Pitääkö armeijaan ottaa omia vaatteita?
Pojan nyt armeijassa olevat kaverit ovat keroneet että armeijaan pitää ottaa mukaan omat alusvaatteet, sukat, lämpökerratot, sillasukat ja sormikkaat. Pelkillä armeijan kamoilla ei kuulemma pärjää mitenkään (paleltumat ja hiertymät) ja alushousut ovat niin pinttyneen likaisia, että ei niitä rauhan oloissa pysty laittamaan päälleen.
Pitääkö pojan nyt vinkata joulupukille, että kerrasto olisi kiva ja villasukkia tarvitaan? Miten ihmeessä noiden pesu hoituu, vai ollaanko siellä samalla kerrastolla viikkotolkulla ja kotilomilla pestään kalsareita?
Muutenkin ihme homma, kun kaikenlaista puukosta rakkolaastareihin käsketään oikein kirjeessä ottamaan mukaan. Eikö noita muka tule talon puolesta?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran mä otin omia vaatteita mukaan mut se oli -98 rovajärven leirille kun siellä oli -40 pakkasta.
Olitko helmikuussa -98 Rovajärvellä? Minä olin (ja oli kylmä).
Joo, rasikuskina vetämässä jotain tykkiä. -40 yli mitattiin epävirallisesti pakkasta jossain montunpohjalla yöllä.
Sinne hajos rasin turbo ja tykki kun hydrauliikkanesteet lensi hankeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo antaa kaiken tarpeellisen mutta kannattaa silti tuoda omat. Ne armeijan rääsyt on 60-luvulta kalsareita myöten.
Miten intissä suhtaudutaan, jos kieltäytyy tuomasta omia tarvikkeita vähävaraisuuteen vedoten? Voiko saada listassa olevat taskulamput yms. intin puolesta?
Sitten pärjäät ilman.
Kyllähän taskulamput on talon puolesta, ei sinne nyt omia tarvitse ottaa.
Miksi sitten ohjeistetaan ottamaan joko taskulamppu tai otsalamppu mukaan?
Oma lamppu on hyvä olla.
M
Hitsi mä repesin tälle kirjoitustyylille. Ihana!
Idiootti varusmiehet pesettävät maastopuvutkin kotona, vaikka näin ei saisi tehdä. Kankaan infrapunasuoja heikkenee kotipesussa. Kaikki joukko-osastotunnukset arvomerkit jne. ovat nykyään tarrakiinnityksellä. Toista se oli ennen, kun lomapukuunkin piti itse ommella osa tunnuksista.
Vierailija kirjoitti:
Idiootti varusmiehet pesettävät maastopuvutkin kotona, vaikka näin ei saisi tehdä. Kankaan infrapunasuoja heikkenee kotipesussa. Kaikki joukko-osastotunnukset arvomerkit jne. ovat nykyään tarrakiinnityksellä. Toista se oli ennen, kun lomapukuunkin piti itse ommella osa tunnuksista.
Ei taida nykyinen sukupolvi osata edes tarrakiinnitystä käyttää.
Halvemmaksi varusmiehelle tulee ostaa itse se parin euron mora, kuin maksaa valtion puukoista häväreitä.
Mun poika taisi säilyttää omia kamoja pussissa ja pussi kumisaappaan sisään. Otsalamppua myös jossain vaiheessa tarvittiin ja toki kannattaa olla myös mieleisiä välipaloja metsäretkiä varten.
Jos suvusta tai ystäväpiiristä löytyy lääkäreitä niin käske niiden kirjoittaa repullinen reseptejä. Erilaisia antibiootteja, astmalääkkeitä, lääkkeitä virustauteja vastaan jne. Varsinkin jos menee Kajaanin homepesiin. Poikani oli vuosi sitten Kajaanissa eikä juuri tervettä päivää nähnyt. Lähtiessä oli perusterve.
Ei ole pakko ottaa,mutta voi käyttää jos haluaa, kunhan ne vaan ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli lyhyet alushousut, villasukat, sukat, kauluspaita, solmio ja mustat nahkahanskat. Rannekello joka oli metsäkeikoilla kaapissa ja puukko metsässä mukana. Muut oli valtion puolesta.
Mihin ihmeeseen tarvitsit kauluspaitoja, solmiota tai hanskoja?
Olinkin aikoinaan ilmavoimissa ja lomapuvussa sai käyttää harmaata olkapoleteilla olevaa kauluspaitaa mustalla solmiolla ja nahkahanskoja. Samoin palveluspuku oli mittatilauspuku valtionpukutehtaalta ja parempi kuin ns. suntispuku. Palveluspukuun kuului kauluspaita ja solmio, talvella myös mustat kävelykengät ja ne oli teräväkärkiset, ennen sämpylämallia. Nahkasaappaatkin oli jos joutui ulos menemään pitemmäksi aikaa.
Eiköhän se järkevin mukaan annettava väline ole pankkikortti, jolle lataatte rahaa. Nykyään kuulemma alokasaikana pääsee sotkuun heti eka päivinä ja illat on vapaat toisin kuin ennen vanhaan jolloin alokasaika oli sitä että mentiin aamusta iltaan ja joka asia kytättiin ja tehtiin hankalaksi.
Vähän ehkä kurja ajatella, jos armeijakin on mennyt siihen että osalla on paremmat varusteet kun ne voi ostaa, toisilla sitten ei kun ei ole vara ostaa. Onneksi suoritin aikana jolloin kaikki oli tarkasti määrättyä ja omavaltaisesta varustautumisesta seurasi rangaistus. Muistan kun yksi leuhka yritti pitää mustia laseja päässä niin sehän pääsi siitä haukuttavaksi komppanianvääpelin toimistoon. En tiedä oliko lasit ainoa syy, saattoi se jotakin pullikoida vastaan kun käskettiin laittamaan taskuun.
Armeijasta annetaan sukkia pikkuhousuja myöden kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Armeijasta annetaan sukkia pikkuhousuja myöden kaikki.
No kun ei anneta, siksi annetaan lista tavaroista jotka pitää itse hankkia.
Esim. Rintaliivejä ei saa lainkaan. Myös oman lapseni palveluspaikassa pakollinen passi piti ehdottomasti hankkia etukäteen.
Ei tarvitse ottaa em. Siviiliaatteita. Pärjää hyvin jos ei ole valittajatyyppiä
Metsäleiriviikot ilmoitetaan erikseen ajoissa jolloin jotkut saattaa ottaa kotoa ylimääräiset sormikkaat armeijan no-can-do-tumppujen alle.
Osassa armeijaharjoituksissa omat vaatteet (myös alusvaatteet) täysin kielletty työurvaölisuussyistä, esim.napalmiradalla käytetään armeijan varustelistalta vaatteita joissa on lisätty palosuojaus
Riittää että varuskunnassa käyttää em.luetteloimasi vaatteita joita paikan päällä jaettu (niitä jaetaan jokaiselle sama määrä extrakappalein). Kun pukeutuu huolella niin ettei lunta esimerkiksi pääse kengän sisään ei sukatkaan kastu
Terveisin, reservi (vapaaehtoisen asepalveluksen suorittanut nainen)
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, kotona pestään alusvaatteita ja armeijankin vaatteita. Ensimmäisiä siksi, koska omia ei tietenkään voi viedä armeijan pyykkiin, ja jälkimmäisiä siksi, ettei kaikkea ehdi viemään pyykkiin, ja kun lomapaita haisee kamalalle, niin pessyt olen.
Äippäkö se peseskelee aikuisen miehen haisevia pyykkejä? Varusteet pyykkiin ajallaan ja uudet tilalle.
T. Kapiainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran mä otin omia vaatteita mukaan mut se oli -98 rovajärven leirille kun siellä oli -40 pakkasta.
Setämiesten muistot on aika kullannut. Noista on kohta 30 vuotta aikaa ja varusteet nykyään paljon paremmat.
Huvittavaa, että vuosikymmeniä sitten armeijan käyneet jakavat neuvoja siitä, mitä tänä päivänä pitää ottaa armeijaan mukaan.
Näin sotahulluna aikana siviilipalvelus on hyvä vaihtoehto. Kannattaa katsoa, hyviä palveluspaikkoja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan lämpimiä käsineitä ei ollut armeijan varusteissa.
Naisille ei ole alusvaatteitakaan.
Ensimmäiset armeijaan menneet naiset saivat päivärahaan jonkun lisän nimenomaan siksi, että ei valtio tarjonnut rintaliivejä, kuukautissuojia eikä muitakaan naisten tarvikkeita.
Miten lie parranajovälineet ennen ja nyt? Kovin tarkkoja on aikuisten miesten kertoman mukaan oltu parrasta, vaikka ei olisi ollut viisi hienoa haituvaa.