Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien perintö aiheutti koko lopun perheen hajoamisen, mikä avuksi?

Vierailija
11.12.2023 |

Äiti menehtyi vuosi sitten ja nyt syksyllä sitten isäkin meni. Olivat rakkaita ja tärkeitä ja toimivat ns. liimana minun ja sisarusteni välillä. Heillä oli keskinäinen testamentti joten mitään perinnönjakoa ei äidin menehtymisen jälkeen tehty mutta nyt, kun se on tehtävä, on kakka lentänyt niin hirvittävällä voimalla tuulettimeen, että joka päivä mietin voiko tämä olla tottakaan. Olemme näköjään se kliseinen porukka, jolla meni välit perinnön vuoksi enkä tiedä, miten tätä pitäisi ratkoa. 

Olen itse herkkis ja rauhaa rakastava ihminen, joka vetäytyy konfliktitilanteista aina. Nyt olen joutunut mukaan täysin naurettavaan riitaan enkä oikeasti kestä tätä. Ei riitä, että vanhemmat ovat menehtyneet, olen käytännössä menettänyt ihan koko perheen. 

Läheisin sisarukseni suuttui aivan hiusjuuriaan myöten, kun esitimme, että hänen saamansa ennakkoperintö huomioidaan nyt perinnönjaossa. Hän siis suuttui siitä, että haluamme noudattaa lakia ja syyttää meitä muita vuorotellen ties mistä, esim. hänelle ilkkumisesta, nauramisesta, pellenä pitämisestä ja ties mistä aivan sekopäisestä ja itse keksimästään. Hän ei suostu enää hoitamaan mitään kuolinpesän asioita, kun ei kuulemma saa perintöäkään ja martyroi jatkuvasti pyytelemällä anteeksi, että on ollut meidän sisaruksemme ja raivoaa, että varmaan nyt haukutaan häntä selän takana. Ihan sairasta settiä siis. Hän tuntuu oikeasti seonneen. Hän on ollut aina minulle läheinen ja todella tärkeä, luottoihminen, joka käy aina järjellä. Siksi tämä tuntuu uskomattomalta, hän on yhtäkkiä ihan vieras ihminen. Ajattelin vanhempien menehdyttyä, että onneksi minulla on vielä hänet. No ei ole. 

Koska olen aina ollut konflikteja välttele ihminen, en oikein osaa lähteä tätä ratkomaan. Mitä siis teen? Mun on vaikea suhtautua häneen ja vaadin ehdottomasti anteeksipyyntöä meiltä kaikilta (ja yhdeltä sisarukseltamme, jota hän on erityisesti kiusannut). Aikaa ensimmäisestä riehumisesta on nyt kulunut jo useampi viikko eikä hän vaan rauhoitu. 

Lisäksi mä joudun nyt hoitamaan kaikki kuolinpesän asiat, kun hän ei suostu tekemään mitään. Otan sen henkilökohtaisesti, sillä hän tiesi, että kaikki kaatuu sitten mun niskaani. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolinen pesänjakaja ja kaikki lain mukaan. Selvittelette sitten välejänne jälkikäteen. Älä nyt ainakaan anteeksi ala pyytelemään, kun ei ole aihetta.

Vierailija
2/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä odota mitään ja ei saa antaa periksi. Tietenkin ennakkoperintö lasketaan mukaan. Rasittavaa aikaa, mutta ehkä menee ohi tai sitten ei. Jos ei mikään muu auta niin ulkopuolinen pesänjakaja selvittää tuon sopan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä tilanne, mutta tuskin autat asiaa yhtään sillä, että vaadit anteeksipyyntöjä. Se vain ylläpitää ristiriitoja. Koeta jättää tunteet sivummalle ja keskittyä vain siihen, että saat hoidettua vain kaiken välttämättömän mahdollisimman yksinkertaisesti.

Mahdollisesti tilanne helpottuu, kun aikaa kuluu tarpeeksi ja kaikkien tunteet ehtivät jäähtyä.

Vierailija
4/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pajunoksaan hienoperrche.

Vierailija
5/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa esim pankista pesänjakaja. Se maksaa mutta ei voi esim sua syyttää myöhemmin epäreilusta kohtelusta. 

Vierailija
6/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette kaikkien virallisten pykälien mukaan.

Hyviä suhteita ette kuitenkaan enää saa. Toisen ahneus ei ole hyvä syy antaa hänen talloa omia oikeuksiaan.

Vierailija
7/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli. Piti nyt keksiä uusi tarina.

Vierailija
8/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtään selvinnyt, että minkä takia ennakkona saatua perintöä EI pitäisi nyt ottaa huomioon?? Siis mitään selitystä, jotain edes vähänkään järkevältä vaikuttavaa peeustelua?

Kuulostaa nimittäin aivan älyttömältä että joku edes voisi näin ajatella. Tottakai ja aivan varmasti ja joka kerta otetaan ennakkona jaetut perinnöt lopussa huomioon. Eihän se muuten edes olisi ennakkoperintö. Jestas sentään.

Vierailija
9/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin sekoamassa perheeni kanssa, tosin olemme kaikki elossa. Se minkä haluan ihan vakavasti sinulle aloittaja muistuttaa on se, että sellainenkin on mahdollista, että sisaruksesi raivostui koska hän on kokenut jotain syvää epäoikeudenmukaisuutta perheessänne. En väitä että teidän tilanteessanne olisi näin, koska en voi sitä mitenkään tietää.

Eriarvoistava kohtelu on arkipäivää monessa suvussa ja siksi on hyvä muistaa sen aiheuttavan vihaa joka ennen pitkää purkautuu ulos. 

Vierailija
10/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäs oli trolli, kun sua tehtiin. Miksi täällä ei voi keskustella ilman, että joku aina alkaa huutamaan trollia? Mieti vähän sitä itseksesi, tässä Suomen maassa, kun vanhuksia kuolee joka päivä kymmeniä. Eikö heillä jää perintöä ja perintöriitoja? Tosi harvinaista?

Vierailija
11/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisikin trolli niin hyvin tavallinen draama perinnönjaossa. Itse olen myös rauhaa rakastava ja olen jo parikymmentä vuotta miettinyt, miten tästä tulevasta sopasta pääsisi eroon kun ei elossa oleva vanhempi suostu tekemään testamenttia. Sisarus haastaa nyt jo riitaa vaikka vanhempi on vielä hyvissä voimissa. Narsistisena luonteena pohjustaa jo sitä että saa itselleen kaiken. Yrittämällä yrittää saada minut suuttumaan että luopuisinkin hänen hyväkseen kaikesta. Oikein kieroakin kierompi ihminen jolla ei ole todellisia ystäviä ja haluaa näin karkottaa ainoan sisaruksensakin. Surullista että näitä sairaita rahanahneita ihmisiä on näin hirvittävästi.

Vierailija
12/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vaikeaa aikaa. Kun kaikki lapset on vielä ns. vereslihalla vanhempien menettämisestä ja raha-asioita pitäisi hoitaa. Jos pystytte, pitäkää taukoa ja hoitakaa perinnönjako myöhemmin kun aika on parantanut vähän.

Vierailija
13/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin sekoamassa perheeni kanssa, tosin olemme kaikki elossa. Se minkä haluan ihan vakavasti sinulle aloittaja muistuttaa on se, että sellainenkin on mahdollista, että sisaruksesi raivostui koska hän on kokenut jotain syvää epäoikeudenmukaisuutta perheessänne. En väitä että teidän tilanteessanne olisi näin, koska en voi sitä mitenkään tietää.

Eriarvoistava kohtelu on arkipäivää monessa suvussa ja siksi on hyvä muistaa sen aiheuttavan vihaa joka ennen pitkää purkautuu ulos. 

Erikoisinta on se, että sisarussarjasta se joka on saanut eniten syyttelee itse muita ja luulottelee muidenkin saaneen vanhemmilta kaikennäköisiä avustuksia. Puolison nuorin sisarus käyttäytyy ihan oudosti, lähinnä persoonallisuushäiriöisesti. 

Käytös on sitä luokkaa, että muut epäilevät hänen seonneen. Perheensä lellityin ja rahankäytöltään erittäin tuhlaava.

-ohis

Vierailija
14/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan kaikki!

Siinä ei ole silloin nokan koputtamista kenellekään, kun laki on sama kaikille.

Ulkopuolinen pesän selvittäjä hommaa hoitamaan. 

Vierailija
15/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa esim pankista pesänjakaja. Se maksaa mutta ei voi esim sua syyttää myöhemmin epäreilusta kohtelusta. 

Pankista pesänjakaja? Ei sitä nyt pankista oteta vaan pesänjakaja /-selvittäjä haetaan käräjäoikeudesta. Kuka tahansa osakkaista voi sellaisen hakea eivätkä muut osakaat voi sitä estää.

Vierailija
16/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sille keskellä yötä ja pieraise puhelimeen.

Vierailija
17/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnönjako tuo aina ihmisten pahimmat puolet esille. Et ole yksin ongelmasi kanssa.

Vierailija
18/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pitkästi ei olisi tarvinnut, tosin en lukenutkaan, mutta täysin normaalia, vanhempien jättämä valtatyhjiö aiheuttaa ristiriidat, eikä siihen oikein ole korjaavaa, pitää rakentaa oma elämä.

Vierailija
19/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankista pesänjakaja? Ei sitä nyt pankista oteta vaan pesänjakaja /-selvittäjä haetaan käräjäoikeudesta. Kuka tahansa osakkaista voi sellaisen hakea eivätkä muut osakaat voi sitä estää.

Lisään vielä, hakijalla toki pitää olla ehdokas, kenet haluaa pesänjakajaksi

Vierailija
20/45 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks oon ainut lapsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan