TV1 juuri nyt. Kobolttikaivokset Afrikassa ja Suomessa. Vesistöt pilaantuu. Kannatti katsoa.
Kobolttia tarvitaan sähköautojen akuissa. Ja vihreässä siirtymässä.
Kiinalaiset ovat vallanneet kaiken. Yhdenkin afrikkalaisen maan presidentti laittoi 300 miljoonaa dollaria omaan taskuun.
Kommentit (35)
Eipä kiinnosta kun palsamäki-huutokauppa tuli samaan aikaan toisella kanavalla. Tämä porukka kun ei sivistä itseään.
Hyvä juttu sitten ettei sähköautoni akussa ole kobolttia ensinkään.
Ei ole siirtymä vihreää. Suomessakin kaivokset vuotaa myrkkyjä ympäristöön eikä kukaan oikein ota vastuuta...
Onneksi polttomoottoriautot valmistetaan maahan pudonneista lehdistä ja lämpimistä ajatuksista.
No täähän tiedettiin. Mutku ilmastouskovaisuus, niin oltiin hiljaa
Bensalenkkarit onanoi vanhoille tiedoille. Koboltin käyttö akuissa on poistumassa kovaa vauhtia.
Maailman digitalisoiminen vaatii siruja, sirut vaatii mineraaleja.
Joko kuusopimus on päivitetty? Jos ei ole, ei aikaakaan kun louhinnat alkaa siellä. Eihän se mihinkään voi vaikuttaa.
ja kobolttia ei voida esinerkiksi Suomessa kaivaa vastuullisesti? Talvivaarassakaan kohdalla ei ollut mitään oikeaa ongelmaa Täysi ajojahti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottoriautot valmistetaan maahan pudonneista lehdistä ja lämpimistä ajatuksista.
Säkäriuskovaista taitaa ahdistaa tämä vihreä siirtymä,vuosikymmenen suurin kusetus vihreän siirtymän uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottoriautot valmistetaan maahan pudonneista lehdistä ja lämpimistä ajatuksista.
Kyllä ja öljy pulppuaa itsekseen maasta ja iloiset työläiset kantavat sitä laulaen saviruukuilla eteenpäin ennen kuin menevät juhlimaan ihanaa elämäänsä kotikylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottoriautot valmistetaan maahan pudonneista lehdistä ja lämpimistä ajatuksista.
Säkäriuskovaista taitaa ahdistaa tämä vihreä siirtymä,vuosikymmenen suurin kusetus vihreän siirtymän uskossa.
Ei ahdista mikään, huvittaa kaltaistesi rinkirunkkaus vanhentuneille tiedoillenne.
Akkuteollisuus etsii koko ajan kiivaasti vaihtoehtoja koboltille ja muille kalliille ja usein epäeettisesti tuotetuille mineraaleille. Litium-fosfaatti-akku on jo yksi valmistuksessa oleva vaihtoehto joka ei tarvitse ollenkaan noita ongelmallisimpia mineraaleja. Noita akkuja on jo osassa nyt myytäviä sähköautoja.
Kobolttia käytetään metalliseoksissa, kuten superlejeerinkiosissa, lentokoneiden suihkumoottoreissa, korroosion- ja vedenkestävissä seoksissa, myös timanttityökaluissa ja teräksen työstämisessä käytetyissä kovametalliseoksissa. Kobolttia käytetään myös magneeteissa ja magneettisena tallennusaineena, Alnico-magneeteissa, katalyytteinä kemianteollisuudessa ja elektrolyyttisenä päällysteenä, keramiikassa, maaleissa ja pariston elektrodeina. Kobolttioksidia käytetään lasin värjäämiseen siniseksi.
Koboltti-60, 60Co, keinotekoinen radioaktiivinen isotooppi, on tärkeä radioaktiivinen merkkiaine ja säteilylähde. Sitä käytetään voimakkaan gammasäteilyn tuottamiseen mm. elintarvikkeiden steriloinnissa ja syövän hoidossa (kobolttikanuuna).
The Global Semiconductor Chips market is anticipated to rise at a considerable rate during the forecast period, between 2023 and 2030. In 2022, the market is growing at a steady rate and with the rising adoption of strategies by key players, the market is expected to rise over the projected horizon.10.10.2023
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi polttomoottoriautot valmistetaan maahan pudonneista lehdistä ja lämpimistä ajatuksista.
Kyllä ja öljy pulppuaa itsekseen maasta ja iloiset työläiset kantavat sitä laulaen saviruukuilla eteenpäin ennen kuin menevät juhlimaan ihanaa elämäänsä kotikylään.
Meidän tulee kutsua kaikki öljyntuottajamaista meille etteivät kuole nälkään.
Entä kuinka Saimi Hoyerin sienimaastot, eihän saastu, eihän.
Vierailija kirjoitti:
Bensalenkkarit onanoi vanhoille tiedoille. Koboltin käyttö akuissa on poistumassa kovaa vauhtia.
Kuka sinua uskoo ? Siinä ohjelmassa useampikin asiantuntija sanoi, että koboltti tulee olemaan keskeinen metalli akuissa.
Joo, tesla on tehnyt niitä paska rauta-sulfiidiakkuja, joiden energiatiheys vain huononi. Se tarkoitti, että entisestään norsunpainoinen akku lihoi raskaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensalenkkarit onanoi vanhoille tiedoille. Koboltin käyttö akuissa on poistumassa kovaa vauhtia.
Kuka sinua uskoo ? Siinä ohjelmassa useampikin asiantuntija sanoi, että koboltti tulee olemaan keskeinen metalli akuissa.
Joo, tesla on tehnyt niitä paska rauta-sulfiidiakkuja, joiden energiatiheys vain huononi. Se tarkoitti, että entisestään norsunpainoinen akku lihoi raskaammaksi.
Yksi niistä asiantuntijoista sanoi, olikohan suomalainen, että koboltti on keskeinen metalli akuissa ainakin seuraavat 15 vuotta. Sen jälkeistä tilaa ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensalenkkarit onanoi vanhoille tiedoille. Koboltin käyttö akuissa on poistumassa kovaa vauhtia.
Kuka sinua uskoo ? Siinä ohjelmassa useampikin asiantuntija sanoi, että koboltti tulee olemaan keskeinen metalli akuissa.
Joo, tesla on tehnyt niitä paska rauta-sulfiidiakkuja, joiden energiatiheys vain huononi. Se tarkoitti, että entisestään norsunpainoinen akku lihoi raskaammaksi.
500-600 kiloinen akku, auton paino yli 2000 kg. Se tietää lopullista tuhoa maantieverkostolle kun näitä on pakkomyyty miljoonia, ja liikkuvat meidän ennestään huonokuntoisilla teillä. Sähköauton rengasmenot voivat olla 1000-1500€ vuodessa.
Ihana vihreä siirtymä: vihreät seteli siirtyy suurempiin taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole siirtymä vihreää. Suomessakin kaivokset vuotaa myrkkyjä ympäristöön eikä kukaan oikein ota vastuuta...
Suomessa on maailman lepsuimmat kaivoslait. En edes uneksi että nykyinen hallitus saisi niihin parannusta. Voitaisi matkia norjan malli. Niillä on ihan ok kaivoslait niin eihän se ole kuin äänestys ja päätös. Mutta kun vetkuttelijat ei ehdi neljässä vuodessa. Koko arkadianmäen kopla on hidas ja ulkona todellisuudesta.
Kobolttikaivoksen viereisissä kylissä ei ole ollut juomavettä kahteen vuoteen. Viljelyskasvitkaan eivät kasva.
Tuli mieleen Talvivaara. Sitä tulee taas, meillekin.