Saako työajan ruokatauolla tehdä mitä vaan?
Eli jos esim 30 minuutin ruokatauko kuuluu työaikaan, saako sen ajan käyttää mihin vaan (muuhun kuin syömiseen)? Käydä kaupassa tai vaikka labrassa?
Kommentit (49)
Asian taustalla lienevät vastuukysymykset ja vakuutukset.
Jos lounastauko kuuluu työaikaan, olet työnantajan vastuulla.
Jos se on omaa aikaasi, vastuu on sinulla itselläsi.
Tästä riippuu myös se, voitko poistua työpaikaltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Palkatonta omaa aikaa ei kukaan määrittele.
Mutta tauko kuuluu työaikaan ja on palkallinen.
Raja kulki 20 minuutissa milloin palkka maksetaan vielä tauosta.
Puolen tunnin tauosta työnantaja ei maksa palkkaa joten se on omaa aikaa ja sen voi käyttää miten itse tykkää. Työnantajakaan ei saa tulla puolen tunnin taukoa häiritsemään työasioilla
Vierailija kirjoitti:
Jos on työaikaa niin ei saa poistua työpaikalta. Näin meillä
Missä ihmeessä tuommoinen diktatuuri ja millä ovat perustelleet tuon? Onko tuo edes laillista, että omalla ajalla ei saa poistua työpaikalta? Itse olen aina mennyt ruokatunnilla kävelylle ulos, läheiseen kahvilaan tai kesällä syön lounaan puistossa pikniktyyliin. Joskus olen käynyt kuntosalillakin kun on ihan työpaikan naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan. Kun olin palkkatöissä, lounastaukoni oli min. 30min, max. 45min, tuntipalkkalaisena ruokatauon ajaksi oli leimattava itsensä ulos.
Riippuu työsopimuksesta. Jos kuuluu työaikaan niin on töissä ja esim meillä pitää vastata puhelimeen ja sen olla käytettävissä ruokatauolla.
Jos on palkaton niin ei tarvi olla tavoitettavissa ja voi mennä vaikka läheiseen ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuukausipalkka ja kuuluu työaikaan tunnin ruokatunti ja kyllä meillä ainakin saa poistua. Myös edellisissä työpaikoissani on saanut poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Palkatonta omaa aikaa ei kukaan määrittele.
Mutta tauko kuuluu työaikaan ja on palkallinen.
Raja kulki 20 minuutissa milloin palkka maksetaan vielä tauosta.
Puolen tunnin tauosta työnantaja ei maksa palkkaa joten se on omaa aikaa ja sen voi käyttää miten itse tykkää. Työnantajakaan ei saa tulla puolen tunnin taukoa häiritsemään työasioilla
Mutta paikallisesti voi kyllä sopia pidemmästäkin palkallisesta tauosta. Ja määritellä mitä sen aikana saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä tuommoinen diktatuuri ja millä ovat perustelleet tuon? Onko tuo edes laillista, että omalla ajalla ei saa poistua työpaikalta? Itse olen aina mennyt ruokatunnilla kävelylle ulos, läheiseen kahvilaan tai kesällä syön lounaan puistossa pikniktyyliin. Joskus olen käynyt kuntosalillakin kun on ihan työpaikan naapurissa.
Tuossahan just sanottiin että se on työaikaa, ei omaa aikaa. Täysin eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työsopimuksesta. Jos kuuluu työaikaan niin on töissä ja esim meillä pitää vastata puhelimeen ja sen olla käytettävissä ruokatauolla.
Jos on palkaton niin ei tarvi olla tavoitettavissa ja voi mennä vaikka läheiseen ravintolaan.
Jos kuuluu työaikaan ja on palkallinen, saako mennä mihin vaan jos on puhelimella välittömästi tavoitettavissa?
Vierailija kirjoitti:
Menet työpaikan ruokalaan ja joku soittaa. Olet niin epäkohtelias, että puhut puhelua, kun toiset syö? Ei saatana mikä moukka työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokatauko on osa työaikaa, ei sen aikana saa poistua työpaikalta (esimerkiksi sairaalassa saa mennä ruokalaan, ei 2 km päähän mäkkärille).
Tämän ymmärrän. Tämä pohtimani tapaus on kinkkisempi, koska ei ole mitään fyysistä työpaikkaa vaan kohteet vaihtelee. Taukotila kyllä on, siellä varmaan pitäisi ruokatauko viettää vaikka ei söisi. Ap
Kotisairaanhoidossa syös eväät matkalla paikasta toiseen.
Tarkotatko koti sairaalaan vai kotihoitoa? Ite ainaki kotihoidossa välillä syödään pihalla, rappukäytävässä tai yhdessä asiakkaan kanssa (mitä ei ilmeisesti sais jostain syystä tehdä). Tai sit jossain ravintolassa, taukotilassa tai toimistolla. Joskus autossa.
Tauko kuuluu työaikaan meillä ja jotta jaksaa niin virallisesti tauolla pitäis oikeesti syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuuluu työaikaan ja on palkallinen, saako mennä mihin vaan jos on puhelimella välittömästi tavoitettavissa?
Täysin työpaikkakohtaista, ei voi vauvapalstalla tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä. Jossain hoitotyössä ei voi lähteä pois potilaiden läheltä. Toimistotyössä ehkä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokatauko on osa työaikaa, ei sen aikana saa poistua työpaikalta (esimerkiksi sairaalassa saa mennä ruokalaan, ei 2 km päähän mäkkärille).
Tämän ymmärrän. Tämä pohtimani tapaus on kinkkisempi, koska ei ole mitään fyysistä työpaikkaa vaan kohteet vaihtelee. Taukotila kyllä on, siellä varmaan pitäisi ruokatauko viettää vaikka ei söisi. Ap
Kotisairaanhoidossa syös eväät matkalla paikasta toiseen.
Tarkotatko koti sairaalaan vai kotihoitoa? Ite ainaki kotihoidossa välillä syödään pihalla, rappukäytävässä tai yhdessä asiakkaan kanssa (mitä ei ilmeisesti sais jostain syystä tehdä). Tai sit jossain ravintolassa, taukotilassa tai toimistolla. Joskus autossa.
Tauko k
*kotisairaalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet työpaikan ruokalaan ja joku soittaa. Olet niin epäkohtelias, että puhut puhelua, kun toiset syö? Ei saatana mikä moukka työpaikka.
Se on työaikaa ja siitä maksetaan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan just sanottiin että se on työaikaa, ei omaa aikaa. Täysin eri tilanne.
Kuinka ruokatunti voi olla työaikaa? Nuohan poissulkevat toisensa. Joko olet tekemässä töitä tai sitten olet ruokatunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi käytäntö esim sotealalla. Aina jollain soi puhelin kesken syönnin.
Jos työaika on toimistotyöaika 37,5h/vk, eli 8h päivään kuuluu 30min palkaton lounastauko, niin sen 30min vaikka käyttää lentämällä kuuhun. Mutta jos jotain muuta, niin sitten työantajan ohjeiden mukaan. Ongelma oikeastaan onkin se, että jos olisit tuolla toimistotyöläisen sopparilla yksityisellä, niin et ehkä kysyisi asiaa täällä. Tuolloin esihenkilö olisi sanonut, että ole vaikka tunti siellä labrassa - pääasia, että tulet kuntoon.
Tätä siis piti lainata. T:edellinen