Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä? Postimerkki yhteen joulukortti maksoi 1,50e. Aiotteko lähetellä tohon hintaan?

Vierailija
10.12.2023 |

Melko kalliiksi tulee, jos lähettäisi esimerkiksi kymmenen korttia tai enemmän. Eikä ne joulukortitkaan ilmaisia ole mutta, että postimerkkikin noin kallis. Ei ihme, että ihmiset lähetteleekin nykyisin  pääosin vain tekstareita.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin silloin kun maksoi noin 0,85 snt. Se on kuitenkin 5 markkaa... Yhdestä kortista. Rakastin lähettää kirjeitä, kortteja ja pieniä yllätyksiä markka-aikaan, kun postin käyttö oli vielä halpaa. Lähettelimme kavereiden ja perheen kanssa kaikkea kivaa toisillemme ja se toi meitä myös yhteen. Ihan vaikka heijastimia tai muuta nättiä ja käyttökelpoista. Sama oli ulkomaalaisten kavereiden kanssa. Kaikki loppui siihen kun viimeiseksi jääneen ulkomaan postin lähetyksen hinta oli 20 euroa, eikä se edes ollut iso. Lähinnä jotain pientä suklaata. Ostokset 5 e ja postikulut moninkertaiset. Silleen oli kiva ylläpitää ystävyys ja sukulaissuhteita kauemmaksikin.

Vierailija
22/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihille mutta nuukalle ihmiselle on kaikki kallista.

Vierailija
24/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaan aikaan lähettelin n. 30, nyt säästän ja vain 10 kpl. Ja siinäkin tosiaan se riski etteivät mene perille.

Kiitos postille (liiankin) ripeästä tominnasta. Laitoin punaisen koontikuoren postilaatikkoon  itsenäisyyspäivänä 6.12.  kuoressa luki että posti alkaa jakaa näitä kortteja 7.12. Olin ällistynyt kun 8.12 iltapäivällä sain ensimmäisen kiitospuhelun lähettämästäni kortista.  On totta, että postimerkki on kallis, siksi päätin että ensi jouluna lähetän vain muutamia kortteja ja suurimmalle osalle tekstarin johon joku kiva jouluinen kuva.

Vierailija
25/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pariinkymmeneen vuoteen lähetellyt kortteja.

Jos ainoa yhteydenpito on joulukortti niin kiitos, mutta ei kiitos.

Vierailija
26/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lähetin paljon kortteja. Enää vain kaksi, koska sen verran saan itsekin. Eli lähetän vain niille, jotka niitä vielä arvostavat. Tosin vuosien varrella se korttia arvostavien joukko on vähentynyt luonnollisen poistuman kautta myös.

Vierailija
27/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itsekkään saanut "oikeita" joulukortteja enää vuosiin. Eikä noita tule sitten lähetettyä muillekaan.

Miten toi kalskahtaa vähän itsekkäältä?

Pakko tunnustaa, että en itsekään jaksa yksipuolisesti lähetellä kortteja. Lähetän vain niille, joilta tiedän saavani kortin takaisin. MIten te muut toimitte?

Ja kiusallista on se, kun saa kortin joltakin, jolle ei ole itse lähettänyt.... miten siinä kuuluu "etiketin mukaan" toimia? Riittääkö someviesti, että kiitos kortista ja hyvää joulua? Korttihan ei enää ehdi perille...

Silloin lähetetään "hyvää uutta vuotta"-kortti, ei ikinä mitään somea tai muuta pas kaa.

Vierailija
28/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo vuosikausiin lähettänyt kortteja, typerää hommaa.

Roskiin menee ne muutamat mitä vielä tulee.

Vierailija
29/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo lähettänyt. Askartelen aina joulukortit itse. Tarvikkeet toki maksavat paljon enemmän kuin valmis kortti. En kuitenkaan halua lähetellä mitään halpoja ostokortteja vaan haluan antaa persoonallisen joulutervehdyksen. En laskenut, paljonko meni postimaksuihin, mutta eihän niitä lähetellä kuin kerran vuodessa. En laita yhtään tekstiviestiä enkä myöskään itse ilahdu moisista joulutoivotuksista.

Vierailija
30/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen nykyään, että joulukortti on se pieni "joululahja" jonka lähetän tärkeimmille ystäville ja tuttaville. En sitten muita lahjoja ostelekaan. Näin ei tule ihan niin kalliiksi.

Itse ostan tärkeimmille ystäville lahjankin ja se joulukortti tulee siihen mukaan niin ei mene postimaksua siitä sitten.

Vierailija
31/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän kortin vain kummitädille. Muut saa vastedes tekstiviestin.

Vierailija
32/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihille mutta nuukalle ihmiselle on kaikki kallista.

Kaikille se on samanhintaista mutta vain köyhille kaikki on kallista.

Vierailija
33/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähetän myös syntymäpäivä -ja pääsiäiskortteja. Aika edullinen tapa ilahduttaa ystäviä/sukulaisia.

Vierailija
34/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen nykyään, että joulukortti on se pieni "joululahja" jonka lähetän tärkeimmille ystäville ja tuttaville. En sitten muita lahjoja ostelekaan. Näin ei tule ihan niin kalliiksi.

Itse ostan tärkeimmille ystäville lahjankin ja se joulukortti tulee siihen mukaan niin ei mene postimaksua siitä sitten.

Mua ärsyttää kun eräs kaveri aina tunkee itse tuomaan joulukortin, kun ei malta maksaa postimaksua. Ei se euro ja rapiat nyt NIIN KALLISTA ole. Minä laitan postilla juuri siksi ettei tarvitse väkinäisiä jaaritustreffejä kestää. 

Vierailija
35/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetän kortin vain kummitädille. Muut saa vastedes tekstiviestin.

Olet ihana kummilapsi, kun muistat kummitätiä. Minä en saa kummilapsilta mitään kortteja enkä viestejä jouluna enkä muutenkaan. Turhaan tuli lahjottua noitakin 15 vuotta. En myöskään ostele heille enää mitään enkä muista synttäreitä tms. Ovat aikuisia ja yksipuolinen paapominen ei kuulu tapoihini muutenkaan.

Vierailija
36/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähettänyt vuosiin. Lopetin silloin, kun kortit eivät menneet enää edes jouluksi perille. Eli kun palvelusta tuli sysipaskaa. Hinnat kyllä on edelleen jatkaneet nousuaan. En käytä postin palveluja enää muutenkaan mihinkään.

Vierailija
37/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä, lähetin innoissani aina joulukortteja sukulaisille ja ystäville. Sitten huomasin, että saatiin itse kortteja paljon vähemmän kuin lähetin. 

Heräsin huomaamaan, ettei kukaan tuonut meille joulukukkia eikä mitään pientä muistamista, vaikka niin oli tehty omassa lapsuudessani ja itse olin jatkanut perinnettä ja tykännyt siitä. Tuli todella paha mieli.

Sitten vain lopetin korttien lähettämisen, muistamiset, kaiken. En toivota edes hyvää joulu viestillä, kun sitäkin tein aina itse ensin :D

Joten ei, en lähetä kortin korttia. 

Vierailija
38/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämä nyt olla tottakaan, että joillakin on niin tiukkaa, ettei edes postimerkkejä ole varaa ostaa? Yleensäkin tämä palsta on täynnä näitä kommentteja että kaikki on niin kallista ja ei ole varaa. Kannattaako niistä tänne kirjoittaa vai onko toiveissa saada vertaistukea täältä?

Vierailija
39/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset oli pieniä, lähetin innoissani aina joulukortteja sukulaisille ja ystäville. Sitten huomasin, että saatiin itse kortteja paljon vähemmän kuin lähetin. 

Heräsin huomaamaan, ettei kukaan tuonut meille joulukukkia eikä mitään pientä muistamista, vaikka niin oli tehty omassa lapsuudessani ja itse olin jatkanut perinnettä ja tykännyt siitä. Tuli todella paha mieli.

Sitten vain lopetin korttien lähettämisen, muistamiset, kaiken. En toivota edes hyvää joulu viestillä, kun sitäkin tein aina itse ensin :D

Joten ei, en lähetä kortin korttia. 

Tämä on kyllä surullista. Minusta voisi "löyhemminkin perustein" lähettää kortteja jopa niille harvemmin tai jopa ei koskaan tavatuille tuttaville. Ei siis tarvitse joka viikko käydä kylässä tai kahveilla ANSAITAKSEEN joulukortin, vaan kortti on juuri se tapa muistaa ja muistuttaa, että hei olet vielä mielessäni ja toivon sinulle hyvää joulua ja uutta vuotta!

Vierailija
40/74 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pariinkymmeneen vuoteen lähetellyt kortteja.

Jos ainoa yhteydenpito on joulukortti niin kiitos, mutta ei kiitos.

Aika ikävä asenne, vaikka vapaassa maassahan me elämme. Minä lähetin esim. isovanhemmille yksipuolisesti aina kortit, vaikka ei olisi mitään takaisin tullutkaan. Samoin anopille lähetän, kun heillä vain ei ole tapana lähettää kortteja (en ymmärrä miksi, mutta en jaksa siitä mieltäni pahoittaa). Anoppi kyllä sitten kestitsee aina muuten ja on ostanut lahjoja jne. Korttia ei jostain syystä saa lähetettyä :D