Ongelmia koiran kanssa - järkyttävän aktiivinen!
Meillä on vajaat 1 v koiranpentu, aivan ihana tyyppi, sosiaalinen, hellyydenkipeä, reipas, hihnassa käyttäytyy moitteettomasti jne. Mutta aivan JÄRKYTTÄVÄN energinen! Koira lenkitetään kaksi kertaa päivässä ja muuten käy omassa puutarhassa aamu- ja iltapissalla. Kaikki ruokinta tapahtuu erilaisista aktivointileluista, ei kupista. Lisäksi joka päivä keksin sille erilaisia virikkeitä mm. piilottelen taloon nameja, pahvilaatikkoon paperitollojen keskellä tyhjiä wc-paperihylsyjä ja niihin namit sisälle, opetan uusia temppuja, koiralla on puruluita joka päivä järsittävänä... Silti mikään ei tunnu riittävän! Aina tulee päivässä hetki, jolloin koiralla on selkeästi vain tosi tylsää ja sitten se ryhtyy tekemään pahojaan eli varastelee hyllyiltä ja pöydiltä tavaraa, haukkuu tylsistyneenä sisällä, tällä hetkellä tuhottujen tavaroiden listalla mm. älykello, lasten leluja vaikka kuinka paljon, muutamat laturit, yksi meikkilaukku sisältöineen, kahdet kengät...
En mä voi työssä käyvänä perheenäitinä omistautua koiran aktivoimiselle tuntikausia päivässä. Tämä on ihan mahdotonta. Just käytiin lenkillä, jonka jälkeen ruokin sen pyöriteltävästä aktivointipallosta ja sen jälkeen piilottelin sille nameja olohuoneeseen. Koira tekee kaiken tosi iloisesti ja innokkaasti, mutta tuossa se taas pyörii, haukahtelee ja hakee huomiota, ei mistään väsymyksestä merkkiäkään ja mun pitäisi tehdä töitä. Menee hermot. Ja koira ei siis ole mikään hetken mielijohteessa otettu työkoira, vaan meillä on ollut ns. aina koira ennen tätäkin ja rotu on keskikokoinen seurakoira.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Nää lenkittäjät...
Mä asun maalla, lähimpiin naapureihin ja autotielle useita satoja metrejä. Koirat on aina vapaana pihassa ja nyt shokkiuutinen: Me ei lenkkeillä juuri koskaan! Ja vielä toinen shokkiuutinen: Olen aktiivinen koiraharrastaja ja tunnen varmasti kymmeniä kaltaisiani harrastajia ja kasvattajia, ja tiedättekö mitä, hekään eivät _lenkkeile_ koiriensa kanssa!
Sen verran juu, että pennut oppii hihnakäytöksen, mutta täällä maalla, missä suurin osa esim. isojen koirien kasvattajista asuu, ei ole tapana lähteä kylänraitille kolme kertaa päivässä kävelemään koirien kanssa...
Jaa kyllä meillä kotona koirat lenkkeilytettiin isosta pihasta huolimatta ja muutkin niin tekivät. Talvella laitettiin valjaat ja käytiin hiihtämässä pitkiä lenkkejä.
Koirasi tarvitsee leikkikaverin. Onko lenkkien varrella muita koirien ulkoiluttajia, jotka pohtivat samaa? Tosiaan aktivoinnit pois sisällä ja jatkuva herkkujen tyrkytys. Koirat luontevasti itse osaavat valita sopivan leikkikaverin ja sopivan kokoisen, että ovat tasavertaisia. Sitten vaan vaikka aidattuun pihaan koirat irti ja leikki voi alkaa. Siinä kehittyy sosiaaliset taidot, saa monipuolista liikuntaa ja jekuttaessaan kaveriaan saa aivotkin sopivasti työtä.
Vierailija kirjoitti:
Se täytyy väsyttää liikunnalla, ei kaikenmaailman aktivoinneilla, jotka vain villitsee. Viet ulos ja heität palloa, fresbeetä.. mitä hyvänsä millä koiran saa ruumiillisesti väsymään ja sen jälkeen sisälle ruoka normaalisti naamaan ja nukkumaan. Opeta se jatkuvan sisällä aktivoinnin sijaan siihen, että sisällä nukutaan ja otetaan rauhallisesti.
Ei missään tapauksessa näin! Koira tottuu erittäin runsaaseen liikuntaan ja vaatii sitä sitten jatkossakin aina. Parempi on kohtuullnen, riittävä määrä aktiivista liikuntaa ja lisäksi aivotyötä, joka väsyttää koiraa. Nuuskimista, temppujen / komentojen harjottelua jne.
Normaali koira nukkuu 18-20 tuntia vuorokaudessa ja alusta asti on hyvä totuttaa siihen, että kotona ollaan rauhassa.
Meillä on 2,5 v paimenkoira, joka nyt alkaa mukavasti rauhoittua. Ensimmäiset pari vuotta oli yhtä hulinaa ja helvettiä, kun koira tuhosi tavaroita ja huonekaluja aina kun silmä vältti ja haukkui aivan järkyttävän paljon ja kovaa. Ikä tekee tehtävänsä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se täytyy väsyttää liikunnalla, ei kaikenmaailman aktivoinneilla, jotka vain villitsee. Viet ulos ja heität palloa, fresbeetä.. mitä hyvänsä millä koiran saa ruumiillisesti väsymään ja sen jälkeen sisälle ruoka normaalisti naamaan ja nukkumaan. Opeta se jatkuvan sisällä aktivoinnin sijaan siihen, että sisällä nukutaan ja otetaan rauhallisesti.
Ei missään tapauksessa näin! Koira tottuu erittäin runsaaseen liikuntaan ja vaatii sitä sitten jatkossakin aina. Parempi on kohtuullnen, riittävä määrä aktiivista liikuntaa ja lisäksi aivotyötä, joka väsyttää koiraa. Nuuskimista, temppujen / komentojen harjottelua jne.
Normaali koira nukkuu 18-20 tuntia vuorokaudessa ja alusta asti on hyvä totuttaa siihen, että kotona ollaan rauhassa.
Meillä on 2,5 v paimenkoira, joka nyt alkaa mukavasti rauhoittua. Ensimmäiset pari vuotta oli
Miksi teillä on paimenkoira, jos se ei saa paimentaa kute rotuun kuuluu?
Siis mikä rotu? Onko otettu joku käyttörotu ja koira ei saa tehdä mitä sen kuuluisi tehdä
Oot mokannut. Olet itse opettanut sille, että koko aika on jotain aktiviteettia. Jos se haukahtelee ja "käskyttää" niin älä huomioi sitä. Se on kun lapset, mitä enemmän annat siimaa, niin sitä enemmän oot kus.....essa
Koiran väsyttää nopeimmin tehtävillä, joissa se joutuu käyttämään älyään eli päätään.
Isoa koiraa ei edes saisi lenkittää ennen kun sen kasvu päättyy, jotta liikunta ei käy nivelien ym rakenteen päälle.
Toiseksi jos isoa koiraa lenkittää, niin saa olla melkoinen liikunnaharrastaja pärjätäkseen koiralle, joka sekin treenaantuu lenkkeihin. Se on loputon suo ja tie.
Aktivointileluja tarjotessa vilkkaalle koiralleni, olen sanonut, että turha aktivoida lisää. Eikö olisi passivointileluja?
Toki kaikki riippuu koirasta, mutta pään kanssa tekeminen pitäisi toimia kaikille.
Onko käynyt niin, että olet vahingossa opettanut koiran tuollaiseksi, ettei se osaa yhtään rauhoittua? Koira tuhoaa omaisuutta, siirrät huomion aktivointileluihin ym. virikkeisiin ja lopulta ollaan tuossa tilanteessa, että koira on koko ajan vaatimassa tekemistä.
Eli sun pitää nyt opettaa se rauhoittumaan. Kokeile sellaista, ettet tarjoa sille sisällä enää virikkeitä, vaan kaikki aktivointi tapahtuu ulkona. Aluksi joudut varmaan rajaamaan sen elintilaa sisällä tuhojen minimoimiseksi. Koirat kuitenkin nukkuvat/lepäävät suurimman osan vuorokaudesta, jos niiden annetaan niin tehdä.
Säälin sellaisia maalaiskoiria joiden ainoa ulkoilu on piha, joko aidattuna tai juoksunarussa. Säälittävän vähän virikkeitä tulee, eihän siellä haise kuin koiran omat jätökset joiden vieressä luontokappale haluaisi koskaan olla - josta syystä koira luultavasti menee toiseen päähän pihaa. Ainoa virike on kun joku menee aidan ohi, ja koira tervehtii sitä haukkukonsertilla. Sitten taas pitkät unet.
Kaupunkikoira pääsee oikeasti lenkille, tapaa koiria tapaa ihmisiä ja saa liikuntaa.
Maalaiskoira voi olla onnellisempi kuin kuapunkikoira mutta vain jos sitä käytetään metsässä lenkillä ympäri vuoden - ei vain metsästysaikana. Asunnossa ollessaan koira ei tiedä asuuko keskustassa vai maallla.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä rotu? Onko otettu joku käyttörotu ja koira ei saa tehdä mitä sen kuuluisi tehdä
Et sitten vaivautunut edes lukemaan aloitusta?
Olen nähnyt kun maalla isäntä ulkoilutti metsästyskoiraansa autolla. Ajeli kylätietä hihna ikkunasta ja koira juoksi vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kun maalla isäntä ulkoilutti metsästyskoiraansa autolla. Ajeli kylätietä hihna ikkunasta ja koira juoksi vierellä.
Joo parempi noin kuin ei ulkoiluttaisi lainkaan. Koira pysyy hyvässä kunnossa eikä ole sitten puoli kuollut, kun metsästyskausi alkaa. Kunnon treeniä vaan alle.
Aivan älyttömän huonoja neuvoja tässä ketjussa.
Huonoin ehdottomasti se pallon heittely "ohje". Koiralle ei oikein koskaan kannata heitellä palloa, se on stressaavaa ja kiihdyttävää toimintaa, joka harvoin on hyväksi yhdellekään koiralle.
Apn ongelma on yliaktiivinen koira, joten luonnollisesti ongelma korjataan opettamalla koira _rauhoittumaan_ ei riehumaan.
Harva ymmärtää opettaa koirallensa rauhoittumista ja sit tilanne on tuo AP:n mainitsema.
Aktivoinnin sijaan järjestä koiralle oma, rauhallinen paikka, missä se saa olla häiriöttä. Palkitse ensin paikalle menosta ja siellä pysymisestä. Älä kehu koiraa, äläkä kauheasti juttele, vaan laita alustalle makupaloja.
Ala palkita, kun koira istuu/menee makuulle, anna pitkäkestoista syötävää vain perille. Voit silittää koiraa rauhallisesti.
Pyri itse rauhoittamaan tilanne ja opeta koirallekin, että rauhassa on kiva olla.
Haukkuminen yms jätetään huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Säälin sellaisia maalaiskoiria joiden ainoa ulkoilu on piha, joko aidattuna tai juoksunarussa. Säälittävän vähän virikkeitä tulee, eihän siellä haise kuin koiran omat jätökset joiden vieressä luontokappale haluaisi koskaan olla - josta syystä koira luultavasti menee toiseen päähän pihaa. Ainoa virike on kun joku menee aidan ohi, ja koira tervehtii sitä haukkukonsertilla. Sitten taas pitkät unet.
Kaupunkikoira pääsee oikeasti lenkille, tapaa koiria tapaa ihmisiä ja saa liikuntaa.
Maalaiskoira voi olla onnellisempi kuin kuapunkikoira mutta vain jos sitä käytetään metsässä lenkillä ympäri vuoden - ei vain metsästysaikana. Asunnossa ollessaan koira ei tiedä asuuko keskustassa vai maallla.
No en tiedä. Itsellä kolme isoa paimenta täällä maalla, välillä ovat sisällä ja välillä ulkona, aina vapaana omalla isolla pihalla. Ei ole aitaa, kun ei todellakaan kulje tie tontin vieressä - metsää ja peltoahan maalla on talojen ympärillä.
Koirat touhuavat pihalla omiaan ja kulkevat mukana, kun kannan puita, lämmitän saunaa, käyn kanalassa ja tallissa, teen lumitöitä tai puutarhatöitä ja pihamakasiinissa jotain, metsästävät myyriä, saavat tulla sisälle kun tykkäävät ja öisin pidän tietysti sisällä, mutta paremmin tuntuvat viihtyvän ulkona. Kun itse kuljen pelloilla ja metsässä valokuvaamassa ja marjastamassa ja sienessä, niin koirat tietysti mukana.
Kyllä ajattelen itse, että koirani elävät lajityypillisempää elämää täällä kuin kerrostalokuutiossa sohvalla makaavat lajitoverinsa, joita viedään hihnassa kävelylle kolme kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että kaikilla maalla asuvilla koiraihmisillä on metsästyskoira?! Asun itse sivukylällä muutaman tuhannen hengen kunnassa ja itselläni on kultaisianoutajia, ei käyttölinjaisia, vaan seurakoiria. Kylällä on mm. westieitä, sheltti, collie, saksanpaimenkoira, valkoinen paimenkoira, leonbergin koira, jotain isoja vinttikoiria. Joo, on toki niitä hirvikoiria ja jotain seisojiakin muutama, mutta sanoisin, että ovat vähemmistössä.
Olen juurikin maaseudulla törmännyt käytöshäiriöisiin koiriin.
Kun olen kysynyt, että eikö kannattaisi opettaa pois noista huonoista tavoista niin vastaus on ollut, että miksi?
Koiraa tulisi myös kouluttaa ja rotuominaisuudet huomioida.
Ilman rotutietoja en tarkempaa voi sanoa.
Palkkaan koiralle ulkoiluttajan jos et itse kesken töiden pääse koiraa ulos viemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2,5 v paimenkoira, joka nyt alkaa mukavasti rauhoittua. Ensimmäiset pari vuotta oli
Runsas liikunta on koiralle kunnollinen asia, jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin ei pidä ottaa koiraa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lenkitätte vain 2 kertaa päivässä, kyllähän 3 kertaa on minimi?
Oikeasti juuri kenelläkään ei ole aikaa johonkin koiran lenkitykseen 3 kertaa päivässä. Tosielämässä todella harva tekee noin. Esim ennen töihin menoa muka lenkille, älkää nyt. Harva jaksaa. Pikapissa vaan.
Lapset ja kotihommat menee edelle.
Koirille pitäisi Suomessakin olla juoksumatroja, kuten Amerikassa.
Minulla ei ole koiraa enkä aio hankkiakaan. Koirasta on kuitenkin minullakin kokemusta.
Lenkkeilykin voi väsyttää koiraa, jos se ei ole sellaista reipastahtista "ei jäädä turhia haistelemaan" liikuntaa, vaan nimenomaan kuononkäytön ja haistelun suosimista.