Siis eikös se ole niin, ettei oliiviöljyä voi käyttää paistamiseen?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Eikä tarvitse halpaa huonoa oliiviöljyä käyttää paistamiseen, vaan ihan sitä extra virginiä. Sillä ne välimeren maissa paistaa. Toki Suomesta saa vähän huonosti mitenkään kunnollista oliiviöljyä. Itse vältän italialaisia, kun mafian ruokaväärennökset ja silleen, ja oon suosinut kreikkalaisia nyt.
Siis mitkä ihmeen Italian mafian ruokaväärennökset??
Ruokaväärennökset on yleisiä Italiassa. Eli selluloosaa parmesaanissa, ulkomaalaista ei-kylmäpuristettua öljyä muka laadukkaassa extra virgin -oliiviöljyssä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extra virgin oliiviöljy ja voin sekoitus perus paistamiseen. Pelkkä voi esim. pihville ja kalalle. Pelkkä öljy matalammalla lämmöllä jo haluan pehmentää tai hauduttaa. Ghee eli kirkastettu voi on upea butter chicken valmistukseen, tuo myös paistetuille kananmunille hyvän maun. Öljyt italialaisia, voi ranskalaista ja ghee intialaista. Nämä tuotteet olen itse todennut parhaiksi ruuanlaitossa.
Ei pihviä voissa paisteta - palaa vaan. Kuumuuttaa kestävää öljyä ja vasta lopuksi voita.
Paistat pihvisi aivan liian kuumassa lämpötilassa jos voissa palaa.
Vierailija kirjoitti:
Paistamiseen voita tai kookosöljyä, oliiviöljy raakana ruoan päälle.
Juurikin näin.
Voi käyttää. Espanjassahan siinä paistetaan melkein kaikki! Siellä kulutus oliiviöljyä per henkilö on 12 litraa vuodessa. Lisäksi Välimeren ruokavaliohan on yksi terveellisimmistä ruokavalioista mitä voi noudattaa sisältäen nimenomaan oliivioljyä. Eli puppua toi ettei saa käyttää. Jostain lukenut, että oliiviöljyn ideaalipaistolämpötila olisi 180 astetta, ettei se savuunnu ainakaan. Olen kyllä paistanut hiukan koreammassakin esim.munakkaan. En ymmärrä, mistä suomalaiset urbaanilegendat ettei niitä mukamas voi käyttää paistamiseen oikein juontavat juurensa.
Toimii myös liukkarina ja fleda kondikseen oliveöljyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extra virgin oliiviöljy ja voin sekoitus perus paistamiseen. Pelkkä voi esim. pihville ja kalalle. Pelkkä öljy matalammalla lämmöllä jo haluan pehmentää tai hauduttaa. Ghee eli kirkastettu voi on upea butter chicken valmistukseen, tuo myös paistetuille kananmunille hyvän maun. Öljyt italialaisia, voi ranskalaista ja ghee intialaista. Nämä tuotteet olen itse todennut parhaiksi ruuanlaitossa.
Ei pihviä voissa paisteta - palaa vaan. Kuumuuttaa kestävää öljyä ja vasta lopuksi voita.
Paistat pihvisi aivan liian kuumassa lämpötilassa jos voissa palaa.
Opettele kokkaamaan ennen kuin muita neuvot.
Kerro tuo italialaiselle tai kreikkalaiselle:D
Vierailija kirjoitti:
Se kallein kestää parhaiten paistamisen, valitettavasti. Mutat kyllä rypsiöljy on ihan yhtä hyvää
Tosin rypsiöljy pilaa ruuan maun.
Kyllä voi. Välimeren maissa on käytetty tuhansia vuosia oliiviöljyä paistamiseen, ja nimenomaan sitä extra virginiä vastaavaa eli kotona tai naapurustossa yksinkertaisin menetelmin kylmäpuristettua historiassa. Itse käytän aina hyvää Extra Virgin öljyä myös paistoon, koska se antaa ruokiin ihanan maun. Olen kasvissyöjä, ja se kun imeytyy oikein paistettaviin kasviksiin, niin siitä jo tulee hyvää makua paljon. Knossos-öljy on minun sellainen perusöljy, joka on kohtuullisen hintaista, mutta hyvää sekä salaatteihin ja kastikkeisiin, että paistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Eikä tarvitse halpaa huonoa oliiviöljyä käyttää paistamiseen, vaan ihan sitä extra virginiä. Sillä ne välimeren maissa paistaa. Toki Suomesta saa vähän huonosti mitenkään kunnollista oliiviöljyä. Itse vältän italialaisia, kun mafian ruokaväärennökset ja silleen, ja oon suosinut kreikkalaisia nyt.
Joitakin vuosia sitten muistaakseni oli sellainen juttu, että halpaa oliiviöljyä salakuljetettiin Sisiliaan tai yleensä etelä-Italiaan Algeriasta ja Marokosta, ehkä Tunisiasta en muista tarkkaan. Sekoitettiin sitten italialaisen öljyn kanssa ja myytiin italialaisena öljynä. Tätähän on nykyään mahdoton enää tehdä ja saada tuollainen väärennetty öljy markkinoille. Italiassa on erittäin tarkka valvonta ja sakot jättimäisiä. DOP tuotteet ovat kaikki tarkastettuja ja parasta tietty jos pääsee ostamaan DOP tuotetta suoraan öljymyllystä, hinta on edullisempi ja tuote varmasti aito. Saksalaiset hurauttavat autoillaan ostelemaan. Näin tein itsekin ennenkuin muutin 15 vuotta sitten Italiaan. Nyt löytyy läheltä viinitiloja ja öljymyllyjä muutamiakin, samoin juustoloita. Ruokaviraston pistokokeita tehdään yllättäen siellä ja täällä, kertovat tilojen omistajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi extra virgin- oliiviöljyä väärennetään, siis halpisoliiviöjyä myydään huipputuotteena. Tuossakin touhussa liikkuu suuret rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extra virgin käy ainoastaan matalissa lämpötiloissa.
Extrasta tuhoutuvat antioksidantit ja flavonoidit, mutta ei se estä paistamasta. muissa öljyissä ne on tuhottu jo tehtaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kallein kestää parhaiten paistamisen, valitettavasti. Mutat kyllä rypsiöljy on ihan yhtä hyvää
Todellakin. Mua on aina välillä ihmetyttänyt kuvottava haju ja teollisuusöljymäinen maku jossain ruoissa, jopa ihmisten kotona tarjotuissa, ja aina ihmettelin mistä se tulee se inha maku. Kerran sitten näin kun miehen sisko laittoi ruokaa ja lorautteli sinne jotain extra vergine rypsäriä. Siitä se karmaiseva teollisuusöljyn maku tuli.
Siellä oli myös tapaus että mafia sotki 1€/l soijaöljyä ja klorofylliä keskenään - myi sitten sitä extra virgin öljynä Saksaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Extra virgin käy ainoastaan matalissa lämpötiloissa.
Tämä on vanha myytti. Oliiviöljyn ja rypsiöljyn savuamisisteet ovat lähellä toisiaan, molemmat sopivat poistamiseen oikein hyvin ja niitä voi käyttää samalla tavalla. Jos erityisen korkeassa lämpötilassa haluaa jotain paistaa niin sitten avocadoöljy on hyvä olla valinta.
En käytä avocadoa missään muodossa. Sen kasvatukseen tarvitaan niin jäätävän jättimäiset määrät vettä ja vesi on katoava luonnonvara, siis juoma- ja kasteluvesi. Meriä riittää mutta niiden vettä ei ravinnoksi voi käyttää. Miksi ei käyttäisi auringonkukkaöljyä tai maissiöljyä paistamiseen ja uppopaistamiseen? Oliivipuut kasvavat ja tekevät hedelmää lähes ilman vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaväärennökset on yleisiä Italiassa. Eli selluloosaa parmesaanissa, ulkomaalaista ei-kylmäpuristettua öljyä muka laadukkaassa extra virgin -oliiviöljyssä jne.
No eivät ole YLEISIÄ. Päivitä tietosi nykytilanteesta.
Voi paistaa, mutta se ei kestä kovia lämpöjä. Kuten ketjussa jo todettiinkiin extra virginen käyttö paistamiseen on tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilaa muutakin kuin maun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Mua on aina välillä ihmetyttänyt kuvottava haju ja teollisuusöljymäinen maku jossain ruoissa, jopa ihmisten kotona tarjotuissa, ja aina ihmettelin mistä se tulee se inha maku. Kerran sitten näin kun miehen sisko laittoi ruokaa ja lorautteli sinne jotain extra vergine rypsäriä. Siitä se karmaiseva teollisuusöljyn maku tuli.
Ei kukaan järkevä käytä rypsiöljyä. Mihinkään.
Tämä on vanha myytti. Oliiviöljyn ja rypsiöljyn savuamisisteet ovat lähellä toisiaan, molemmat sopivat poistamiseen oikein hyvin ja niitä voi käyttää samalla tavalla. Jos erityisen korkeassa lämpötilassa haluaa jotain paistaa niin sitten avocadoöljy on hyvä olla valinta.