Hermot menee tuon kakaran kans!!!!!!!!!!
Päiväunille meno on joka saakelin päivä samanlaista temppuilua, kuitenkin selkeästi tarvitsee ne päiväunet, koska lopulta nukkuu aina liki kolmen tunnin unet. Nukkuu siis ulkona rattaissa valjaisiin köytettynä, mutta repii vaunujen suuaukosta aina hyttysverkot ja harsot pois ja repii jalkapeitteen irti jne. Ilmankaan noita ei voi olla, koska alkaa olla jo sen verran viileät ilmat, että jalkapeite pitää olla päällä ja kuitenkin on vielä hyttysiä, joten verkkokin olisi syytä olla edessä. Olen kokeillut hyvällä ja pahalla, mutta mikään ei auta. Sisälle en ala nukuttamaan, sitäkin on kokeiltu ja huonoin tuloksin. Mitä ihmettä teen seuraavaksi????? Millä saan tuon kakaran pysymään aisoissa?????
Kommentit (53)
tiedän, että jossain vaiheessa lapsen täytyy oppia nukkumaan sisällä, mutta sen aika ei ole vielä. Meillä on myös vauva, joten en voi jäädä istumaan tuntikausiksi esikoisen viereen sänkyyn.
Kun et itse vedä poroja nokkaan huutamisesta. Istu itse sängyn vieressä ihan hiljaa, ehkä pidät kättäsi lapsen päällä tai paijaat. Ensin siihen voi mennä aikaa. Lapsi nousee, mutta itse pysyt vähäeleisenä. Pistät pikkuisen takaisin makuulleen sanaakaan sanomatta. Ja vielä parempi, jos pystyt olemaan katsomatta lapseen. Jos ensipäivät jaksat niin päivä päivältä vain helpottaa.
Lapsesi menee ehkä jonakin päivänä hoitoon, eikä muutenkaan voi ikäänsä nukkua pihalla. Sinä pystyt siihen!
joissa kysyjä ei hyväksy mitään vastausta :-)
Ymmärsinkö oikein että tulette jostakin kotiin juuri päiväuniaikaan ja lapsen pitäisi heti kotiin tultua käydä nukkumaan? Jos näin on, niin enpä ihmettele ettei se onnistu. 2-vuotias on jo niin iso, että tarvitsee selkeät siirtymät ja rauhoittumisajat. Nukuttaminen ei kerta kaikkiaan onnistu niin, että lykkää lapsen rattaisiin ja heijaa pari kertaa. Mitäs jos kokeilisit sellaista, että ennen unille laittoa luette jotain tai laulat unilaulun tms. ja yrität saada lapsen jo sellaiseen unisene tilaan siinä. Siten nostat hänet nukkumaan ja pysyt itse rauhallisena ja tyynnyttävänä, kunnes uinahtaa. Yrität siis luoda selkeän unta valmistelevan rutiinin. Tämä ei tietenkään tepsi heti, mutta jospa edes viikossa vakiintuisi.
Meillä lapset tosin ei nukahtaneet millään rutiinilla enää 2-vuotiaana, mutta jos ap:n lapsi kerta usein aika nopeasti nukahtaa kuitenkin...
minkä olen jo aloitusviestissäni tyrmännyt eli sisällä nukkumista.
Tulemme kotiin päiväuniaikaan, mutta laitan lapsen jo lähtiessä rattaisiin ja hän siis nukahtaa matkalla kotiin. Kotimatka vaan on melkoinen näky, sillä lapsi potkii rattaissa jalkapeitettä ja repii hyttysverkon ja harson irti kerta toisensa jälkeen. En keksi enää mitään keinoja, millä saisin lapsen pysymään aloillaan rattaissa eli olemaan repimättä verkkoja ym. Tämä on siis se ongelma, johon pyysin vastausta.
Meillä on aina lapset nukahtanu siihen kun ottaa viereen ja supattaa jonkin tarinan! Lapsi keskittyy kuuntelemaan ja unihan se tulee ihan väkisin.
Mutta taas, molemmat lapset onkin meillä aina nukkuneet omassa sängyssään omassa huoneessaan. Yöt ovat aina (muutamaa kertaa luluunottamatta) nukkuneet omassaan mutta siihen asti nukkuivat päikkärit meidän sängyssä kun vielä siellä pysyivät. Noin 8 kk:n ikäsestä asti nukkuneet sitten päikkärit omissa sängyissään ja ei tarvinnut kuin viedä sinne. Ja meillä kumpikaan lapsista ei ole nukkunut autossakaan "ylimääräistä", jos ollaan uniaikaan liikenteessä niin sitten saattavat nukkua.
Neuvoisin jos osaisin, meillä vaan ei koskaan ole ongelmia ollut asian suhteen.
Jospa vaan kokeilisit sitä sisällä nukuttamista.
meillä lapsi nukkui pienenä pihalla ja silloinkin huonosti päikkärinsä.nykyään syönnin jälkeen tuossa 12 kieppeillä nukkumaan ja 2-2,5 tuntia nukkuu joka päivä mutta vain ja ainoastaan sisällä omassa sängyssä.tuuletan huoneen ja laitan kevyen vaatetuksen AVOTTTTTTT
useimmiten jopa kolmisen tuntia. Ja SISÄLLE NUKUTTAMINEN EI TÄSSÄ TILANTEESSA ONNISTU, koska meillä on myös se vauva, joka vaatii huomiota. En voi siis istua esikon sängyssä kun vauvakin pitää hoitaa, uskokaa jo!
meillä lapsi nukkui pienenä pihalla ja silloinkin huonosti päikkärinsä.nykyään syönnin jälkeen tuossa 12 kieppeillä nukkumaan ja 2-2,5 tuntia nukkuu joka päivä mutta vain ja ainoastaan sisällä omassa sängyssä.tuuletan huoneen ja laitan kevyen vaatetuksen AVOTTTTTTT
Kun et itse vedä poroja nokkaan huutamisesta. Istu itse sängyn vieressä ihan hiljaa, ehkä pidät kättäsi lapsen päällä tai paijaat. Ensin siihen voi mennä aikaa. Lapsi nousee, mutta itse pysyt vähäeleisenä. Pistät pikkuisen takaisin makuulleen sanaakaan sanomatta. Ja vielä parempi, jos pystyt olemaan katsomatta lapseen. Jos ensipäivät jaksat niin päivä päivältä vain helpottaa.
Lapsesi menee ehkä jonakin päivänä hoitoon, eikä muutenkaan voi ikäänsä nukkua pihalla. Sinä pystyt siihen!
Oli meilläkin toisen lapsen päikkäreille laittaminen pitkään pelkkää vastustamista, mutta silti sisälle nukuttaminen oli kyllä vieläkin epätoivoisempaa. Vaunuihin saa sentään valjailla köytettyä kiinni. En nimittäin usko, että ap:nkään lapsi pysyy sängyssä millään muulla kuin päällä istumalla. Ja silti nukahtamiseen voi mennä kaksikin tuntia - ainakin meillä meni usein, ja sitä vaihetta kesti kauan. Kuten ap sanoi, niin se ei ole mahdollista, kun on pieni vauvakin.
ellet ole valmis luopumaan siitä ajatuksesta että lapsen pitää nukahtaa kotimatkalla. Kuten yritin sanoa, 2-vuotiaalle se nukahtaminen ei vaan enää tule niin yksinkertaisesti kuin pienemmälle vaan hän tarvitsee rauhoittumishetken. Ja teillä lapsi varmaan tarvitsee vielä jonkinlaisen siirtymänkin kerhon/päiväkodin/tai msitä nyt tulettekaan jälkeen. Ainoa mitä enää keksin, on että annat lapsen ensin istua rattaissa ihan ilman sitä harsoa ja katsella maisemia ja teet vaikka vähän pitemmän kävelyn, että hän rauhoittuu. Lasket vasta sen jälkeen makuuasentoon ja peittelet kunnolla.
15
minkä olen jo aloitusviestissäni tyrmännyt eli sisällä nukkumista.
Tulemme kotiin päiväuniaikaan, mutta laitan lapsen jo lähtiessä rattaisiin ja hän siis nukahtaa matkalla kotiin. Kotimatka vaan on melkoinen näky, sillä lapsi potkii rattaissa jalkapeitettä ja repii hyttysverkon ja harson irti kerta toisensa jälkeen. En keksi enää mitään keinoja, millä saisin lapsen pysymään aloillaan rattaissa eli olemaan repimättä verkkoja ym. Tämä on siis se ongelma, johon pyysin vastausta.
Neuvot ei kelpaa ja itsekkään et osaa.
Itsehän lapsesi tunnet parhaiten.
Viimeinkin joku joka ymmärtää!!!!!!
ap
Oli meilläkin toisen lapsen päikkäreille laittaminen pitkään pelkkää vastustamista, mutta silti sisälle nukuttaminen oli kyllä vieläkin epätoivoisempaa. Vaunuihin saa sentään valjailla köytettyä kiinni. En nimittäin usko, että ap:nkään lapsi pysyy sängyssä millään muulla kuin päällä istumalla. Ja silti nukahtamiseen voi mennä kaksikin tuntia - ainakin meillä meni usein, ja sitä vaihetta kesti kauan. Kuten ap sanoi, niin se ei ole mahdollista, kun on pieni vauvakin.
niitä hyönteissuojia yms. hereillä olevan lapsen näköesteeksi. Jos lapsesi haluaa katsella ja nukahtaisi ilman suojaa... Vain ehdotus... Laita suoja nukkuvan lapsen päälle vasta.
jos vain niitä neuvoja tulisi siihen ongelmaan. Mutta kun kaikki vaan tyrkyttävät tuota sisällä nukkumista ratkaisuksi, vaikka jo heti aloituksessa kerroin, että se on poissuljettu vaihtoehto tällä hetkellä.
Hienoa, että teillä kaikilla on niin tasaisen rauhalliset lapset, jotka nukahtavat sinne sänkyyn ja makaavat siellä hiljaa liikkumatta. Meidän temperamenttinen esikoinen ei valitettavasti sellainen ole.
...tuo huuto ja riehuminen ainakaan auta. Sen kuvaan saan viestistäsi. Miten niin olet yrittänyt pahalla??! Lasta ei väkisin nukkumaan saa. Näin se vaan on. Ainakaan jos teidän pitää ensin ottaa mittaa toisistanne. Ymmärrän siinä sinua, että hermoja koetellaan ja kärsivällisyyttä tarvitaan. Meidän tyttö on aina ollut ns huono nukkuja. Kitinää ja kiukkua on riittänyt ennen kuin voi periksi antaa. Meillä on toiminut ulkoilu, jolloin nukahtaa rattaisiin tai sitten vaan antaa touhuta yksinkertaisesti niin kauan että uni tulee. Ollaan monen monta kertaa harrastettu "leikkiä" nukkumaan-ei nukkumaan-nukkumaan-ei nukkumaan....Juu, paljon kärsivällisyyttä.
päikkäreitä ollenkaan. Minkälainen yöunirytmi teillä on? Jos nukkuu kolme tuntia päikkäreitä, niin paljonko yöllä? Ja moneltako illalla nukahtaa? Onko omaan sänkyyn illalla nukahtaminen vaikeaa?
Jos lapsi ei just tykkää siitä, että se sidotaan niillä valjailla kiinni. Monille varmaan tuossa iässä on jo tärkeää saada itse päättää, nukkuuko selällään vai mahallaan. Pitäisi varmaan sun jo ajatella, että lapsi on vauvaiän ohittanut ja rytmit ja vanhat tavat muuttuvat.
koska hän on siihen aikaan väsynyt. Unien siirtäminen ei onnistu, koska lapsi nukahtaa joka kerta tuon matkan aikana. Nukahtaminen siis oikeasti tulee ihan yksinkertaisesti ilman sen kummempia rauhoittumisriittejä. Mutta ongelma on se, että lapsen joutuu kampeamaan rattaisiin puoliväkisin, sitomaan kiinni valjaisiin ja sitten hän riehuu siellä kuin mielipuoli suunnilleen 10 minuutin ajan, jonka jälkeen naps - nukahtaa. Ja nukkuu pitkään.
Ehkä kokeilen vielä sitä, että laitan hänet nukkumaan ulkovaatteissa, jolloin ei tarvitse pelätä, että hän saa kylmää maatessaan ilman tuota jalkapeitettä. Ja laitan harson ja verkon eteen vasta kun hän on nukahtanut. Vesisateessa tosin tuokaan ei toimi, sillä sadesuoja pitäisi saada pysymään rattaiden päällä, muuten vesi sataa rattaisiin sisään.
ellet ole valmis luopumaan siitä ajatuksesta että lapsen pitää nukahtaa kotimatkalla. Kuten yritin sanoa, 2-vuotiaalle se nukahtaminen ei vaan enää tule niin yksinkertaisesti kuin pienemmälle vaan hän tarvitsee rauhoittumishetken. Ja teillä lapsi varmaan tarvitsee vielä jonkinlaisen siirtymänkin kerhon/päiväkodin/tai msitä nyt tulettekaan jälkeen. Ainoa mitä enää keksin, on että annat lapsen ensin istua rattaissa ihan ilman sitä harsoa ja katsella maisemia ja teet vaikka vähän pitemmän kävelyn, että hän rauhoittuu. Lasket vasta sen jälkeen makuuasentoon ja peittelet kunnolla.
15
Ei sun tarvi tietää kaikkea, oot silti varmasti hyvä ihminen.
ymmärrän, ettei lasta saa väkisin nukkumaan. Kyse ei ole siitä. Lapsi tarvitsee selkeästi ne päiväunet ja nukahtaa nopeasti, kunhan on ensin riehunut hullun lailla sen max. 10 minuuttia. Eli mistään väkisin nukuttamisesta ei ole kyse. Pahalla tarkoitin sitä, että menetän totaalisesti hermoni ja huudan lapselle. :(
Ja tälle toiselle. Ymmärrän, ettei tenava ole enää vauva. Lapsi nukkuu yönsä hyvin, menee illalla nukkumaan ilman ongelmia ja nukkuu aamuun asti. Unen määrä vuorokaudessa on riittävä. Jos sinun kaksivuotiaasi ovat jättäneet päiväunet pois, ei se tarkoita sitä, että muutkin lapset tekevät niin. Meidän tenava on niin energinen pakkaus, etten voisi kuvitellakaan päivää ilman päikkäreiden tuomaa keskeytystä. Joskus on päikkärit jääneet olosuhteiden pakosta väliin ja ilta on ollut ihan järkyttävää huutoa. Eli lapsi selkeästi tarvitsee päivällä unet. Ilman valjaita en voi häntä rattaisiin laittaa, koska ymmärrät varmaan, ettei hän pysyisi siellä sen jälkeen ollenkaan. Ja nukkuu muuten yleensä yönsäkin selällään ;)
Kokeilen siis tuota erään vastaajan ehdottamaa matkaa ilman näköesteitä ja toivon, että sateen sattuessa saan edes sen sadesuojan pysymään paikallaan.
päikkäreitä ollenkaan. Minkälainen yöunirytmi teillä on? Jos nukkuu kolme tuntia päikkäreitä, niin paljonko yöllä? Ja moneltako illalla nukahtaa? Onko omaan sänkyyn illalla nukahtaminen vaikeaa?
Jos lapsi ei just tykkää siitä, että se sidotaan niillä valjailla kiinni. Monille varmaan tuossa iässä on jo tärkeää saada itse päättää, nukkuuko selällään vai mahallaan. Pitäisi varmaan sun jo ajatella, että lapsi on vauvaiän ohittanut ja rytmit ja vanhat tavat muuttuvat.
Auttaisko, jos yrittäisit vaan olla huomaamatta koko riehumista? Siis antaisit riekkua ja itse vaan työntäisit rattaita ja katselisit muualle. Jos se helpottais, kun ei sais riehumisella huomiota.