Miksi joulu on vain perheiden ja pariskuntien juhla?
Perheelliset ja pariskunnat joilta ei muutenkaan puutu mitään saavat joululahjoja joita eivät edes tarvitse. Eikö osata ollenkaan asettua niiden asemaan jotka viettävät joulua yksin? Miksi et ilahduta yksinäistä tuttavaa tai kaveria pienellä paketilla tai kortilla? Keskustelua?
Kommentit (51)
Menikö monelta nyt tuo pointti ohi kokonaan, miksei voi koettaa ajatella asioita muiden kannalta? Nykyään moni ei viitsi nähdä edes jouluna sitä vaivaa että asettuu toisen asemaan, koska se oma elämä on niin yltäkylläistä. Jouluna nimenomaan kuuluu ajatella muita ihmisiä. Sepä se, lyhyesti. Moni kiltti ja avulias ihminen yksinkertaisesti unohdetaan juuri silloin kun olisi aika olla kiitollinen. Usein se kiltein juuri jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ydinperheissä jotka ovat lähtökohta joulu on tärkeä yhdistävä juhla.
Mikä ihmeen lähtökohta ydinperhe on ja mille?
Onko joulu ilman ydinperhettä sitten "mene vankilaan, mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta" -joulua?
Elämä on valintoja.
Minä ostan joululahjan itselleni. Uus läppäri on tilauksessa ja muutenkin olen mukana joulun hengessä. Itse sisustan asuntoani joulu tarvikkeilla ja leivon torttuja. Riisipuuroa jo syöty tälle joulukuulle ja joululauluja kuunneltu.
Ymmärrän kyllä sinua. Mutta toisaalta, vaikka minulla on itselläni lapsia, kukaan ei muista minua mitenkään jouluna. Vietän joulun lasteni kanssa, koska missä muualla sen viettäisin? Miksi olet yksin? Entä jos etsit rakkauden ja teet lapsia?
Siis täh? Miten helkutissa olet saanut alkusi? Eikö sulla ole perhettä? No oli tai ei niin eihän sitä ole määritetty kenen juhla. Sehän on kaikkien juhla kuka haluaa juhlia!!
Joulun sanoma kuuluu kaikille.
Hysteerisen markkinajoulun saa ne jotka haluaa niin.
Itse vietin 30 joulua yksin, ystävillä omat perheet ja menot. Nyt on ystävä jonka kanssa vietetään joulua.
Häh? Miksi et itse tee itsellesi joulua? Itse kävin baletissa katsomassa Saiturin joulun, piipahdin Stockan jouluikkunalla, katsastin joulukoristeet ja kävin tunnelmoimassa Tuomaan markkinoilla. Joululounaallakin olin yksi päivä. Kirkossa kävin kuuntelemassa joulukonserttia ja kotiin ostin joulukukat. Minikuusen voisin vielä laittaa ja jouluvalot ovat olleet jo marraskuusta lähtien. Aattona nautin kalapöydän, kalatiskiltä saa kätevästi pienestä koossa kaikkea herkkua, lohta, mätiä jne. Hiukan viiniä ja konvehteja, kuuntelen jouluradiota. Sukulaisilta tulee kortteja ja tekstareita.
Lapseton sinkkunainen 50v
Vierailija kirjoitti:
Joulu on minusta lasten juhla ja myös uskontohihhuleiden juhla. Minä pidän sitä varsin outona että joku aikuinen(joka ei ole kovin uskonnollinen) juhlii joulua. Joulu on minulle samanlainen päivä kuin kaikki muutkin ja läheisten ihmisten kanssa vietän aikaa useamman kerran vuodessa, jouluna en käy kenenkään luona koska siellä on usein muita ihmisiä samaa aikaa käymässä.
M33
Itse olen eronnut kirkosta ja minulla ei ole lapsia. Minulle joulu on ennen kaikkea yhteistä aikaa perheeni ja läheisiäni kanssa. Vietämme aikaa yhdessä keskustellen syödessä ja tekemällä esim. palapelejä. Joulun tunnelmaan sopii itselleni myös pitkään valvominen lukien kirjaa (kirjastosta tai usein itseltä lahjaksi saatu) ja välillä käyden keittiössä yöaikaan hiukopalalla, jonne usein eksyy myös joku toinen. Monet yhteiset hetket olemme jouluna viettäneet, ml. vanhemmalle ikäluokalle tärkeät perinteet, kuten haudoilla käynti, jonne lähden mielelläni mukaan happihypylle.
Yhdessä vietetty aika on erityisesti nykyaikana kovin tärkeää, kun arki on niin hektistä. Se lähentää ja yhdistää.
Lähetän kortin kavereille ja sukulaisille parisuhdestatuksesta riippumatta. Lahjoja ostan vain vanhemmille ja siskolle. Heiltä saan myös lahjat, vaikka olenkin sinkku. Kavereiden kanssa käytiin pikkujouluissa ja tehtiin Secret Santa.
Ap:lla ei ilmeisesti ole kavereita? Vanhempia?