Ennustaako peruskoulussa menestyminen myöhempää menestystä?
Meillä on kotona "ihmelapsi", nyt ysillä ja viime todistuksessa keskiarvo oli 9,9. Koulu on hänelle aina ollut helppoa (me vanhemmat emme ole käyneet wdes lukiota).
Voiko tästä päätellä, että lapsen kannattaisi mennä lukioon ja ehkä yliopistoon, vai onko mahdollista, että lapsi ei olisikaan fiksu, vaan jotenkin sattumalta vain pärjää peruskoulussa?
Kommentit (45)
Kyllä ennustaa.
Luuserit ovat pysyneet luusereina -paras tappoi itsenä.
Ja nerot ovat tekemässä kansainvälistä uraa Nokialla tai Euroopan Unionin johtotehtävissä, professoreina ulkomailla jne.
On siinä jonkinlainen yhteys eli jos peruskoulu menee rimaa hipoen, niin tuskin kannattaa odottaa väitöskahveja. Toisaalta aina on poikkeuksia ja hyvä peruskoulumemenestys ei ole myöskään tae myöhemmästä menestyksestä. Peruskouluaikaisen luokkani parhaimmistosta osa on korkeakoulutettuja ja osalla koulutus on jäänyt lukioon. Myös ammateissa eroa: osa kympin oppilaista on hyvässä asemassa johtotehtävissä, osa taas sihteerinä tai perusduunarina.
Ehdottomasti lukioon, se on niin yleissivistävä. Yliopistoa ei kannata vielä ottaa esille, antaa ajan kulua. Nuorelle pitää jättää tilaa kasvaa. Oma nuoreni lukiossa oli hyvin yliopistovastainen vaan kuinkas kävikään. Maisteri nykyisin.
Kokemusasiantuntijana sanon että minun tuttavapiirissä on paremmin pärjänneet ne, jotka oli jo peruskoulussa hyviä.
Jos otetaan 100 peruskoululaista, joilla on keskiarvo koulun loppuessa 9 tai enemmän ja 100 oppilasta, joiden keskiarvo on enintään 6,9, niin tiedän, että ysin oppilaat pärjää elämässä paremmin.
Ei keskiarvo voi vahingossa olla noin korkea. Lahjoja opiskeluun on. Kannattaa opiskella lisää oman kiinnostuksen pohjalta. Amiksen kauttakin voi jatkaa yliopistoon, jos joku tietty ala kiinnostaa nyt. Itse kannustaisin lukioon kuitenkin.
Luokan pahimmasta koulukiusaajasta voi tulla presidenttiehdokas. Vrt Stubb..Luokkakaverit olivat kertoneet että Stubb oli kiusaaja pahimmasta päästä Hänen uhrikseen oli joutunut mm luokan sokea poika
Heikompia on helppo pilkata ja saattaa naurunalaiseksi ja ehkä sillä tavalla saada kavereita. Koska kukaan ei uskalla asettua poikkiteloin koska sitten saattaa itse joutua pilkan kohteeksi
En halua entistä koulukiusaajaa presidentiksi
Ehkä kokoomukselaiset kannattavat ja arvostavat koulukiusaajia, jotka pilkkaavat heikommassa asemassa olevia vammaisia luokkatovereitaan . Ehkä he ää estävät Stubbia.
Minä en, kannatan sellaista ehdokasta joka on koulussakin osannut ottaa huomioon luokkatovereitaan. Ehkä Rehniä, jota oli koulussa pilkattu siksi koska opettajan lapsi. Mutta ei kuitenkaan paljoa kiusattu koska Rehn oli hyvä jalkapallossa. Pojat arvostaa jos hyvä jalkapallossa
Olin kans lukematta kympin tyttö ja lukion kautta ihan perus amk-duunari minusta tuli :D yliopistoakin kokeilin mutta ei ollut mun juttu. Kaverilla kans 4 sisarusta ja kaikilla melkeen täydelliset kymppirivit, kaks opettajaa ja yks amk-duunari sieltä tuli ja yhestä ei vielä tiiä kun on niin nuori.
Minun kummipoika oli surkea koulussa ja lähti ammattikouluun. Nyt hän on rikas kahden perustamansa yrityksen johtaja joka työllistää kymmeniä. Menestyy.
Mitä olette näistä asioista nuoren kanssa jutelleet? Eipä yhdessä koulussa kovin monta noin hyvin menestynyttä oppilasta voi olla. Kyllä hän toki itse ymmärtää omasta lahjakkuudestaan paljonkin, kun päivittäin on muiden kanssa samassa oppimisyhteisössä.
Mielestäni on selvää, että olisi hyvin poikkeuksellinen ratkaisu, jos noin hyvä oppilas ei menisi lukioon. Toit esiin, että vanhemmat eivät ole käyneet lukiota. Siltä pohjalta haluaisin erityisesti painottaa, että lukio ei ole sinänsä vielä mitään kovin erityistä, vaan yleissivistävä ja yksilöstä riippuen jatko-opintoihin valmistava koulutusvaihe.
Ap kiittää vastauksista. Olemme tosiaan ajatelleet, että ammattikoulusta pääsisi nopeammin työelämään, mutta lapsi itse haluaisi lukioon. Pelkään vaan, että taidot ei sitten riitäkään lukiossa ja tulee pettymyksiä. Mutta koulun opinto-ohjaaja on kannustanut lasta lukioon ja yliopistoon.
Ei. Ns. "hyvä oppilas" on yleensä nyhverö vailla uskallusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap kiittää vastauksista. Olemme tosiaan ajatelleet, että ammattikoulusta pääsisi nopeammin työelämään, mutta lapsi itse haluaisi lukioon. Pelkään vaan, että taidot ei sitten riitäkään lukiossa ja tulee pettymyksiä. Mutta koulun opinto-ohjaaja on kannustanut lasta lukioon ja yliopistoon.
Ehdottomasti sinne lukioon! Pyydätte tukea vaikka opinto-ohjaajalta, jos tarvitsette. Ei tarvitse miettiä sitä, jos taidot eivät riitä lukio-opintojen tukemiseen. Lukiossa saa tarvittaessa tukea myös. Mutta lapsesi tulee todennäköisesti pärjäämään lukiossa hyvin. Tottakai keskiarvo voi laskea tuosta. Se ei haittaa, koska nyt se on ylin mahdollinen.
Lapsi varmaan itse tietää minne haluaa mennä. Kyllä se lukio varmaan ainakin kannattaa katsoa jos yhtään opiskelu kiinnostaa. Sen jälkeen voi taas sitten miettiä että vieläkö lisäopiskelut kiinnostaa ja missä määrin
Jo alakoulussa näkee keistä tulee maistereita ja keistä linnakundeja.
No eipä siitä ole ollut mulle hyötyä. Menin kyllä lukioon ja vielä yliopistoonkin. Näin naisena ei olis kannattanut kouluttautua näin korkealle. Työtön olen.
Jos lapsi saa hyviä numeroita peruskoulussa, niin todennäköisesti hänellä on hyviä rutiineja, hän on tunnollinen ja, erityisesti, hänellä on se 'nälkä'.
Kaiken maailman poikkeuksia löytyy aina, mutta yleisesti ottaen rutiini voittaa tuurin ja menestyksen nälkä lahjakkuuden.
Vierailija kirjoitti:
Jo alakoulussa näkee keistä tulee maistereita ja keistä linnakundeja.
Toden sanoen.
Peruskoulu opettaa älykkään lapsen laiskaksi. Hyviä numeroita tulee pienellä ponnistuksella. Riippuen ainevalinnoista lukio voi olla "ehdin tehdä läksyt jo tunnilla" lapselle karu yllätys.
Hups tämähän olikin ihan järkevä keskustelu. Täällä yleensä liiskataan kaikki pikkasen positiivinen.
Itse yhden lapsen kanssa tepastelleena voisin todeta, että peruskoulu ja palaute sieltä ennustaa tosi paljon.Tai aikanaan tarhasta saatu palaute oli arvokasta ja hyvää josta oli turvallista jatkaa eteenpäin.
Nyt kaikki on päälaellaan aivan järkyttävää ja pahemmaksi vaan menee. Päin sanonko mitä🤮🤮