Saako työajan ruokatauolla tehdä mitä vaan?
Eli jos esim 30 minuutin ruokatauko kuuluu työaikaan, saako sen ajan käyttää mihin vaan (muuhun kuin syömiseen)? Käydä kaupassa tai vaikka labrassa?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työaikaa niin ei saa poistua työpaikalta. Näin meillä
Missä ihmeessä tuommoinen diktatuuri ja millä ovat perustelleet tuon? Onko tuo edes laillista, että omalla ajalla ei saa poistua työpaikalta? Itse olen aina mennyt ruokatunnilla kävelylle ulos, läheiseen kahvilaan tai kesällä syön lounaan puistossa pikniktyyliin. Joskus olen käynyt kuntosalillakin kun on ihan työpaikan naapurissa.
Tuossahan just sanottiin että se on työaikaa, ei omaa aikaa. Täysin eri tilanne.
Kuinka ruokatunti voi olla työaikaa? Nuohan poissulkevat toisensa. Joko olet tekemässä töitä tai sitten olet ruokatunnilla.
Siten, että esim hoitotyössä jos potilaskutsu soi tai tulee elvytys tauolla niin tauko loppuu siihen ja mennään. Samoin, jos puhelin soi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työsopimuksesta. Jos kuuluu työaikaan niin on töissä ja esim meillä pitää vastata puhelimeen ja sen olla käytettävissä ruokatauolla.
Jos on palkaton niin ei tarvi olla tavoitettavissa ja voi mennä vaikka läheiseen ravintolaan.
Menet työpaikan ruokalaan ja joku soittaa. Olet niin epäkohtelias, että puhut puhelua, kun toiset syö? Ei saatana mikä moukka työpaikka.
Normi käytäntö esim sotealalla. Aina jollain soi puhelin kesken syönnin.
Surullista. Ihmekään, kun ihmiset palavat loppuun, kun ei edes ruokaansa saa syödä rauhassa. Ja en siis tarkoittanut, että se puhelimeen vastaava henkilö on moukka vaan työnantaja, joka ei anna työntekijän istahtaa rauhassa edes syömään.
Normaalistihan on niin, että on joko palkallinen ruokatauko (20min) jonka aikana tosiaan ollaan töissä eli vaikka vastataan siihen puhelimeen tai hoidetaan jotain muuta tarvittaessa. Yleensä ei saa poistua työpaikalta. Tai sit on palkaton ruokatauko 30-60min jonka aikana saa tehdä mitä lystää. Mutta toki työpaikoissa voi olla erilaisia ohjeistuksia ja käytäntöjä sen suhteen mitä voi ruokatauon aikana tehdä ja kauanko se tauko saa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työsopimuksesta. Jos kuuluu työaikaan niin on töissä ja esim meillä pitää vastata puhelimeen ja sen olla käytettävissä ruokatauolla.
Jos on palkaton niin ei tarvi olla tavoitettavissa ja voi mennä vaikka läheiseen ravintolaan.
Menet työpaikan ruokalaan ja joku soittaa. Olet niin epäkohtelias, että puhut puhelua, kun toiset syö? Ei saatana mikä moukka työpaikka.
Normi käytäntö esim sotealalla. Aina jollain soi puhelin kesken syönnin.
Surullista. Ihmekään, kun ihmiset palavat loppuun, kun ei edes ruokaansa saa syödä rauhassa. Ja en siis tarkoittanut, että se puhelimeen vastaava henkilö on moukka vaan työnantaja, joka ei anna työntekijän istahtaa rauhassa edes syömään.
Kuitenkin ihmiset yleensä ottaa mieluummin tämän palkallisen tauon jonka aikana vastataan puhelimeen, kuin palkattoman tauon ja puoli tuntia pidemmät työpäivät, jos saa valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työaikaa niin ei saa poistua työpaikalta. Näin meillä
Missä ihmeessä tuommoinen diktatuuri ja millä ovat perustelleet tuon? Onko tuo edes laillista, että omalla ajalla ei saa poistua työpaikalta? Itse olen aina mennyt ruokatunnilla kävelylle ulos, läheiseen kahvilaan tai kesällä syön lounaan puistossa pikniktyyliin. Joskus olen käynyt kuntosalillakin kun on ihan työpaikan naapurissa.
Tuossahan just sanottiin että se on työaikaa, ei omaa aikaa. Täysin eri tilanne.
Kuinka ruokatunti voi olla työaikaa? Nuohan poissulkevat toisensa. Joko olet tekemässä töitä tai sitten olet ruokatunnilla.
Silleen että työnantaja maksaa ruokatunniltakin palkkaa, eli ei leimata itseään ulos tai mitään. Silleen se on mahdollista.
Olen kuukausipalkalla (toimistotyö, ei leimauksia) ja saan poistua työpaikalta ruokatunnilla jos haluan. Ruokatunnin voin pitää aikalailla silloin kun itse haluan. Ja näin on ollut siis useammassakin työpaikassa, jossa olen ollut.
Meillä oli aikaisemmin 20 minuutin palkallinen ruokatauko osana 8 tunnin työpäivää, töissä oltiin 8-16.15. Sitten tuli uusi pomo, joka oli sitä mieltä, että ei käy, meille tuli 30 minuutin palkaton ruokatauko ja työpäivä piteni 16.45 asti. Mutta sitä uusi pomo ei hoksannut, että me emme todellakaan palkattomalla tauolla vastanneet puhelimeen tai tehneet työasioita, oli turha kysellä, minne menet syömään, jutellaan samalla töistä. Keskellä päivää oli hyvinkin 1.5 tuntia, jonka aikana ei saanut väkeä puhelimeen, koska olimme syömässä vähän eri aikaan emmekä vastailleet toisille tulleisiin soittoihin. Sitten tuli määräys ottaa puhelin mukaan lounastauolle ja vastaavasti luottamusmiehen ilmoitus, että silloin ruokatauko on palkallista aikaa. Ja niin palattiin vanhaan systeemiin.
Kyllä pitää ihmetellä missä työpaikoissa jengi on. Joo ymmärrän hoitajat, tehdastyöläiset yms. mutta mun työpaikoissa (kaikissa) on voinut pitää vaikka tunnin safkiksen tai käydä keskellä päivää labrassa, kampaajalla tai vaikka punttisalilla. Ei ole leimauksia, ei kirjauksia, ei kellokortteja. Se mitä ollaan pois, tehdään joskus takaisin. Ei sitä kukaan valvo, seuraa tai kyttäile. Omantunnon mukaan ja usein toki työnantaja jää voittajapuolelle, kun päivät venyy. Ja siis työni ei ole herra isojohtaja tai johtaja muutenkaan. Aivan perus amk-tason hommia olen tehnyt. Ollut assarina, reskontrassa, konsulttina, myynnissä ja nyt esihenkilönä. Eikä mua esihenkilönä kiinnosta onko alainen kampaajalla vai koneella. Pääasia, että sovitut jutut tulee tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kerran nukuin ruokatauon. Oli niin kamala krapula päällä. 🤣
Jos olisi oikeasti kamala krapula niin et edes olisi sinne työpaikalle päässyt sängystä.
Silleen että työnantaja maksaa ruokatunniltakin palkkaa, eli ei leimata itseään ulos tai mitään. Silleen se on mahdollista.