Pääseekö kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosilla eläkkeelle?
Fyysisillä vaivoilla ei ainakaan pääse, eikä varmaan masiksellakaan jos ei ole vakava? Onko kaksisuuntainen "parempi"?
Kommentit (65)
Ei pääse, yritä hankkia jotain vakavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee sun ja lääkärin välinen asia. Tai mikä syy sulla nyt tiedusteluusi onkaan.
Lääkäri ei päätä eläkkeestä.
Ei päätäkään, mutta voi suositella työkyvyttömyyseläkkeen hakua jos ei lääkkeistä, terapioista tms ole mitään hyötyä.
Kyllä minulle eläke pätkähti. Tietysti pitkään kuntoutustuella ensiksi.
Ei pääse jos lääkitys on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Olin yli 5 vuotta kuntoutustuella.
Mulla on kakkostyypin bipo ja sillon ku sain diagnoosin olin melkein vuoden saikulla. Psykiatri olis halunnu, et jatkan sairaseläkkeelle, mut en suostunut ja nyt oon 2 vuotta ollu tän jälkeen töissä ilman ongelmia. Ku lääkityksen, terapian ja omat elämänmuutokset sai rullaamaan ei ollu mitään ongelmaa käydä töissä. Tosin todella paljon se on itsestä kiinni ja siitä löytyykö sopiva lääkitys..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä manioita ja osastojaksoja? Vai pitkään vaan työkunto vajaa sairauden takia? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä manioita ja osastojaksoja? Vai pitkään vaan työkunto vajaa sairauden takia? Ap
Mulla on kakkostyypin bipo. Hypomanioita välillä. Ei osastohoitoja, mutta työkyky olematon. Lääkkeet myös aiheuttaa uupumusta. Nukun joku 12 tuntia päivässä.
Veikkaan, että Kelan työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee huonommin, kuin muiden työeläkevakuutusyhtiöitten kautta.
Olen päässyt. Ensin kuntoutustuelle, sitten eläkkeelle.
Onko olemassa seitsensuuntaista mielialahäiriötä? Toivottavasti ei. Toki ikävä vaiva tuo.
Miten ollaan kuntoitustuella monta vuotta? Olin itse vaan vähän aikaan ennen kuin koulutus alkoi.
Olen päässyt. Ensin kuntoutustuelle, sitten eläkkeelle. Osastojaksoja on ollut useita. Ongelmana etupäässä maniat.
Vierailija kirjoitti:
Miten ollaan kuntoitustuella monta vuotta? Olin itse vaan vähän aikaan ennen kuin koulutus alkoi.
No jos ei ole työ-eikä koulutuskykyinen, niin silloin kuntoutustuella ollaan niin kauan kun pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan olemalla. Minä olin 10 vuotta.
Jos on taipumusta maanisuuteen, niin psykoottinen mania on kyllä sellainen, että sillä joutuu tk-eläkkeelle. Jack Nicholson elokuvassa Hohto antaa oivan malliesimerkin psykoottisesta maniasta.
Ei koska siihen on toimivia lääkkeitä. Mutta tunnen erään joka pääsi tuolla diagnoosilla lopulta eläkkeelle, koska sai monta kertaa vuodessa huumepsykooseja ja esitti niiden olevan kaksisuuntaisen oireilua.
Oli todella huvittavaa kun hän selitti lääkärin muka valehdelleen lausunnossa liioitellen hänen puolestaan, vaikka todellisuudessa lääkäri oli vain tajunnut, ettei sellaista sekopäätä voi pitää millään työpaikalla, koska hänen todellinen ongelmansa oli vakava persoonallisuushäiriö yhdessä kaksisuuntaisen kanssa ja siihen vielä vuosikymmenien huumeidenkäyttö päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on skitsofrenia ja joudun silti käymään töissä.
Mun kaveri taas pakotettiin eläkkeelle. Olisi halunnut jatkaa ja taisteli. (Lääkärinä Turussa.)
Tasan ei käy onnen lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee sun ja lääkärin välinen asia. Tai mikä syy sulla nyt tiedusteluusi onkaan.
Lääkäri ei päätä eläkkeestä.
Ei niin. Sen tekee moniammatillinen vauvahelistintiimi...
😂
Ainakin skitsofreenikkona pääsee Kelaan töihin.