Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko ihmstä joka kehuu itseään älykkääksi?

Vierailija
30.11.2023 |

Kysymys otsikossa. Ja lisäkysymys, millaiset ihmiset kehuvat itseään?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minusta vähän kiusallista kun joku äityy itseään kehumaan. Antaa hivenen itserakkaan, ellei jopa narsistimaisen vaikutelman.

Vierailija
2/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään ihmisen ei tarvi kehua itseään älykkääksi, hänellä ei ole tarvetta siihen. Heikkoitsetuntoiset ihmiset kehuvat itseään koska eivät luota siihen että esim. älykkyys näkyy ilman itsekehuja ihmisen toiminnassa ja puheissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään ei tarvitse sanoa, että on älykäs - eikä hän sanokaan.

Vierailija
4/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että pitää odottaa, että muut kehuu? Kiitos ei. Kehun mieluummin itse itseäni, enkä kaipaa muiden kehuja. 

Vierailija
5/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät yleensä vähättelevät itseään, ainakin Suomessa. He jotenkin tietävät sen, että aina voisi tietää vielä enemmän. 

Vierailija
6/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tapana hävetä kaikkea. Ei saa olla varakas tai edes älykäs. Ei saa näyttää iloa ja tyytyväisyyttä omasta osaamisesta ja onnistumisesta ilman että jonkun mieli pahoittuu. Nauttikaa ja iloitkaa omasta itsestänne. Jokainen on hyvä jossain asiassa. Jos se asia on älykkyys, sitten on. Turha sitä on hävetä. Älykkyyttä voidaan mitata monellakin erilaisella mittarilla. Joten ihan väärässä älykäs ihminen ei omassa arviossaan välttämättä ole.

Vierailija
7/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs älyää olla julkisesti tyhmä.

Vierailija
8/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavannut yhtään älykästä ihmistä, joka sanoo itseään älykkääksi. Sen sijaan olen tavannut useita ihmisiä, jotka väittävät, etteivät he ole tyhmiä, vaikka mielestäni sitä ovatkin.

Karu totuushan on joka tapauksessa, että puolet suomalaisista on keskimääräistä tyhmempiä suomalaisia. Toivottavasti et kysy perusteitani.

Vierailija
9/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät yleensä vähättelevät itseään, ainakin Suomessa. He jotenkin tietävät sen, että aina voisi tietää vielä enemmän. 

Niinhän se taitaa olla, että mitä enemmän tietää niin sitä enemmän tietää että on yhä enemmän mitä ei tiedä. Öh, oonkohan vähän älytön kun tuo muotoilu ei oikein suju?

Vierailija
10/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millä tavalla ja missä yhteydessä ihminen puhuu omasta älykkyydestään.

Vauvapalstallahan on ehdoton ja jyrkkä asenne sen suhteen, että omasta älykkyydestä ei saa sanoa mitään, jos on keskimääräistä älykkäämpi. Täällä tuomitaan ihminen tyhmäksi ja narsistiseksi jos ANONYYMISTI toteaa olevansa tutkitusti keskimääräistä älykkäämpi. Täällä ei saa puhua mitään mikä liittyy älykkyyteen, koska täällä jokainen on yhtä älykäs ja tyhmiä ihmisiä ei ole olemassa.

Oikeassa elämässä omalla naamalla itseään älykkääksi kehuvat ihmiset ovat lähes aina luonnevikaisia.

(Se ei ole itsensä älykkääksi kehumista jos toistuvasti vähättelyä ja alentuvaa kohtelua saanena, kerrot toiselle, että ei sinun tarvitse olla noin halveksiva, koska minä olen tutkitusti ihan älykäs ihminen, enkä kuolaava holhokki, kuten luulet.)

Nimettömänä anonyymilla palstalla älykkyydestä keskusteleva ihminen ei kuitenkaan välttämättä ole tuollainen häiriintynyt tapaus. Sen tosin ymmärtääkin jos on tarpeeksi älykäs.

Vierailija
11/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arvostan, kun tiedän et se on silloin tavis jonka kanssa voi jutella semi fiksuja juttuja. Ellei ego ole pilannut aivoja. Niitä syvällisiä keskusteluja käydään sit ihan eri tyyppien kanssa.

Vierailija
12/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kehumista se on jos toteaa tosiasian? Joku voi sanoa itseään kauniiksi ja toinen ystävälliseksi ja kolmas älykkääksi. Jos se on totta niin mitä pahaa siinä on?

