Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko vanhempanne olleet hyväksyviä ja avarakatseisia ammatinvalintanne suhteen?

Vierailija
06.12.2023 |

Vai ovatko olleet ahdasmielisiä ja ilmoittaneet, että vain tietyt valinnat, esim. vain duunariammatit/vain akateemiset ammatit ovat hyväksyttäviä vaihtoehtoja?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille pitäisi mainostaa ja markkinoida enemmän myös eri tyylisiä ammatteja kuin mitä suvussa on ollut. Monesti esim. akateemisten vanhempien lapset valitsevat automaattisesti akateemisen ammatin ja duunarien lapset duunariammatin, koska eivät oikein tiedä muista vaihtoehdoista. Ja lopputuloksena saattaa olla se, ettei viihdykään työssään.

Vierailija
22/37 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko suku arvostaa akateemisuutta todella paljon. Humanistit ei mahdu kyllä tähän joukkoon. 

Sukusi latinistit eivät arvosta akateemisuutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen vanhempieni "toiveammatissa".

Vierailija
24/37 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat tyytyväisiä siihen, että käyn töissä ja elätän itseni. Eivät ole koskaan yrittäneet ohjailla minua ammatinvalinnan suhteen, teen itse päätökseni elämässä. Niin kauan kun en tee mitään ala-arvoista prostit*oidun työtä, niin kaikki ok.

Vierailija
25/37 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt vanhempia, jotka painostavat lapsensa tietyille urille. Puuttuuko heiltä kenties empatiakyky ja suvaitsevaisuus erilaisuutta kohtaan vai vaivaako heitä huono itsetunto ja pettymys omaan elämäänsä?

Vierailija
26/37 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt vanhempia, jotka painostavat lapsensa tietyille urille. Puuttuuko heiltä kenties empatiakyky ja suvaitsevaisuus erilaisuutta kohtaan vai vaivaako heitä huono itsetunto ja pettymys omaan elämäänsä?

Tai sitten he rakastavat lastaan eikä halua että hänestä tulee työtönnisti.l

Vierailija
27/37 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalinta on niin iso asia, että ei sitä voi toisen puolesta päättää. Tai sitten on riskinä että ihmisestä ihan oikeasti tulee nisti, jos joutuu täysin taipumuksiaan vastaamattomalle alalle.

Vierailija
28/37 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kummaltakin puolelta sukua ensimmäinen ylioppilas, ensimmäinen maisteri ja ensimmäinen tohtori. Nyt koulutustani vastaavassa työssä. Eivät ole valittaneet koskaan, pikiemminkin kyselleett olenko tyytyväinen valinnoistani, sillä he ovat valintoihini oikein tyytyväisiä.

Vierailija
29/37 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani antoivat mun itse valita ammattini ja koen, että olivat tyytyväisiä valintaani.

Vierailija
30/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalinta on niin iso asia, että ei sitä voi toisen puolesta päättää. Tai sitten on riskinä että ihmisestä ihan oikeasti tulee nisti, jos joutuu täysin taipumuksiaan vastaamattomalle alalle.

Eiköhän vanhemmat jos ketkä tunnista nuo taipumukset.

Vierailija
31/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä selkeästi ahdistaa se, että priorisoin uraa enkä ole tuonut näytille yhtään naisystävää. Tietävät että lapsenlapsia en heille kykene tuottamaan, joten heidän suvulla ei ole tulevaisuutta.

Vierailija
32/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat avarakatseisia ja kannustaneet meitä lapsia tekemään sitä, mistä tykkäämme. Isä tohtori, äiti maisteri. Itse olen käynyt ammattikorkean ja pärjännyt työelämässä ihan hyvin. Vanhemmat eivät ohjailleet meitä, saimme vapaasti valita lukion tai amiksen ja siitä jatkopolut. Kaikki lapsista käyneet toisen asteen jälkeen kuitenkin korkeakoulun (amk tai yliopisto), ihan omasta halustaan. 

Vierailija
33/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti mitä yksinkertaisempi ihminen, sitä paremmin hän kuvittelee tuntevansa toiset ja tietävänsä, mikä on toisille parasta.

Viisas ihminen näyttää lapselle monipuolisesti maailmaa ja luottaa siihen, että lapsi tekee sopivan valinnan.

Vierailija
34/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole mitään sanoneet ja ovat tukeneet. Itseäni vaan hävettää vietävästi kun en kyennyt akateemiselle uralle. Tiedän olevani paha pettymys, mutta hyvin jaksavat tsempata. Ehkä he kokevat itse epäonnistuneensa kasvattajina ja siksi eivät sano mulle suoraan totuutta.

Vierailija
35/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulee ohjata lapsi oikealle tielle.Ilman ohjausta päätyy mummotunneliin potkimaan ohikulkijoita.

Vierailija
36/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti mitä yksinkertaisempi ihminen, sitä paremmin hän kuvitt

Ja viisas ihminen kasvattaa lapsensa niin että lapsi tuntee omat vahvuutensa.... Myös ammatin valinnassa.

Vierailija
37/37 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heilläollut mitään sitä vastaan, että menen opiskelemaan juristiksi.