Pääseekö kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosilla eläkkeelle?
Fyysisillä vaivoilla ei ainakaan pääse, eikä varmaan masiksellakaan jos ei ole vakava? Onko kaksisuuntainen "parempi"?
Kommentit (65)
Minulla on skitsofrenia ja joudun silti käymään töissä.
Ei mutta voit päästä töihin esim. päihdeyksikköön.
Vierailija kirjoitti:
Katsoivat, että olet niin hyvässä kunnossa, että pystyt työskentelemään.
Lienee sun ja lääkärin välinen asia. Tai mikä syy sulla nyt tiedusteluusi onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta voit päästä töihin esim. päihdeyksikköön.
Se on sitä sosionomiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lienee sun ja lääkärin välinen asia. Tai mikä syy sulla nyt tiedusteluusi onkaan.
Eihän eläkkeestä lääkäri päätä. Hän arvioi vaan voinnin ja toiminrakyvyn
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri taas pakotettiin eläkkeelle. Olisi halunnut jatkaa ja taisteli. (Lääkärinä Turussa.)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei päätä eläkkeestä.
Jos käypä hoidon mukainen lääkitys ja kuntoutus ei paranna työkykyä, niin lääkäri voi kirjoittaa työkyvyttömyyseläkettä puoltavan lausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri taas pakotettiin eläkkeelle. Olisi halunnut jatkaa ja taisteli. (Lääkärinä Turussa.)
Kivasti varmaan huseerannut työssään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oikein paranoidinen skitsofrenia ja kokopäivä töissä ylitöiden kera joudun käymään. Nykyään on niin kallista elää, että eihän tuet tai pieni eläke riitä mihinkään. Saan palkkaa n.2000 käteen/kk.
Joskus 20 vuotta sitten pääsi ihan heittämällä jopa työttömän statukselta kelan eläkkeelle jos oli esim. bipo ja päihdeongelma, nykyään ei onnistuisi.
Ei ole noin rankkaa diagnoosia mutta kerron kyllä työkkärissä tekeväni itsarin ja vieväni mukanani muutaman muun jos oikeasti koittavat pakottaa töihin tai yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei päätä eläkkeestä.
Kyllä ja ei, mutta hän on se kontakti, jonka kautta sitä mahdollista eläkettä haetaan. Sikäli päättää hänkin, että jos ei katso sinua työkyvyttyömäksi niin asiahan ei etene mihinkään.
Minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle biposta. Tosin mulla oli/on myös muita henkisiä ja fyysisiä sairauksia.
Lääkitys.