***TAMMENTERHOJEN PERJANTAIPINO***
Täällä torstaiset törinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9240187&p=1&tmode=1&smode…
[color=7A378B]Tunnin kesti unta ja sitten kutsumaton vieras: levottomat jalat. Prkl, mikä vaiva! Onneksi on aina jäänyt synnytyssaliin. Väsy on niin, jotta päästä heittää, mutta jalat ei anna nukkua.
Montulta piti kysyä, että kuinka esikoinen on ottanut vastaan pikkusiskon? Meillä ollaan vielä toistaiseksi tooosi innostuneita vauvan tulosta, mutta sopii vain arvailla, kumpi tytöistä haluaa palauttaa sen ensin.. Tuntuuko jo kovin kaukaoselta nämä meidän kärvistelyt? :)
Sulinalle vauvan vatsavaivoista: meillä auttoi kantoliinakyyti. Vauvan sisäreisillä on vatsavaivoihin auttavia akupisteitä, jotka liinakyydissä painautuvat vasten äitin kroppaa. Ja toki liinassa auttaa myös pystyasento. Toivottavasti vaivat helpottaa pian! On muuten niiiin suloinen blogin kuva tuoreesta prinssistä, jossa tapittaa silmät auki ilmeisesti äitiään :)
Ardisia: kyllä joulunkarkoitus on aina yhtä haikeeta :(
Verenpaineen noususta: Eilen terkkari sanoi, että verenpaineen nousu ja turvotus kuuluu synnytystä ennakoiviin merkkeihin. Mulla se on tapahtunut kahdesti n. 1-2vkoa ennen synnytystä. Toistaiseksi ei oo edes turvottanut yhtään, saatikka että ois paineet ollu koholla, mikä on kyllä ihme.
Zatulle toivotaan mieluisia uutisia synnytystapa-arviosta! bd
Hermione: Ei suinkaan molla Maikkoon kans vielä häjysti puhuttukaa ;) Mutta täs tuloo tiukka kysymys. Ja se menöö näin jotta: Kun on aamulla pönsä pystys, niin mitä se meinaa?
Leperus: kiitti pottuvinkistä, vaikka ajatuskin raa' asta perunasta närästää :) Mutta kun seuraavan kerran iskee tuollainen tapponärästys, kokeilen kyllä. Aamuinen närästys vain yltyi Renniestä. Ei taidä lakritsin maku olla paras mahdollinen?!
Vierailijoista: meillä tulee sairaalaan vauvaa kattomaan mummat ja paapat ja isomumma+veli lapsineen(?!). Pari ystävää piipahtaa myös. Muut saa tulla kotiin sitten, kun lupa annetaan. Toivottavasti on hiljaista sairaalassa ( joo, aivan varmasti on..) Viime reissulla huonekaverin vieraat istuivat sairaalassa aamusta iltaan ja vielä siinä huoneessa! Sairaalan suositus on viedä vieraat päiväsaliin. No, tämä huonekaveri oli ensimmäistään saamassa ja muutenkin ihan pihalla. Ei nähnyt muuta kuin erityisen kovaäänisen poikansa, jota huudatti yölläkin rinnalla eräänkin kerran, kun oltiin nimenomaan yhteisesti sovittu, että viedään vauvat yöksi vauvalaan, että itse saadaan nukkua. Apua imetykseen ei toki halunnut pyytää, kunnes itse sitten marssin lastenhoitajien luo muina miehinä ja pyysin hoitajaa huonetoverilleni. Kuvittelin, että olisin saanut levättyä vähän sairaalassa, kun kotona odotti esikoinen, joka oli just oppinut kävelemään.. No sellastahan se on, kun mieli on herkkä ja hermo pinnassa..
Esikon aikana se vierasralli kotona stressasi ihan huolella! En osannut sanoa ei ja tarjottavaakin olisi pitänyt aina löytyä ja ja ja.. Nyt saan kyllä sanottua, jos joku on tulossa sopimattomaan aikaan ja suosittelen sen opettelua muillekin :) Nyt saattaa tosin käydä niin kuin kakkosen aikaan, että aloin jo itse soitella ihmisiä käymään. Oli ilmeisesti mennyt viesti liiankin hyvin perille, ettei kukaan uskaltanut tulla vauvakylään :/
Johan tästä taisi tulla aikamoinen romaani. Ajatus rientää, ihmekös kun kirjailijat työskentelee öisin..
Hyvää yötä ja huomenta, vauvauutisia odotellessa! Taitaa tulla huomisesta taas sekopäisen hyväntuulinen päivä näillä unilla..
L
Kommentit (58)
mikäs tää tämmönen uamu et klo on yli seihtemän eikä tiällä ou tapahtunu muutaku pinon aakasu ja eka viesti...
juup,eilissä päivin oli se synnytys tappa arvio täälkii päin ja ihan vastaa viikkojaan toi Sintti elikäs jostain kumman syystä sf-mitta kaameen iso(viimeks semmonen nuornais lääkär liekkö tuo viel ihan liäkärkää,nii pikutytöltä näytti)sai tulokseks huileet 38 cm,viikot sillon 34+ muistaakseni.
meillä tuo eukko rupes illalla nukkuun jo puol seihtemältä ja nouspa sitten vailla kuus pystyyn..plääh,tää mamma ois voinu unia vielä jatkaa..itellä sänkyyn meno kesti ku piti lukee päivän pinot =)
jaah haiseva neiti tasan 1wee 1kk tul viereen elikä pesulle täst on viel hipsittävä neidin kanssa.
ainii synnytystapa arviosta,tekköökö nuo lääkärit sen sisätutkimuksen normaalisti?miull ei meinaan tehny sano vaan et suap tulla pihalle jos siltä tuntuu..oisin kyl kaivannu tietoo,et onko nää supistuksia vai onko ne vaan jottain sintin liikkeitä tms.pirusti sattuu välistä..
noh nyt sin bebapyykille...
T:Musta_kissa 36+6
Evulilli:
Maria-79 - 04.01. 22:30 (46/48)
-
" ariella77:
Sitten todella ikävästä vaivasta eli NENÄVERENVUODOSTA, onko kellään kokemusta? Tiedän, et voi olla raskausvaiva, kun limakalvot kuivuu, mutta mulla on ollut nyt joka päivä ihan hillittömiä vuotoja, jotka ei meinaa millään laantua. Suorastaan siis pulppuaa ja kestää tosi kauan, että saan loppumaan. Täytyy huomenna neuvolasta kysyä, et mistä ihmeestä voi johtua ja mitä vois tehdä.Hae apteekista nenään tarkoitettuja a-vitamiini tippoja,niitä lääkäri määräs vahvistaan nenän limakalvoja mun esikoiselle,jolla 2-vuotiaana vuoti yhen talven ihan hirveesti nenä..
Tai sitten meet TK:een että polttavat vuotavan suonen.. "---------
A-vitamiinitippoja ei oikeastaan ole kovin hyvä käyttää raskauden aikana tuon A-vitamiinin vuoksi. Parempia ovat ns. siemenöljyistä valmistetut nenätipat, joita myös saa apteekista. Niitä aamuin illoin ja bepanthenia nenä täyteen yöksi niin vuodot rauhoittuvat. Itsellä sama vaiva. Jos ei aamuin illoin kostuta varmasti vuotaa nenä verta, joka aamu.
E ja tasan 40
......
[b]Tuas eilen laittamassani linkissä kyllä sanotaan että normaali annos ei oo kielletty raskaana olles,eikä sitä a-vitamiinia kulkeudu muualle sieltä nenänlimakalvoilta varmaan juur mittää ja tässä ollaan muutenkin niin loppusuoralla,etten näe syytä välttää tämmöstä tuotetta..
Mulle on lääkäri sanonu,että just tän takia,kun se vaikutus on niin paikallinen nenään laitettavis jutuus,esim. nasolin yms, ettei tarvi pelätä käyttää ja niin oon myös käyttänyt ilman mittää pelkoa..
on ne ihmeelliseksi menny ihmisen unet. Alkuun nukahtaa vaikka pystyyn yhdeksään mennessä illalla, mut nyt saa kukkua pitkin yötä eikä nukuta sitten millään. Ja sama homma aamusta...
Vierailijoista oli puhetta.. Musta on kiva, että sairaalassa käy vieraita (tietysti vierailuaikaan). Kyllä mä tylsistyisin ihan jos vaan mies ja äiti/anoppi vain kävis. Noiden lisäksi on käyny sisko perheineen,omat tädit ja isomummo, ainaski. Kotona sit kyllä sovitaan kavereiden ym kanssa milloin voi tulla vauvaa katsomaan.
Kiitos noista nenäverenvuoto-vinkeistä. Meillä keskimmäisellä tuota ongelmaa talvisin eikä olla oikein osattu asialle mitään tehdä.
( . ) illalla poltteli jo lupaavasti selästä ja alavatsalta, mut tyssäs sit ennenkuin alkoikaan. PLÄÄH... Tää viikko olis ollu niin hyvä vauvan hakuun kun on mieskin lomalla *lähettää toiveita ylöspäin*. Pientä pään särkyä on ollu viime päivinä, mistä lie. Keskiviikkona oli neuvolassa paineet ja kaikki ok.
No, mukava viikko muuten ollut. Eilen heitettiin mekin joulu takaisin yläkaappiin. Muuan hassu kukka ja kynttilä jäi vielä. Nyt on jotenkin aution näköistä. Tänään olis tarkoitus viedä katras hoploppiin (paikallinen sekkailupuisto sisätiloissa), käytiin eilen oven takana, kahdesti, mut oli lappu luukulla et on liian täynnä =( Käytiin sit jumbossa syömäs massut pullolleen!
Sunmom ja pikku-ukko 38+5 ....kestispostia innokkaasti odotellessa
Iski melkoinen turvotus illalla ja jatkuu nyt aamustakin. Kostautuiko pitkät lenkit eilen ja puoli pussia hedelmäkarkkeja? Olen kuin norsu, hikinen sellainen. VIitsittekö lukea tuon erillisen avaukseni ja kommentoida, kun mulla ei ole ennen ollut turvotuksia ja nyt en tiedä, onko tää vaan taas joku uusi raskauden autuus josta ei kuitenkaa ole haittaa.
Jatkan myöhemmin, nyt puettava lapsia jotta pääsemme ulos ees hetkeksi huolimatta vesisateesta...
Heinä 35+4
vaan vahvistamaan kantaani tuohon a-vit. tippoihin, että maria-79 saanut hyvin tietonsa lääkäriltä ja asia tosiaankin on näin :) itsekin olen niitä käyttänyt huoletta. eri asia sitten, jos juomaan rupeaa. tippana nokkaan on niin pieni annos. taas kuluu näihin kategorioihin " voinko käyttää käsihuuhdetta, joka sisältää alkoholia kun olen raskaana" tmv.
tosin tätäkään hoitsua ei voi lääkekaapeille enää päästää (kuten ardisia itsestään mainitsi) kun rupee olemaan täälläkin kunnon hapero-raskausaivot :)
nyt takas nukkumaan!
rv36+6
Noopun puolesta Noopun isosisko ilmoittaa, että Noopulle syntyi 4.1.07 klo 8.56 tyttö. Paino prinsessalla oli 4160 g, pituus 52 cm ja pään ympärys 36 cm. Sekä äiti että typykkä voivat hyvin.
[color=FF6A6A][size=4][b]Onnea noopulle Prinsessasta ! [color=#FF1493][/b]♥
[color=FF3030]Onnea noopulle pikkuisesta prinsessasta! Nyt niitä prinssessoita alkaa tulla terhoprinsseille :)
Yö on taas nukuttu hyvin. Esikoinenkin nukkui melkein seitsemään -mikä on siis ihme, Joten unta on saatu riittävästi, kummasti vaan tekis mieli vajota sohvalle päiväunille.
Muttei tässä auta ruveta nukkumaan, kun parin tunnin päästä lähdetään pojan kanssa synttärikutsuille. Ei viittis ihan unenpöpperöissä lähteä tuonne ulos haahuilemaan.
Neuvolassakin tuli aamutuimaan käytyä. Kaikki oli kunnossa. Paineet ok, painoa tullut +400g/viikossa. Sf-mitta 36 ja sydänäänet 145. Ens maanantaina uusi aika jo, ei parane viikonloppuna siis mässäillä, kun punnitukseen joutuu heti kohta taas. Syntyis jo tämä pikkuinen!
Multa on kaikki supistukset, jomotukset ym. nivusten villtelyt hävinneet. Olo on aivan tavallinen, ihan kuin ei raskaana oliskaan. Hitto, vähän tulee säikähtämään, kun lähtö sitten yht´äkkiä tuleekin, kun tavallaan on saanut/joutunut hyvän olon myötä " unohtaa" sen tosiseikan että kohta on vauva kainalossa. Ei tässä kuitenkaan ole kuin pari viikkoa maksimissaan.
Meillä oli taas ukon kanssa hauskaa eilen, kun laulettiin singstarissa Sonnyn ja Cherin `i got you babea`. peli on kyllä hauska, varsinkin silloin kun saa parempia pisteitä kuin mies...
Nyt täytyy ruveta tutkailemaan noita bussireittivaihtoehtoja sinne synttäreille menoa varten!
Iloista päivää ja tsemppiä tositoimiin lähtijöille!
Taneli 39+5
Onneksi vielä vilkaisin viestejä, taas ihana viesti odottamassa!
Onnea Noopulle ja koko perheelle prinsessasta!!
Taneli
Yleensä pino on tähän aikaan jo mahtava, mutta nyt vain muutama hassu viesti. Joko kaikki on lähtenyt joukolla synnyttämään?? Unohritte sit ottaa minut mukaan ;)
No mutta neuvola kuulumisia. Elikkä paineet edelleen hieman koholla
pissi: puhdas
Hemppaa ei mittailtu kun ollut koko ajan niin hyvä
Sf mitta tipahtanut 34cm
sykkeet 155-160
Ja lisäksi tarkistettiin kohdun suu kun edellisenä yönä ja ilta supisteli niin arvatkaas vaan!! kohdunkaula hävinnyt ja kohdunsuu 3cm auki!!!
Ja nyt vaan jännitetän koska saap lähtee synnyttämään. Olo on kyllä ollut tänään niin superkauhea että tänään en kyllä jaksais :)
Kun sais ton tytön nukkumaan niin vois itekin nukkua hetken...
äityli ja rinsessa 37+2
ONNEA NOOPULLE PIKKUPRINSESSASTA!!!
Alkaahan tyttöjäkin tulla kun tarpeeksi odottelee. Tämä meidän " tyttö" kyl kans saisi tulla jo ulos, ei arvaakaan miten häntä jo odotellaan.
Mies just tuumasi eilen et miten tätä odotellaan ihan eri tavalla kun kahta aikaisempaa. Paljon enemmän keskitytään nyt raskauteen eikä malteta odottaa. Tuumasin siihen et olisko meidän iällä jotain merkitystä. Nyt ollaan 28v/31v ja kun saatiin edelliset niin oltiin about 10v nuorempia. Pitäs varmaan ajatella et tulee rv 40-42 niin ei odottas ehkä niin paljon.
