kyllä ihan turvallinen harrastus raskausaikanakin, jos vaan on normaali raskaus muutoin. Eli jatkaa aion -alavatsalihasten kunnossapitäminen kun on kaiken kaikkiaan aika tärkeää, myös nyt.
Olen seurannut sivusta tuota keskustelua yahoo ja msn -yhteisöistä ja ehkä piakkoin liityn jompaankumpaan porukkaan (molemmat systeemit ovat entuudestaan minulle vieraita).
Mukavaa kuulla muistakin, jotka ovat samassa tilanteessa, joten toivottavasti kirjoittelut jatkuvat aktiivisina!
Sweet dreams!
SiniEemeli 6+1
Ekaksi Pelikaani2:lle halit ja jaksuja odottaa piitkä 2viikkoa (( )) Toivotaan et viikkoja oli vaan vielä vähemmän kun piti!
Noista listoista, niin mä luulen kans et kirjottelen vaan täällä, niinkuin joku muukin meinasi. Toivottavasti meitä jää tänne kans edes kourallinen! Oisin siirtymistä voinu myöhemmin miettiä, kun olis jo muotoutunu se ydinporukka, joka kasassa pysyy.
Mun piti viimeks jo kysyäkkin et onko nukkuminen jollekin kummallista ja nyt olikin jo kohtalotoveri! Mä en meinaa saada ekaks unta ja sit heräilen kääntämään kylkee, kun ei o mitenkään hyvä. Mistä tuokin mahtaa johtua?? Aamulla sit väsyttäis, onneks muksut on kans aamu-unisia. Illasta sit joskus 17-19 iskee uni- ja jäätymiskohtaus. Saattaa mulla kyllä liittyä myös tippuneisiin kilppariarvoihin, noi kohtaukset.
Iho on kuiva mullakin. Pohkeesta löysin pyöreen läiskän, joka just näyttää sellaselt psoriasilta(?), kyljessä oli kans, mut sain rasvattuu pois. Naamaan tarttee kans hakee jotain tehokkaampaa rasvaa, kun on nyt pintakuiva!
Mul on nyt vasta muutaman päivän ollu rinnat kokonaan hiukan arat, pahoinvointi on taas ollu pois jo kolmatta päivää! Alas en kyl kaikkee saa ja vielä vähemmän tekee mieli. BigMac- hamppari maistuu kyllä vaikka joka päivä! =) Perunalimppu kevyt meetwurstilla tai kauraleipä kurkulla ja teetä, teetä, teetä, nam! Ihmeellist silmäpäänsärkyy saattaa olla jo heti aamusta, ei kiva. Siinä oirelistaa tällä hetkellä.
Piti kysyä jotain... *raapii päätään* Ei nyt muista!
mamitus ja hippuli(tänään) rv 11+2(vaihtu just!)
G: Onko teille jo aiemmin raskaana olleille tullut raskausarpia? Ootteko ehkäisseet/yrittäneet ehkäistä repeämistä?
Mulla takana siis 2 raskautta ja saldo 1 arpi ihan karvotuksen yläpuolella, tuli esikon synnytyksessä! Massu on ollut, hmm.. Kaveri kutsunut mua maapalloks ja mies hemuliks... =) Ihan (nivea) body lotionilla oon rasvanu massua suihkun jälkeen n. viikoilta 9-12 alkaen.
Nuoruuden lihoamisesta reidet on kyllä revenny et ihmettelen miten massu pysyy kuosissa??
-mamitus taas kera Hippulin
Täällä olo kanssa yhä toivottoman huono. Jatkuvan pahoinvoinnin lisäksi olen saanu hillittömän päänsäryn, johon ei tunnu tehoavan mikään. Normaalisti kärsin päänsärystä todella harvoin. Olen käynyt nyt hierojalla, venytellyt itse, yrittänyt maata pimeässä huoneessa ja levätä ottanut lääkärin määräyksestä panadoliakin, mutta millään ei ole vaikutusta. Oon tämän säryn kanssa ihan helisemässä. Mitään ei pysty tekemään, valot aristaa, tv tai kirjan lukeminen mahdotonta jne. Onko muilla tällaista? Ihan kuin olisin jostain lukenut että päänsärkyä voi esiintyä, mutta itse en ekassa raskaudessa kokenut mitään vastavaa. Tosin pääsin paljon helpommalla muutenkin oloni kanssa.
Eilen eka neuvola ja hienosti näkyi sikiö vatsan päältäkin ultralla. Meillä on täällä neuvolassa niin hieno tilanne, että vatsanpäältä ultrataan vaikka joka neuvolakäynnin yhteydessä jos vaan haluaa. Ja neuvolatäti sanoi vielä lähtiessä että jos iskee joskus epäluuloinen olo että onko kaikki ok niin tänne sitten vaan niin katsotaan. :) Mitään mittoja koneen avulla neuvolatäti ei osaa ottaa eikä muutenkaan suuremmin tulkitse näkymää lääketieteellisesti syvällisemmin, mutta ihanaa oli taas nähdä että mahassa elämää löytyy, sydän pamppailee jne. ;)
Muutenhan se neuvolakäynti oli vanhan kertaamista ja lappojen täyttelemistä. Kaupattiin oikein valmennustakin, mutta olin sitä mieltä, että eiköhän sitä mennä näillä vanhoilla rutiineilla. Eihän edelllisestä kerrasta oo kuin pari vuotta. ;) Np-ultra oliskin sit seuraavana parin viikon päästä. Niin ja uutena mulle tämä seerumiverikoe siinä yhteydessä. Aiotteko osallistua molempiin tai vaihtoehtoisesti vain toiseen?
Nyt ei pysty enää kirjoittaa...kallo halkee.
mötiäinen 8+5