Jani Mäkelä (ps) A-Studiossa: "Kyllä täysikäinen ihminen itsestään huolta osaa pitää, vaikka olisikin työtön tai pätkätöissä"
Perussuomalaiset Jani perusteli tällä sosiaaliturvan ja työttömyysturvan leikkauksia.
Kommentit (270)
Miksei persut pitäneet tällaisia puheita vaalikampanjassaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää kovasti, tiesivätkö persuäänestäjät, millaisen Suomen puolesta äänestivät.
Eivät, kun eivät raukat ymmärrä muutenkaan mitään.
No siis täällähän yritettiin ennen vaaleja kertoa selkeästi, millaista politiikkaa saadaan, jos äänestää oikeistopuolueet valtaan. Lopputulos? Ei ole, ei onnistu, mustamaalat nyt vaan, satuja, eikä käy, ne on luvanneet sitä ja tätä (oikeistopuolueen vastaista).
Ei ihmisistä suurinta osaa kiinnosta millaista politiikkaa se puolue edustaa, kunhan tuntuu hyvältä äänestää niitä. Tuntuu hyvältä päästä sanomaan, että mammuulit viddduuun täältä oikein möreästi murahdellen samaan aikaan, kun se samainen politiikka vie työttömyysturvan, sosiaaliturvan, sairauspalvelut, alentaa yhteiskunnan hyvinvointia, lapioi verorahat kavereiden taskuun ja junaan, myy Suomen kiinteää omaisuutta, aiheuttaa konkursseja, vie ostovoiman ja potkii porukkaa pois työpaikoilta.
Mutta hei, saatiinpahan ainakin hyvä mieli siitä ajatuksesta, että nyt tämä puolue pistää kuulkaas rajat kiinni! :) Mitä nyt niiden politiikassa lukee, että ne itse asiassa haluaa rajat sepposen selälleen ja Suomeen halpatyövoimaan niistä värikkään väristen ihmisten maista korvaamaan kalliit suomalaiset. Suomalaisillehan pitää maksaa jopa asiallista palkkaa ja sairaus- ja äitiyspäivärahaa ja antaa vuosilomia!
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset on Suomen suurin työssäkäyvien ihmisten puolue. Melkoisen törkeää heittää jotain "16 prosenttia persuista käy töissä" -läppää.
Laitatko luvut
Toki se on jo kerrottu, ettei persut kaipaa työttömiä äänestäjiä. He sitten tietävät tämän seuraavissa vaaleissa. Silloin työttömyys on vielä korkeammalla kuin nyt. Persujen politiikan vuoksi kohoaa.
Mä työllistin itteni perustamalla videovuokraamon Nauvoon vuonna 2024. Jos mä meen konkkaan ni se on Sannan syy.
- perskokkare, pask an katkuinen.
Christiiina kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä jankkaamista työttömyysturvan heikennyksistä, että kuinka kamalaa se on. Yleensä kuitenkin työttömyys kestää Max muutaman kuukauden varsinkin nykyaikana, kun on työvoimapulaa vähän kaikkialla. Toki työttömissä on niitäkin, jotka ovat liian sairaita töihin, mutta Kela ei päästä heitä työkyvyttömyyseläkkeelle . Heitä kyllä säälin. Joku ratkaisu pitäisi siihenkin löytyä.
Et siis ymmärrä niinkään yksinkertaista asiaa, että työttömiä on moninkertaisesti enemmän, kuin työpaikkoja? Ja nythän avoimia työpaikkoja on tarjolla vielä vähemmän, kuon viime vuonna tähän aikaan. Niin käy, kun taloustilanne on tää ja firmoja mennyt konkkaan.
Työvoimapulaa on lähinnä sotealalla ja joissakin teollisuuden erikoisprosesseissa. Suomessa on vakava palkanmaksupula, palkat on jääneet jo kauan aikaa sitten jälkeen yleisestä hintatasosta. Ja nyt kun osa-aikatyön tekemisestä on tehty monissa tapauksissa kannattamatonta, sekin lisännyt työttömyyttä.
Siinä sulle alkeet nätisti selitettynä, ole hyvä. Aina voi sivistää itseään :)
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä jankkaamista työttömyysturvan heikennyksistä, että kuinka kamalaa se on. Yleensä kuitenkin työttömyys kestää Max muutaman kuukauden varsinkin nykyaikana, kun on työvoimapulaa vähän kaikkialla. Toki työttömissä on niitäkin, jotka ovat liian sairaita töihin, mutta Kela ei päästä heitä työkyvyttömyyseläkkeelle . Heitä kyllä säälin. Joku ratkaisu pitäisi siihenkin löytyä.
Et siis ymmärrä niinkään yksinkertaista asiaa, että työttömiä on moninkertaisesti enemmän, kuin työpaikkoja? Ja nythän avoimia työpaikkoja on tarjolla vielä vähemmän, kuon viime vuonna tähän aikaan. Niin käy, kun taloustilanne on tää ja firmoja mennyt konkkaan.
Työvoimapulaa on lähinnä sotealalla ja joissakin teollisuuden erikoisprosesseissa. Suomessa on vakava palkanmaksupula, palkat on jääneet jo kauan aikaa sitten jälkeen yleisestä hintatasosta. Ja
Sote-alueet laittaa ulos jopa sairaanhoitajia, vaikka niistä on pula.
Miksi aikuiset ihmiset eivät huolehdi itse itsestään. Ihme vajaa-älyisiksi opetettu osa suomalaisista.
OKV/1604/21/2024 oikeuskansleri
Esityksen säätämisjärjestysperustelujen osittaista työmarkkinatukea koskevasta jaksosta puuttuvat perustelut ja johtopäätös siitä, ovatko ehdotetut säännökset sopusoinnussa perusoikeussäännösten kanssa. Ehdotuksella pienennettäisiin osittaisen työmarkkinatuen määrää, joten ehdotusta pitäisi käsitellä myös perusoikeuksien heikennyskiellon ja perustuslain perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisvelvoitteen kannalta. Lisäksi jaksossa tulisi selkeämmin arvioida ehdotettujen säännösten suhdetta siinä mainitun ILO:n sopimuksen velvoitteisiin.
Huomasin tämän ketjun kun googlasin tuota Jani Mäkelää että mikä mies tämä oikein on.
Nyt olen eläkkeellä mutta muistin tuon ajan kun usein olin työtön. Pärjättiin työttömyyspäivärahoilla kun ei koskaan tiputtu peruspäivärahalle. Työt oli toisinaan pienissä pätkissä mutta silloin oli kuitenkin se suojaosa. Ruokajonoon en mennyt, ruokaa ostettiin kaupasta ja itse tehtiin. Vuokralla asun edelleen. Lapselle hankittiin mitä tarvitsi, onneksi ei halunnut mitään kallista. Mutta Tallinnassa käytiin isojen tähtien konserteissa. Liput olivat tähän päivään verraten kohtuuhintaiset.
Ehkä se että kuitenkin sitä työtä välillä oli tipottain ei vienyt ihan pohjalle.
Tupakkaa ja alkoholia en käytä edelleenkään.
Nyt eläkkeellä ollessa tuntuu että on tiukempaa kun kaikki maksut nousee mutta tulo puoli ei heilahtele enää yhtään ylöspäin. Ruuasta pystyy kyllä säästämään kun lasta ei ole ruokittavana ja pystyy marjastamaan kunnon puolesta.
Persujen äänestäjät ovat tyytyväisiä. Heille sanat on vain sanoja, ei ne mitään merkitse 🤷