Ei sen puoleen , silloinkin kummatkin harkittuja ja toivottuja!
birgit ja pörrö 37+1 jee!!! tuntuu isolta nuo viikot
Ensin noopulle onnittelut prinsessasta! :)
Lydia: ihan hyvin esikoinen on suhtautunut. Kovasti tykkää vauvasta ja käy usein pusuttelemassa, halimassa ja silittämässä vauvaa. Välillä tieten tulee pieniä mustiskohtauksia eli pitäis päästä syliin just silloin, kun imetän vauvaa ja silloin kun vauva ei ole miulla sylissä, niin esikoinen haluais olla koko ajan sylissä. Eli ei mitään pahempaa tähän mennessä. :)
T: Monttu
Tiedoksenne, vaikka olenkin ollut lähinnä ahkera sivusta seuraaja... Meidän perheeseen syntyi suloinen TYTTÖ 27.12.2006 klo. 10.13, 3620g ja 50cm, py. 35cm, rv 39+3. Äiti ja vauva voivat hyvin.
Ja onnea kaikille jo vauvansa saaneille ja toisille vielä ihanaa loppuodotusta!
Massu ja tyttö 9vrk
Pitkästä aikaa oli ihan pakko ottaa päikkärit (tai siis oikeastaan jatkaa aamu-unia) kun sain pojan hoitoon. Nyt olo ihan tööt :/ En tiedä mihin hommaan tässä pitäis alkaa, mikään ei nappaa, mutta ei näitä vimosia viikkoja viittis ihan vaan OOTELLA?
G: Miten te kulutatte aikaa (erityisesti te, joilla ei vielä lapsia ennestään taikka jotka on puolihoidossa nää viimeiset viikot)????
Joulun odottelu oli niin kivaa ja sujui joutuisasti, kun sai askarrella ja koristella ja lahjoja ostella. Nyt rahat on vähissä (normaali tammikuu siis), eli kaupoilla ei senkään puolesta voi ylettömästi rampata.
NOOPULLE Onnittelut tyttelin johdosta!!!! Kiva kuulla, että kaikki kunnossa.
Minä täällä malttamattomana oottelen mm. Nennin ja Chiccan kuulumisia, toivottavasti vauvelit voivat hyvin!
Aattelin mainostaa, että MARIA on avannut synnytyspuolellekin pinon tammikuisten synnytyskertomuksia varten, käykäähän jo urakasta selvinneet sinne kirjoittelemassa, vaikka vaan pääpiirteet!
ZATU tulehan sitten kertomaan polikuulumiset, kun kotiudut... Olet ollut ajatuksissani tänään!
ÄITYLIlle onnittelut 3cm:n avautumisesta. TSEMPPIÄ, enää 7 jäljellä! Kokeiles nyt sitä lähitaisteluS:ää, jos se aiheuttais supisteluita ja pääsisist synnyttämään!?
LYDI@lle toivotan parempaa ensi yötä.. Lohduttaa varmaan vaan tosi vähän tietää, että on muitakin jotka valvoo.. Mä näin viime yönä unta, että vauva oli kääntynyt perätilaan ja jouduin akuuttiin käännökseen. Ja se sattui! Siihen heräsin sitten ja...
( . ) vauva on muuttanut asentoaan taikka on sitten vajonnut vielä syvemmälle lantioon. No kuitenkin tuolla ihan alhaalla tuntuu kovasti liikettä, kädetkö ne siellä hypistelee " ovenkahvaa" ?!? Ja pylly tässä navan kohdalla on leventynyt kovin, on tainnut joulunajan suklaat kasvattaa :/ ??
Eilen illalla tuli muutama todella kipeä supistus, just niitä jotka vihloo sisäreisiä. Tänään onkin sitten valunut limaa. Ei limatulppaa, vaan jotain juoksevampaa eritettä?
Ja mun on pitänyt kysyä jo kauan, onko jollakin muulla kohdun yläreunassa sellaista hellää kohtaa? Mulla tossa oikean rinnan alla on aristava kohta, ja siihen kun vauva potkaisee niin sattuu niin maan pirusti. Onkohan se joku hermo puristuksissa vai kylkiluu, joka puristais jotenkiN?? Mulla oli vastaavaa kipua 2. raskaudessa, silloin toisella puolella. Huomaan, että jos nukut oikealla kyljellä, niin se on enemmän kipeä sen jälkeen. Tähän ei osannut kätilö sanoa mitään..
Äitee tuossa kyseli puhelimessa pidetäänkö me taas ristiäiset Suomessa, oli saanut pääsiäisen vapaaksi. Saakeli, että ärsyttää. Tää lapsi pitäis syntyä eka ennen kuin alkasin keskittyy moisiin..
Mutta nyt masu kaipaa ruokaa. Tein eilen ihanaa kanaa, siitä jäi vielä vähän jäljellekin niin se kutsuu :)
Hyviä vointeja TERHOT!
/ardisia 37+34567?
[color=CD5555][b][size=4]Onnea Massu06 Tytöstä :)
[b]Tuas eilen laittamassani linkissä kyllä sanotaan että normaali annos ei oo kielletty raskaana olles,eikä sitä a-vitamiinia kulkeudu muualle sieltä nenänlimakalvoilta varmaan juur mittää ja tässä ollaan muutenkin niin loppusuoralla,etten näe syytä välttää tämmöstä tuotetta..
Mulle on lääkäri sanonu,että just tän takia,kun se vaikutus on niin paikallinen nenään laitettavis jutuus,esim. nasolin yms, ettei tarvi pelätä käyttää ja niin oon myös käyttänyt ilman mittää pelkoa..
[/quote]
---
Pieni kommentti vielä tuohon edelliseen :). Kun oon ite ammatiltani proviisori niin suosittelemme asiakkaille aina sitä turvallisinta vaihtoehtoa varsinkin raskausaikana, vaikka muutkin saattavat olla sopivia. Koska nenässä on niitä verisuonia, joista suoraan imeytyy verenkiertoon aineita, ja koska yhtä hyvä ja turvallisempi/turvallinen vaihtoehto löytyy, suosittelemme aina ensisijaisesti sitä. Lähinnä perustuu parhaimman vaihtoehdon etsimiseen, hyvää asiakaspalveluun eikä kiihkoiluun. Aina on myös vaikeaa tietää missä määrin asiakas tuotetta kotona käyttää. Ja asiakas saa aina itse tottakai tehdä päätöksensä. Ei A-vitamiinitippojen käytöstä TIETENKÄÄn :) kannata yöuniaan menettää tai nousta varpailleen, koska oma suositukseni perustuu täysin edellä kirjoittamaani. Mikäpä tässä elämässä ei olisi enemmän tai vähemmän vaarallista.
T: E
[color=473C8B]Noh, pareeki puhumaha,ku itte nukkunu niin pirun huanosti kans!
Ei muuten,mutta paikkoja särki ja Juniori ei sitte halunnukkaa nukkua siskoon kans samas huanehes viime yänä,oli pakko ottaa välihi,niin sai viälä huanommin unta!
Nyt noustes tuata oikiata kylkiä ja alavattaa juilii niin häjysti, ei eres kaffi saa paremmallen tuulellen,vaikka söin illalla leipomiani sarvia,tää olotila vaatiis varmaha isoon siivun ankkastukkia ja siihen päällen voita! Tai sitten mukin Tiisteläästä, eli kaffia ja sinne sekaha ankkastukin paloja..niinku pullamössyä meinaan :)
Yällä muutoon lähti seki valakoonen ,mikä eileen maahan asti satoo ja nykki lykkää vettä, ku esterin sieltä,tiärättähä mistä?
jassoo,pitääs mennä potkimaha isoompee kloppi kans ylähä, NeitiYhreksänVee tualla jo muroja ittellensä koluuttaa kuppihi..
Nii juu ja sinda: joo,välihi tuntuu ,notta ei pissi tuu ku maanittelemalla :) ei vainens,se oli hyvä neuvo, notta nojaa etehenpäin pöntööllä,aukiaa hana :D
no joo,mää tuun takaasin myähemmin(vaikka moni ristii kätensä,notta voi jukeli,pysyys nyn pois! HIH...!)
Tervyysin Maikkoo ja julmetun isoo vatta!