Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoksuallergikko, sinulle kysymys

Vierailija
07.12.2023 |

Jos teatterissa (tai muualla) on hieltä ja pahanhajuiselta hengitykseltä haiseva ihminen, onko tämä ok? Sinun nenäsi vieressä tietenkin! Haistelet häntä koko 3h ajan, tuleeko päänsärkyä? 

Kyselen tosissani, sillä ei-allergiset ihmiset valittavat hajuhaittaa mutta epäilen että oikeat haisulit ovat paljon vaarallisempia. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee jostain kemiallisista hajuista oksennus ja saan hengenahdistusta. Pelkkä paha haju ei tee sitä hengenahdistusta. Luonnonkosmetiikassa myös pahoja hajuja hyvien lisäksi, mutta oireita ei tule. Itse en käytä silti hajusteita.

En tiedä mikä se kemikaali monissa hajusteissa on mikä oireet aiheuttaa?

Vierailija
2/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienhajusi ei aiheuta minulle allergista reaktiota, koska siinä ei ole niitä kemikaaleja joille olen allerginen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun limakalvot ei erota, haiseeko joku hyvälle vai pahalle. Ne reagoivat partikkeleihin, joille olen allerginen.

Vierailija
4/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee oksennus voimakkaasta hienhajusta.

- en ole tuoksuherkkä muuten

Vierailija
5/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä todellisia tuoksuallergikkoja on todella vähän, tietty tuoksu laukaisee sydämen rytmihäiriön ja ainakin briteissä on todettu tapaus jossa ihminen kuoli siihen. Itse kuuluun tuohon ryhmään. Eli, ei todellakaan ole leikki, eikä mikään "pieni hengenahdistus" meille tuo.

Vierailija
6/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä todellisia tuoksuallergikkoja on todella vähän, tietty tuoksu laukaisee sydämen rytmihäiriön ja ainakin briteissä on todettu tapaus jossa ihminen kuoli siihen. Itse kuuluun tuohon ryhmään. Eli, ei todellakaan ole leikki, eikä mikään "pieni hengenahdistus" meille tuo.

Aiheuttaako vain parfyymi tämän 

Vierailija
7/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee oksennus voimakkaasta hienhajusta.

- en ole tuoksuherkkä muuten

Et käy kuntosalilla tai ryhmäliikunnassa varmaan sitten? Koska jos joku oksentaa, se olisi hankalaa muille hikisille paikalla olijoille 

Vierailija
8/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako vain parfyymi tämän 

Itselleni on aiheuttanut parfyymin lisäksi savun haju, joskin lievästi mutta kuitenkin selvästi tunnistettavan rytmihäiriön. Luonnollisestikin olen elänyt mahdollisimman hajustevapaata elämää joten en tiedä että mitkä kaikki hajut tuota voivat aiheuttaa, mutta nuo kaksi ainakin, parfyymi ja savun haju.

Vierailija
9/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun limakalvot ei erota, haiseeko joku hyvälle vai pahalle. Ne reagoivat partikkeleihin, joille olen allerginen.

Ja et tiedä sisältääkö hiki ja pahanhajuinen hengitys niitä? 

Vierailija
10/10 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hien haju ja pahanhajuinen hengitys ei aiheuta oireita, mutta ei ne mitään miellyttäviä vieruskaverilla ole.

Sen sijaan suurin osa parfyymeista aiheuttaa hengenahdistusta ja migreeniä päänsäryllä (normaalisti migreenini on aurallinen ilman särkyä). Parfyymeilla tarkoitan kaikkia lisättyjä hajusteita, pesuaineita yms.

Osa voimakkaista luonnontuoksuista aiheuttaa myös päänsärkyä, mutta se ei ole samanlaista migreenisärkyä kuin noiden kemiallisten tuoksujen kanssa. Näitä tällaisia tuoksuja ovat mm. hyasintti, tuomenkukka, jasmikkeen kukka ja muut vastaavat vahvat tuoksut, myös luonnonkosmetiikassa. Ulkoilmassa ihan ok tuoksuja, mutta sisätiloissa ovat ihan kamalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi