Olen töissäkäyvä köyhä, ja se v*tuttaa!
Käyn töissä ja palkka on ihan suomalainen keskipalkka. Olen yliopistokoulutettu, samoin puoliso, ja hänellä brutto on isompi... Ja silti rahat ei riitä, vaan joutuu venyttämään senttiä älyttömillä tavoilla. Jotenkin olin kuvitellut, että ahkeruus ja koulutus takaisivat sillä tavalla perushyvän elintason, että voisi syödä muutakin kuin linssejä ja halvimpia juureksia, vaan ei. Teininä alaa valitessa en osannut yhtään ajatella tällaista, kuin palkkataso, ja tämän hetkinen koulutus ei mahdollista parempia ansioita.
Olen ollut jotain pätkiä myös työttömänä ansiosidarilla ja välillä kyllä oikeasti vituttaa, miten vähän töissäkäynti nostaa elintasoa ansiosidariin verrattuna. Rahaa ei tule ihan hirveän paljon enempää mutta aikaa, jaksamista ja hyvinvointia ei ole. Mitä järkeä kituuttaa töissä, kun kotona olemalla saa kivan elintason ja aikaa edistää itselle mieluisia ja mielekkäitä projekteja?
Kohtalotovereita? Halusin vain tulla avautumaan kun ärsyttää... seuraavaksi varmaan yritetään muuttaa ulkomaille jossa verotuksessa olisi edes vähän enemmän järkeä. Miksi kituuttaa täällä kun elintaso on paskaa raadannasta huolimatta??
Kommentit (56)
"rasistisia ja köyhimpiä sortavia tendenssejä, mihin köyhät mielellään tarttuvat, kun toivovat, että naapurilta pitää saada se vähäkin pois, rikkaista vois."
Piti olla rikkaista viis. :-D
Työssäkäyvät unohtaa, että on muitakin etuja kuin palkka, mm. työterveyshuolto, eläkekertymä ja pienempi veroprosentti kuin sosiaalituissa. Työelämässä saat lisää ystäviä, sulla on jonkinlainen sosiaalinen verkosto ja olet tarpeellinen yksilö.
Tämä työttömän elämä on niin yhtä p as kaa, te-toimisto kyttää je yrittää kaikkensa että saisivat aiheutettua minulle karenssin. Haluaisin päästä töihin, mutta olen niin vanha jo ettei kukaan huoli enää. Turhauttaa lähetellä hakemuksia joihin ei kukaan vastaa.
Ehkä ne on ap kuitenkin ne teidän menot kun meillä ei pienituloisuudesta huolimatta kärsitä lainkaan. Kaupastakin voi ostaa sitä mitä haluaa. Täällä tuntuu ihmiset ihan kärsivän nälkää niin kysyin tuolta omalta teiniltäni, että eletäänkö me jotenkin poikkeuksellisen vaatimattomasti kun ei tunnu tulevan pohja vastaan. Kuulemma eletään. Joten jos koittaa elää suu säkkiä myöten niin kuin vanha kansa neuvoi, se voisi auttaa. Kahden palkansaajan taloudessa pitäisi tulla ihan hyvin toimeen ilman kituutteluja.
Kaksi keskituloista taloudessa ja vain linsseihin on varaa? Jossain muussakin mättää kuin yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät unohtaa, että on muitakin etuja kuin palkka, mm. työterveyshuolto, eläkekertymä ja pienempi veroprosentti kuin sosiaalituissa. Työelämässä saat lisää ystäviä, sulla on jonkinlainen sosiaalinen verkosto ja olet tarpeellinen yksilö.
Tämä työttömän elämä on niin yhtä p as kaa, te-toimisto kyttää je yrittää kaikkensa että saisivat aiheutettua minulle karenssin. Haluaisin päästä töihin, mutta olen niin vanha jo ettei kukaan huoli enää. Turhauttaa lähetellä hakemuksia joihin ei kukaan vastaa.
Et vain osaa. Et sinä niitä hakemuksia lähettelemällä koskaan pääse minnekään.
Kyllähän tuo vähän ärsyttää. Kaveri tienaa toimeentulotuella enemmän kuin minä lastenhoitajana päiväkodissa. Kaverilla tosin kolme lasta, joten saa elareita ja korotettua lapsilisää. Meillä vain yksi lapsi, eikä ole varas tehdä enempää. Ei ole reilua ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet...
Näin siis köyhälle. Rikkaan ei tarvitse edes veroja maksaa kun ei rahat riitä ja on riistoa.
Vierailija kirjoitti:
Uuden ammatin opiskelu, vaikka oppisopimuksella lähihoitajaksi. Löytyy työtä eikä te tai muukaan instanssi kyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vain osaa. Et sinä niitä hakemuksia lähettelemällä koskaan pääse minnekään.
No miten sitten. Minua kiinnostaisi tietää tämä.
Alapeukuista päätellen aloittaja ei halua aiheesta eri näkökulmia vaan rinkirunkkauskerhon kokoontumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden ammatin opiskelu, vaikka oppisopimuksella lähihoitajaksi. Löytyy työtä eikä te tai muukaan instanssi kyttää.
Yli 60-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo vähän ärsyttää. Kaveri tienaa toimeentulotuella enemmän kuin minä lastenhoitajana päiväkodissa. Kaverilla tosin kolme lasta, joten saa elareita ja korotettua lapsilisää. Meillä vain yksi lapsi, eikä ole varas tehdä enempää. Ei ole reilua ei.
Ala yksinhuoltajaksi. Sillä se hoituu ja voit tehdä kolme lastakin. Elarit ja lapsilisät juoksee ihan kuten hänelläkin sitten.
Sitähän se on, kiitos verotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne lähihoitajaksikaan ketä tahansa oteta opiskelemaan.
Näin se on aina vasemmistovaltioissa. Kansa on puhunut ja tällaista halunnut vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ne menot suhteuttaa tuloihin elintaso on ihan riittävä.
- lähihoitaja
Haiseva homeinen betonipunkkeri kotina, josta vielä joutuu vuokraa maksamaan. Sellaisen eteen uhrata koko elämä. On elintaso kohdillaan? Kenenkään, ei kenenkään pitäisi joutua tyytymään moiseen. Jokaisella työssäkäyvällä pitäisi olla sellainen palkka, että pystyy rakentamaan esim oman uuden kodin. Minäkin olen aika pienituloinen 15€ tunti, mutta niinvain uusi on koti.
Mä katsoin eilen Netflixistä Asterix: Jumaltenrannan nousu ja tuho. Se leffa pisti ajattelemaan mikä on köyhyyttä/orjuutta. Sain lisää näköalaa tuosta elokuvasta.
Olen ollut koko ikäni köyhä eikä se haittaa enää, olen tottunut. Less is more.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 60-vuotiaana?
Ihmettelin kun jenkeissä oli eläkeläisiä patseeraamassa pikaruokaloissa. Ehdin jo melkein tarjoamaan paikkaani vanhukselle, mutta kävi ilmi että hän oli töissä, keräsi tarjottimia ja astioita.
Olen ollut yli kymmenen vuotta erikoissairaanhoidon piirissä ja sen ansiosta edelleen hengissä ja työkykyinen. Maksan veroni mielelläni.