Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on yläkoulun open työ nykyään? Kannattaako?

Vierailija
11.12.2023 |

Mulla on itsellä yläkouluajoilta hyvät muistot, oltiin tosi pidetty ryhmä ja opettajat on olleet aina mulle tärkeitä roolimalleja. Opettajuus uravaihtoehtona on ollut mielessä jostain ala-asteikäisestä asti. Nyt olen 27 ja mietin vieläkö ehtisi opiskella. Historia ja äidinkieli kiinnostavat.

Mutta mutta hirvittää vähän kun luen opettajien kokemuksia nykykoulusta,että oppilaat on kauheita ja vanhemmat vielä kauheampia. Onko työ jatkuvaa käytöshäiriöisten ja kännykkäriippuvaisten teinien kanssa riitelyä ja kurinpitoa, vittuilua ja väkivallan uhkaa? Minussa on tietynlaista herkkyyttä joka voi olla ihmisten kanssa sekä vahvuus että heikkous, open työssä varmaan myös.

Pelkään että opiskelen opintolainalla tutkinnon omien mukavien yläkoulumuistojen pohjalta, menen työelämään ja vastassa onkin joku ihan toinen todellisuus mitä itse muistan.

Eli aineen opettajille kysymyksiä:

Kannattaako ala? Hyvät ja huonot puolet? Onko työ muuttunut vuosien varrella ja onko nuoret nykyään oikeasti vaikeampia kuin ennen?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä ehkä ahdistavinta ikinä olla tilanteessa missä lauma teinejä kuvaa hermoromahduksesi ja lataa sen nettiin jossa se säilyy ikuisesti.

Myötätunto on täysin tuon opettajan puolella. Vaikkei ole asiallista käytöstä aikuiselta, niin on silti ymmärrettävää. Noin voi käydä, jos ei tajua itse jäädä sairaslomalle ajoissa.

Vierailija
42/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä ehkä ahdistavinta ikinä olla tilanteessa missä lauma teinejä kuvaa hermoromahduksesi ja lataa sen nettiin jossa se säilyy ikuisesti.

Tai kuvaa jotain takapuolta ja laittaan nettiin Ylilaudalle, keksii jonkun valetarinan ja opettaja saa potkut perusteettomasti ja koko ura oli siinä sitten ensin kun on vähintään viisi vuotta lukenut yliopistossa ja monta vuotta käyttänyt aikaa pääsykokeisiin.

Nykyajan opettajan työ on aivan eri kuin mitä 90-luvulla tai 2000-luvun alussa. En suosittele millään. Vanhanaikainen ammatti ja kännykät ja väkivalta tullut kouluihin jäädäkseen. Palkallakaan ei erityisemmin pääse rikastumaan ja nykyajan opettajat asuvat samoissa taloissa kuin työttömät joten elin

Jaa no äikänope tai matikanope voi tienata 5000 kuussa, jos on ikälisät ja ylitunteja, ehkä luokanvalvojuus ja jokunen tukiopetustunti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat oppilaani eivät ole sen kamalampia kuin ennenkään, mutta selvästi heikompia. Pisa-tulokset eivät yllättäneet. 

Vierailija
44/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä sellainen fakta mielessä, että 33-vuotias vastavalmistunut ei ole yhtä haluttu kuin 27-vuotias vastavalmistunut, etenkään kun äidinkielen opettajistakaan ei huutava pula ole ja kanssasi valmistuu 30 nuorempaa uutta opettajaa. Joudut tekemään tosi paljon töitä ylipäätään saadaksesi jalan oven väliin työelämään, paljon yhden päivän tai oppitunnin sijaisuuksia jne. Jos opettaa haluat, ovatko matemaattiset aineet täysin poissuljettu vaihtoehto? Sen alan opettajista on aidosti pula.

Joo ikä ahdistaa minua myös. Että onko ihan liian myöhäistä opiskella enää yhtään mitään minun tilanteessani. Mutta toisaalta en haluaisi vaan jäädä tähän vaan yrittää elämässä eteenpäinkin, kyllä kai moni kouluttautuu nelikymåpisinäkin.

Kaverini valmistui aineenopettajaksi yli 40-vuotiaana alanvaihtajana. Töitä kyllä on riittänyt, vaikka vakivirkaa ei ole ainakaan vielä.

Vierailija
45/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sijaistamassa muutamassa yläkoulussa. Nytkin on sellainen pula sijaisista, että kuka vaan kelpaa. Herkkyys ei kyllä kuulosta toivottavalle ominaisuudelle. Jämäkkyys ja huumorintaju mieluummin.

Historiaa ei kannata valita. Opettajia on liikaa. Äidinkielen opettajia tarvitaan, mutta kirjallisuuden opinnot tekevät opinnoista pitemmät. 

Itseltäni kännykät, vapetus, vaativat vanhemmat ja jatkuvasti kiertävät sairaudet (lue korona) ovat vieneet voimat. Alan etsiä etätyötä. Ihan mitä tahansa.

Olen miettinyt esim S2 opetusta, sitä varmaan tulevaisuudessakin yhä enemmän tarvitaan kouluissa eli ehkä äidinkieli olisi sitten se aine. Historia toisaalta kyllä kiinnostaisi silti aineena enemmän. Ehkä työkokeilun kautta voisi päästä myös tutustumaan alaan.

Huoh. Ei, opettajan työhön ei tutustuta työkokeilussa. Tee sijaisuuksia. Jopa minä olin nuorempana sijaisena ilman alan koulutusta ja niin todella moni muukin tuttu. 

