Li Anderssonin ansiot opetusministerinä
Li Andersson toimi neljä vuotta opetusministerinä. Tänä aikana Suomen Pisa tulokset laskivat enemmän kuin koskaan ja olivat surkeudessaan maailmanennätys luokkaa. Ottiko hän haastatteluissa minkäänlaista vastuuta tästä hänen vastuullaan olleesta asiasta, ei ottanut.
Haastatteluissa Andresson vetosi siihen, että Suomen epätasa-arvoisuus olisi syynä tähän romahdukseen. Virossa, missä Pisa tulokset olivat loistavat, tehdään olennaisesti kovempaa sosiaalipolitiikkaa ja tuloeroja tasoitetaan paljon vähemmän kuin Suomessa, tämä ei siis voi olla syynä.
Muut poliitikot olivat sitä mieltä, että syy on disgilaitteissa ja Somessa. Kyllä virolaisilla koululaisilla on puhelimet ja somet samalla tavalla kuin Suomessa, tämäkään ei voi olla syynä.
Olisiko poliitikoilla taas kerran syytä katsoa peiliin?
Kommentit (50)
Eikös hänen saavutus ollut pakkoruotsin tuntimäärän lisääminen?
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Sillä oli vuosia aikaa korjata ongelmat mutta sen sijaan keskittyi öyhöttämiseen.
Li taisteli rahoitusta lisää. Toisen asteen koulutuksen maksuttomuus oli iso juttu. Kumma että ap ei tuota tajua.
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Grahn-Laasosen aikana ei tälläistä romahdusta tapahtunut. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, mutta näille vihervassareille se on mahdotonta
Vierailija kirjoitti:
Eikös hänen saavutus ollut pakkoruotsin tuntimäärän lisääminen?
first things first
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Nykykoulun ongelmia ei ratkaista antamalla lisää rahaa, vaan toimintamalleja muuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Li taisteli rahoitusta lisää. Toisen asteen koulutuksen maksuttomuus oli iso juttu. Kumma että ap ei tuota tajua.
Ap ei todellakaan tajua. Samaa sakkia nuo hänen myötäilijänsä. Mitähän he kuvittelevat tällä valehtelullaan hyötyvänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Grahn-Laasosen aikana ei tälläistä romahdusta tapahtunut. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, mutta näille vihervassareille se on mahdotonta
Huoh. Ei ne voi lyhyessä ajassa näkyäkään vaan juuri useiden vuosien viiveellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Grahn-Laasosen aikana ei tälläistä romahdusta tapahtunut. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, mutta näille vihervassareille se on mahdotonta
Vaikutukset näkyy viiveellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Grahn-Laasosen aikana ei tälläistä romahdusta tapahtunut. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, mutta näille vihervassareille se on mahdotonta
Vaikutukset tulevat viiveellä. Pisassa testataan niitä joilla peruskoulun oppimäärä olisi oltava jo hallussa. Ymmärrätkö? Et.
Vierailija kirjoitti:
Li taisteli rahoitusta lisää. Toisen asteen koulutuksen maksuttomuus oli iso juttu. Kumma että ap ei tuota tajua.
Maksuttomuus ei auta jos motivaatio ja some vie huomion eikä saa tarpeeksi ohjausta oppimiseen.
Vihervassarien ansiot Suomen yhteiskunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Li taisteli rahoitusta lisää. Toisen asteen koulutuksen maksuttomuus oli iso juttu. Kumma että ap ei tuota tajua.
Tässä mentiin metsään ja lujaa. Li puski väkisin tämän uudistuksen, koska halusi sen omiin nimiinsä, ei välittänyt asiantuntijoiden kommenteista. Uudistus on oikean suuntainen, mutta kiireessä väärin tehty.
Maksuton toinen aste ei vähennä sitä, että sinne toiselle asteelle tullaan liian heikoin tiedoin ja siksi pudotaan kyydistä. Kun nuo rahat olisi laitettu perusopetukseen, olisi oikeasti mahdollisuus asioiden muuttumiseen.
Nämä Pisa-kokelaat oli jo seiskalla kun Li tuli opetusministeriksi ja Pisa-koe tehtiin jo pari vuotta myöhemmin. Ei tuollaisessa ajassa opetusministeri mitään konkreettista muutosta ehdi aikaansaada peruskoulun opetukseen. Ja muutenkin se on opetushallitus eli virkamiehet jotka vastaa esim. opetussuunnitelmasta. Eikö ap ymmärrä tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Nykykoulun ongelmia ei ratkaista antamalla lisää rahaa, vaan toimintamalleja muuttamalla.
Luokkakoot suureni, inkluusio lisääntyi ka avustajia vähennettiin oikeistohallituksen leikkauaten vuoksi. Kaikki nuo todellakin vaikuttaa oppimiseen.
Nämä Pisa-kokeen tehneet aloittivat peruskoulun jo vuonna 2013. Luuleko ap että esimerkiksi lukutaito opitaan vasta 8. ja 9. luokan aikana?
Vierailija kirjoitti:
Eikös hänen saavutus ollut pakkoruotsin tuntimäärän lisääminen?
Lisätään vasta syksystä 2024 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.
Nykykoulun ongelmia ei ratkaista antamalla lisää rahaa, vaan toimintamalleja muuttamalla.
Luokkakoot suureni, inkluusio lisääntyi ka avustajia vähennettiin oikeistohallituksen leikkauaten vuoksi. Kaikki nuo todellakin vaikuttaa oppimiseen.
Virossa, missä tulokset ovat todelle hyvät, on rahaa käytettävissä perusopetukseen olennaisesti vähemmän. Rahat ja resurssit eivät voi olla syynä tähän romahdukseen. Yrittäkää nyt ihmeessä ymmärtää näin yksinkertainen asia, syyt ovat muualla.
Ruotsissa, missä rahaa ja resursseja on käytettävissä perusopetukseen ja sosiaalierojen tasoittamiseen enemmän kuin Suomessa, Pisa tulokset ovat vielä surkeampia kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös hänen saavutus ollut pakkoruotsin tuntimäärän lisääminen?
first things first
Tsot tsot, sanopas tämä på svenska!
Olisi, mutta ei Anderssonin vaan Sanni Grahn-Laasosen, joka teki historiallisen isot leikkaukset koulutukseen.