Pörssisähköily on jännä harrastus
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä sopimus mutta sellaiseen tilanteeseen en itseäni laittaisi että pitäisi alkaa miettimään voiko tänään lämmittää saunan ja mihin aikaan voi laittaa uunin päälle😅
Kaikille saunominen ja pullan paistaminen ei ole niin tärkeää. Ne voi hyvin tehdä silloin, kun sähkö on miinuksella.
No, onneksi en leivo pullaa, mutta saunassa olisi kiva käydä muulloinkin kuin pari kertaa vuodessa tai öisin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lämmitys vie suurimman osan energiasta? Sehän on päällä koko ajan? Eikö se hinta ole keskiarvo sitten? Miten tulee yllätyksenä lasku? Toki pyykinpesu, astianpesukoneen käyttö kannattaa ajoittaa halvoille tunneille mutta eivät kai noi koneet koko aikaa käy? Olenko mä vain tyhmä?
Ei lämmitys kokoaikaa ole päällä. Meillä lämpiää pääosin yöaikaan ja halvoilla tunneilla automatiikan turvin. Keskiarvo muodostuu juuri niistä tunneista ja sähkönkulutuksesta jolloin on käytetty sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lämmitys vie suurimman osan energiasta? Sehän on päällä koko ajan? Eikö se hinta ole keskiarvo sitten? Miten tulee yllätyksenä lasku? Toki pyykinpesu, astianpesukoneen käyttö kannattaa ajoittaa halvoille tunneille mutta eivät kai noi koneet koko aikaa käy? Olenko mä vain tyhmä?
Ei lämmitys kokoaikaa ole päällä. Meillä lämpiää pääosin yöaikaan ja halvoilla tunneilla automatiikan turvin. Keskiarvo muodostuu juuri niistä tunneista ja sähkönkulutuksesta jolloin on käytetty sähköä.
Niin? Mitä sitten jos on pörssisähkö. Pitäähän sitä torppaa lämmittää eli pyrkii tekemään sen sittennyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset keskittyvät nokittelemaan toisiaan kulutusvalinnoista sen sijaan, että yrittäisimme muuttaa älytöntä systeemiä?
Systeemi on todella hyvä, ainakin minulle. Lämmitän sikahalvalla sähköllä kun sitä on saatavilla ja muuten käytän puilla lämmitettävää keskuslämmityspannua. Ei missään nimessä saa muuttaa mitään!
Onhan se pörssi vähän hassu kun ensin huudetaan että
- Myyn A määrän tuulisähköä hintaan X
- Myyn B määrän vesivoimaa hintaan Y
- Myyn C määrän kaasulla tuotettua hintaan Z
Noniin, nyt meillä on riittävästi. Saatte kaikki sen hintaan Z, koska se on korkein tarjous. Kuluttajat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kesällä on halpaa vaikka lämmittäisi putket punasena.
Ilmalämpöpumppu ja kivasti viileä kämppä.
Mulla on kämppä kans viileenä noin yleesä kymmenen kuukautta vuodesta vaikkei ole ilmalämpöpumppua eikä pörssisähköäkään. Joinakin vuosina koko vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä sopimus mutta sellaiseen tilanteeseen en itseäni laittaisi että pitäisi alkaa miettimään voiko tänään lämmittää saunan ja mihin aikaan voi laittaa uunin päälle😅
Kaikille saunominen ja pullan paistaminen ei ole niin tärkeää. Ne voi hyvin tehdä silloin, kun sähkö on miinuksella.
No, onneksi en leivo pullaa, mutta saunassa olisi kiva käydä muulloinkin kuin pari kertaa vuodessa tai öisin.
Kesällä voi uinnin jälkeen vaikka joka päivä.
Kuule kun meitä kaikkia ei kiinnosta, onko sähkölaskun hinta 20e vai 25e. Sellaisen eron takia en eväänikään lotkauta.
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt on hiljaista pörssiuskovaisten osalta. Huhuu?
kyllä minä vielä olen pörssiyskovainen. Vuosikulutusta tässä seurataan. Syksyllä meni viikkotolkulla liki ilmaisella sähköllä.
Uskovainen olen sen vuoksi, että kaikilla paljon sähköä kuluttavilla ja sähköyhtiöiden johtajilla on ollut aina pörssisähköt. Seuraan vain johtajaa.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, nyt meillä on riittävästi. Saatte kaikki sen hintaan Z, koska se on korkein tarjous. Kuluttajat maksaa.
Mikäs se vaihtoehtoinen tapa olisi?
Kyllä me silti uskomme pörssisähköön. Se on mökillä. Koska:
- olemme mökillä kesäisin enemmän. Meillä on kolme pikkuistä aittaa, joissa kaikissa ilmalämpöpumppu. Öisin kylmä, päivisin tukahduttava. Talvella lämmitämme vain saunarakennusta.
- kesäisin ajelemme paljon sähköautolla. Mökillä lataamme. Talvisin lataamme vain pari kertaa kuukaudessa, öisin tietty.
- kesällä yösähköt olleet tosi, tosi alhaalla. Ja silloin tulee 80 % kulutuksesta.
vaikka nyt saunamökkiä lämmitetään kalliilla, niin sähkönkulutus on talvella vähemmän kuin kesäaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myydä sillä hintaa jonka tarjosi vaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myydä sillä hintaa jonka tarjosi vaikka?
Sanotaan että hiilivoimala myy 8snt sähköä / kwh
Tuulivoimala myy vaikkapa 4snt
Kukas sen hiilivoiman tuottaman sähkön suostuu ostamaan? Pelkkä tuulivoima ei riitäkkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä sähköä toki käytetään viilentämiseen.
Ei tarvitse kun talossa hyvät eristeet ja pihassa varjostavia puita.
Mutta laitetaan toki kymmeniä miljoonia menemään aurinkovoimaloihin, kaadetaan tärkeät metsät jotta saamme aurinkoenergiaa, nimenomaan sitä mitä Suomessa ei puoleen vuoteen ole. Kiitos vihreät ja vihreiden äänestäjät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lämmitetään vain puulla koska sähkö on liian kallista, eli puulämmitys voittaa mennen tullen vaikka vihreät kuinka kitisevät siitä.
Vierailija kirjoitti:
No ihan perseestähän tää on. Nyt ei ole halpaa iltaisin eikä öisin eikä viikonloppuisin, koko ajan on yli 10c/kwH.
Niin saman moni maksaa ympäri vuoden vuorokaudet läpeensä kiinteällä sopimuksella "mielenrauhansa" takia, kun ei jaksa kytätä hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä sähköä toki käytetään viilentämiseen.
Jossain etelä Floridassa kyllä, muttei täällä hölmölässä kyllä ole vielä ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lämmitetään vain puulla koska sähkö on liian kallista, eli puulämmitys voittaa mennen tullen vaikka vihreät kuinka kitisevät siitä.
Laitapas se sähkö pyörittämään lämpöpumppua niin saat yhdellä kilowattitunnilla sähköä neljä kilowattituntia lämpöä. Niin halpaa klapia ei olekaan, että olisi halvempaa. Ja ilmalämpöpumpulla voi viilentää kesäisin.
Laadukas ilmalämpöpumppu maksaa asennettuna reilu 2 000 euroa ja kestää noin 20 vuotta.
Kesä ja syksy ollut 19€/kk, jos nyt pari kolme kuukautta on vaikka 25€/kk niin mitä sitten?
Jouluna on muutenkin korkeampi kun olen lomalla kotona.
Eniten sähköä vie ruuan laitto, pitää vain tehdä isommat satsit.