Ei se 6kk:n täysimetys nyt sitten olekkaan niin hyvä asia
kuulin juuri että vauvoilla saattaa tulla kiinnostus ruokaan jo ennen 6kk ikää mikä sitten menee ohi jos vaan imettää ja imettää.
Kommentit (26)
sitten esihistoriallisten aikojen. Elinikäkin on pikkasen toista tänä päivänä, eikä kukaan varmaan pitäisi esim 13-vuotiasta tavallisen ikäisenä äitinä.
Minä olen imettänyt pitkään, mutta viimeistään vuoden ikäisenä lapset ovat (omasta tahdostaan) syöneet samaa ruokaa kuin koko muu perhe ja syöneet itse.
Itse lopetin kaikki ylimääräiset imettämiset siinä vaiheesa kun alkoi mennä 5 ateriaa päivässä, eli imetin aina ennen tai jälkeen ruuan. Muuten lapsi ei olisi varmaan alkanut syödä niitä kiinteitä koskaan jos olisi saanut maitoa vähän väliä! t tähän ketjuun jo kirjoittanut ronkelin äiti, en muista nroa
Itse halusin täysimettää 6kk, mut lapsella oli selvä herkkyyskausi kiinteiden alkamiseen. Kun näki lusikan avasi suunsa, ja lopulta jo itki kun muut söivät eikä hän saanut. Aina oli haamuamassa lusikkaa tai haarukkaa kun joku söi. Tyttö oli sit 5.5kk kun aloitin kiinteät ja ensi hetkestä alkaen kaikki mitä olen lusikalla tarjonnut on kelvannut. Toisaalta monella jotka ovat imettäneet sen 6kk on ongelmia vielä vuoden vanhankin lapsen kanssa, koska nämä haluaisivat vain rintaa eivätkä ruokaa.
syömisissä KOSKA on täysimettänyt pitkään.
Ne suosituksethan ovat sellaisia keskimääräisiä aikoja, jokainen vauva on oma yksilönsä ja jotkut tarvitsevat kiinteää ruokaa aikaisemmin kuin toiset, ei siinä muuta tarvita kuin että vanhemmat osaavat tulkita vauvan tarpeet oikein.
Itse olen antanut kiinteitä nelikuisille JA myös rytmittänyt samalla ruokailua siten, että rintaa saa vain ruoka-aikoina (5-6 krt päivässä). Tuloksena hyvinnukkuvia ja -syöviä vauvoja. (Ei ns. kilttejä vauvoja; pesueessani on myös vaativia lapsia.)
Sen sijaan moni tuttavani ruokkii lapsiaan yksivuotiaaksi hyvin lapsentahtisesti. Kiinteitä ei mene hyvin vuodenikäisenäkään, koska rintamaitoa luputetaan öin ja päivin milloin sattuu.
Minusta asia on niin, että vauvan voi lempeästi ohjata syömään ruoka-aikoina hyvin. Tämä auttaa äitiä jaksamaan ja lasta ruokailemaan nälkäänsä.