Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yökuiva.

04.01.2007 |

Tästä aiheesta on varmasti jankattu useaan otteeseen tällä palstalla, mutta mulla ei oo koskaan tullut luettua niitä koska ei oo ollut mulle ajankohtaista. Mutta nyt on ja siks teen siitä uuden aloituksen.

Poikamme 2.5v on kotona ilman vaippaa. Kun tulee vessahätä niin hän sanoo " kakka" ja sit mentii vessaan, pytylle! Mutta ulkona oltaessa ja nukkuessa on vaippa.

Olen aatellut että ulkokuivaksi en opeta häntä nyt talvella vaikka onki plus asteita, mutta sen aika saa luvan olla keväällä.

Sen sijaan oon aatellut ottaa hommaks nyt sen yökuivaks opettelun, tai noh " unikuivaks" vois paremminki sanoa. Eihän päiväunilla voi olla yökuiva. :) Poika on kumminki nyt yöunilla. Aattelin että laitan sille vaipan vasta sit ku se on nukahtanut koska oli olemassa se riski että hän ei nukahdakkaa. Mutta hän nukahti ja aattelin että enpäs laitakkaa vaippaa vaan annan olla ilman ja katotaa mitä tapahtuu.

Monesti olen kuullut että lapsi pitäisi herättää pari kertaa yöllä vessaan, mutta äiti sanoi että ei kannata. Mitä mieltä ootte? Vai teenkö niin että käytän hänet vessassa ennen nukkumaan menoa ja heti aamulla heräämisen jälkeen?

Mä oon aatellut että jos pissa tulee yöllä niin vaatteet saa vaihdettua ja petivaatteet saa vaihdettua mutta entäs patja? Jos patja menee märäksi pissan takia niin miten sen voi oikein putsata niin että se on käyttövalmis jo seuraavana yönä? Äiti ehdotti laittaa jotain sinne alle, mutta auttaakohan se?

Olisin kiitollinen jos vastaisitte ja kertoisitte kokemuksistanne!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisulla käynti illalla viimiseks ja aamulla ihan ekaks, lakanan ja patjan väliin muovitettu frotee (tai muovi ja pyyhe).

en kans usko, että yöllä herättäminen on hyvä idea, mut jos havahtuu niin sit voi käydä (potta sängyn viereen?)

onnea yritykseen! kärsivällisyyttä :)

Vierailija
2/14 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että samalla tavalla voi käydä pisulla just ennen ulkoilua ja heti jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleisesti useampikin on todennut ettei yökuivaksi voi " opettaa" , vaan yökuivaksi lapsi kypsyy kun tietty hormoni toimii. Joku viisaampi voi kirjoittaa tuosta hormonista (tai sitten etsiä tietoa netistä).

Itse en kannata öisin vessassa käyttämistä, vaan ihan normaalisti iltaisin ja aamuisin. Muovitettu frotee lakanan alle ettei patja kastu. Ja jos öisin tulee usein pissaa, niin sitten vaippa takaisin, lapsi ei silloin ole vielä valmis yökuivaksi.

Meillä homma tehty niin päin että on odotettu että yövaippa on pääsääntöisesti kuiva (vähintään 2vkoa putkeen) ja jätetty se sen jälkeen pois.

Vierailija
4/14 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyseessä siis vasopressiini, myös ADH (antidiureettinen hormoni) -nimellä tunnettu hormoni.

Vierailija
5/14 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että unikuivuutta odotetaan ennen ulkokuivuutta - tietty talvella on vaikeampi kuivittaa lasta kun ei voi puskapissattaa, mutta jotenkin hassua on mielestäni odottaa että lapsi olisi nukkuessaan pissaamatta kun ei ole sitä ulkonakaan...

Vierailija
6/14 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi niin että vähän sen jälkeen kun olin ap viestini kirjoittanut niin menin itse nukkumaan. Poika heräsi siihen ja aattelin että nyt on hyvä tilaisuus kiikuttaa se vessaan. Hän taisi tehdä pissat pyttyyn mutta oli erittäin kiukkunen koska oli herännyt kesken unien. Sen jälkeen poika heräsi seuraavan kerran aamulla ja ylpeänän huomasin että ei ollut pissinyt housuun yönaikana ja siitä tietty kailottelin ylpeenä myös muille. :))

Nyt oli toiset yöunet menossa ilman vaippaa ja hän äsken heräsi koska oli pissinyt sänkyyn. No mä en ollut laittanut patjan ja lakanan väliin mitään joten patja kastui myös. yritin kuivata sitä pyyhkeellä mutta huonoin tuloksin. Aattelin odottaa jospa se patja vähän kuivuis ja sit laitan puhtaan pyyhkeen alle ja puhtaat petivaatteet.

Nyt kun mainitsitte tosta hormoonista niin aloin muistaa lukeneeni siitä. Mutta sitähän ei voi etukäteen tietää onko pojallani jo kehittynyt sitä hormoonia. Kattelen nyt muutaman yön miten se lähtee menemään. Huomioikaa että viimeyönä se ei kastellut sänkyä mutta nyt kasteli kerran. Olemme käymässä mummolassa jossa on useampi petivaate mutta kotona ei taida olla ku pari lakanaa ja täkkiä joten jos ei yökuivuus tunnu onnistuvat tän mummola reissun aikana niin taidanpa ottaa yövaipat käyttöön kotona.

Ja tosta että yökuivaks opetan ennen ku opetan ulkokuivaks niin en tiiä mikä siinä muka on niin ihmeellistä. Syy on juuri se että nyt on kylmää, mutta kyllä mä oon aatellut että lyhyitä matkoja tehdessä niin en laita pojalle vaippaa, esim. tänään ku mentii siskon luota vanhempien luo niin en laittanut vaippaa, mutta pitkillä matkoilla laitan vaipan. Kukin tallaa tyylillään!

Vierailija
7/14 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin helppoa se on - siihen asti pidät rauhassa vaipoissa. Ei lapsi sitä nukkuessaan opi. Eikä herättää kannata - sillä lapsi prosessoi nukkuessaan satoja muita asioita, joita on päivä aikana oppinut ja menee prosessit pieleen, kun turhaan herättelet ja kärsii muidenkin asioiden oppiminen...

Vierailija
8/14 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko vaippa aamulla kuiva kun poikasi herää :) Niin yksinkertaista se on.

Jenni_äiti:

Nyt kun mainitsitte tosta hormoonista niin aloin muistaa lukeneeni siitä. Mutta sitähän ei voi etukäteen tietää onko pojallani jo kehittynyt sitä hormoonia. Kattelen nyt muutaman yön miten se lähtee menemään.

Vierailija
9/14 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, hormonin erittymisen huomaa siitä, että aamulla on kuiva vaippa. Ja hormoni vaikuttaa myös niin, että jos lapsella yöllä tuleekin pissahätä, hän yleensä itse herää siihen tai viimeistään sitten kun on jo vähän lirahtanut eli uni kevenee. Mutta silti vahinkoja voi silloin tällöin sattua.

Mutta tosiaan yökuivaksi ei voi opettaa vaan siihen lapset kypsyvät hyvinkin yksilölliseen tahtiin.

Vierailija
10/14 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan lapsesta se, pitääkö yöllä pissattaa vai ei. Meillä pissaa hampaiden harjauksen jälkeen ja seuraavan kerran vasta aamulla ja silloin tuleekin paljon. Tutun lapsi herää itse ja menee potalle yöllä. Molemmat 3-vuotiaita. Osa samanikäisistä tutuista lapsista on vielä yövaipoissa.

Mutta tuosta yöpissaamisesta niin onhan se aikuisillakin erilailla. Toiset käy yöllä pissalla ja toiset jaksaa aamuun asti. Erilailla samallakin ihmisellä eri öinä. Ei lapset siitä eroa.

Meillä laitettiin muovitettu frotee lakanan ja sijauspatjan väliin. Jos tulee pissa yöllä niin lakana ja frotee pesuun ja uusi frotee ja lakana tilalle (tai pelkkä lakana, eipä juuri tule toista vahinkoa samana yönä, meillä ei tosin kovin montaa kertaa ole tullut ensimmäistäkään vahinkoa). Poika nukkuu yleensä masullaan joten edes peitto ja pussilakana ei kastu jos ei ole alla. Kerran on kastunut tyyny (!), nukkui jotenkin sen päällä.

Vierailija
11/14 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan aamulla ku herättii niin oli tullut taas läpi.

Mutta muistan kun poika oli vauva ja oltii vielä sairaalassa niin yks hoitajista tuumasi että nykyajan vaipat tuntuu olevan sen verran hyviä ku niistä ei meinaa millään erottaa että onko pissa tullut vai ei.

Varmasti jos useammat pissat tulee niin sen kyllä huomaa mut jos tulee vain yhet pissat niin siinä sit onki miettimistä että onko vaippa kuiva vai onko sinne yhdet pissat tulleet.

Vierailija
12/14 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lid´lin vaipoissa on sellanen raita, joka värjäytyy siniseks jos pissa on tullu. Näppärää. Muutenki hyviä vaippoja.

Meillä poika pissaa yleensä just herättyään. Päiväunet nukkunu jo pitkään ilman vaippaa, mut yöllä on hankalampaa, ku nukun aina vielä sillon ku poika herää ja heti pitäis olla potalle " kiidättämässä" .

Vierailija
13/14 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tyttö vaan jonkun aikaa öisin heräillyt samoihi aikohin itkemään ja olen päätellyt, että hän herää pissantuloon. Vaippa on yleenä märkä ja joskus hän pyytää päästä pissalle. Mitä luulette, olisiko meidän aika siirtyä kokeilemaan vaipattomuutta yöllä, vaikka vaippa on märkä aamulla? Oppisiko lapsi heräämään pissahätäänsä muutaman vahingon jälkeen? Me kyllä juodaan iltapullo ennen nukkumaanmenoa (huom ei tuttipullosta), joten pitäs kai ensi jättää se pois...

Vierailija
14/14 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA Jennille - kyllä sen isommalla lapsella yleensä huomaa onko pissannut vaippaan vai ei - varsinkin yön jälkeen. Sairaalassa tosiaan kun tarkistavat sitä vastasyntyneen pissan tuloa - ei sitä aina pinta-kuivasta kertisvaipasta huomaa - mutta on tosiaan vähän eri määrät kyseessä.