Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka päästä köyhyydestä?

Vierailija
29.11.2023 |

Olen lastenhoitaja päiväkodissa Helsingissä. Nettopalkka on n 1800 ekk, yksi lapsi josta saan elatustukea 200 e kk ja lapsilisän yh korotuksella 160 e kk. Nyt saamme vielä asumistukea mutta ensi vuonna se loppuu. Eli tulot ovat n 2160 e kk ja vuokra 900 ekk. Puhelinlaskut, netti, sähkö ja telkkarin osamaksu (10 e) vievät n 120 e kk (sähkölasku on n 48 e kk), osamaksulla ostettu merinovillakerrasto ja sukat ja talvivaatteet lapselle n 200 e, jonka jaoin 4 kuukaudelle. Työmatkat n 80 e kk. Tuntuu ettei mihinjään ole varaa, emme käy koskaan missään. Lapsella on yksi harrastusm partio joka maksaa vain 89 e 6kk.

Miten voisin nousta köyhyydestä? Tuntuu että koko ajan on rahat loppu ja suoraan sanottuna elämä ahdistaa. Lapselle yritän säästää 50 e kk rahastoon. Omaan asuntoon, edes asumisoikeusasuntoon ei ole varaa koskaan. Missäköhän luukussa asun eläkeikäisenä?

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele vaikka lähihoitajaksi niin voit tehdä keikkaa. Itse sh:na teen välillä 80h viikkoja ja sitten välillä vähemmän. Vuositulot alkaa olla siedettävällä tasolla nyt. Töitä riittää! 

Jos haluaa rikastua niin ei nyt missään nimessä kannata opiskella lähäriksi, alahan on tunnetusti erittäin huonopalkkainen. Mitä ihmeen järkeä on uuvuuttaa itsensä tekemällä 80h viikkoja? Eikä olisi huomattavasti fiksumpaa opiskella ammattiin, jossa on kunnon palkkaus niin pärjäisi vähimmilläkin työtunneilla?

Älä nyt. Harvard Business Schoolissakin kehoitetaan menemään mahdollisimman pienipalkkaiseen työhöön ja tekemään järjettömästi tunteja. 

Vierailija
122/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttamalla. 1800 euron kk-tuloilla elää erittäin hyvää elämää missä tahansa Helsingin ulkopuolella tarvitsematta mitään lisätukia. Lastenhoitajista on pula ihan joka kunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä säästää, jos ei ole mistä säästää. Käytä keskittymisesi ja energiasi mielummin siihen, mistä saisit lisää tuloja kuin mistä voisit säästää. Älä toljota telkkaria ja roiku instassa vapaa-ajalla. Työskentelet siis lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Mitä jatkuvaa ongelmaa lasten kanssa on, johon voisit keksiä ratkaisun? Voisitko aloittaa lasten hoitoon tai kasvattamiseen liittynää instaa? Toinen vaihtoehto on tietenkin palata koulun penkille ja valita ammatti, josta maksetaan kunnon palkkaa.

Vierailija
124/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mikä määritellään köyhäksi. Vasemmisto haluaa määritellä köyhäksi jokaisen joka tienaa x prosenttia alle keskiarvon. 

Se on kätevä määritelmä koska sen mukaan köyhien määrä on aina vakio. Vaikka jokainen suomalainen saisi miljoona euroa niin x% olisi edelleen keskiarvoa köyhempiä. 

Todellisuudessa pienituloinen suomalainen on todennäköisesti rikkaampi kuin suurin osa esi-isistään, ja myös yltäkylläisempää elämää kuin suurin osa tämän planeetan muista asukkaista. 

Maailman koko väestön keskitulo on noin 811€/kk. Aika harva suomalainen jää tämän alapuolelle vaikka eläisi täysin kelan tukien varassa.

Ja aika harvassa on myöskään ne maat, missä jokaisella on paremmat ja tasaisemmat lähtökohdat pärjätä elämässään kuin Suomessa. Toki voi kohdata elämässään huonoa tuuria, mutta väitän että suurin syy pienituloisuuteen ovat omat valinnat elämänpolun aikana, kotoa opitut käyttäytymismallit sekä jossain määrin myös tuuri. Ulkopuolisten syyttäminen kenenkään köyhyydestä on mielestäni älyllistä epärehellisyyttä.

Vierailija
125/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa myyt itseäsi ni siitä lähtee nousu.

Vierailija
126/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä mikä määritellään köyhäksi. Vasemmisto haluaa määritellä köyhäksi jokaisen joka tienaa x prosenttia alle keskiarvon. 

Se on kätevä määritelmä koska sen mukaan köyhien määrä on aina vakio. Vaikka jokainen suomalainen saisi miljoona euroa niin x% olisi edelleen keskiarvoa köyhempiä. 

Todellisuudessa pienituloinen suomalainen on todennäköisesti rikkaampi kuin suurin osa esi-isistään, ja myös yltäkylläisempää elämää kuin suurin osa tämän planeetan muista asukkaista. 

Maailman koko väestön keskitulo on noin 811€/kk. Aika harva suomalainen jää tämän alapuolelle vaikka eläisi täysin kelan tukien varassa.

Ja aika harvassa on myöskään ne maat, missä jokaisella on paremmat ja tasaisemmat lähtökohdat pärjätä elämässään kuin Suomessa. Toki voi kohdata elämässään huonoa tuuria, mutta väitän että suurin syy pienituloisuuteen ovat omat valinnat elämänpolun aika

Kummallinen viesti joka ei liity aloittajan kysymykseen mitenkään. Kaikki ihmiset ei myöskään mitenkään voi olla hyvätuloisia tai keskituloisia. Ei yhteiskunta toimi ilman suurta määrää pienipalkkaisia työntekijöitä.

Vierailija
127/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nousin pienituloisuudesta kolmekymppisenä hakemalla ja pääsemällä teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan paremmin palkattua alaa kuin ravintola-ala josta minulla oli ammattitutkinto. Tie oli pitkä ja kivinen, ja noin 3 ensimmäistä opiskelu vuotta kävin päivisin luennoilla ja illat ja yöt olin töissä. Ei olisi onnistunut lasten kanssa, onneksi olin silloin sinkku. Lainaa en ottanut ja opintotukeakin sai muistaakseni aika rajoitetusti kun oli jonkun verran tuloja ja silloinen avomies oli kuitenkin vakioduunissa  

Neljäntenä opiskeluvuonna sain ensimmäisen oman alan työpaikan, ja palkka lähes tuplaantui. Valmistuin uuteen ammattiin  35 vuotiaana ja vaikka ensimmäiset vuodet tuntui välillä oudolta tehdä niitä entry-level hommia missä yleensä on parikymppisiä harjoittelijoita niin siitä se urakehitys kuitenkin lähti  

Valmistumisesta on nyt 15 vuotta ja nyt 50 vuotiaana olen teknillisellä alalla projektijohtajana ja kk-palkka on niin hyvä ettei oikeastaan kehtaisi enempää pyytää.

Hyvän palkan salaisuus on työllä tuotettu lisäarvo jota kuka tahansa muu ei voi tarjota. Jos johdan 5 miljoonan projektia sen verran paremmin kuin joku kolleega että minun projektini toimitetaan 5% paremmalla kateprosentilla, niin työni tuottama lisäarvo verrattuna (myös koulutettuun ja kokeneeseen) kolleegaani on 250000€.

Tarjoilijana taas en tuottanut oikeastaan mitään lisäarvoa, koska kuka tahansa kadulta palkattu opiskelija osaa kantaa lautasen pöytään ja jutella asiakkaan kanssa mukavia. Lisäarvo oli ehkä se ylimääräinen jälkiruoka jonka onnistuin asiakkaalle myymään kun joku toinen unohti kysyä että maistuisiko. Siitä uroteosta jäi ravintolalle ehkä 3€ enemmän katetta.

Siksi kaikille tarjoilijoille maksetaan samaa matalaa palkkaa, mutta asiantuntija-ammateissa pystyy hyvällä osaamisella pääsemään koviin tienesteihin. 

Vierailija
128/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisempi asunto, kaupungilta varmasti jopa mahdollista saada? Pienemmät neliöt. Miten sähköön menee noin paljon kahdelta? Ennakoi ja osta jatkossa villavaatteet talven jälkeen alesta. Pienellä palkalla on pakko priorisoida. Ostaako 200e uudet vaatteet ja tv päälle, vai pärjääkö ilman tai kierrätyksestä hankituilla ja lähtee vaikka bussilla Riikaan muutamaksi päiväksi. Valintoja. 

Vierailija
129/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edullisempi asunto, kaupungilta varmasti jopa mahdollista saada? Pienemmät neliöt. Miten sähköön menee noin paljon kahdelta? Ennakoi ja osta jatkossa villavaatteet talven jälkeen alesta. Pienellä palkalla on pakko priorisoida. Ostaako 200e uudet vaatteet ja tv päälle, vai pärjääkö ilman tai kierrätyksestä hankituilla ja lähtee vaikka bussilla Riikaan muutamaksi päiväksi. Valintoja. 

Ennakoi itse ja säästä..

-Ap

Vierailija
130/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakoi itse ja säästä..

-Ap

Näin teenkin. Tulot samaa luokkaa. 

Vierailija
131/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestät vasemmistoa. He laittavat sosiaaliturvan taas kuntoon ja sinäkin voit saada apua.

Vierailija
132/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa vaikka on rahaa aivan liikaa. En osaa sitä käyttää, siellä vaan pankissa makaa. Ei ole lapsiakaan joille sitä jakais. Pitää varmaan lahjoittaa jollekin järjestölle.

Vierailija
133/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassikko: turhia osamaksuja, rahat ei riitä kun ne on ennalta syöty. Minulla ei ole merinokerrastoa, vaikka tulot kolminkertaiset, hyvin olen pärjännyt ilmankin.

Telkkarin saa kierrätyskeskuksesta satkulla, ei tarvita osamaksuja. 

Kenenkään ei tarvitse matkustaa jonnekin toiselle puolelle maapalloa usein, se on epäekologista. Some kiinni, jos muiden reissut noin koskevat.

Vierailija
134/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestät vasemmistoa. He laittavat sosiaaliturvan taas kuntoon ja sinäkin voit saada apua.

Kai ymmärrät että vasemmistoliitto on ainoa puolue (ehkä myös SDP) joka hyötyy siitä että Suomessa on paljon pienituloisia? Lähes kaikki muut puolueet pyrkivät kasvattamaan kansantaloutta ja saamaan suomalaisia vaurastumaan.  

Jos ap haluaa pysyä köyhänä niin vasemmisto tarjoaa siihen hyvät opit. Jos taas haluaa vaurastua niin kannattaa katsoa vaikka Kokoomuksen arvoja ja ohjelmaa. 

Vierailija
135/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nousin pienituloisuudesta kolmekymppisenä hakemalla ja pääsemällä teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan paremmin palkattua alaa kuin ravintola-ala josta minulla oli ammattitutkinto. Tie oli pitkä ja kivinen, ja noin 3 ensimmäistä opiskelu vuotta kävin päivisin luennoilla ja illat ja yöt olin töissä. Ei olisi onnistunut lasten kanssa, onneksi olin silloin sinkku. Lainaa en ottanut ja opintotukeakin sai muistaakseni aika rajoitetusti kun oli jonkun verran tuloja ja silloinen avomies oli kuitenkin vakioduunissa  

Neljäntenä opiskeluvuonna sain ensimmäisen oman alan työpaikan, ja palkka lähes tuplaantui. Valmistuin uuteen ammattiin  35 vuotiaana ja vaikka ensimmäiset vuodet tuntui välillä oudolta tehdä niitä entry-level hommia missä yleensä on parikymppisiä harjoittelijoita niin siitä se urakehitys kuitenkin lähti  

Valmistumisesta on nyt 15 vuotta ja nyt 50 vuotiaana olen teknillisellä alalla projektijohtajana ja kk

Jonkun on kuitenkin hoidettava projektinjohtajienkin lapset ja oltava töissä ravintoloissa, joissa he käyvät syömässä ja kaupoissa, joissa he tekevät ostoksensa. 

Vierailija
136/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsi sitten maksaa valtionvelan takaisin. Korkoineen.

Vierailija
137/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemalla voi löytyä parempipalkkainen työ. No, opiskellessa on tosi köyhää. Siitä se sitten kuitenkin urkenee. Voit myös muuttaa asumaan alueelle, jossa kämpät on puoli-ilmaisia. Jos asut pääkaupunkiseudulla tai muutamassa muussa isossa kaupungissa, muuta maalle (toki työpaikkasi viereen). Pääkaupunkiseudulla ei kannata noilla palkoilla kitkuttaa missään tapauksessa. Voit myös muuttaa vaikka Saksaan tms. töihin. Pienemmät kulut. 

Vierailija
138/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ruveta yrittäjäksi tai sijoittaa jos haluaa rikkaaksi. Toinen vaihtoehto on että sulla käy hyvä tuuri missä vaan.

Vierailija
139/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita poliitikon urai muuten rikolliseksi. 

Vierailija
140/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen vanhemman toivoisi panostavan siihen, että lapsella on kunnolliset talvivaatteet. Niitä käytetään joka päivä tuntikausia kylmillä säillä ja niitä on usein vaikeaa löytää hyväkuntoisina oikeaa kokoa halvalla käytettynä.

Päiväkodissa työskentelevät varmasti tietävät, että monella lapsella ollut toppahaalari ei pidä enää lämpöä kunnolla ja kengät ei saa olla liian isot eikä pienet. Villahaalari tai vastaava on myös tarpeen. Lisäksi oikean kokoinen pipo, toppahanskat, varahanskat, kauluri, villasukat sun muut.

Monesta asiasta, esimerkiksi sisävaatteista kannattaa säästää siellä missä voi. Ulkovaatteiden kohdalla jos mahdollista.