Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen koearvosanat ovat romahtaneet ja tiedän syyn

Vierailija
06.12.2023 |

Hän ei jaksa lukea, tai lukee vain pinnallisesti. Pelaisi mielellään vaan pelejä. 

kyselen häneltä, mutta siitä ei ole hyötyä, koska se menee siihen, että ajan jankata samoja asioita, ja lopulta väsynyt itse ja hermostun.

Mitä kannattaisi tehdä?  

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko lasta/nuorta kannustaa lukemaan??? Lue hänen kanssaan. Kysy häneltä miten hänellä menee ja ole oikeasti kiinnostunut. Kyllä ne pelit siirtyvät sivuun, kun koulun käynnille antaa oikeasti hyvän syyn.

Vierailija
2/14 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ja missä koulussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot numerot -> rangaistuksia. Hyvät numerot -> palkintoja. Näin se meillä meni ja hyviä numeroita tuli.

Vierailija
4/14 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppi lukemaan 5-vuotiaana ja on lukenut aina paljon. Mutta tänä syksynä on tapahtunut jotain.

kannustaa kannattaa tietenkin, mutta miten? Pelkään, että lapsi ahdistuu, lannistuu ja alkaa ajattelemaan että hän ei ole hyvä. Siitä ei ainakaan hyvä seuraa

Vierailija
5/14 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa yhdessä. Ja suurin osa koulukirjoista löytyy äänikirjoinakin, tästä vaan ei koulusta kerrota jotta lapsi lukisi itse. 

Kysy teidän koulun erkkaopelta. 

Vierailija
6/14 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa yhdessä. Ja suurin osa koulukirjoista löytyy äänikirjoinakin, tästä vaan ei koulusta kerrota jotta lapsi lukisi itse. 

Jos lapsi on viisivuotiaasta saakka lukenut itse, en kyllä ensimmäisenä äänikirjoja tarjoaisi. Ruutuajalle vain tarkat rajat, unta, liikuntaa ja terveellistä ruokaa sekä sopiva palkinto, niin sieltä ne lukuhalut palaavat.

Vierailija
7/14 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on viisivuotiaasta saakka lukenut itse, en kyllä ensimmäisenä äänikirjoja tarjoaisi. Ruutuajalle vain tarkat rajat, unta, liikuntaa ja terveellistä ruokaa sekä sopiva palkinto, niin sieltä ne lukuhalut palaavat.

No mistäpä sitä tietää. Tuskin kyse onkaan siitä ettei osaisi, mutta jos motivaatio kadoksissa, niin ehkä vaihtelu voisi virkistää. Ja saattaa olla että oppii paremmin kuuntelemalla. 

Vierailija
8/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pintapuolinen lukeminen on ongelma. On tärkeää, ettei *lue* kokeisiin vaan yrittää selvittää itselleen asian, josta koealueessa halutaan kertoa.

Pitää kyllä sanoa, että ainakin alakoulussa oppikirjojen tekstit on typistetty niin lyhyiksi ja lisätty vielä 'viihteellistä' sisältöä (tarinoita), että niistä on tosi vaikea kyselläkään mitään. Kun asiat on sanottu mahdollisimman lyhyesti, pitäisi melkein joka lause osata ulkoa kokeeseen.

Vierailija
9/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jankkaat? Jos ei osaa, niin ei osaa. Kokeile enemmän keskustelevaa tyyliä. Esimerkiksi sen läksyalueen voi käydä läpi keskustellen yhdessä siihen liittyvistä ilmiöistä ja asioista sen sijaan, että hoetaan että hauki on kala. Monesti riittää, että sen ilmiön ymmärtää, sen jälkeen sitä osaa soveltaa kokeessakin. Jos et osaa jotain, niin opetelkaa yhdessä ja etsikää tietoa. 

Vierailija
10/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelit koukuttavuudessaan ovat hirveä karhunpalvelus lapsille.

Ne nopeasti syrjäyttävät kaiken muun vapaa-ajankäytön.

Vierailija
11/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelit koukuttavuudessaan ovat hirveä karhunpalvelus lapsille.

Ne nopeasti syrjäyttävät kaiken muun vapaa-ajankäytön.

1950-luvulla syytettiin sarjakuvia...

Vierailija
12/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelaa niin paljon? Onko kaverisuhteissa muutoksia koulussa tai vapaa- ajalla? Kokeethan vaikeutuu luonnollisesti koko ajan.

Vierailija
13/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä arvosanat romahtivat seiskalle siirryttäessä. Kavereiden kanssa menossa koko ajan ja tytöt alkaneet kiinnostaa. Ei voi tehdä oikein mitään.

Vierailija
14/14 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joku kehitykseen liittyvä kausi. Myös tämä pimeys vaikuttaa. Kuinka energinen itse olet tässä vaiheessa vuotta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi