Uusi täysimetyssuositus on sitten 6kk!!!
Uusittu hiljattain ja koskee myös Suomea. Ruotsissa 68% vauvoista on täysimetettyjä tuohon 6kk ikään, Norjassakin lähes 50%. Suomessa vain 14%!
Älkää uskoko terkkareita joka asiassa, he eivät todella tiedä kaikkea! Vauva ei tarvitse mössöjä ennen tuota ikää, jos maidolla pärjää.
Poikkeuksia on toki ja pitää ollakin. Suomessa kyllä liikaa!
Kommentit (33)
Vierailija:
Olen 44 vuotias ja minua ei ole imetetty kuin 2 viikkoa. En ole ylipainoinen, ei ole diabetestä, ei allergioita.
Hohhoijaa toisen kerran teille tuomionenkelit
Olen 26- vuotias ja vallan hyvin voin, vaikka minua on imetetty vain kuukausi.
En kuitenkaan ole mitenkään imetysvastainen. Kaikki imettävät sen mukaan mitkä lapsen tarpeet on. Aina 6 kk: n täysimetys ei ole parasta lapsen kannalta, ja lapsen etuahan tässä ajatellaan. Me aloitimme vauvalla kiinteät 4 kk:n iässä, ja terve lapsi on ollut tähän asti. Imetän kylläkin edelleen,eikä korvikkeita saa. Maitona vain rintamaitoa.
Muistan sen siitä, että elimme juuri sitä siirtymävaihetta ja vanhemmissa ohjeissa oli 3 kuukautta ja uusissa tämä eu-suositus 4 kuukautta
Suomessa käytettävät suositukset laatii suomalainen työryhmä, mihin kuuluu mm. lastenlääkäreitä ja ravitsemusterapeutteja.
Tilastot sallivat poikkeamat. Se, että poikkeuksiakin on, ei tarkoita sitä että tilastot olisivat väärässä. Sen pitäisi jokaisen vähänkin järkeä omaavan ihmisen ymmärtää.
Tilastot esimerkiksi sanoo, että pyöräilykypärän käyttö vähentää kuolemaan johtavien pyöräilyonnettomuuksien määrää niin ja niin monella prosentilla. Se ei tarkoita sitä, etteikö kypärä päässäkin voisi kuolla, eikä sitä, että kypärättä pyöräily tarkottaisi varmaa kuolemaa.
Vierailija:
Vierailija:
Olen 44 vuotias ja minua ei ole imetetty kuin 2 viikkoa. En ole ylipainoinen, ei ole diabetestä, ei allergioita.
Hohhoijaa toisen kerran teille tuomionenkelitOlen 26- vuotias ja vallan hyvin voin, vaikka minua on imetetty vain kuukausi.
ennen ei todellakaan kukaan imettänyt niin pitkään
Esim. suolistosyövät lisääntyvät koko ajan, se voi hyvin liittyä siihen että meille on jo kuukauden iästä alettu tunkea kaikenmaailman roskaa suuhun, esim. maksaa ja appelsiinimehua. Se voi kuulkaa olla että meistä kasvaa paljon sairaampia kuin esim. vanhemmistamme.
Siis perustuu tänne vastanneisiin pariin hekilöön ja omaan lähipiiriisi? Toivon ilman muuta että kaikki voivat hyvin, imetetyt ja ei-imetetyt mutta ihan totta, ei niitä tilastoja ja tutkimuksia ihan hatusta vedetä.
oletkos kuullut, että kaikki kuolee joskus. Ihan sama, onko imetetty vai ei. Kas kun sitä elämää on sen imetyksen jälkeenkin.
Taidat olla niitä imetystukilistan fanaatikoita. Tyyli ainakin on samanlainen.
tarvitse isot vauvat yhtään aikaisemmin kiinteää, kuin pienetkään. Meillä kokemusta neljästä syntyessään yli neljä kiloa painaneesta vauvasta. Kaikkia on täysimetetty yli 6 kk ilman mitään muuta (pulloa ja soseita).
Minä olen 22 ja minulla on:
-diabetes
-perinnöllinen suolistosairaus
-ylipainoa
-astma
-allergioita yli 100kpl
-masennus
Veljeni taas on tällä hetkellä sairaalahoidossa kun suolisto vuotaa verta eikä oikein pysty syömään, hänelläkin siis suolistosairaus + samat kuin minulla diabetestä lukuun ottamatta.
Enpä oikein usko että olisimme tästä sairaampia jos meitä ei olisi imetetty, heh heh.
Omia lapsiani en ole imettänyt, koska lääkitykseni eivät anna siihen paljoa mahdollisuuksia.
Vois esim painonpudotus auttaa aika moneen sun vaivaan, ainakaan olis niin pahana.
jonka jälkeen olen sitten saanut nauttia vehnäjauhovelliä.
En ole ylipainoinen eikä minulla ole diabetesta.
Allergioita on todella herkkä vatsa, tarkkana pitää olla jos ulkona haluaa syödä. Vatsa kestää vain tiettyjen ravintoloiden ruokia.
Vierailija:
Juu, kuinka montaa teitä on imetetty 6kuiseksi?
Vierailija:
Olet 44 ja noin tyhmä? Oliskohan pidempi imetys parantanut sunkin älykkyysosamäärää, kuten imetyksen väitetään parantavan.
Vierailija:
ennen ei todellakaan kukaan imettänyt niin pitkään
Imetys on kiistatta hyvä asia ja lapselle hyväksi. Kaikki kunnia niille, jotka pitkään imettävät!
MUTTA ei tuo nyt sitä tarkoita, että kaikki vähemmän imetetyt lapset olisivat auttamatta tuhoon tuomittuja!!! Eikä kyllä myöskään sitä, ettäkö kaikki pitkään imetetyt eläisivät 100-prosenttisen varmasti 100-prosenttisen terveinä koko 100-vuotiaan elämänsä loppuun asti ihan pelkästään imetyksen ansiosta!!!
Omaa lastani täysimetin 5½ kk ja sen jälkeen vielä osittaisimetin toiset 5 kk. Tämä oli meille sopiva imetysaika, kukin miettiköön itse omansa.
Minun käsittääkseni muuten tuo 6 kk:n täysimetyssuositus tuli ainakin neuvoloihin vuonna 2004.
Se että suositellaan 6 kk:n täysimetystä ei tarkoita sitä että KAIKKI niin kauan imetetyt ovat takuuvarmasti täysin terveitä. On vain todettu että pitkä täysimetys/imetys tilastollisesti suojaa tietyiltä sairauksilta/allergioilta.
Sen lisäksi on hyvä muistaa, että lapsia kannattaa isompanakin ruokkia terveellisesti, pitää huolta riittävästä liikunnan määrästä ja opettaa muutenkin terveitä elämäntapoja.
samanlainen tapaus kuin omani oli vauvana.
JA meillä koko imetys oli vain pahaksi, kun se loppui rauhoittui ihovaivat ja jopa vatsa ei ole enää niin kovalla kuin vielä imettäessä.
JA mikään imetysdietti ei auttanut iho-ongelmiin. Oli maidottomat, yleiset allergeenit pois siis muna, kala, sitrukset, pähkinät, suklaa, tomaatti, paprika... ja kuitenkin oli oireita.
Mutta tämä meille hyvä olkoon fanaatikot mitä mieltä tahansa!!