Tulot yli 50 000 vuodessa, mikä on ammattisi?
Pitäisi miettiä omia työkuvioita uusiksi. Te, joilla tulot ylittävät 50 000 euroa vuodessa, mitä teette työksenne? Millainen koulutus teillä on ja vaatiiko tuohon 50 000 pääseminen kuinka pitkiä työviikkoja? Kuinka pitkä kokemus teillä on työstänne ja oletteko palkan puolesta poikkeus vai onko palkka ammatillesi tyypillinen?
Kommentit (191)
Rivikoodari, tulot 95k/v vuodessa. Leppoisaa ja mielenkiintoista työtä kun vakaassa ja isossa yrityksessä töissä. Vaatii tosin, että osaa asiansa ja vankka pohjakoulutus tuo uskottavuutta.
Koulutus tutan DI, asiantuntijatehtävä julkisella n. 40-50 h/vko, ylityöt voi pitää vapaina haluamanaan ajankohtana.
Yritän muistaa kiittää tästä työstä ja hyvästä palkasta joka päivä, vaikka välillä on painetta ja yöunet menee.
Pari vuotta sitten en osannut edes uneksia saavani nykyistä palkkaa. Ja vaikka tiedän että moni täälläkin dissailee 4500e/kk tuloja, minulle tämä on lottovoitto.
Varaudu tekemään paljon töitä ja myös välillä mitä tahansa töitä. Ajan myötä asiat helpottuvat ja ainakin minulle kävi niin, että kova työ lopulta palkittiin. Nyt riittää, että pidän yllä oman korkean tason ja teen keskimäärin normiviikkoa. Ennen pinnistelin ja ponnistelin 50-70 h/vko ja silloin kun olin trainee statuksella, siitä ei makseta, vaan tein sen ns. oppirahoina.
Jos pitäisi vinkata joku ala, suosittelen kaikkea mikä liittyy rahaan ja numeroihin. Tai sitten teet sitä, mikä aidosti kiinnostaa ja kehityt siinä alasi yhdeksi parhaista. Harmi vaan, että vaikka olisin maailman paras henkilökohtainen avustaja, saisit palkkaa silti vain 1800e/kk. Joten huomioi alakohtaiset hinnoitteluriskit, maailma on aika epäreilu ja arvot ylösalaisin. Henkilökohtaisena avustajana tai muissa maailmanparannustehtävissä on mukavaa toimia sitten esimerkiksi vapaaehtoistehtävissä, kun leipätyön palkka on kohdallaan.
perus amk insinööri koulutus, työt konsultointia
Tulot vaihtelee riippuen paljonko on ollut esim matkustelua, päivystyksellistä ylityötä, jne, mutta peruspalkka menee yli tuon
Luokanopettaja. 26h viikossa töitä
Trukkikuski ja lukio taustalla, kolmivuoroa ja silloin tällöin sunnuntai töitä päälle
Kuorma-auton kuljettaja yleisesti juntiksikin haukuttu.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja. Työkokemusta 30v. Tosin ns kokemuslisä on vain n 250e/kk. Teen vuorotyötä. Ylitöiden takia vuositulot ovat nousseet 60 000e.
Kommenttina tähän: sairaanhoitaja 90% työajalla itse. Hen koht lisä 150e työkokemus 5v. Kolmivuoro, mutta en tee yötöitä, viikonloppuja kyllä. Tänä vuonna en yhtäkään juhlapyhää. Palkka vuositasolla n. 40 000 euroa. Palkka on hyvin kompensoitunut pienempään tuntimäärään mielestäni.
Prosessityöntekijä teollisuudessa, kolmivuorotyö (ei kuitenkaan sellu/paperi, ne ovat minun silmissä palkkakuopassa).
Vierailija kirjoitti:
270 000 euroa. Lentokapteeni.
Eihän tuo riitä 20% on saatava lisää.
AMK:n opettaja. Bruttopalkka noin 5500 eur/kk. Koulutus: DI + 60 opintopisteen pedagogiset kirjekurssina. Laskennallinen kokonaistyöaika 1600 tuntia vuodessa. Käytännössä 12 viikkoa lomaa vuodessa ja työaikaan 20-30 opetustuntia. Päälle jonkin verran tulee valmisteluita ja arviointeja, mutta muutaman työvuoden jälkeen kertyy yleensä materiaalia ja rutiineja niin, että näissä selviää kohtuudella.
Lähihoitaja, normiviikot 37,5 tuntia viikossa.
Sähköverkkoasiantuntija, työkokemusta alalla alle 2v, pohjalla diplomi-insinöörin tutkinto. Työaika 37,5h/viikko, ei ole ylitöitä ja saldojakin kertyy vain sen verran, että ehtii muutaman päivän saldovapaata pitämään puolen vuoden aikana.
Yrittäjä puolustusteollisuudessa
Vierailija kirjoitti:
Sähköverkkoasiantuntija, työkokemusta alalla alle 2v, pohjalla diplomi-insinöörin tutkinto. Työaika 37,5h/viikko, ei ole ylitöitä ja saldojakin kertyy vain sen verran, että ehtii muutaman päivän saldovapaata pitämään puolen vuoden aikana.
Alallani varmaan suurin osa on keski-ikäisiä, joten siihen nähden palkkani on pieni. Toisaalta taas työkokemukseen verrattuna ja yliopistosta vastavalmistuneena palkkani on taas erinomainen ja tienaan enemmän kuin etujärjestö näyttää.
Sairaanhoitaja, katsoin just verokortista, vuositulo 52t. Mutta tykkän yötyöstä ja vuorotöistä ja oon erikoistuneella osastolla yliopistosairaalassa
Lähihoitaja