Onko kaikilla samat oikeudet etätyöhön?
Olen vasta puoli vuotta ollut nykyisessä työssä ja nyt viime kuukausina löytänyt todellisen onnen siitä yhdistelmästä, että osa vkosta kotona ja osa konttorilla. Olen ambivertti, saan valtavasti virtaa ihmisistä, mutta tarvitsen yksinoloa latautuakseni.
Olen ollut pidemmän aikaa yhden päivän vkosta kotona, mutta nyt talven tullen kiinnostaisi lisätä sitä välillä 2-3 päivään per vko. Syy miksi tätä mietin on se, että yhdelle eri työtehtäviä tekevälle oli yrityksessämme sanottu, että 1 etäpvä on maximi vaikka hänelle annettiin palkkauksen yhteydessä ymmärtää jotain ihan muuta.
Omassa tiimissä on lisäkseni 2 kollegaa joilla sama työnkuva kuin minulla. Heistä A on sopinut olevansa konttorilla 2 päivää vkossa, ja on nyt myöhemmin muokannut sen sellaiseksi että hän mielivaltaisesti tulee konttorille jos tulee. Kollega B käy konttorilla 2-3 päivänä vkossa.
Eli mitä sanoo lainsäädäntö jos vaan otan tavaksi tehdä kotoa käsin 2-3 päivää vkossa sen enempää kysymättä. Ei taida työnantajalla olla mahdollisuutta estää sitä kun se kollegoillekin sallitaan?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laissa mitään subjektiivista etätyöoikeutta (vaikka kuuluisi).
Ei varmaan olekaan, mutta työntekijöiden eriarvoinen kohtelu taidetaan kieltää.
Etätyöoikeus ei ole ihmisoikeus eikä se, että yhdellä on ko. oikeus takaa samaa oikeutta kaikille muille samaa työtä tekeville. Työnantajalla on täysi oikeus ilmoittaa, että koska viidellä on ko. oikeus, ei useammalle sitä enää anneta ja se on sitten siinä. Meillä etätyöoikeus on sillä, jolla on 100 km työmatka, mutta minä en saa etätyöoikeutta, koska asun 30 m päässä työpaikasta. Onko meillä siis eriarvoinen kohtelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädäntö ei sano siitä yhtään mitään. Kyllä sinun kannattaa sopia etätöidesi määrä esimiehen kanssa, tuossa tilanteessa kun tehdään hybridityötä eikä ole täyttä etätyöoikeutta. Menet vaan ihan suoraan sanomaan, että haluaisit tehdä joustavasti 2-3 etäpäivää viikossa, onko ok. Työnantajalla on oikeus sanoa kyllä käy, tai ei käy. Se, että muut saman työn tekijät saa tehdä jotain ei sinänsä oikeuta sinua mihinkään. Kyllä työnantaja saa myös henkilökohtaisesti päättää että toinen saa tehdä enemmän kuin toinen. Perusteluja kannattaa toki kysyä jos sinulle sanotaan ettei saa tehdä yhtä paljon kuin joku muu.
Jos esimies jostain syystä sanoisi, että kollegoille on eri pelisäännöt, eikä siihen olisi mitään pätevää syytä, niin sehän olisi esimieheltä itsemurha hänen omaa uskottavuuttaan kohtaan.
Esimies voi päättää: kaikki Jannet saavat olla etätöissä, kukaan Mirkku ei saa olla etätöissä.
Minulla on hankala työmatka ja työnantaja kielsi etätyön. Sitä ennen oli tietysti muokattu työpaikka niin ettei siellä voi työskennellä. Olisi nykyaikaa että etätyön tekemiseen tulisi laki. Vain siis aloilla joilla tämä lähtökohtaisesti mahdollista.
Ap, neuvottele pomon kanssa. Sillä se selviää. Eihän näitä nyt itse päätetä.
Ei ole mitään lakia. Työnantaja määrittelee missä työtä tehdään.
Työkaverisi ottavat vaan omia oikeuksiaan.
Meillä ihan sama tilanne, olemme akkekirjoittaneet sopimuksen jossa 2 saa olla etänä 3 toimistolla. Tämä koskee vain heitä jotka työskentelee pääsääntöisesti firman päätoimistolla, mutta ei koske niitä jotka asuu esim 50 km päässä maakunnassa vaikka tekevät ihan samaa työtä.
Tätä sopimusta ei näköjään tarvii noudattaa edes silloin kun asuu alle 10 km päässä ja työskentelypaikka on toimisto. Eräskin daami on ollu koko loppuvuoden (siis useita kuukausia) täysin etänä, muka jonku perhetilanteensa takia. Ehkä hänellä oli siihen alkuun lupakin, mutta puheiden perusteella ei enää pitäisi olla. Hän tosin näyttää olevan muutenkin henkilö joka pistää koneen kiinni jo iltapäivästä eikä käy asiakskohteissa ollenkaan kuten pitäisi, johtaa vain sähköpostilla ja teamsilla ja delegoi lähes kaiken tekemisen alaisilleen. Näitä vapaamatkustaja löytyy joka firmasta.
Lainsäädäntö sanoo, että työntekijöitä on kohdeltava tasapuolisesti. Pätee etätyöhön, eli jos samaa työtä tekevistä joku saa tehdä 3 päivää, myös muut saavat tehdä yhtä paljon.
Ei ole.
Etätyösopimushan tehdään työnantajakohtaisesti.
Ja sitten jokainen toteuttaa sitä joko säntillisesti tai aina tilaisuuden tullen käyttää tilannetta ja/tai luottavaa esihenkilöä joka ei kyttää, hyväkseen ja tekee enemmän kotona.
Tuo on muuten jännä asia miten jotkut puhuu "pidän etäpäivän"...... Eikö tuo kalskahda korvaan jo vähän siltä että on vähän löysempiä ja lyhyempi päivä tulossa ihan kun joku puolittainan vapaapäivä (aika monilla perjantai). Itse käytän sanoja: teen töitä etänä.
Meillä on myös vähän samaa, että yhdelle sallitaan etätyöt käytännössä täysin kun taas osalle "vahvasti suositellaan" konttoripäiviä. Ja meillä tilanne vielä on se, että kun on pieni tiimi ja pelkästään meidän tiimi meidän toimitiloissa, niin saatan istua koko päivän yksinäni sitten toimistolla. Eli mitään työnteollista hyötyä siitä toimistolle ajamisesta ei tule, kun muutenkin kaikki palaverit on Teamsilla (he, joiden kanssa teen pääsääntöisesti töitä, ovat eri toimipisteissä ja suurimmaksi osaksi eri paikkakunnilla). Mutta kun pitää olla lähitöissä osa viikkoa (ja samaan aikaan on ihan ok, että yksi tiimikaveri on viimeksi varmaan lokakuussa käynyt toimistolla. Meillä käytännössä yhtä pitkä työmatka, mulla ehkä jonkun kilsan pidempi).
Toisaalta meillä on paljon vapaampaa etätöiden suhteen kuin eräässä toisessa tiimissä meidän firmassa, jossa karsastetaan yhtä yksittäistä erikseen sovittua etäpäivääkin (siis tiimin kesken, esimies on nuo satunnaiset etäpäivät hyväksynyt).
Ap,n tilanne voisi olla minu työpaikaltani. Hakiessani paikkaa minulle sanottiin että voi tehdä hybridinä kunhan on osan viikosta työpaikalla, suositus on että 1-2 pv etänä. Tämä vaikutti siihen että ylipäätään hain koko työtä koska minulla on sinne matkaa.
No samainen esimies tekee itse etänä noin 4/5 mutta omille alaisilleen ei sitä sallisi. Jotkut vanhemmat työntekijät on sitä mieltä että töitä voi tehdä vain työpaikalla- eivät tajua että minä ainakin olen kotona tuottavampi.
Minä liputan etätyön puolesta ja kehotan keskustelemaan yhteisistä säännöistä huomioiden myös ne kauempana asuvat.
Ei todellakaan mitä alemmalla tasolla olet työelämässä niin sitä mahdottomampi on jäädä etätöihin kun johtajien pitää päästä kyttäämään ja johtamaan pelolla niin kuin ennenkin.
No jaa onko laitonta, että toinen saikuttaa enemmän kuin toinen. Tekee puolet luvatusta/huonoa jälkeä. Esimies ei valvo töitä eikä puutu mihinkään. Ikävää on ja epistä, muttei laitonta. Sama tuon etättön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädäntö ei sano siitä yhtään mitään. Kyllä sinun kannattaa sopia etätöidesi määrä esimiehen kanssa, tuossa tilanteessa kun tehdään hybridityötä eikä ole täyttä etätyöoikeutta. Menet vaan ihan suoraan sanomaan, että haluaisit tehdä joustavasti 2-3 etäpäivää viikossa, onko ok. Työnantajalla on oikeus sanoa kyllä käy, tai ei käy. Se, että muut saman työn tekijät saa tehdä jotain ei sinänsä oikeuta sinua mihinkään. Kyllä työnantaja saa myös henkilökohtaisesti päättää että toinen saa tehdä enemmän kuin toinen. Perusteluja kannattaa toki kysyä jos sinulle sanotaan ettei saa tehdä yhtä paljon kuin joku muu.
Jos esimies jostain syystä sanoisi, että kollegoille on eri pelisäännöt, eikä siihen olisi mitään pätevää syytä, niin sehän olisi esimieheltä itsemurha hänen omaa uskottavu
Mirkku jaa joka kuukausi menkka saikulle ja siihen päälle henkiselle saikulle kun rakenne kynsi katkesi ja Janne joutuu töihin kipenäkin kun ei miehille anneta niin helposti salkkua kuin naiset saa joka nyyhky tarinan takia
Kyllä on oikeus. Paitsi aloilla jossa on paikallaolo, esim. lääkäri tutkii potilasta vaikka ultraäänellä tai lähihoitaja kuljettaa mummon tutkimuksiin ja takaisin kotiin. Mutta yksityisellä voi ehkä valita tunnit paremmin, tiedä sitten.