Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö vaikealla masennuksella kuntoutustuelle?

Vierailija
11.12.2023 |

Masennus ei tunnu hellittävän lainkaan lääkityksellä, enkä ole tarpeeksi kunnossa terapiaan. Sairaslompäivät alkavat käydä vähiin, ja hirvittää jo etukäteen, että miten tästä eteenpäin... :(

Onko vaikea masennus hyväksyttävä syy kuntoutustuelle? 

Entä miten kauan hakemusprosessi yleensä kestää? 

Ja toiveissa on todellakin palata takaisin työelämään, tämä kotona sairaana lojuminen on kamalaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt edes sairauslomalle. Ei kelpaa syyksi Kelalle.

Vierailija
2/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan pääse nykypäivänä. Psykoottinen masennus on eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoottista masennusta ei ole. Mutta PTSD on kyllä lisädiagnoosina, se unohtuikin mainita. Kelpaakohan se?

-ap

Vierailija
4/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollista jos sattuu pääsemään erikoissairaanhoitoon ja erikoislääkäri kirjoittaa lausunnon, yleislääkäreiden lausunnoilla Kelassa pyyhitään lähinnä persettä.

Vierailija
5/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkohan saada ect-hoitoa? Itsellä ainoa apu, kun lääkkeet ei auttanu, useat kokeiltiin.

Nyt olen ok, estolääkitys vielä (vuodesta 2020)

Vierailija
6/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin. Lisänä Asperger ja epilepsia. Taustalla oli im-yritys ja kaksi osastohoitojaksoa sekä ECT-jakso.

Vierailija
7/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka kuntoutustukihakemus hylättiin, mutta seuraava hyväksyttiin ja sitten sitä myönnettiin noin puolen vuoden pätkissä 4 vuotta. Olin tuolloin psyk.polin asiakas, diagnoosina vaikea-asteinen masennus. Eli kyllä sitä kannattaa hakea.

Vierailija
8/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin. Lisänä Asperger ja epilepsia. Taustalla oli im-yritys ja kaksi osastohoitojaksoa sekä ECT-jakso.

Asperger tuolla alla pysyvänä neurologisena poikkeamana on luultavasti ollut aika iso puolto.

Vierailija
9/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi päästävä?  Hulluna on hyvä olla missä vaan.

Vierailija
10/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle vakavalla masennuksella. Vaikeinta hommassa on se, että kukaan ei usko vaikean masennuksen kestävän lähes sitä kymmentä vuotta, joka tarvitaan, ennen kuin kuntoutustuelta pääsee eläkkeelle. Pitää osata välillä napsia B-lausuntoja persoonallisuushäiriöillä ryyditetyllä pitkäaikaisella masennuksella tms.

Vierailija
11/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ymmärtänyt ettei AS:llä ole paljon merkitystä. Saattaa vähän tuoda painoarvoa lisää mutta itsessään sillä ei saa mitään. Osittain juuri siksi että sitä pidetään poiikkeamana eikä sairautena, eikä nykyinen supervoimat hehkutus ainakaan auta

Vierailija
12/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Jotain toivoa näyttää siis olevan. 

-ap

Vierailija
13/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näyttelet ne antaa sähköshokkeja pää nuppiisi tai voi ne hoitaa muutenkin sähköiskuilla. Sitten sen jälkeen voit olla varttipällin papereilla, ehkä?

Vierailija
14/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae lausunto psykiatrilta. jos on monta vuotta sairastanut ja lääkkeet ei tehoa, voi varmaan pyytää b-lausuntoa joko väliaikaista kuntoutustukea ja myös eläkkeenhakua varten.kamala sairaus. terapia,lääkkeet ja sähköhoidot auttaa joitakuita.osalla masennus uusii ja jatkuu,vaikka söis lääkkeitä yms.

Vierailija
15/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on kyllä yksi meemisairaus. Töitä sinä tarvitset ja sosiaalisia suhteita. Ruokavalio ja liikunta myös kuntoon. Näillä paranisi 95% tämän päivän "masennuksista".

Vierailija
16/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näyttelet ne antaa sähköshokkeja pää nuppiisi tai voi ne hoitaa muutenkin sähköiskuilla. Sitten sen jälkeen voit olla varttipällin papereilla, ehkä?

Sähköhoitoon tarvitaan potilaan suostumus.

Vierailija
17/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole erikoissairaanhoidon piirissä? Vaikea-asteinen masennus kuuluu erikoisalan hoitoon, siellä myös hoito-, kuntoutus- ja työkyvynarvio. Olet jo saanut Kelasta arvion liian huonosta kunnosta psykoterapiaan, mikä kyllä vahvistaa arviota siitä, että olet oikeutettu kuntoutustukeen. Kuntoutustukihakemus B-lausuntoineen pitäisi hoitaa pikaisesti eteenpäin, jos 300 svpäivärahapäivää alkavat olla pian täynnä. Kuntoutustuki on periaatteessa vaikeammin saatavissa kuin sv-päiväraha, mutta vaikea-asteinen masennus kyllä on selvä työkyvyttömyysperuste. Lausunnossa pitää selvittää hoitoyritykset ja kuvata toimintakyvyn vähäisyys tarkasti.

Vierailija
18/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on kyllä yksi meemisairaus. Töitä sinä tarvitset ja sosiaalisia suhteita. Ruokavalio ja liikunta myös kuntoon. Näillä paranisi 95% tämän päivän "masennuksista".

Voi olla, että olet oikeassa. Sen sijaan se 5%, joka ei parane, on juuri noita vaikeita ja psykoottisia masennuksia.

Vierailija
19/22 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hylätään kuntoutustuki aina. Työkyky on alentunut, mutta eläkeyhtiön lääkärin mukaan sitä on jäljellä. Dg vaikea-asteinen masennus sekä rajatilatyyppi. En ole työkykyinen. Hoidossa käyn, Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen terapiassa. 

Vierailija
20/22 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up