Jani Mäkelä (ps) A-Studiossa: "Kyllä täysikäinen ihminen itsestään huolta osaa pitää, vaikka olisikin työtön tai pätkätöissä"
Perussuomalaiset Jani perusteli tällä sosiaaliturvan ja työttömyysturvan leikkauksia.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaako hän siis esim. murtovarkauksia jos ei laillisia töitä saa?
niin ne venkulat ennen vanhaan hoiti itselleen talveksi lämpimät olot. Keväällä vankilat tyhjennettiin pikkurikollisista ja tehtailit rötöksiä kesän ajan ja talveksi lusimaan. Tämä on siis ollut tosi elämää 50-80-luvulla ehkä myöhemminkin. Vaari oli poliisina stadissa tuolloin ja hyviä juttuja kertoili.
Kyse oli sakkojen muuntorangaiustuksista vankeudeksi. Alan miehet osasivat hyvin hankkia riittävän sakkomuunnon talveksi, jolla kuitattiin sakot ja saatiin lisäksi katto pään päälle + ylöspito.
Muunto poistettiin sittemmiten, en nyt tarkalleen muista koska, mutta käsittääkseni palautettiin taas jotain 5v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää kovasti, tiesivätkö persuäänestäjät, millaisen Suomen puolesta äänestivät.
Minä ainakin tiesin ja tiedän. Olen myös melko tyytyväinen hallituksen suunnitelmiin, tosin samaa mieltä kuin eräs edellä kirjoittanut siitä että leikkaukset voisivat olla paljon rajumpiakin.
Sosiaali- ja työttömyysturvassamme on ainakin kaksi perustavaa laatua olevaa ongelmaa. Ne ovat aivan liian anteliaat, eli ylimitoitetut yhteiskuntamme kantokyvylle ja tukevat sitä että työllistymisen sijaan heittäydytään hyvillä päiville tukien varaan. Ja toiseksi ne ovat liian voimakas vetovoimatekijä Afrikassa ja Lähi-Idässä lähteä nimenomaan Suomeen, jonne jokainen otetaan vastaan, ketään ei palauteta ja sosiaaliturva on yksi maailman anteliaimmista. Virkamieskuntamme ja oikeuslaitoksemme on niin miinoitettu myyrillä, että tuota tulvaa emme voi estää, joten on pakko t
Se on hyvä, jos persut seuraavissa vaaleissa kertovat rehellisesti, että pyrkimys on poistaa sosiaalietuudet.
Voisiko persu-Mäkelä kertoa, että millä tässä enää elää? Vuokrat nousevat ja persut suunnittelevat veronkiristyksiä. Palkankorotuksia ei tiedossa, koska hallitus asettaa palkkakaton.
Millä ihmiset pitää katon pään päällä, kun tuolla ulkonakaan ei oikein voi -15 pakkasilla pahvilaatikkossa asua? Mistä ruoka pöytään?
Hallitushan lähti heti ensitöikseen heikentämään työntekijän irtisanomissuojaa ja purkamaan määräaikaisuuksien säätelyä. Kohta kellään ei enää ole niitä vakituisia palkkatöitä, kun on yrityksille paljon kannattavampaa pitää ihmisiä heittopusseina, joista pääsee hetkessä eroon. Jos siinä tilanteessa sosiaaliturvaakaan ei ole, millä tässä maassa on tarkoitus elää?
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää kovasti, tiesivätkö persuäänestäjät, millaisen Suomen puolesta äänestivät.
Eivät, kun eivät raukat ymmärrä muutenkaan mitään.
Mullakin on pitkä työhistoria (oon 37 v) ja nyt on syksyllä ja talvella olleet kiven alla työpaikat. Aivan erilainen tilanne on ollut kuin ennen kun sain aina sormia napsauttamalla töitä...
Eniten on tökkinyt tässä näiden p.e.r.s.u.j.e.n tyhmyys. Tuli jo mietittyä äänestääkö ensi kerralla suoraan v.a.s.s.a.r.e.i.t.a Näemmä tulvii kuitenkin m.a.t.u.j.a rajan yli, mutta nuo ovat enemmän työläisten puolella edes. Oikeasti v-tuttaa kun äänestin oikeistoa, joltain k.o.k.o.o.m.u.k.s.e.l.t.a täysin ymmärrän politiikkansa kun tiedän mitä ajavat takaa, mutta p.e.r.s.u.t
Niin ja töissä ollessani kyllä säästän, yleensä rahastoon ja sieltä sitten ammennankin ja osaan muutenkin pitää huolta itsestäni. Se on vain aivan hullua hommaa kun töitä ei vain ole...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai sitä voi olettaa että terve täysi-ikäinen huolehtii omista asioistaan ja itsestään. Eikö se nyt ole aivan perus perus lähtökohta.
Kyllä minua ainakin kyrpii kun sosialistit pyrkii joka asiassa alkaa taluttaa kädestä pitäen. Tulee juuri mieleen ne sateenkaaren meemiluvat.
Kyllä minuakin kyrpii kun pitää tukea yrityksiä joka asiassa ja taluttaa kädestä pitäen (koronatuki) . Tulee mieleen ikuisesti talutettava ja ohjattava. Kyllä terve yritys huolehtii omista asioistaan, eikös se ole ihan perus lähtökohta.
Työkkäri tarkistaa CV:n ja kaikki työttömät käy työnhakukurssin.
Mulla CV on 2 sivua ja on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto.
Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa ja auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Jani Mäkelä on surkuhupaisa ukkeli.
Mutta pitkäjalkainen ja muutenkin komea mies!
Vierailija kirjoitti:
Älä tee itsestäsi riippuvaista yhteiskunnasta. Valtiovalta on pettänyt kansalaisensa ennenkin.
Se onnistuu vain jos on tarpeeksi rikas asumaan omistusasunnossa ja järjestämään oman terveydenhuoltonsa yksityisellä puolella. Myöskin ruoka pitäisi tuottaa itse ja jotenkin pitäisi päästä liikkumaan ilman joukkoliikennettä tai yleisiä teitä. Ja tietenkin oma ja omaisuuden turvallisuus pitäisi pystyä järjestämään myös, ilman poliisin tai palokunnan apua.
Christiiina kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä jankkaamista työttömyysturvan heikennyksistä, että kuinka kamalaa se on. Yleensä kuitenkin työttömyys kestää Max muutaman kuukauden varsinkin nykyaikana, kun on työvoimapulaa vähän kaikkialla. Toki työttömissä on niitäkin, jotka ovat liian sairaita töihin, mutta Kela ei päästä heitä työkyvyttömyyseläkkeelle . Heitä kyllä säälin. Joku ratkaisu pitäisi siihenkin löytyä.
Olen kertonut tämän jo toisessa ketjussa, mutta olen taidealalla työskentelevä ja etsinyt jo pitkään töitä. Yleensä tuloni muodostuvat apurahoista, mutta ne ovat todella epävarmoja, välillä lyhyitä ja niiden väliin tulee taukoja. Olen etsinyt pysyvää palkkatyötä, jotta saisin vakaammat ja säännölliset tulot, mutta VAIKKA työnhakijana en edes ole työtön, eli voin ne työttömyyspätkänikin CV:ssä naamioida työskentelyksi, en silti ole saanut kuin jotain keikkatöitä. Ihan vastaavasti moni työtönkään ei vain saa työtä, vaikka hakisi. Ja monen kohdalla käy niin, että 55+ ikäisenä ei vain oikein työnantajat innostu palkkaamaan, yli 60-vuotiaana monelle jo täysin mahdoton löytää työpaikkaa.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Samaa ajatusta seuraten täytyy välittömästi perua kaikki kansanedustajien palkkiot ja korvaukset. Kyllä aikuinen ihminen osaa pitää huolta itsestään loisimatta veronmaksajan pussilla.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa ja auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Ja kun näitä on 100 000 kpl, voi Orpo myhäillä ja sanoa tehneensä lupauksensa mukaisesti.
Jos suomessa ei pärjää ja tule toimeen omalla työllään, niin on kyllä melko epäonnistunut ihmisraunio. Itse olen tehnyt töitä koko elämäni ja ei en ole "buumeri" vaan kohta nelikymppinen normaali suomalainen mies. Ei vaadi ihmeitä eikä älynlahjoja tehdä jotain hyödyllistä mistä joku on valmis maksamaan.
Mielestäni on käsittämätöntä, että sosiaaliturvan leikkauksista KEHDATAAN valittaa, vaikka vaihtoehto telluksella olisi todella paljon huonompi kuin Suomen versio, jossa valtio joka tapauksessa elättää sinut tilanteessa kuin tilanteessa.
Melkein hävettää olla suomalainen!!! Onneksi kuitenkin ainakin vielä meitä työtä tekeviä on suht paljon.
Vierailija kirjoitti:
Komea mies
Omasta mielestään aivan varmasti. Muiden silmin muistuttaa lihavaa rottaa.
Ja "maailman tyhmin Jani " potkittiin helvettiin jopa Tiedolta, jolle yleensä kelpaa mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko persu-Mäkelä kertoa, että millä tässä enää elää? Vuokrat nousevat ja persut suunnittelevat veronkiristyksiä. Palkankorotuksia ei tiedossa, koska hallitus asettaa palkkakaton.
Mäkelän Janilla on ylimääräistä, jonka voi vallan hyvin ottaa. Janihan just ilmoitti pärjäävänsä ilman valtion maksamaa tukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomessa ei pärjää ja tule toimeen omalla työllään, niin on kyllä melko epäonnistunut ihmisraunio. Itse olen tehnyt töitä koko elämäni ja ei en ole "buumeri" vaan kohta nelikymppinen normaali suomalainen mies. Ei vaadi ihmeitä eikä älynlahjoja tehdä jotain hyödyllistä mistä joku on valmis maksamaan.
Mielestäni on käsittämätöntä, että sosiaaliturvan leikkauksista KEHDATAAN valittaa, vaikka vaihtoehto telluksella olisi todella paljon huonompi kuin Suomen versio, jossa valtio joka tapauksessa elättää sinut tilanteessa kuin tilanteessa.
Melkein hävettää olla suomalainen!!! Onneksi kuitenkin ainakin vielä meitä työtä tekeviä on suht paljon.
Kokoomus toteutti tämän jo 1990-laman aiheuttajana sekä Kataisen hallituksen laman lu9jana. Joka kerta ollessaan pm, he säästävät niin, että lama siitä tulee.
K8lmas lama by kokkareet tulossa.
Ilmeisesti Janipersu on Susanna Kosken hyvä ystävä.
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005681313.html