Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka päästä köyhyydestä?

Vierailija
29.11.2023 |

Olen lastenhoitaja päiväkodissa Helsingissä. Nettopalkka on n 1800 ekk, yksi lapsi josta saan elatustukea 200 e kk ja lapsilisän yh korotuksella 160 e kk. Nyt saamme vielä asumistukea mutta ensi vuonna se loppuu. Eli tulot ovat n 2160 e kk ja vuokra 900 ekk. Puhelinlaskut, netti, sähkö ja telkkarin osamaksu (10 e) vievät n 120 e kk (sähkölasku on n 48 e kk), osamaksulla ostettu merinovillakerrasto ja sukat ja talvivaatteet lapselle n 200 e, jonka jaoin 4 kuukaudelle. Työmatkat n 80 e kk. Tuntuu ettei mihinjään ole varaa, emme käy koskaan missään. Lapsella on yksi harrastusm partio joka maksaa vain 89 e 6kk.

Miten voisin nousta köyhyydestä? Tuntuu että koko ajan on rahat loppu ja suoraan sanottuna elämä ahdistaa. Lapselle yritän säästää 50 e kk rahastoon. Omaan asuntoon, edes asumisoikeusasuntoon ei ole varaa koskaan. Missäköhän luukussa asun eläkeikäisenä?

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkemalla työmatkaa saa Helsingissä hyvät rahat. Asunnot ovat halpoja tuolla Keravan takana.

Kerrotko vielä, mistä ap saa halvemman asunnon, mutta kuitenkin hyvien yhteyksien päästä työpaikasta? Työmatkoihin menee jo nyt 80 euroa kuussa. Kaikki hyvät sijainnit (pääsee helposti julkisilla töihin) on kalliita.

Lastenhoitaja löytää helposti töitä muualta kuin Helsingistä. Helsingissä asumisessa ei ole taloudellista järkeä, jos voi asua muualla.Miksi  ap asuu Helsingissä?

Missä kohdassa ap sanoo, että asuu Helsingissä? Työmatkakulujen perusteella ei käy saman kaupungin sisällä töissä. 

Työmatkakulut pienenisi, jos ap kävisi töissä kodin lähellä. Helsingissä töissä käymisessäkään ei ole taloudellisesti järkeä, jos löytää töitä lähempää.

Vierailija
102/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ekstrakeikkaa lastenhoitajana. Et rikastu, mutta saat lisätuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap jaskasta mitä koet vaikka käyt töissä ja olet äitikin. Ymmärrän mitä käyt läpi, itsekin haasteellisen tilanteen yh vanhempana kokeneena. Kun minun lapseni olivat pieniä, ei edes sillä ollut väliä maksujen muodostumisessa, että oli vain 1 työssäkäyvä vanhempi. Isän maksamat elatusmaksut menivät kokonaisuudessaan päiväkotimaksuihin.. Elatusmaksut ovat aivan liian pieniä, siitä ei pääse mihinkään. 

Sinun täytyy nyt joko muuttaa muualle Suomeen, parasta olisi pieni kommuuni toisen yh.n kanssa, tai sitten kuten muutkin ovat antaneet vinkkiä, kouluttautua lh.ksi. Käteen parhaimmillaan n.2200 jos ei tee öitä (ei yksityisellä näin "paljon".)

Mieti kaupunkeja kuten Tre, Jkylä, Kajaani, Oulu, Roi, Pori. Muuttaminen vaatii rohkeutta mutta varmasti teillä kuva elämä odottaa. Jos pieni kommuuni olisi teidän juttu, saisit hyvin säästettyä pesämunaa.

Hki ei kaipaa meitä hoitajia näköjään.

Vierailija
104/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa on sopeutua omaan tulotasoon ja esim. muuttaa edulliseen kaksioon lapsen kanssa. Jos koet "lähiöelämän" jotenkin hävettäväksi, kannattaa muuttaa ajatustapaa. 

Elämä pienemmässä/vanhemmassa asunnossa tai "huonommalla" alueella on ihan yhtä hyvää, kuin muuallakin. Stressi vähenee, kun rahaa jää enemmän käyttöön. Pystyt säästämään nytkin, joten pienemmillä asumismenoilla jäisi jopa enemmän säästöön! 

Sekin on asennekysymys, ettei kaikkea tarvitse ostaa, mitä haluaa. En ole ikinä ostanut jotain merinokerrastoja osamaksulla, vaan ostanut me aina esim. torista. Lapselle niitä on ollut hyvin käytettynäkin tarjolla. Jos uutena haluaa ostaa, niin on niitä halvempiakin merkkejä. Ei tarvitse olla Gugguuta, Ruskovillaa tai Metsolaa... 

Vierailija
105/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi: 1700 netto€/kk on jo keskituloinen Suomen mittapuulla. AP ei siis ole köyhä.

Vierailija
106/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkemalla työmatkaa saa Helsingissä hyvät rahat. Asunnot ovat halpoja tuolla Keravan takana.

Kerrotko vielä, mistä ap saa halvemman asunnon, mutta kuitenkin hyvien yhteyksien päästä työpaikasta? Työmatkoihin menee jo nyt 80 euroa kuussa. Kaikki hyvät sijainnit (pääsee helposti julkisilla töihin) on kalliita.

" Hyvä sijainti" ,on riippuvainen täysin siitä missä käyt töissä. Vaihda siis työpaikkaa niin pääset tuosta pienestä ongelmasta eroon.

Työttömällä, tai kotona yksinhuoltajana lepäilevällä yyhhoo äidillä asunnon sijainnilla ei ole mitään merkitystä.

Ilmeisesti useammallakin on lukemisen kanssa ongelmia. Ap käy töissä.

Hän voi vaihtaa helposti työpaikkaa sillä lähihoitajan paikkoja on avoinna ympäri koko suomen. Pöljä.

Vierailija
107/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele vaikka lähihoitajaksi niin voit tehdä keikkaa. Itse sh:na teen välillä 80h viikkoja ja sitten välillä vähemmän. Vuositulot alkaa olla siedettävällä tasolla nyt. Töitä riittää! 

Jos haluaa rikastua niin ei nyt missään nimessä kannata opiskella lähäriksi, alahan on tunnetusti erittäin huonopalkkainen. Mitä ihmeen järkeä on uuvuuttaa itsensä tekemällä 80h viikkoja? Eikä olisi huomattavasti fiksumpaa opiskella ammattiin, jossa on kunnon palkkaus niin pärjäisi vähimmilläkin työtunneilla?

Vierailija
108/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis asumiskulujen jälkeen jää kuitenkin 1000 e elämiseen? Miten se on köyhä?

Voisitko vähän eritellä niitä kuluja tarkemmin.. 

T. Toinen yh jolle jää vähemmän 

Niin, mistä alapeukku? Tuosta summasta jäi vielä ainakin 700 e jolle ei ollut selitystä? 

Lisäksi jos AP saa vielä asumistukea niin ei siis maksa edes tuota 900 e kokonaan itse. 

Eli sitä rahaa jää vieläkin enemmän tällä hetkellä?

Olen siis itsekin yh ja 2000 netolla selviää ihan hyvin yhden lapsen kanssa. Mulla asumiskulut 1000 e, ei tukia. Käyn vielä kunsihuollossakin joka kk. 

Vierailija
109/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää hyväksyä se elämä mitä elää.  Tiedän omasta kokemuksesta näin pienituloisena, että se on hankalaa. Itse olen jättänyt esim instassa seuraamatta kaikkien hyvätuloisten tilit, sillä heillä on varaa matkustella ympäri maailman. Pitää vaan elää sitä omaa pientä ja vaatimatonta elämää ja löytää siitä jotain pieniä onnen hetkiä. Esim joku uusi tee tai kahvi, saunominen, itse tehty jalkakylpy, kävelylenkki tms. Tsemppiä. 

Miksi pitää hyväksyä se elämä mitä elää? Toki tuosta olen samaa mieltä, että kannattaa koittaa nauttia niistä pienistäkin asioista, mutta samalla kannattaa tähdätä myös parempaan. Ikinä ei kannata ota sitä asennetta, että johonkin asiaan on pakko tyytyä koko loppuelämäksi. Asiat muuttuvat kun niitä aletaan muuttamaan.

Vierailija
110/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap jaskasta mitä koet vaikka käyt töissä ja olet äitikin. Ymmärrän mitä käyt läpi, itsekin haasteellisen tilanteen yh vanhempana kokeneena. Kun minun lapseni olivat pieniä, ei edes sillä ollut väliä maksujen muodostumisessa, että oli vain 1 työssäkäyvä vanhempi. Isän maksamat elatusmaksut menivät kokonaisuudessaan päiväkotimaksuihin.. Elatusmaksut ovat aivan liian pieniä, siitä ei pääse mihinkään. 

Sinun täytyy nyt joko muuttaa muualle Suomeen, parasta olisi pieni kommuuni toisen yh.n ka.....n.2200 jos ei tee öitä (ei yksityisellä näin "paljon".)

Mieti kaupunkeja kuten Tre, Jkylä, Kajaani, Oulu, Roi, Pori. Muuttaminen vaatii rohkeutta mutta varmasti teillä kuva elämä odottaa. Jos pieni kommuuni olisi teidän juttu, saisit hyvin säästettyä pesämunaa.

Hki ei kaipaa meitä hoitajia näköjään.

Hoitsukysyntä vähenee, kun vähentyvä syntyvyys alkaa vaikuttaa.

oo

Vierailija
111/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitaja löytää helposti töitä muualta kuin Helsingistä. Helsingissä asumisessa ei ole taloudellista järkeä, jos voi asua muualla.Miksi  ap asuu Helsingissä?

Ihminen on lajina paikka uskollinen.

suku , ystävät, lähipubi merkkaa enemmän kuin muutosta aiheutuvat hyödyt.

Ihminen muuttaa jos on NUORI, LAPSETON opiskelun , työn perässä.

PERHEELLINEN muuttaa jos sota, nälänhätä tai PAKKO.

niin?

Vierailija
112/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki ei kaipaa hoitajia. Siksipä päiväkotien lastenhoitajista on pulaa kuten kaikista muistakin matalapalkkaduunareista.

Vierailija
113/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele vaikka lähihoitajaksi niin voit tehdä keikkaa. Itse sh:na teen välillä 80h viikkoja ja sitten välillä vähemmän. Vuositulot alkaa olla siedettävällä tasolla nyt. Töitä riittää! 

Jos haluaa rikastua niin ei nyt missään nimessä kannata opiskella lähäriksi, alahan on tunnetusti erittäin huonopalkkainen. Mitä ihmeen järkeä on uuvuuttaa itsensä tekemällä 80h viikkoja? Eikä olisi huomattavasti fiksumpaa opiskella ammattiin, jossa on kunnon palkkaus niin pärjäisi vähimmilläkin työtunneilla?

Niin..miksi ap ei opiskellut ESIM: KOODARIKSI?

jos ap koodaisit ..sinusta kilpaailtaisiin ja saisit asuntoedun, lastenvahdin, ym  talon puolesta.

OOKKO NÄÄ AP HUONO MATIKASSA??? HÄH

Vierailija
114/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen ihä köyhä l..uuseri..vai pettikö ehkäisy?

Tiedätkö ap et nussimalla tulee lapsia?

ÄLÄ NUSSI!!!

Vierailija
115/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näissä on aina yksinhuoltaja, Kela maksaa elatustuen, kallis vuokra Helsingissä, asumistuki jne.

Missä on lapsen isä ja vastuu lapsistaan?  Harrastuksista, vaatteista jne. Elossa isä  kuitenkin, koska muutoin lapsi saisi perhe-eläkettä?

Iso plussa siitä, että ap käy töissä.

Lapsen isä trollaa ylilaudalla housut nilkoissa .

Vierailija
116/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kitise! Itse olet osasi valinnut .

Kilpailette kumpi on pahempi toistaan?

Kumpi kykenee tarjoamaan lapsilleen kurjemman elämän?

" Olen huonompi äiti kuin sinä!"

Ei kristus! Naapurin koirakin häpee sua!

Vierailija
117/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on lajina paikka uskollinen.

suku , ystävät, lähipubi merkkaa enemmän kuin muutosta aiheutuvat hyödyt.

Ihminen muuttaa jos on NUORI, LAPSETON opiskelun , työn perässä.

PERHEELLINEN muuttaa jos sota, n

Niin? Eli perheellinen pskat välittää perheestään, kunhan pääsee kantapeikkojen kantapaikkaansa imemään kaljaa.. ei kykene edes perheensä takia nousemaan kuiville. Tämä on hiton hyvä syy vähentää tukia ja kouluttaa ihmisiä ottamaan vastuu kun ei ole varaa enää muuhun kuin siihen kaljaan.

Vierailija
118/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kitise! Itse olet osasi valinnut .

Kilpailette kumpi on pahempi toistaan?

Kumpi kykenee tarjoamaan lapsilleen kurjemman elämän?

" Olen huonompi äiti kuin sinä!"

Ei kristus! Naapurin koirakin häpee sua!

Mun lapsella on kaikkea mahdollista, jopa 100 e merkkikengät ja meiltä ei puutu mitään. 

Siks tässä yritä ymmärtää miten 1000 e asumiskulujen jälkeen joku valittaa köyhyyttä 🤷 Itse tosiaan pystyn käymään myös kynsihuollossa tolla summalla. Jotain tässä nyt jätetään kertomatta. Ruokakuluista ei ole mainittu mitään, puhelinlasku? 

Ei mulla oo hätää. Muista sinä syödä ne lääkkees 😂

T. Se toinen yh 

Vierailija
119/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikastuminen on sattumaa ja kovaa yrittämistä jos joskus osuisi ja uppoisi.

Sen jälkeen pitää olla sydämetön ja julma. Rahaa ei saa jakaa kenellekään ja pitää olla sietämättömän ahne ja kitsas ihminen. Jälkimmäinen on vaikeinta monille.

Höpö höpö. Ihminen, joka haluaa menestyä luo sen oman onnensa. Se on se kova yrittäminen, joka sitten jossain vaiheessa alkaa tuomaan näitä 'onnenkantamia' ja mahdollisuuksia. Menestyminen vaatii omistautumista, päättäväisyyttä ja kovaa työntekoa. Se, että ihminen luo oman onnensa, perustuu usein pitkäaikaiseen panostukseen ja uhrauksiin. 

On totta, että ulkopuolisille voi näyttää siltä, että jollakulla on paljon tuuria tai onnea, mutta todellisuudessa taustalla on usein näkymätön työ ja omistautuminen ja kyky oppia epäonnistumisista. Menestyksen saavuttamiseksi on usein välttämätöntä opiskella, kehittyä ja tehdä töitä ahkerasti. Monet menestyksekkäät ihmiset ovat valmiita kieltäytymään lyhytaikaisista mukavuuksista saavuttaakseen pitkäaikaisia tavoitteitaan.

Vierailija
120/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat työnohella opiskeluja, ja hakeudut parempipalkkaiseen työhön.