Vierailija
13/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kehumista se on jos toteaa tosiasian? Joku voi sanoa itseään kauniiksi ja toinen ystävälliseksi ja kolmas älykkääksi. Jos se on totta niin mitä pahaa siinä on?

Miksi se tosiasia pitää itsestään ääneen todeta? Jos olet kaunis niin muut kyllä näkevät sen, jos olet ystävällinen niin toiset huomaavat sen ja jos olet älykäs sekin näkyy puheissa ja käytöksessä. Miksi se pitää tuoda itse ilmi? Ainut syy on äärimmäisen heikko itsetunto, ei luota siihen että on kaunis, ystävällinen tai älykäs. Tuntuisi tyhmältä sanoa ääneen että mulla on pitkät hiukset, porukka näkee sen kyllä aivan omilla silmilläänkin.

Vierailija
14/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaippa se riippuu siitä onko kyseessä oikeasti itsekehu vai luontevassa kontekstissa kerrottu fakta.

En ymmärrä miksi juui tästä älykkyydestä ihmiset ovat niin varpaillaan? Hoetaan tuota, ettei älykkään ihmisen tarvitse sanoa olevansa älykäs jne. Samanlailla ei suhtauduta siihen kun joku kertoo olevansa esim. hyvä laulamaan tai piirtämään. Älykkyys on ihan samalla tavalla positiivinen ominaisuus ja siinä missä em. laulu- ja piirrustustaitokin, myös älykkyys on useimmiten synnynnäistä, mutta sitä on silti kehitetty omalla aktiivisuudella.

Vierailija
15/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkään ei tarvitse sanoa, että on älykäs - eikä hän sanokaan.

Jos sinä joudut toistuvasti ihmisten aliarvioimaksi, lytätyksi, vähätellyksi ja alentamaksi, niin etkö jossain vaiheessa kyllästy? Itse olen ulkonäöltänni stereotyyppisen älykön vastakohta, ja vanhemmat naiset monesti kohtelevat minua kuin tyhmää lasta, ja haukkuvat blondiksi. Oikeasti ovat itse tyhmempiä mitä itse olen, mutta dunnun kruger-efektin vuoksi luulevat roolien olevan toisin päin.

Olen joutunut kertomaan joskus ihmsille, että en ole tyhmä, en niin tyhmä miten minua kohdellaan, vaan minulla on tutkitusti keskimääräistä korkeamppi älykkyys.

Ihmiset monesti kuvittelevat älykkään ihmisen olevan harmaa, silmälasipäinen, pitkä mies, jossa kuivakka tapa puhua ja jotenkin sellainen aneeminen olemus. Päinvastainen henkilö on automaattisesti tyhmä, tai ei voi olla älykäs jos on jot

Jos pidät muita tyhminä, et ole älykäs. Uhriutuminen ei ole älykästä, vaikka nykyään on kovin muodikasta.

Vierailija
16/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mahtavaa että on olemassa älykkäitä ihmisiä. Mutta kaikki valuu tyhjiin kehuskelun myötä.

Vierailija
17/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti älykkäiden ihmisten ei tarvitse pröystäillä älykkyydellään.

Vierailija
18/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs älyää, että se tyhmän oloinenkin, vähemmin koulutettukin voi olla viisaampi kuin itse. Älykäs osaa myös kyseenalaistaa oman älykkyytensä.

Vierailija
19/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on uhka suurimmalle osalle ihmisiä. Evolutiivinen tekijä, kilpailu elämästä. Halu näyttää. Mieti miltä tuntuu kun näitä tunteita ei ole? Tervetuloa fiksujen kerhoon.

Vierailija
20/35 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi tuollainen kaveri ja hänellä vahvasti narsistisia piirteitä tosiaan kuten ensimmäinen vastaaja kirjoittaa.

En minä siitä mitään sen kummemmin ajattele, tietty se on joskus vähän huvittavaa jos joku on kovin päissään omasta erinomaisuudestaan, mutta jos henkilö ei hauku muita, niin ei se kyllä minua mitenkään ärsytä - mielestäni se on jonkinlainen ällöttävän lyttäämisen tarpeen merkki, jos ärsyyntyy siitä kun toinen ihminen kehuu itseään tai on tyytyväinen itseensä (ellei se itseään kehuva sitten ole jotenkin selkeästi ylimielinen ja muita alentava).

Tuo kaverini tosiaan on ihan älykäs - ei niin älykäs kuin itse ajattelee olevansa, mutta ihan normaaliälyinen, itsevarma ja sinnikäs eli pärjännyt elämässään hyvin. Sellaisethan usein pärjää, jotka uskoo itseensä ja ovat ahkeria. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi