Voiko tomaattiallergia tulla vasta aikuisena?
En ole ennen ollut tomaatille allerginen mutta nykyään suuta kirvelee ja vatsa tulee kipeäksi.
Ihmettelen, että vielä näin kypsässä 50 iässä tällaista.
Kommentit (14)
Kyllä voi. Ihminen voi allergisoitua asialle mitä on syönyt vuosia. Ensihoitaja kertoi tapauksesta missä joku nainen oli käyttänyt tiettyä rasvaa jo kauan kunnes yhtäkkiä sai siitä anafylaktisen shokin ja meinasi henki lähteä. Onneksi miehensä toimi nopeasti ja vaimo sai apua ajoissa.
Minulla samaa, mutta olen epäillyt, että syypää ei ole niinkään itse tomaatti vaan jotkin torjunta-aineet, joita niissä käytetään. Suun limakalvot kirvelevät nimenomaan ulkomaisista tomaateista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samaa, mutta olen epäillyt, että syypää ei ole niinkään itse tomaatti vaan jotkin torjunta-aineet, joita niissä käytetään. Suun limakalvot kirvelevät nimenomaan ulkomaisista tomaateista.
Ai. Mulla on ongelma juuri kotimaisten tomaattien kanssa. Ne on muuttuneet kovin kitkeriksikin. Tai ainakin mun suussanimaistuvät väkeville ja sitten suuta ihan kirvelee.
Voi. Itse allergisoiduin äyriäisiin ja simpukoihin nelikymppisenä. Ja kyse ei ole kuvittelusta/pitämättömyydestä, välillä oikein harmittaa etten voi äyriäisiä syödä, mutta en halua viettää syömistä seuraavaa yötä vessassa.
Jos varsinkin kieli kirvelee tomaatin syömisestä, voi kyse olla karttakielestä.
Tomaatti on aika hapanta, voi ärsyttää limakalvoja jo ihan suussakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos varsinkin kieli kirvelee tomaatin syömisestä, voi kyse olla karttakielestä.
Mikä se on? Huulet kirvelee eniten.
Voi, ja se voi myös mennä pois. Tässä siis kyseessä voi olla jonkinlainen ristiallergia. Mulla oli tomaattiallergia noin vuoden (huulet ja nielu ärtyi pahasti, mutta nyt olen taas toista vuotta syönyt tomaatteja viikoittain ilman oireita. Eli kyseessä voi olla joku vaikutus ristiin.
Tottakai. Jotkut allergiat voivat myös sammua. Tämä on melko yleinen harhaluulo, että allergiat olisivat jotenkin "synnynnäisiä" ja lapsuudessa lukkoon lyötyjä, ja lapsena jotakin kohtaan todettu joka allergia kestäisi automaattisesti koko loppuelämän, tai että lapsuusajan jälkeen ei voisi enää allergisoitua.
Raa'assa tomaatissa on glykoalkaloideja, jotka ovat myrkyllisiä. talvella erityisesti tarjolla on paljon raakaa tomaattia. Osta tomaatit ja syö vasta viikon tai parin päästä, niin "allergiat" helpottaa.
Mun pitää vältellä esimerkiksi tomaattien syömistä siitepöyaikana. Kumma juttu, ettei sitä muulloin ilmene. Tai sitten on kyse pelkästä siitepölyallergiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Jotkut allergiat voivat myös sammua. Tämä on melko yleinen harhaluulo, että allergiat olisivat jotenkin "synnynnäisiä" ja lapsuudessa lukkoon lyötyjä, ja lapsena jotakin kohtaan todettu joka allergia kestäisi automaattisesti koko loppuelämän, tai että lapsuusajan jälkeen ei voisi enää allergisoitua.
Mä en voinut lapsena syödä hernekeittoa. En kaupan enkä itse tehtyä. Herneitä kyllä pystyin syömään. Otti oikeasti päähän koska tykkäsin hernekeitosta. No aikuisena sitten koitin sitä syödä ja kappas ei tullutkaan enää oireita! Olin oikeasti onnellinen kun taas pystyin sitä syömään!
Totta kai, kaikki allergiat voivat tulla vasta aikuisena.