Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autistit/aspergerit tai heidän puolisot. Millaisia teidän lapset ovat? Onko heilläkin autismin piirteitä?

Vierailija
10.12.2023 |

Voiko autismin piirteitä omaavat ihmiset saada ns normaalin, terveen lapsen? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellamme on asperger. Ilmeiseti meillä vanhemmilla ainakin toisella on myös, mutta se on vaikea todentaa, koska tutkimukset olisi pitänyt tehdä vuosia sitten.

Aspergerin havainnot tulivat kuitenkin yleiseen tietoisuuteen vasta 1980-luvulla.

Vierailija
2/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota mitä tarkoitat normaalilla/terveellä? Kaikki ihmiset on erilaisia, kun sen ymmärtää täysin niin elämästä tulee helpompaa.

Itsellä on Asperger. Koulussa olin aina se kiusattu, omituinen ja eri tavalla käyttäytyvä lapsi. En ole ikinä pitänyt itseäni tyhmänä, ajattelen laatikon ulkopuolelta ja samaan aikaan sisäpuolelta - kuvakielellä sanottuna. Tein ÄO testin korona aikana ja sen mukaan yli 140 mennään. En pidä itseäni erityisenä mutta terveenä pidän. Nautin elämästä, tosin, HUOM tosin mun Asperger ei ole kovin pahalla tasolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🥞🐿

Vierailija
4/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellamme on asperger. Ilmeiseti meillä vanhemmilla ainakin toisella on myös, mutta se on vaikea todentaa, koska tutkimukset olisi pitänyt tehdä vuosia sitten.

Aspergerin havainnot tulivat kuitenkin yleiseen tietoisuuteen vasta 1980-luvulla.

Voisitko kertoa lisää? Miten lapsi on pärjännyt elämässään, entä vanhempi?

Vierailija
5/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voisitko kertoa lisää? Miten lapsi on pärjännyt elämässään? Entä tämä asperger-vanhempi? Minkä ikäisenä asperger diagnosoitiin?  

Vierailija
6/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🥞🐧

Vierailija
7/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia ollenkaan, eikä tule.

Vierailija
8/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia ollenkaan, eikä tule.

Osaatko lukea? Tässä kysyttiin asperger-lapsista. Ei lapsettomista aspergereista. Kommenttisi ei vastannut ollenkaan aloittajan kysymykseen. 

Vierailija
9/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger periytyy eteenpäin. Se taas on aivan täyttä lottoa, millainen kenestäkin tulee. Saman katraan lapsista yksi voi päätyä menestyvän firman johtajaksi ja toinen elinkautisvangiksi. Se on kuitenkin melko yleistä, että ÄO on korkea ja sosiaaliset taidot sitten vähemmän korkealla tasolla.

Vierailija
10/23 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa lisää? Miten lapsi on pärjännyt elämässään, entä vanhempi?

Kakkonen kuvasi kyllä hyvin. Ihan tavallinen perhe ollaan.

Vierailija
11/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää on multa periytynyt lapsille, ihan niinkuin mulle vanhemmaltani.

En oo oikein pärjännyt yhteiskunnassa, mutta onneksi perheyritys on tuonut turvaa. Lapsilla erilaisia vaikeuksia koulunkäynnin suhteen (ei oppimisvaikeuksia kylläkään). 

Vierailija
12/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisollani on selkeästi autismin piirteitä. Koko ajan omissa maailmoissaan, aivan kädetön arjen askareissa ja sosiaaliset taidot rajoitetut. Hyvin rasittavaa ajoittain. Töiden suhteen hän on ahkera, terveelliset elämäntavat, tienaa yli 200 000 €/v eikä ole pihi tms. Yhdellä lapsistamme on samantyyppisiä piirteitä, tullut palautetta päiväkodista ja menossa tutkimuksiin. Muut lapset on tiettävästi neurotyypillisiä. Kaikilla heillä riittää kavereita eikä oppiminen tuota ongelmia.

Vierailija
13/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä lapsen asperger-piirteet tulee esiin? Näkyykö ne jo 1-2 vuotiailla tai jo ihan vauvoilla? 

Vierailija
14/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä lapsen asperger-piirteet tulee esiin? Näkyykö ne jo 1-2 vuotiailla tai jo ihan vauvoilla? 

Meillä jo vauvana todella itkuinen, levoton, huono uninen, pieni ruokainen.

Ja tää itkuisuus ilmeisesti on hyvin yleinen piirre näillä lapsilla jotka sitten myöhemmin saa nepsy diagnooseja, liittynee jotenkin hermoston hitaaseen kypsymiseen.

Vierailija
15/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jo vauvana todella itkuinen, levoton, huono uninen, pieni ruokainen.

Ja tää itkuisuus ilmeisesti on hyvin yleinen piirre näillä lapsilla jotka sitten myöhemmin saa nepsy diagnooseja, liittynee jotenkin hermoston hitaaseen kypsymiseen.

Meillä on nuorin asperger lapsista tuollainen ja toinen taas täysin päinvastainen. Oli kuin vauvanukke. Aina hiljaa, söi valtavasti ja nukkui paljon. 

Vierailija
16/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asperger, vanhemmillani ei, mutta kummankin puolen usealla sedällä/tädillä on. Olen vela tämän takia. Tiedän itsestäni, etten kykene kasvattaan lasta, ja jos kumpikin kamppailtaisiin autismin kanssa niin vain vaikeampi.

Vierailija
17/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme jätä possessiivisuffiksia pois lauseistamme. Tarkkoja. 

Oikeasti puhuen useamman lapsen otannalla (jopa suvusta) lapset ovat melko erilaisia keskenään. Kahta samanlaista ei ole.

Etsipä termillä epätasainen kykyprofiili. Kaikilla on omat huippuominaisuutensa ja piirteensä ja toisissa ominaisuuksissa tavanomaisia ja kolmansissa vaikka heikkoja.  

Sosiaalisten taitojen puutetta usein väitetään neuroepätyypillisten ominaisuudeksi, mutta yhtä lailla voi olla sillä saralla huippu. 

Vierailija
18/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti autisti, isä asperger. Lapset 1. asperger, 2. vaikeasti autisti ja 3. asperger.

Vierailija
19/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä (äiti) asperger, molemmat lapset varmaan myös saisivat diagnoosin jos heille sellaista haluaisi hakea. He kun on samanlaisia nörttilapsia kuin itse olin lapsena. Mutta ei ole mitään halua tutkimuksiin ja diagnooseihin, kun eivät itse koe kaipaavansa mitään "apua", ja pärjäävät koulussa erittäin hyvin. Sosiaalisista suhteista eivät välitä, mutta niin olen itsekin ollut varsin onnellinen ilman haluamatta mitään kavereita tms. edes lapsena ja nuorena. 

Vierailija
20/23 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaleja noista on tullut. Ei meitä kumpaakaan ole diagnosoitu, mutta todennäköisesti saisin diagnoosin jos menisin tutkimuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän