Milloin kertoa esikoiselle (2v 3kk) uudesta tulokkaasta?
Olen vasta 9. raskausviikolla ja toisaalta tuntuu aika aikaiselta alkaa puhua esikoiselle vauvasta. Toisaalta kun moni muu tietää ja puhuu asiasta, niin varmaan esikoinenkin kuulee, aistii ja ymmärtää jotain. Ensi viikolla on eka neuvola ja sinne ajattelin ottaa esikoisen mukaan. Mutta varmaan on sielläkin aika ihmeissään, jos äidin mahaa kuunnellaan eikä ymmärrä miksi. Missä vaiheessa te muut olette alkaneet puhua vauvasta muille lapsillenne?
Kommentit (4)
... kun vatsa alkaa näkyä? Tuntuu vain että jos päädytään siihen, ettei vielä kerrota, niin sitten ei kannata ottaa esikoista mukaan neuvolaankaan... Muuten varmaan hämmentyy aika tavalla.
Me kerroimme jo hieman aikaisemmin eli mulla oli kerta kaikkiaan niin huono olo.Oksentelin enkä pystynyt ajoittain kun makaamaan sängyssä tai päivystin pöntön vieressä. Siinä vaiheessa kerrottiin.Ei lapsi sitä varmaan vielä ymmärtänyt mutta olipahan joku syy miksi äiti ei nyt voi leikkiä ja touhuta samalla lailla kuin ennen.Nyt kun vatsa näkyy se tietysti konkretisoituu.Meillä poika ainakin otti sen hyvin...suukottelee masua ja puhuu päiväkodissakin äidin masussa olevasta vauvasta.
esikoinen täyttää kohta neljä, vielä ei olla kerrottu ja viikkoja on nyt vissiin 18+5 tai 19. Kerrotaan vasta rakenneultran jälkeen. Me ollaan kaikille sanottu, ettei pojan kuullen puhuta vauvasta ja hyvin ovat sen muistaneet.
Meillä kerrottu vasta siten kun vatsa alkanut näkymään. Lapsen helpompi ymmärtää, ja taas toisaalta jos jokin menee pieleen on pienelle lapselle vaikea selittää miksi pikkusiskoa/-veljeä ei tulekaan. Eli rv 12-14 on kerrottu (mulla siis siinä vaiheessa vatsakumpu kasvanut), silloin yleensä jo ultrakin käyty. Toki voihan sitä sattua myöhemmässäkin vaiheessa vaikka mitä.