Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko tarkistaneet eläketurvanne? Äitini jäi eläkkeelle

Vierailija
02.09.2023 |

työstä, jossa käteen jäi 3400€. Vuodet poissa työelämästä sakottivat eläkkeen suuruutta, tosin asunto on nyt velaton. Pakollisia kuluja on silti, niinkuin meillä kaikilla. Eläke on 1850€ josta verot. Ei ole eläkesäästänyt aikanaan.

Nyt laitettu talo myyntiin, jotta jäisi hieman euroja käteen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja taas.

Vierailija
2/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi tuolla pärjäävän, kun on keskimääräinen eläke ja melko uuvatti pitää olla, jos ei etukäteen tarkista eläkkeensä suuruutta ja sopeuta talouttaan jo ennakkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen

Äidin koti, velaton talo myyntiin ja äiti menee minne, vanhainkotiin?

Vierailija
4/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu omakotitalossa niin onhan tuo käteen jäävä summa melko pieni silloin asumisen kaikkiin kuluihin vaikka olisi kuinka velaton. Jos saa kodin myytyä niin muutto pienempään kerrostaloasuntoon ja pärjää sen jälkeen hyvin. 

Vierailija
5/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen

Äidin koti, velaton talo myyntiin ja äiti menee minne, vanhainkotiin?

Mitään muuta vaihtoehtojahan ei ole? 

Vierailija
6/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äidiltä sitten jäänyt yhtään puskuria säästöön tuosta 3400 euron nettopalkasta? Joutuiko avustamaan jatkuvasti keski-ikäisiä lapsiaan ?

Vierailija
7/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu omakotitalossa niin onhan tuo käteen jäävä summa melko pieni silloin asumisen kaikkiin kuluihin vaikka olisi kuinka velaton. Jos saa kodin myytyä niin muutto pienempään kerrostaloasuntoon ja pärjää sen jälkeen hyvin. 

Tai sitten yhtiövastike on isompi kun oktalon kulut. Ei kaikilla ole 200 neliön sähkö tai öljylämmitteistä taloa.

Vierailija
8/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tiedän että se jää naurettavan alhaiseksi, ja siksi varmistan ITSE sijoittamalla että säällistä elämää pystyn eläkkeelläkin elämään. Tuo ponzihuijaus tulee kaatumaan jossain vaiheessa.

Vierailija
9/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei äidiltä sitten jäänyt yhtään puskuria säästöön tuosta 3400 euron nettopalkasta? Joutuiko avustamaan jatkuvasti keski-ikäisiä lapsiaan ?

Aikuinen ihminen voi käyttää myös itseensä rahaa. Myös ilman että ryyppää tai pelaa rahansa.

Vierailija
10/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku ongelma. Myy talon ja ostaa pienen asunnon itselleen. Tilanne on hyvä.

Vierailija
11/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä eläkettä on kertynyt 910 euroa/kk, ikää nyt 44v, eli työuraa jäljellä noin 23 vuotta (jos pysyn terveenä).

Tulen kuitenkin veljeni kanssa perimään suurella todennäköisyydellä perimään vanhempani (78 ja 81v) ennen kuin olen lähelläkään eläkeikää. Eläkevuodet on siksi turvattu talouden osalta.

Vierailija
12/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten yhtiövastike on isompi kun oktalon kulut. Ei kaikilla ole 200 neliön sähkö tai öljylämmitteistä taloa.

Velattomassa omakotitalossa on muitakin kustannuksia kuin lämmitys. Yksiöön muutto ja vastike ei varmasti isompi kuin kulut eikä yleensä kaksiossakaan. Tai sitten muutta vuokralle sopivan edulliselle alueelle. 

Vierailija
13/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä saan tuon verran eläkettä, niin olen tyytyväinen.

Vierailija
14/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä saan tuon verran eläkettä, niin olen tyytyväinen.

Ei tonnilla paljon elellä

Vierailija
15/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velattomassa omakotitalossa on muitakin kustannuksia kuin lämmitys. Yksiöön muutto ja vastike ei varmasti isompi kuin kulut eikä yleensä kaksiossakaan. Tai sitten muutta vuokralle sopivan edulliselle alueelle. 

Mun äiti kieltäytyi ehdottomasti muuttamasta kaupunkiin yksiöön. Tai ylipäätään minnekään. Narisee sitten kuitenkin kun pitää maksaa öljylaskua/tiemaksuja/mitä vaan.

Vierailija
16/16 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on leveää elämää jos ei tuolla yksi ihminen pärjää. Minulle tulee joka vuosi eläkeyhtiöiltä tieto mitä on tulossa, niin on äidillesi tullut myös, joten yllätys taisi olla vain sinulle. Äitisi voi ja saa myydä talon ja elää leveästi missä haluaa ja miten haluaa, toki jos talo on kuolinpesän niin ositukset pitää tehdä esimerkiksi että talo onkin lasten isän jäämistöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan