Paljonko lapsenne ulkoilevat/liikkuvat päivittäin?
Meillä lapset olisivat kotona, siis sisällä päivät pitkät, jos en heitä ulos käskisi. Ja monesti sitten vaan istuvat pihan keinussa ja odottavat että pakollinen tunti tulee täyteen, jotta voi tulla sisälle.
Olen yrittänyt puhua järkeä, perustella ulkoilun tärkeyttä, liikkumisen tärkeyttä jne. ja käynyt itsekin heidän kanssaan mm. pyöräilemässä ym, mutta kaikki on kovin vastentahtoista! Joka asiasta valitetaan ja "ei huvita" on aika tyypillinen vastaus.
Itse olen normaalisti aika liikkuvainen, käyn lenkillä ja jumpissa ja liikun työmatkat pyörällä/kävellen (yht. n. 8km päivässä), joten mallia olisi luullut kotoa löytyvän. Isä ei tosin ole mikään himoliikkuja, mutta jotain kuitenkin hänkin.
Lapset ovat tokalla ja neljännellä luokalla eli 8- ja 10-vuotiaita. Onko muilla tällaista?
Kommentit (8)
Meidän lapsia saa aina olla pakottamassa sisälle. Koulun jälkeen ehkä malttavat tehdä läksyt ja syödä, sitten mennään. 3-v: n kanssa toki ulkoilen itse, 12-v painattaa poikaporukan kanssa pelaillen, uiden, milloin mitäkin. 15-v pyöräilee kylille, ja kavereiden kanssa tekevät mitä keksivät. Käyvät metsälaavulla makkaranpaistossa, ongella, pesäpalloa ym. ym.
Ei ole koskaan tarvinnut ulos houkutella. Mutta tietysti jos asutte esim. kauempana toisista lapsista niin ymmärrän että lapset mielummin sitten pelailevat sisällä kun eivät keksi keskenään mieluista puuhaa. Ratkaisu tuohon ulkoiluongelmaan on KAVERIT!
Koulumatkat pakotan kulkemaan vielä pyörällä, myöhemmin talvella saavat kulkea bussilla (matkaa tulee n. 3km). Tänäkin aamuna vanhempi tyttö suuttui ja lähti itku kurkussa kouluun kun en antanut lupaa mennä bussilla!
Liikunnan tärkeydestä ja terveysvaikutuksista olen puhunut säännöllisesti niin kauan kun lapset ovat osanneet puhua, siis ihan normaalin arjen lomassa. Tietävät kyllä että liikkua pitäisi, mutta vastarinta on kova. Eräänä päivänä tässä vanhempi lapsista yritti aloittaa väittelyä siitä, onko tietokoneella pelaaminen liikunta, hänen mielestään on, kun siinä sormat liikkuu! (Koneella saa olla yhtä kauan kun on ollut ulkona, kuitenkin max. tunnin päivässä, eli nykyisellään todella vähän...)
Olen vienyt lapsia harrastuksiin, olemme kokeilleet mm. taitoluistelua, jumppaa, itämaista tanssia, jalkapalloa, uintia, eikä mikään jaksa kovin kauaa innostaa. ainoa mitä lapset haluaisivat (kuulemma) harrastaa, olisi ratsastus, mikä ei ole mahdollista voimakkaan eläinallergian vuoksi. Ja kaikkiin kokeiluihin lapset ovat lähteneet omalla suostumuksella, ja olemme ainakin puoli vuotta harrastaneet ennen kuin olemme luovuttaneet.
Harrastaa aktiivisesti jalkapalloa 3-4krt/vkossa treenit 11/2h 3 päivänä ja 1h yhtenä päivänä. Lisäksi päälle turnaukset, jolloin on useita pelejä yhtenä-kahtena päivänä joskus koko päivänkin. Lisäksi pelaa paljon jalkapalloa kavereiden kanssa vapaa-ajallakin. Talvella käy lätkätreeneissä kerran viikossa ja salibandy oheisena kerran viikossa. Kesällä pelasivat usein kirkonrottaa ja trampoliinilla hyppii aina kuin vain voi. Äitinä minulla on ainoa huoli siitä, että rasitusta tulee liikaa, kun se vielä painottuu yhteen lajiin, toisaalta kun harrastamisen palo on pojassa itsessään ja koulu sujuu hyvin niin harrastus antaa hyvin paljon.
Kuopus 6v tyttö ei halua käydä missään harrastuksissa. On kokeillut kyllä monenlaista luistelua, muskaria,jumppaa. Viettää mieluiten vapaa-aikaa kavereiden kanssa trampoliinilla, kirkonrottaa pelaten ja leikkien. Liikkumiseen kannustetaan, mutta ei pakoteta.
Pitävätkö poikasi esim. uimisesta, se voisi olla mukava liikuntamuoto, jos ulkoliikunta ei innosta. Talvella laskettelu on mukavaa koko perheen voimin, joskin kyllä kallista. Kavereiden kanssa liikkuminen on monille lapsille kivempaa kuin yksin. Urheiluseuroilla on myös liikuntakouluja , joissa pääsee kokeilemaan eri lajeja.
on päivittäin koulun jälkeen tunteja ulkona kavereiden kanssa, juoksevat ja leikkivät. Viikonloppuisin on ulkona melkein aamusta iltaan, hyvä kun malttaa käydä syömässä. Lisäksi harrastaa kahta (sisä)liikuntalajia viikossa (kumpaakin siis 1h) kummatkin ovat enemmän ns. kehon hallintalajeja kuin riehuntalajeja.
Meillä nimittäin nämä todella rajoitettuja (muutama kerta viikossa) huveja ja lapset sitten häipyvätkin pihalle, kun sisällä ei ole mitään "kivaa" tekemistä.
lisäksi liikumme paljon luonnossa, teemme vaellusretkiä, käymme pyörälenkeillä, potkimassa palloa jne
Mutta tuskin pakottamalla saa esille liikunnan iloa
7v katsoo hyvin vähän telkkaria, lähinnä pikkukakkosen (tykkää edelleen siitä). Viikonloppuna pidämme usein leffaillan, jossa katsomme jonkun yhdessä valitun leffan herkkujen kera. Mutta ei katso telkkaria päivittäin. Tietokoneella pelaa ehkä kerran kuussa, enemmän pelaamme yhdessä lautapelejä, muistipelejä.
Poika on koko ajan liikkeessä niin sisällä kuin ulkona ja itse haluaa lähteä ulos purkamaan energiaa. Tyttöä saa joskus patistella, mutta liikkuu kyllä sitten kun ulos menee. Hänellä on myös "oma" koira ja sitä pitää käyttää lenkillä.
Vaikea tuohon on lääkettä löytää. Onko mitään lajia/liikunnallista tekemistä, josta lapsesi pitäisivät? Noin isoille kyllä voisi jos kertoa liikunnan merkityksestä terveyteen ja velvoittaa lenkille pihalla istumisen sijasta. Miten kulkevat kouluun ja kavereille? Siinäkin saa liikuntaa jos menee pyörälllä tai kävellen.