Nyt iski masennus. Tuttu kauhisteli, että eikö meidän 7kk vauva nuku vielä öitä putkeen.
Me pidettiin tosi helppona vauvana, kun herää öisin vain 2-3 tunnin välein syömään. Esikoinen heräsi aikoinaan tunnin välein kunnes oli noin 1,5 vuotias.
Kommentit (30)
Meil kauhisteli vieras ,jolla itellä oli vuosi ja 1 kk lapsi, meidän 1kk vauvaa et joutuuko sen kaa herään yölläkin vai???????????
Toisilla taitaa puuttua jokin kyky , nähdä muutakuin oman elämän kautta elämää.
jonka yhdellekään kolmesta lapsesta ei ole opetettu nukkumistapoja. Kaikki huutavat vieläkin yöllä, vaikka ovat jo pian kouluikäisiä.
Kyllä siinä vaiheessa, jos lapsi ei esim. 4-vuotiaanakaan osaa pysyä hiljaa sängyssään yöllä, voivat vanhemmat katsoa peiliin. Kysymys ei ole lapsen luonteessa vaan vanhempien kasvatustyylissä.
Omatkaan lapseni eivät kaikki nuku koko ajan yöllä. Tiedän tämän, koska olen välillä nukkunut samassa huoneessa heidän kanssaan. Mutta eivät he vaadi yöllä vanhempiaan heräilemään.
Kuulemma myös temperamenttikysymys.
meillä esikoinen nukkui ekat 5 kk tunnin pätkissä. Sitten sai päähänsä nukkua yönsä läpi. Minä tietysti loistin superäidin onnea - kunnes 8 kk iässä esikoinen alkoi taas vaatia seuraneitiä sängyn viereen. 10 kk iässä lempeästi unikoulutettiin, koska olisi halunnut että joku on aina sängyn vieressä kun havahtuu hereille vaikka kylkeä kääntäessä ja meidän perheessä ei perhepeti käy (iskä sikeäuninen ja levoton nukkuja, ei osaa varoa). Unikoulu auttoi ja hän oppi nukahtamaan itsekseen. Sen jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut. Paitsi saada heräämään kouluun...
Kaksoset taas olivat parin kolmen tunnin välein syöjiä, jotka jättivät yösyönnin noin vuoden iässä, eli ilmeisesti kun omat jalat kantoi ja puistossa leikit toisten lasten kanssa kiinnosti, niin illalla maistui puurokin paremmin, tuli kunnon väsy ja yöt nukuttiin. Molemmat sippaavat todella nopeasti.
Kuopus nukkui 4 tunnin pätkissä. Rinnalla yösyönti tosin loppui vasta 8 kk iässä. Unikouluttaa piti sitten hänetkin 11 kk iässä, koska hänen levoton nukkumaanmenonsa häiritsi kaikkia perheessä. Edelleenkin on hidas nukahtaja (nyt 3 v), lauleksii ja rallattelee toista tuntia sängyssään kunnes nukkumatti korjaa ja yöllä herätessään vaeltaa mielellään äidin ja iskän väliin. Mistä joutuu palautetuksi omaan sänkyynsä, koska ei ole vielä ihan 100 % yökuiva. .
Niin että jokainen lapsi tyylillään lopulta. Vauva ei ole yhdestä muotista tehty kone, joka toimii aina takuulla samalla tavalla.
Aikaisemmin jo yritettiin sitä lopettaa, mutta lapsi ei silloin ollut vielä valmis...
kuulosta mitenkään erityisen pahalta. Hyvin nukkuvalle lapsellekin voi tulla noita vaiheita jolloin heräillään joten parin kuukauden päästä teillä voi olla osat toisin päin:) Kaikki ne joskus nukkuvat yönsä läpi, ja joskus sitä joutuu yöllä hoitamaan sairasta tai painajaisia näkevää koululaistakin. Sellaista on vanhemmuus. Ja olen minä vielä lähes kolmikymppisenäkin herättänyt vanhempani soittamalla keskellä yötä kun tuli vähän vakavampi tilanne.
Meillä numero 2 rupesi nukkumaan öitö putkeen vasta 2,5 vuotiaana. Eikä auttanut mikään konsti tai tankkaus vaan heräili 1-2 kertaa yössä. Uskottava se on että lapset ovat erilaisia, vaikka kuinka olisi tehty ' samoista aineksista'
vaikka lopetti yösyönnit 4kk iässä. Että silleen. Toinen lapsi 4kk heräilee tunnin välein, vaikka syökin " vaan" 3 tunnin välein. Tiedä häntä mikä herättää. Raskasta on!
Olen miettinyt että onko nykyisten oppimishäiriöiden esim. dysfasia sekä ADHD tyyppisten ongelmien syynä se ettei vauvat ole saaneet tarvitsemaansa ravintoa kun pakotetaan nukkumaan läpi yön liian aikaisin.
Aivojen kehitykselle on erityisen tärkeää riittävä ravinnon saanti.
Edellä mainitsemani ongelmat johtuu aivojen kehityshäiriöistä.