Vierailija
46/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävällä on masennustausta ja hyvin pärjää aineenopettajana yläkoulussa ja lukiossa. Palkka tosi hyvä, jotain 5000e. 

Vierailija
47/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sijaistamassa muutamassa yläkoulussa. Nytkin on sellainen pula sijaisista, että kuka vaan kelpaa. Herkkyys ei kyllä kuulosta toivottavalle ominaisuudelle. Jämäkkyys ja huumorintaju mieluummin.

Historiaa ei kannata valita. Opettajia on liikaa. Äidinkielen opettajia tarvitaan, mutta kirjallisuuden opinnot tekevät opinnoista pitemmät. 

Itseltäni kännykät, vapetus, vaativat vanhemmat ja jatkuvasti kiertävät sairaudet (lue korona) ovat vieneet voimat. Alan etsiä etätyötä. Ihan mitä tahansa.

Olen miettinyt esim S2 opetusta, sitä varmaan tulevaisuudessakin yhä enemmän tarvitaan kouluissa eli ehkä äidinkieli olisi sitten se aine. Historia toisaalta kyllä kiinnostaisi silti aineena enemmän. Ehkä työkokeilun kautta voisi päästä myös tutustumaan alaan.

Huoh. Ei, ope

No just tässä yksi kaveri on koulussa työkokeilussa tutustumassa alaan eli sellaistakin kyllä ihan tapahtuu.

Vierailija
48/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä sellainen fakta mielessä, että 33-vuotias vastavalmistunut ei ole yhtä haluttu kuin 27-vuotias vastavalmistunut, etenkään kun äidinkielen opettajistakaan ei huutava pula ole ja kanssasi valmistuu 30 nuorempaa uutta opettajaa. Joudut tekemään tosi paljon töitä ylipäätään saadaksesi jalan oven väliin työelämään, paljon yhden päivän tai oppitunnin sijaisuuksia jne. Jos opettaa haluat, ovatko matemaattiset aineet täysin poissuljettu vaihtoehto? Sen alan opettajista on aidosti pula.

Joo ikä ahdistaa minua myös. Että onko ihan liian myöhäistä opiskella enää yhtään mitään minun tilanteessani. Mutta toisaalta en haluaisi vaan jäädä tähän vaan yrittää elämässä eteenpäinkin, kyllä kai moni kouluttautuu nelikymåpisinäkin.

Kaverini valmistui aineenopettajaksi yli 40-

Kiva kuulla, tämmöiset tarinat tuo kyllä paljon toivoa! Itse tunnen ihmisiä jotka nelikymppisenä vaihtaneet kasvatusalalta pois.

Vierailija
49/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Ei, ope

Miksei työkokeilussa voisi tutustua opettajan työhön? Esim puolen vuoden työkokeilusopparilla voisi olla koululla avustajana ja sijaistaa vakkarina opettajien sairaspoissaoloja yms eri aineissa. Sen sijaan että sairastuneita tulee paikkailemaan vaihtuvat randomit, luulisi että olisi koulullekin kätevämpi näin. Työkokeilija saa näkemystä yhden koulun arjesta kattavasti eikä pieniä palasia sieltä sun täältä, jos edes niitä palasia ilman mitään opintoja tai kokemusta.

Vierailija
50/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävällä on masennustausta ja hyvin pärjää aineenopettajana yläkoulussa ja lukiossa. Palkka tosi hyvä, jotain 5000e. 

Paljonko 5000e palkasta jää nettona opettajille käteen tietääkö kukaan?

Vierailija
51/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini valmistui aineenopettajaksi yli 40-

Millä paikkakunnalla? Onko töitä vain pk seudulla vai myös pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa?

Vierailija
52/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun erityisopettaja. Palkkani on noin 3600. Kokemustakin on jo. Alkupalkka taitaa vieläkin olla alle 3000. Ei tätä rahan takia tehdä. Parhaimmillaan mukavaa, enimmäkseen raskasta työtä. Sijaiseksi pääsee pääkaupunkiseudulla lähes kuka vaan ottamalla yhteyttä koululle.

Vierailija
53/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla. Muualla Suomessa syntyvyyden romahdus vähentää oppilaiden määrää rajusti lähivuosina. Historian opettajista on ihan valtava ylitarjonta kaikkialla Suomessa. Sitä ei kannata harkita, jos työllistymisen pitää olla varmaa.

Vierailija
54/55 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt esim S2 opetusta, sitä varmaan tulevaisuudessakin yhä enemmän tarvitaan kouluissa eli ehkä äidinkieli olisi sitten se aine. Historia toisaalta kyllä kiinnostaisi silti aineena enemmän. Ehkä työkokeilun kautta voisi päästä myös tutus

Vähän itsekunnioitusta, kiitos. Kuka tahansa pääsee sijaiseksi. Ei tartte hakea työkokeilijana avustajaksi, kun kouluavustajaksikin tai koulunkäynnin ohjaajaksi otetaan 19-vuotiaita välivuotta pitäviä nuoria.

Opettajaksi jos aikoo, kannattaa vähän olla itsekunnioitusta ja reipasta otetta omiin asioihin. Ei niin että mennään nolostellen eikä palkkaakaan tarttisi maksaa.

Vierailija
55/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt esim S2 opetusta, sitä varmaan tulevaisuudessakin yhä enemmän tarvitaan kouluissa eli ehkä äidinkieli olisi sitten se aine. Historia toisaalta kyllä kiinnostaisi silti aineena enemmän. E

Outoa jos työkokeilu nähdään jonakin nolosteluna ei mulle tartte maksaa palkkaa. Mutta kiva jos ilman kokemusta myös palkataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi