Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin Kela maksaa silmälaseihin ohennetut linssit?

Vierailija
04.12.2023 |

Kela myöntää toimeentulotukena maksusitoumuksia silmälaseihin. Niillä saa yleensä jonkunlaiset sangat ja halvimmat mahdolliset peruslinssit. Kela voi kuitenkin maksaa myös ohennetut linssit, jos ne katsotaan tarpeellisiksi. Onko siihen olemassa joku tarkka raja, jonka ylittyessä ohennetut linssit saa automaattisesti ja jonka alittuessa ohennukset täytyy aina maksaa itse, vai riippuuko asia siitä kuinka hyvin optikko osaa perustella ohennuksen tarvetta ja millä tuulella Kelan etuuskäsittelijä on maksusitoumusta tehdessään? Tietääkö kukaan, missä tämä raja menee?

Yritin etsiä tietoa Kelan sivuilta ja muualtakin, mutta turhaan. Onko täällä ketään, jolle Kela on maksanut ohennetut linssit tai joka on joutunut tyytymään liian paksuihin linsseihin? Olisi kiva tietää tietää linssien voimakkuudet, jotta saisi edes jonkunlaisen käsityksen asiasta. Ja jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta, aina parempi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi huonosta näöstä pitää ylipäätään kärsiä. Kuulolaitteen saa kai melko helposti lapsillekin. Sydämentahdistimen ainakin. Tekonivelet laitetaan ilman muuta, mutta silmälaseista pitää vääntää. Jos on yli -8 diopteria miinusta, niin on sokea, kuin yöpöllö. Miksi silmiin ei myönnetä leikkausta? Opaskoira sentään myönnetään melkein kokonaan näkövammaisille.

Miksi väität, että yli -8 diopterin vahvuudet tekisi ihmisestä sokean kuin yöpöllön? Mulla on -7,5 ja -7,75 linssit ja pärjään arjessa yllättävän hyvin ilman laseja. Pystyn mm. laittamaan kotona ruokaa ihan hyvin ja jopa kävelemään ilman laseja muutaman kilometrin matkan keskustaan myös talven liukkailla keleillä, kun käytän nastakenkiä ja olen varovainen.

Noilla samoilla voimakkuuksilla en kyllä lähtisi ulos kotoa ilman laseja. Toki sitä pärjää jos on pakko, mutta sen verran minulla on itsesuojeluvaistoa etten missään nimessä tietoisesti valitse kuumien pannujen käsittelyä puolisokeana. 

Vierailija
22/38 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi huonosta näöstä pitää ylipäätään kärsiä. Kuulolaitteen saa kai melko helposti lapsillekin. Sydämentahdistimen ainakin. Tekonivelet laitetaan ilman muuta, mutta silmälaseista pitää vääntää. Jos on yli -8 diopteria miinusta, niin on sokea, kuin yöpöllö. Miksi silmiin ei myönnetä leikkausta? Opaskoira sentään myönnetään melkein kokonaan näkövammaisille.

Miksi väität, että yli -8 diopterin vahvuudet tekisi ihmisestä sokean kuin yöpöllön? Mulla on -7,5 ja -7,75 linssit ja pärjään arjessa yllättävän hyvin ilman laseja. Pystyn mm. laittamaan kotona ruokaa ihan hyvin ja jopa kävelemään ilman laseja muutaman kilometrin matkan keskustaan myös talven liukkailla keleillä, kun käytän nastakenkiä ja olen varovainen.

Noilla samoilla voimakkuuksilla en kyllä lähtisi ulos kotoa ilman lasej

Tervettä itsesuojeluvaistoa on parempi olla liikaa kuin liian vähän, mutta kysymykseni jäi edelleen vastausta vaille: Miksi väität, että yli -8 diopterin vahvuudet tekisi ihmisestä sokean kuin yöpöllön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla samoilla voima

En se ollut minä.

Vierailija
24/38 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitkään ylimääräiset ohennukset ei sisälly siihen maksariin, mutta suuremmissa voimakkuuksissa asia on huomioitu ja ohennus kuuluu myös maksariin. Ei mitään pullonpohjia tarvi hankkia. Eli riippuu ihan sun voimakkuuksista, kuuluuko ohennus. Kannattaa keskustella asiasta optikkoliikkeen kanssa. Ne tietää, mihin pakettiin sun tarvitsemat lasit kuuluu ja näkee mitä kuuluu. T. Kelassa töissä

Vierailija
25/38 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla samoilla voima

Mikä lie yöpöllö, mutta pöllöt eivät ole yöllä sokeita.

Olen jälleen uusi kommentoija. Tiedätkö, että sokeatkin liikkuvat kaupungilla ilman opaskoiraa ja laittavat ruokaa? Se, että sinä yöpöllönä ja teet ruokaa yöpöllönä, ei poista toisilta ihmissiltä tarvetta nähdä paremmin liikenteessä ja nähdä tarkemmin kun valmistaa ruokaa.

Toki, jos sokeus on tulevaisuutta, niin sitä yöpöllönä toimimista kannattaa harjotuttaa niin kauan kuin jotain hämärästi näkee.

Vierailija
26/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten eläminen onnistuu 1,4cm paksuisten linssien kanssa.

Mitä ihmeteltävää siinä on? Jos valitsee omaan päähän sopivat kehykset, lasit ei edes valu nenällä vaikka linssit onkin tavallista painavammat.

Vierailija
27/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan omat lasit mister spexistä. Halvemmat ja saa lisäherkuilla.

Vierailija
28/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehot Nisseniltä -6.00 ohennuksen sai maksusitoumukseen. Lisärahalla olisi saanut vielä ohuemmat mutta ihan ok nämäkin.

Kiitos tiedosta. Tiedätkö yhtään tarkemmin, tuliko ohennus automaattisesti Kelasta vai täytyikö sen eteen tehdä jotain?

Ei tarvinnut tehdä vaan optikko ilmeisesti laittaa perustelut Kelalle.

Maksuhakemussitoumushakemukseen taisin vain mainita vahvan likinäköisyyden ja moniteholinssien tarpeen.

Vierailija
29/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliksille maksetaan !

Vierailija
30/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tarkka raja ja optikko katsoo sen sinulle kuuluvan linssin. Ohennuksen voi ottaa myös omakustanteella, jos sitä ei kela korvaa. Miksi täältä kyselet? Mene kysymään sieltä liikkeestä. Ihmeen uusavutonta porukkaa.

Vierailija
31/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta ostan monitehopiilolinssit. Ainakin viimeksi sai paljon halvemmalla kuin muista verkkokaupoista ja siltikin monitehopiilolinssit ovat älyttömän kalliita verrattuna yksitehopiilolinsseihin.

Vierailija
32/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla samoilla voima

Kyllä ne tekee. Tuolla vahvuudella ei näe puolta metriä kauemmaksi kuin sumeita hahmoja.

Vierailija
33/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltikalta saa vielä halvemmat lasit.

Niin se vaan on, että laatu maksaa.

Vierailija
34/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoltsikalta saa vielä halvemmat lasit.

Niin se vaan on, että laatu maksaa.

Vierailija
35/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa tarkka raja ja optikko katsoo sen sinulle kuuluvan linssin. Ohennuksen voi ottaa myös omakustanteella, jos sitä ei kela korvaa. Miksi täältä kyselet? Mene kysymään sieltä liikkeestä. Ihmeen uusavutonta porukkaa.

Et sitten lainkaan ymmärrä, että asioita voi kysyä silkasta uteliaisuudesta? Käytän paksuja pullonpohjia, koska olen köyhä ja joudun maksamaan lasini ihan itse. En maksa edes kovapinnoitteesta (25 €), koska 29 eurolla saa uudet lasit varmasti ajankohtaisilla voimakkuuksilla sitten kun naarmut alkaa häiritä, jos niin ehtii käymään ennen kuin lasit täytyisi muutenkin uusia. Olen silti utelias tietämään, missä menee se raja jonka jälkeen Kela maksaa toimeentulotukea saaville ohennetut linssit. Saisinkohan minäkin paremmat lasit Kelan piikkiin, jos saisin toimeentulotukea?

Olen muuten käynyt kysymässä asiaa kolmesta optikkoliikkeestä. Kaikissa sanottiin vaan, että lasien paksuus, pinnoitteet yms. riippuu maksusitoumuksen sisällöstä. Kelan vastaus kysymykseeni oli yhtä ympäripyöreä. Miksei tällaisista asioista voida olla avoimia?

Vierailija
36/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokea kuin yöpöllö? Yöpöllöllähän on tarkka näkö ja erityisen hyvä hämäränäkö.

Yleensä tavataan sanoa, että sokea kuin lepakko, jotka nekään eivät kyllä ole sokeita, vaan niilläkin on tarkka näkö. Lepakot tosin käyttävät kaikuluotausta näkökyvyn rinnalla.

Vierailija
37/38 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoksesi ei liity tähän keskusteluun mitenkään.

Vierailija
38/38 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin silloin jos miinuksia on yli 10.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi