Kokemuksia opiskelija-asuntolassa / solussa tms asumisesta? Opiskelivatko porukat kunnolla vai mitä siellä tehtiin? Nukuttiinko yöt vai bile
Kokemuksia opiskelija-asuntolassa / solussa tms asumisesta? Opiskelivatko porukat kunnolla vai mitä siellä tehtiin? Nukuttiinko yöt vai biletettiinkö vai???
Erfarenheter av boende i någonslags studentboende? Studerade folk på riktigt eller vad höll de på med? Sov folk på nätterna eller festades det eller???
Kommentit (6)
Sekä että. Kivana aikana muistelen kyllä. Kaikki ei tosin viihtyneet kanssamme. Sopii noin 16-19 vuotiaille jotka myös bilettävät joskus. Osassa asuntoloissa on kyllä kaikki bilettäminen kielletty.
On kokemusta. Soluasunnossa meillä oli säännöt. Ei siellä biletetty arkisin, korkeintaan etkoja oli joskus ja sitten lähdettiin kaupungille bilettämään. Viikonloppuna, jos kaikille sopi, pidettiin joskus jatkojakin. Yöllä nyt tehtiin mitä tehtiin, mitä nuoret tekevät, joskus ryypättiin ja joskus naitiin, mutta useimmiten kyllä ihan nukuttiin. Eli opiskelijaelämään kuului kyllä biletys. Opiskeltiin silti myös paljon ja valmistuttiin normiaikataulussa. Meitä oli 5 henkeä siinä solussa, kaikilla omat huoneet, kaksi kylpyhuone/wc:tä ja yhteinen keittiö, jossa iso keittiönpöytä.
1992 muutin Vaasaan opiskelemaan. Kolmen hengen solukämppä Ristinummella. Rauhallista oli. Sitten Palosaarelle seuraavana vuonna. Myös kivaa ja rauhallista. Valmistuin. Kului 5v ja pääsinnyliopistoon sinne. Taas palosaarelle kahden hengen soluun jossa olin vuoden. Oli rauhallista. Vain hyvät muistot noista ajoista.
Kaveri asui 2 hengen solussa. Tämä toinen oli viikonloppuisin usein poissa niin me kyllä juhlittiin siellä. Ei naapurit valittanut koskaan, koko talo siis soluja täynnä.
Olen asunut aikanaan kahdessa eri opiskelja-asuntosäätiön solussa, toisessa Suomessa ja toisessa ulkomailla.
Suomessa se sujui. Ihan ok, suurin osa solukavereista oli jotain teekkareita ja kerran kuussa ne bilettivät rajusti, muun aikaa piskelivat. Mä kävin töissä ja opiskelin viikot, kävin solulla lähinnä nukkumassa, viikonloput olin poikystävän kanssa toisella paikkakunnalla.
Ulkomailla solukaverrit oli sellaisia juuri kotoaan muuttaneita ja biletti alkusyksyn aika rajusti. Olin itse vähän vanhempi niin se jo vähän ärsytti, mutta siedin kun oli pakko. Talven kuluessa opiskelu alkoi saada isomman osuuden ajan käytössä.
Asuin opiskeluaikana soluasunnossa kämppiksen kanssa. Yhteinen keittiö, omat lukolliset huoneet. Kämppis oli tosi kiva, mutta oli eri koulussa kuin minä, ja aikataulut oli erilaiset. Aiheutti mm.sen että kun minulla oli aamulla alkamassa koepäivä, kämppis oli illalla baarissa ja toi kaverin yökahville. Humalaisten naisten "Ollaan hiljaa, shhh!" ei paljon auta kun herkkäunisena yritin nukkua.
Muuten kaikki meni kyllä oikeastaan jopa paremmin, kuin olisin uskonut, siivousten, hankintojen ym suhteen. Ollaan edelleen tekemisissä somen kautta, kämppisajoista on aikaa yli 30 vuotta.
Miehellänikin oli aikanaan opiskelija-asunnossa kämppis. Kerran heräsi aamuyöllä siihen kun kämppis oli tehnyt nuotion. Keittiön pöydälle, mieheni koulukirjoista ym. Että kämppiksiä on erilaisia, tuurista kiinni miten käy.