Onko peruskoulussa vieläkin niin, ettei hyviä arvosanoja voi jakaa koko luokalle?
Jos suurin osa luokan oppilaista loistaisi esim. matematiikassa, niin pitääkö opettajan silti antaa edelleen vain muutamille oppilaille todistukseen kympin arvosanat, vaikka kaikki olisivat todellisuudessa yhtä tasaväkisiä?
Kommentit (5)
Ei sitten tullut mieleen esimerkiksi googlata päättöarvioinnin kriteereitä tms? Oppilaan osaamista verrataan niihin.
Luokat ovat keskenään todella eritasoisia. Toisissa osaaminen on keskimäärin välttävää, toisissa hyvää.
Olisi täydellistä hulluutta soveltaa normaalijakaumaa parinkymmenen oppilaan ryhmään. Siinä on jotain mieltä vasta, kun oppilaita on satoja, mielellään tuhansia. Silloin on selvää, että tuhansista parhaat ovat todella hyviä. Kuka tahansa pälli voi hyvällä säkällä olla paristakymmenestä paras.
Käsitykseni on, että oli käytössä 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Käsitykseni on, että oli käytössä 80-luvulla.
No ei todellakaan ollut.
N52
Kyllä oli käytössä. Koulussani oppilaskunnan edustaja piti aiheesta esitelmänn opettajille ettei Gaussin käyrä toimi muuta kuin suurille massoille. Opettajat oli ihmeissään.
Ei ole normaalijakauma-arvostelu ollut koskaan käytössä perusasteella. Ei edes lukiossa. Yo-tutkinnot on ainoa, mikä arvioidaan normaalijakaumalla.