Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkki ravintoloille: Yli 80 prosenttia vastaajista ajattelee, että on syrjivää palvella kuluttajia vain englanniksi.

Vierailija
04.12.2023 |

näin on

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te englanninkielisten tarjoilijoiden vihaajat ette itse ala tarjoilijoiksi? Alalla olisi valtavasti työpaikkoja suomenkielisille, jos vaan löytyisi työhalukkuutta. 

Kysymys ei ole englanninkielisten tarjoilijoiden vihaamisesta. Tarjoilijan työssä pärjää 50 - 80 suomen sanalla, jotka oppii viikossa. Ravintoloitsija on tehnyt tuon kielipäätöksen.

Vierailija
22/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te englanninkielisten tarjoilijoiden vihaajat ette itse ala tarjoilijoiksi? Alalla olisi valtavasti työpaikkoja suomenkielisille, jos vaan löytyisi työhalukkuutta. 

En tiedä miten pääkaupunkiseudulla on asia, mutta täällä keskisuuressa kaupungissa ei pääse ravintoloihin töihin ilman parin vuoden kokemusta ravintola-alalta.

Eipä noita paikkojakaan monta auki ole, näköjään viisi tällä hetkellä Joblyssa, ja yksi on sellainen vuokratyöfirman ikuisuusilmoitus joka roikkuu siellä aina kun katsoo.

t: olen hakenut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ole englanninkielisten tarjoilijoiden vihaamisesta. Tarjoilijan työssä pärjää 50 - 80 suomen sanalla, jotka oppii viikossa. Ravintoloitsija on tehnyt tuon kielipäätöksen.

Niin, Suomessa on elinkeinonvapaus. Yksityinen yrittäjä saa itse määrittää mitä vaikkapa ravintolaltaan haluaa. Ihan samalla lailla kun hän päättää millainen sisustus sinne ravintolaan tulee. Asiakas voi sitten päättää asioiko paikassa vai ei. 

Vierailija
24/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Kyseessä on enemmänkin asenneongelma kuin kieliongelma.

Sekin osoittaisi parempaa asennetta, että sanoo tervehdykset ja perusjutut suomeksi ja sitten voi siirtyä englantiin, jos ei (vielä) hallitse suomea enempää. Mutta jos heti on se asenne, että en suostu puhumaan yhtään suomea, niin on ehkä väärällä alalla.

Vierailija
25/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

77 vuotias englantia osaamaton äitini kääntyi ravintolan ovelta pois koska tarjoilija puhui vain englantia ,enkä usko että tuo on ainoa kerta kun noin on käynyt paikoissa joissa ei saa suomeksi palvelua.

Vierailija
26/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi ravintola ja en saisi sinne muuta kuin englanninkieltä taitavia tarjoilijoita, niin toivoisin, että palvelu olisi sitten englanniksi, sujuvaa ja asiakkaalle miellyttävää eikä tarjoilija tankkaisi mitään suomen alkeita ja hidastuttaisi sillä palvelua. Suomenkielen kurssit eivät ole ravintoloitsijan pääelinkeino. 

Vierailija
27/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomessa toimiva ravintola ei pysty palvelemaan asiakkaitaan suomeksi on se pois suoraan pois asiakkaiden määrästä koska sana kyllä leviää että siellä ei saa suomeksi palvelua.

Vierailija
28/28 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suomessa toimiva ravintola ei pysty palvelemaan asiakkaitaan suomeksi on se pois suoraan pois asiakkaiden määrästä koska sana kyllä leviää että siellä ei saa suomeksi palvelua.

Helsingin keskustassa toimivassa ravintolassa, jossa ei ole suomenkielistä palvelua on ovella aina jono. Ruoka on todella hyvää ja palvelu erinomaista. Myös interiööri on tosi viehättävä. Itse selvitin jonon tekemällä etukäteen pöytävarauksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi