Nyt perjantain kunniaksi määrittelemme alkoholismin kun näyttää monelle olevan kovin epäselvää mitä se on ja mitä se ei ole
Alkoholismi on:
fyysinen riippuvuus: kehosi tarvitsee alkoholia kuin vettä. Aamusi ei lähde käyntiin ilman alkoholia. Promillet pysyvät koko ajan yli nollan. Selviäminen saattaa olla alkoholistille jopa hengenvaarallinen tila. Katkon tarve on ilmeinen jos ainetta ei ole saatavilla.
alkoholismi ei ole:
tissuttelua. Päivittäinenkään tissuttelu ei ole alkoholismia mutta se voi johtaa siihen jos humalatilaa pidetään yllä tarpeeksi pitkään ja tiheästi.
kapish?
Kommentit (77)
Alkoholistille käynyt tunteisiin?
Riippuvuudet ovat ensisijaisesti henkisiä, fyysiset oireet tulee vasta pidemmällä käytöllä ja johtuu kehon tottumisesta. Se että juo humalahakuisesti joka päivä, vaikka vain illalla, tai viikonloppuisin, eikä siis pysty olemaan ilman tätä totuttua tapaa, on merkki alkoholismista.
Väitteesi on vähän niinkuin sanoisi ettei ole narkomaani kun vetää vähän piriä joka ilta.
Mun vanhemmat vaan tissutteli. Kun pääsivät töistä, istuivat heti sohvalle töllöttämään telkkaria ja juomaan monta pulloa kaljaa per naama. Viikonloppuina koko päivän.
Kaupassa käydessä niitä kutsuttiin juhlallisesti saunaolueksi tai saunajuomaksi, vaikka saunassa ei käyty edes joka viikko.
Espanjan matkoilla me lapset jouduimme kaitsemaan vanhempiamme. Kerran luulimme että hotellihuoneeseemme oli murtauduttu ja poliisitkin kävi. Todellisuudessa vanhemmat oli niin sekaisin että unohtivat piilottaneensa rakkaat viinipullot ja arvotavarat toiseen kaappiin. Olin saanut koulusta kotitehtäväksi pitää matkapäiväkirjaa, joten luonnollisesti halusin kirjoittaa tästä jännittävästä episodista, mutta äiti raivostui siitä että mainitsin viinipullot muiden tavaroiden lisäksi ja se piti kumittaa pois. Toisella kerralla äiti kaatui hotellin portaissa pikkuveljeni (vauva) sylissään.
Joskus vanhempamme lähtivät risteilylle tai Tallinnaan viinanhakureissuille jättäen meidät pienet lapset yksin kotiin yön yli.
Jos kehtasin pyytää mitään, esim. koulussa oli säästösyistä lopetettu lyijykynien jako ja piti ostaa itse, niin tuli hirveä huuto ettei ole varaa. Kun kysyin miksi meillä on sitten varaa ostaa niin paljon kaljaa joka viikko jos rahat on vähissä, sain tukkapöllyn.
Kun olin tarpeeksi vanha ymmärtämään ja aloin kutsumaan heitä juopoiksi, se sai heidät räjähtämään raivosta ja kutsumaan minua v tun lehmäksi, huor ksi jne..
Mutta hei. Vanhempani eivät olleet alkoholisteja, he vain tissuttelivat sivistyneesti töiden jälkeen. Siinä ei ollut mitään hävettävää/piiloteltavaa ja pystyivät täyttämään velvollisuutensa vanhempina täydellisesti! Ei mitään ongelmaa! 👍
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan työkyvyttömien alkoholistien juomisesta rahoittaa sosiaalitoimi eli veronmaksajat. Jos ei rahoittaisi, rikollisuus alkoholismin ympärillä kasvaisi hyvin paljon kun vakavasti riippuvaiset tekisivät paljon enemmän rikoksia alkoholia saadakseen.
Alkoholistien kanssa ollaan ns. pakkoraossa. Jos juopottelua ei tueta verovaroin, rikollisuus kasvaa kun alkoholistit tekevät rikoksia alkoholihuumetta saadakseen, ja jos juomista tuetaan, veronmaksajien rahoja menee satoja miljoonia alkoholistien juomisen tukemiseen ja alkoholikauppiaiden rikastuttamiseen.
Verovaroin kustannetaan kuule myös poliitikkojen joulu- ja ns. edustusviinatkin. Ja tiettävästi sielläkin on ollut väärinkäyttöä, vähän isommalla rahalla.
Olin kerran opiskeluaikana sellaisessa tilaisuudessa jossa oli puhumassa entinen alkoholisti, nykyinen päihdeterapeutti.
Hän määritteli alkoholiriippuvaisen niin, että jokainen joka ei pysty välittömästi päättämään että alkoholin käyttö loppuu nyt on riippuvainen alkoholista.
Toki hän muistutti myös, että alkoholiriippuvainen ja alkoholiongelmainen ovat kaksi eri asiaa.
Sanoisin että alkoholismin määrittää ongelma eli alkoholin haittavaikutus ihmisen elämään ja suhteessa muihin ihmisiin. Alkoholisti itse tietysti kiistää, joten häneltä turha kysyä. Hän voi olla sitä mieltä ettei mitään ongelmaa ole, mutta perhe, lapset, ystävät ja työpaikkakin saattaa kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan työkyvyttömien alkoholistien juomisesta rahoittaa sosiaalitoimi eli veronmaksajat. Jos ei rahoittaisi, rikollisuus alkoholismin ympärillä kasvaisi hyvin paljon kun vakavasti riippuvaiset tekisivät paljon enemmän rikoksia alkoholia saadakseen.
Alkoholistien kanssa ollaan ns. pakkoraossa. Jos juopottelua ei tueta verovaroin, rikollisuus kasvaa kun alkoholistit tekevät rikoksia alkoholihuumetta saadakseen, ja jos juomista tuetaan, veronmaksajien rahoja menee satoja miljoonia alkoholistien juomisen tukemiseen ja alkoholikauppiaiden rikastuttamiseen.
Verovaroin kustannetaan kuule myös poliitikkojen joulu- ja ns. edustusviinatkin. Ja tiettävästi sielläkin on ollut väärinkäyttöä, vähän isommalla rahalla.
Ne on pikkuhiluja verrattuna siihen kuinka paljon verorahaa menee alkoholistien juopottelun tukemiseen.
Pitää muistaa, että alkoholismi on etenevä sairaus. Mäkin "vain" tissuttelin vuosiakausia. En menettänyt mitään, työtä, puolisoa tms, mutta kyllä mä silti olin ja olen alkoholisti. Määrät kasvoivat pikkuhiljaa, ja onneksi ymmärsin etsiä apua ennen kuin tilanne eskaloitui täysin. Juovan aikani viimeiset kaksi kuukautta join jo reippaasti joka päivä.
Kävin minnesotahoidon ja nykyään käyn kerran viikossa AA-ryhmässä. Kolme ja puoli vuotta ollut nyt raittiina. Tiedän, että jos joisin yhdenkin, siitä lähtisi putki päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Väärin sekin on.
Jotkut myös tappavat toisia ihmisiä. Pitäisikö se sitten sallia kaikille muillekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Väärin sek
Ei tietenkään. Toinpahan vaan esiin kun niitä jotka elää tuilla syytettiin verovaroin juopottelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on pikkuhiluja verrattu
Pienistä puroista syntyy suuri joki. Suomessa ei koskaan ole ollut yhtään alkoholisti poliitikkoa? Ei heidän verovaroin pämppäämistä voi sillä puolustella että he ovat jotenkin erityisessä virassa joka muka oikeuttaa siihen. Sanoisin jopa että päinvastoin, selvinpäin pitäisi tehdä kaikkia koskevat päätökset.
Alkoholismi on tabu, josta voi puhua vasta alkohlistin kuoltua, jolloin tuho on jo tapahtunut. Seuraukset jopa useita sukupolvia eteenpäin.
Nutn lauanntai! Taidat olla snemmän kännissä kuin minä, jos perjantaissa beilä olet! Launatia!
Ei kai kukaan pidä minua alkoholistina, kun juon vain 0,7 litran pullollisen kossua päivän mittaan. Aloitan jossain tuossa kello 09.00 tienoissa ja pullo on tyhjä vasta illalla n. kello 22,15.
Ap. Sinulla ei ole oikeutta tuhota ympärilläsi olevia ihmisiä. Et ole missään erityisasemassa. Elämä on kovaa, tiedetään. Selvinpäin sen silti suurin osa kestää
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa riippuvuus on (aluksi) mielihyvää asia, jota henkilö harjoittaa, vaikka tietää sen olevan vahingoksi itselleen tai muille. Riippuvuus voi kehittyä ruokaan, seksiin, liikuntaan, pelaamiseen tai melkein mihin hyvänsä.
Riippuvaisen tunnistaa siitä, että hän jatkaa toimintaansa haitoista huolimatta, ja ilman ollessaan on kireä ja poissaoleva. Toisin kuin em. riippuvuudet alkoholi ei ole ikinä terveellistä tai hyväksi ihmiselle, missään määrin nautittuna. Sen sijaan se aiheuttaa syöpää ja muuttaa aivojen toimintaa niin, että käyttäjän persoonallisuuskin muuttuu.
Itse sanoin vanhemmalleni, etten ole hänen kanssaan tekemisissä, jos juominen jatkuu. Hänen mielestään hänellä ei ole ongelmaa, eikä hän tosiaan ole rapajuoppo: eläkeläinen, joka asuu kauniissa, puhtaassa omakotitalossa ja käy kävelylenkeillä.
Samassa talossa hän aikanaan sammui joka viikonloppu molempina iltoina umpikännissä mihin sattuu, jät
Itselläni ei ole kokemusta alkoholismista kotona. Tämä kirjoitus jotenkin järkyttää minua todella paljon. Osaat kuvata hyvin ja kirjoittaa auki ajatuksesi. Taas kerran olen kiitollinen raittiista läheisistäni.
Mitä ihmettä se tissuttelu on? Missä ajassa ja kuinka paljon silloin juodaan?
Laitatko ap lähteen