Asun pikkylässä jossa vanhemmat ihmiset tuijottaa. Aina ihmettelen, että miksiköhän
Olen vähän päälle 30v itse ja kun tulin esim kihlattuni kanssa kaupasta, pihassa seisoi vanhempi mies ja huomasin kun kävelimme ohi kääntyi katsomaan.
Samanlaista tapahtuu usein täällä. Olemme tavallisen näköisiä kummatkin. aina ihmettelen, että miksi, oi miksi?
eilen metsälenkillä nainen tuli ohi, istuimme siinä kumppanini kanssa, nainen kääntyi katsomaan ja oikein tuijotti.
Olisi kiva kuulla esim vanhempien ihmisten suusta jotka asuvat pikkukaupungissa, että miksi ja mitä varten te oikein tuijotatte???
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, laita ne housut jalkaan
No kuule, en kulje paljastavissa vaatteissa. Pari pv sittenkin oli pitkä toppatakki. Meillä oli kamat kun oltiin lähdössä mieheni kanssa reissuun. eräs vanhempi mies, päälle 70v ehkä tuli samaa matkaa, ja tuijotti ihan melkein suu auki. Sitten vielä suojatien yli, ja hyvä ettei auton alle jäänyt.
Olet varmaan niin häikäisevän kaunis että siihen ovat ihastuneet.
En ole ja kutenn sanoin, myös mieheni on sanonut samaa, että miksi kaikki tuijottaa sekä äitini. itse oleen vain sellainen, että en tuijota ihmisiä ja musta tuo on outoa. Helsingissä tätä ei vaan koskaan tapahdu.
Maalaismoukilla on tapana tuijottaa.
Itse en katso ketään ohikulkevia liikkuessani ulkona tai asioilla.
Miksi ette tervehdi, vaihda jotain sanasta jos tosiaan on niin pieni paikka? Se on tapana pikkupaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, en kulje paljastavissa vaatteissa. Pari pv sittenkin oli pitkä toppatakki. Meillä oli kamat kun oltiin lähdössä mieheni kanssa reissuun. eräs vanhempi mies, päälle 70v ehkä tuli samaa matkaa, ja tuijotti ihan melkein suu auki. Sitten vielä suojatien yli, ja hyvä ettei auton alle jäänyt.
En ole ja kutenn sanoin, myös mieheni on sanonut samaa, että miksi kaikki tuijottaa sekä äitini. itse oleen vain sellainen, että en tuijota ihmisiä ja musta tuo on outoa. Helsingissä tätä ei vaan koskaan tapahdu.
Me maalaiset käytiin Helsingissä vuosi sitten, ja siellä vasta tuijotettiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'''''''''''''
Olen samaa mieltä. Sivistyksen parissa ei kukaan tuijottele. Tilanne on toinen pikkupaikkakunnalla. Järkytys oli myös se, että pikkupaikkakunnilla on jääty käytöstavoissa 60-luvulle. Lompsivat toisten kotiin kutsumatta ja omalla luvalla rymistelevät peremmälle. Eli kävellään vaan toisen kotiin, jos ovi on lukitsematta.
Kaupungissa ei tuijoteta mutta minusta on outoa kun meillä mökkiyhteisössä, yhteinen tie ja roska-astiat , kymmenkunta mökkiä, ei ihmiset moikkaa tässä yksityistiellä tai roska-astialle sattuessa.
Sen verran on kai tapana kaupunkilaisuudesta poiketa kun kuitenkin näistä yhteisistä asioista kokouksissa puhutaan.
Katohhan niät, immeenen kylän raetilla! Nyt pittää kyllä ihan pysähtyä, ottoo silimä kätteen ja rueta tuijottammaan!
https://pbs.twimg.com/media/Dq2BN1fVAAEGA4A.jpg
Huomasin kävellessäni pikkupaikkakunnalla puolisoni ja vauvan (joka oli vaunuissa) kanssa syrjäisellä tiellä, niin nainen ajoi pyörällä ohi ja kääntyi vielä toljottamaan meitä ohitettuaan meidät. Halusi nähdä vielä meidän naamataulut tarkemmin.
Hei jotain rajaa uteliaisuuteenkin.
Asun puolesta vuodesta maalla ja maalla kaikki tervehtivät toisiaan, oli tuttu tai ei. Kaikki paikalliset, mökkiläiset, turistit, lapset jne. Ja hymyillään.
Olin kesällä lenkillä ja minua tervehdettiin viidellä eri kielellä ja hymyiltiin, nuorin oli lapsi ja vanhin jo eläkeikäinen. Ja tänne oli tullut pari Ukrainasta perhettä, hekin iloisesti tervehtivät.
Tervehtiminen kuuluu maalaisperinteisiin ja ehkä siksi ovat töllöttäneet, jos ei ole kuulunut ystävällistä tervehdystä sinulta.
Erityisesti turistit ja mökkiläiset ovat kovia tervehtimään ja juttelemaan. Ja puhutaan niitä näitä, ei mitään vakavaa, yleensä kyselevät, oleko paikallisia.
Sama kokemus. Asuttuani jo vuosikymmeniä pääkaupunkiseudulla, menin käymään pikkuisessa kyläpahasessa, jossa äitini asui. Menimme yhdessä kyläkauppaan. Sinne tuli kolmas henkilö. Se henkilö tuli mun eteen toljottamaan minua metrin päähän ja tuumaili että ihan on sukulaisteni näköä minussa. Tummahkot iirikset ja sitten se mittaili pituutta ja leveyttä, kuten junttien kuuluukin tehdä.
Jos tuolla metsäisellä parin kilometrin matkalla tulisi ihminen vastaan joka ei tervehdi, peloittaisi. Kyllä siellä kaikki, tuntemattomat marjastajatkin autonsa vieressä tervehtivät ja joku sana ihan ohimennen vaihdetaan. Kyseessä yksityistie jonka päässä sitten 8 mökköstä ja metsätalouden yritys.
Jotkut tekevät jopa tiedustelun jos outo auto näyttää ilman asiaa ajelevan. Ja vaikka on jokamiehen oikeus jos mitään puhumatta kykit pusikossa muutaman sadan metrin päässä jonkun pihasta syrjäisellä seudulla
Vierailija kirjoitti:
Ehkä maalla ei ketään tuijoteta, vaan se on sinun näköharha. Jos kylätiellä tulee yksi ihminen vastaan, totta kait hän katsoo eteensä, ettei törmää sinuun ja yhtälailla vastaantulija kokee sinun tuijottavan.
Taas kaupungissa, missä paljon ihmisiä, yksi ihminen häviää massaan, etkä edes huomaa, katsooko sinua kukaan vai ei, koska ihmis silmä näkee hyvin rajallisesti, eikä massasta pysty erottamaan kasvoja, kun kävellään tai liikutaan, kun huomio on muualla.
Vanhenevatämmät jostain syystä muuttuu tuollaisiksi möllääjiksi 60-70 ikävuoden välissä. Vahtaavat usein vihamielisen näköisenä tai sitten niiden naamat vain on jo niin rupsahtaneet, että näyttävät siltä. Miehissä nämä vahtaajat ovat usein selvästi jotainjälkeenjääneitä, juoppoja tai kehitysvammaisia. Ns. normaalit miehet eivät möllötä kuten nuo mummelit.
Jos ne katsoo, että kuka. Jos ei oo ennen nähny tai jos näyttää jollain tapaa tutulta tms. Kai tuossa niitä syitä miks pikkupaikkakunnalla saatetaan tuijotella
Haha hassuja kommentteja, ihan niin kuin katse satuttais ja olis verrattavissa johonkin luvatta kajoamiseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä maalla ei ketään tuijoteta, vaan se on sinun näköharha. Jos kylätiellä tulee yksi ihminen vastaan, totta kait hän katsoo eteensä, ettei törmää sinuun ja yhtälailla vastaantulija kokee sinun tuijottavan.
Taas kaupungissa, missä paljon ihmisiä, yksi ihminen häviää massaan, etkä edes huomaa, katsooko sinua kukaan vai ei, koska ihmis silmä näkee hyvin rajallisesti, eikä massasta pysty erottamaan kasvoja, kun kävellään tai liikutaan, kun huomio on muualla.
Ne toljottajat löytyy nimenomaan maalta. Kerroin edellä esimerkin kyläkaupassa ollessani. Minulla ei tulisi mieleenkään ryhtyä toljottamaan ja kuvailemaan ventovieraan ulkonäköä ääneen. Pidän moista käytöstä sivistymättömänä.
Tossa tilanteessa olin todella tyrmistynyt. Minun olisi pitänyt puolestani ryhtyä arvioimaan sen toljottajan ulkonäköä ja utsimaan, että kenelle hän on sukua jne.
Sivistymättömät löytyy maaseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Sivistymättömät löytyy maaseudulta.
Eikö tuolla logiikalla kaupungissa ole paljon sivistymättömyyttä?
Tutkimusten mukaan, kun suurin osa maalla asuvista käy lähikaupungissa töissä.
Monessa kunnassa jopa yli puolet asukkaista on mökkiläisiä, jotka viettävät ympärivuoden mökillään vapaa-aikansa, mutta vakiasunto kaupungissa.
Suomen metsät omistavat suurimmaksi osaksi kaupunkilaisnaiset ja heillä on jokin kiinnepiste kuntaan esim. mökki, vanhemmilta peritty tila yms. Ja metsää he hoitavat aktiivisesti.
Ihan saman huomasin siinä tuppukylässä, jossa asuin. Inhoan muutenkin tuijottamista. Kyllä helpotti kun muutin (muista syistä) pois. Täällä kaupungissa ei kukaan katso kahta kertaa.
Mistä tiedät liikkuuko siellä mitään?