Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen töissäkäyvä köyhä, ja se v*tuttaa!

Vierailija
07.12.2023 |

Käyn töissä ja palkka on ihan suomalainen keskipalkka. Olen yliopistokoulutettu, samoin puoliso, ja hänellä brutto on isompi... Ja silti rahat ei riitä, vaan joutuu venyttämään senttiä älyttömillä tavoilla. Jotenkin olin kuvitellut, että ahkeruus ja koulutus takaisivat sillä tavalla perushyvän elintason, että voisi syödä muutakin kuin linssejä ja halvimpia juureksia, vaan ei. Teininä alaa valitessa en osannut yhtään ajatella tällaista, kuin palkkataso, ja tämän hetkinen koulutus ei mahdollista parempia ansioita.

Olen ollut jotain pätkiä myös työttömänä ansiosidarilla ja välillä kyllä oikeasti vituttaa, miten vähän töissäkäynti nostaa elintasoa ansiosidariin verrattuna. Rahaa ei tule ihan hirveän paljon enempää mutta aikaa, jaksamista ja hyvinvointia ei ole. Mitä järkeä kituuttaa töissä, kun kotona olemalla saa kivan elintason ja aikaa edistää itselle mieluisia ja mielekkäitä projekteja?

Kohtalotovereita? Halusin vain tulla avautumaan kun ärsyttää... seuraavaksi varmaan yritetään muuttaa ulkomaille jossa verotuksessa olisi edes vähän enemmän järkeä. Miksi kituuttaa täällä kun elintaso on paskaa raadannasta huolimatta??

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP elämä on kituuttamista reilun 3000€ brutto palkalla miten luulet noin 2000€ palkaa saavan tulevan toimeen?.

Vierailija
42/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plää, tylsä provo. Tai sitten todella isot lainat ja muutenkin elämänhallinta pielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa kaksiosainen dokumentti Rahan valta miten varallisuus on jakautunut maailmassa ja eriarvoisuus on vaan lisääntynyt viimevuosina.

Rahan valta

Eilen klo 23:35, MTV3. Kausi 1, jakso 1.

Kausi 1, 1/2. Rahan valta. Huippusuositussa Succession-sarjassa miljardööriä näyttelevä Brian Cox tarkastelee rahan valtaa sekä rikkauden ja köyhyyden ääripäitä niin USA:ssa kuin Britanniassa. Brittiläinen dokumenttisarja.

Vierailija
44/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri hiljahkoin julkaistiin verotiedot, eniten oli tienanneet entiset työntekijät jotka nykyisin varakkaita  yrittäjiä. 

Vierailija
45/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkupotkuporvari.

Vierailija
46/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne menot suhteuttaa tuloihin elintaso on ihan riittävä.

- lähihoitaja 

Haiseva homeinen betonipunkkeri kotina, josta vielä joutuu vuokraa maksamaan. Sellaisen eteen uhrata koko elämä. On elintaso kohdillaan? Kenenkään, ei kenenkään pitäisi joutua tyytymään moiseen. Jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla sellainen palkka, että pystyy rakentamaan esim oman uuden kodin. Minäkin olen aika pienituloinen 15€ tunti, mutta niinvain uusi on koti.

On turha itkeä jos on ylimitoittanut elämänsä sellaiseksi mikä ei pieni tai keskituloiselle kuulu. Keskituloisen koti on nimenomaan se 70 luvun betonikuutio ja on onnea jos siihen on lainaa saanut. Lainan maksimikin on jotain 120 000e. Pienituloinen elää vuokralla. Mitkään 200 000e kodit ei kuulu keskituloisen saataville.

Vierailija
47/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen voi olla hyvä, mutta työmarkkinatuki ei. Sitä kannattaa miettiä ja kun vielä työttömyysturvaa heikennetään ja irtisanoutumista helpotetaan, niin kannattaa pitää työstä kiinni kynsin hampain.

Tai vaihtaa työpaikka uuteen vuoden parin välein. Jollei työnantjan lojaaliudesta ole varmuutta kannattaako työntekijänkään olla?

Vierailija
48/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lähihoitaja 

Haiseva homeinen betonipunkkeri kotina, josta vielä joutuu vuokraa maksamaan. Sellaisen eteen uhrata koko elämä. On elintaso kohdillaan? Kenenkään, ei kenenkään pitäisi joutua tyytymään moiseen. Jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla sellainen palkka, että pystyy rakentamaan esim oman uuden kodin. Minäkin olen aika pienituloinen 15€ tunti, mutta niinvain uusi on koti.

Okei, mulla kyllä on ihan kiva oma velaton rivitalo kaksio. Työ, harrastuksia, ystäviä, jne. Mitäköhän minulta nyt puuttuu? Se omakotitalo ja citymaasturi? 

Vierailija
49/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lähihoitaja 

Se ei ole yhteiskunnan vika, että sinun maailmasi on noin mustavalkoinen. 

Suomi on hölmölä, jossa pienituloinen kuvittelee että hänellä on joki ihme oikeus keskiluokkaa ylempään elämään ja jonkun muun pitää se hänelle taata. 

Vierailija
50/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa kaksiosainen dokumentti Rahan valta miten varallisuus on jakautunut maailmassa ja eriarvoisuus on vaan lisääntynyt viimevuosina.

Rahan valta

Eilen klo 23:35, MTV3. Kausi 1, jakso 1.

Kausi 1, 1/2. Rahan valta. Huippusuositussa Succession-sarjassa miljardööriä näyttelevä Brian Cox tarkastelee rahan valtaa sekä rikkauden ja köyhyyden ääripäitä niin USA:ssa kuin Britanniassa. Brittiläinen dokumenttisarja.

Siinä oli joku tyyppi joka aikoo lahjoittaa 70 % omaisuudestaan (elämänsä aikana osan). 

Lapsille jää vielä puoli miljardia jakoon!

Vierailija
51/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lähihoitaja 

Mistä olet saanut sen käsityksen, että ihmisellä olisi joku oikeus saada enemmän kuin mitä omalla työllään pystyy itselleen hankkimaan? 

Suoja, vaatteet ja ruoka. 

Vierailija
52/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkka oli 1900 euroa nettona. Siitä vuokra ja laskut pois niin jäi 1150 euroa. Kyllä minä siitä 30 000 säästin 10 vuoden aikana. Tulen vähällä toimeen, en matkustele enkä käy baareissa joten rahaa säästyy. Harrastuksia on vain kalastus ja kuntosali. Korona vei työpaikkani ja olen nyt työtön. Olin telakalla töissä mutta sinne tullut ulkomaalaisia ettei sinne niin vaan pääse enää töihin.

Vierailija
53/56 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun palkka oli 1900 euroa nettona. Siitä vuokra ja laskut pois niin jäi 1150 euroa. Kyllä minä siitä 30 000 säästin 10 vuoden aikana. Tulen vähällä toimeen, en matkustele enkä käy baareissa joten rahaa säästyy. Harrastuksia on vain kalastus ja kuntosali. Korona vei työpaikkani ja olen nyt työtön. Olin telakalla töissä mutta sinne tullut ulkomaalaisia ettei sinne niin vaan pääse enää töihin.

Mulla on nettotulot tuo 1900e ja siitä menee säästöön 300-400e/kk ja tosiaan laskujen jälkeen jää tuo sama summa kuin jäi sinullakin.  Elän ihan vain elämääni, mutta näköjään AV raadin mukaan se onkin deprivaatiossa kitumista. Kotinikin haisee ihan vain siksi kun asun betonikuutiossa.

Vierailija
54/56 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole provo, trolli, venäläinen agitaattori tai muukaan vastaava, vaan tavallinen suomalainen perheellinen ihminen. Aika mielikuvitusrikasta porukkaa täällä kyllä on! Hyvä teille, elämä on varmasti paljon jännittävämpää jos vauvapalstakin on täynnä venäläisiä vaikuttamisagentteja.

Eipä ole säästökohteita löytynyt. Pienempään kämppään ei haluta, sillä nyt jo tuntuu ahtaalta. Ihan kohtuuhintainen ja -kokoinen asunto, mutta kun pk-seudun hintataso on mitä on. Kyllä ne korkojen noussut on puraisseet kovaa. Samoin ruoanhintojen nousut. Kaikki maksut, päivähoitomaksut yms. menee tietysti kalleimman mahdollisen mukaan. Kyllä niihinkin hupenee aivan sairaan paljon rahaa. Kadulle ei voida mennä, lapsia ei voi ottaa pois hoidosta, vakuutuksia tai sähköä ei voi jättää maksamatta, mistähän tässä voisi pienentää kuluja? Ei tässä ole kyse elämänhallinnasta tai liian suureksi mitoitetuista kuluista, vaan yksinkertaisesti siitä, että peruseläminen on niin jumalattoman kallista, että ei siihen ole keskituloisella vain varaa, jos ei kituuta. Emme mekään juo alkoholia, polta tupakkaa tai matkustele, mutta minkäs teet kun perusruokakin on jumalattoman kallista.

Työelämässä nyt viimeinen asia, jota kannattaa kadehtia, on sosiaaliset verkostot. Ei työkavereitaan voi valita. Omalla kohdallani, no, ihan kivoja tyyppejä joiden kanssa tulen toimeen, mutta siinä se. Paljon tyytyväisempi olisin, jos olisi aikaa ja energiaa vaalia niitä oikeasti itselle merkityksellisiä ihmissuhteita ja ystävyyssuhteita. Jos kaipaa sosiaalisia verkostoja, aina voi mennä vaikka harrastuksiin, joista ne oman henkiset ihmiset löytyy. 

- ap

Vierailija
55/56 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jäädä elämään tuilla ja tehdä vähän töitä pimeästi. Olen nyt viitisen vuotta tehnyt näin ja elämä hymyilee. 

Vierailija
56/56 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ansiosidonnainen ei ainakaan hyvä. Noin 1200 kun just katoin laskurista, bruttopalkka noin 1800. Ja menee verot, tonni käteen, josta yli puolet asumiseen.