Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivouskäytännöistä. Olen aina tehnyt viikkosiivouksen, jossa matot laitetaan ulos tuulettumaan

Vierailija
29.11.2023 |

Samoin kun petivaatteet vaihdetaan peitot ja tyynyt ulos päiväksi. Olen huomannut, että näin ei ole suurimmalla osalla talouksista, mikä on outoa koska imurilla ei saa matoista kaikkia pölyjä ja muruja pois, ne pitää puistella ulkona. Ja se raikkaus kun ne tuodaan illalla sisälle puhtaaseen kotiin on aivan erilaista kuin jos matot on aina paikallaan ja pelkkä imurointi. 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Kivat sulle. Käy nyt ihmeessä ottamassa puheeksi, miksi kaikki eivät tee niin. Meillä ei edes käytetä mattoja muualla, kuin tuulikaapissa ja eteisessä. Silloin riittää oikein hyvin imurointi. 

Vierailija
2/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako mattoa sulla on ja mitat, asutko yksin vai perheen kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne matot ja peitteet olisi aika lailla nopeasti jonkun muun matkassa. Kerrostalon parvekkeella ei mattoja puistella eikä tuuletusparvekkeelle viedä peitteitä, joten ainoa sopiva paikka on pihan mattoteline. Sinne jos jotain päiväksi vie, voi olla varma, että kotiin ei tarvitse takaisin tuoda.

Vierailija
4/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siivoamatta 3 kk. Hyvin sujuu. Vaatteet pesen, käyn suihkussa, pesen hampaat, harjaan hiukset, ruokaa laitan, roskat vien ja siivoan jäljet keittiöstä. Lakanat vaihdoin viimeksi 3 kk sitten, mutta en hikoile öisin eikä ne haise tai näytä likaisilta. Vessanpönttökin pesemättä, pohja vähän kellertää, mutta en kuseksi reunoille. Kengät riisun koitiovella suoraan kuramatolle, jonka ravistelen harvoin ulkona. Myönnän, että pölyä on kertynyt, mutta muuten ei näytä erityisen pahalta. Säästyy paljon aikaa.

Vierailija
5/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ainakin niin painavat ja isot matot lattiaa lämmittämässä (vanha hirsitalo), että ne kerran vuodessa käytetään lumihangessa ja muu aika vaan imuroidaan ja kesällä ne pestään koneella. Ainoastaan muutama pikkumatto ulkoilee viikottain. Kannattaa myös panostaa imuriin ja suulakkeisiin.

Mutta aika rivakka olet jos useita 2x4 metrisiä aitoja mattoja joka viikko rahtaat ulos ja tuuletat, me emme jaksa.

Vierailija
6/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule käytettyä koko päivää siivoukseen, kun sitä tekee työkseen. 

Vierailija
7/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän olohuoneen matto on aitoa villaa, 4mx3m. Painaa noin 30kg, tervetuloa viemään se viikoittain ulos. Itse ostan mieluummin tehokkaan robotti-imurin, kuin hajotan selkäni tuon maton kanssa.

Vierailija
8/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut siivoamatta 3 kk. Hyvin sujuu. Vaatteet pesen, käyn suihkussa, pesen hampaat, harjaan hiukset, ruokaa laitan, roskat vien ja siivoan jäljet keittiöstä. Lakanat vaihdoin viimeksi 3 kk sitten, mutta en hikoile öisin eikä ne haise tai näytä likaisilta. Vessanpönttökin pesemättä, pohja vähän kellertää, mutta en kuseksi reunoille. Kengät riisun koitiovella suoraan kuramatolle, jonka ravistelen harvoin ulkona. Myönnän, että pölyä on kertynyt, mutta muuten ei näytä erityisen pahalta. Säästyy paljon aikaa.

Olen myös ihmetellyt, millaisia sikoja ovat ihmiset jotka joutuvat siivoamaan joka viikko.

Vierailija
9/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä vienyt mattoja ulos.

Vierailija
10/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minä tein silloin, kun minulla oli iso koira, jolla kaksi kertaa vuodessa kunnon karvanlähdöt. Naapurit ihmetteli mattotelineen ohi kulkiessaan, että miksi siivoan joka viikko noin perusteellisesti. Eihän koirattomat tiedä, mitä etenkin keväällä alusvillan lähtö on. Harjaamisen, siis koiran, hoidin lähimetsässä. Jälkeen jäi kunnon villamatto, jota ei seuraavana iltana enää ollut. Linnut käyttävät pesän lämmikkeeksi ja pehmikkeeksi karvoja.

Nyt käy talitintti jo toistakymmentä vuotta hakemassa hiustuppojani partsilta pesäänsä. Voi sitä iloista sirkutusta, kun hoksaa sen tupon. Kerää huolellisesti joka ikisen hiuksen kerralla nokkaansa. Talvella, kun tuuletan, tulee usein tuulen ja tuiskun suojaan partsilleni. Pörhistää sulkiansa jonkin aikaa ja sitten taas lähtee. Kertaakaan ei ole sotkenut.

Vierailija
11/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt, millaisia sikoja ovat ihmiset jotka joutuvat siivoamaan joka viikko.

Toisinpäin. Miksi joillakin ihmisillä on niin suuri sietokynnys lialle. Jos asut päivittiän kotona sitä siivottavaa vain tulee. Mutta olenkin erittöin siisti ihminen. Olen kyllä käynyt kodeissa joissa ei olla niin nuukia siisteyden kanssa ja se ei ole mukava kokemus.

Vierailija
12/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no siinäpä ihmettelet ap. 

Vierailija
13/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muutama pienempi matto, jotka on helppo kuskata ulos tai laittaa vaikka pyykinpesukoneeseen ja sitten on isompia mattoja, jotka imuroin. Tiedän hyvin, että imuroidessa ei lähde kaikki pölyt, mutta matot ovat paperinarumattoja,  mutta ne mahdolliset pölyt eivät haittaa.

Petivaatteet meillä tuuletetaan kahden viikon välein niin, että peitot ja tyynyt nostetaan pihalle lakanan sisällä ja ulkona irroitellaan likaiset lakanat pyykkiin sekä jätetään tyynyt ja peitot sään salliessa hetkeksi ulos siivouksen ajaksi. Kerran tai kahdesti talvessa ne voivat olla siellä pitempääkin, jos on kiva kuiva pakkanen, mutta kostealla ilmalla en jätä niitä kuin hetkeksi. Pesen tyynyt ja peitot ainakin kerran vuidessa ja myllytän kuivausrummussa kunnolla kuivaksi. 

Siivous on ihan mukavaa touhua, tykkään siitä paljon, mutta turhuuksia en viitsi tehdä. 

Vierailija
14/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Ja siinä välillä ehtii kulua useampikin viikko. Miten joku hirttäytyy tuollaisiin työleireihin? Ja markkinoi niitä toisille jonkinlaisen perustoimintamallina? 

Vierailija
15/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei imurilla kaikki tietenkään lähde, mutta en näe varsinaisesti minään itseisarvonakaan että kakki lähtisi. Kun se 90% kumminkin lähtee niin käytännössä se mattoon sitoutununeen pölyn määrä pysyy aika vakiona, eikä se siellä matossa mitään haittaa.

Sama koirankarvojen kanssa. Kaksi kultaistanoutajaa niin niitä karvoja nyt talossa vaan on, se on pakko hyväksyä. Robotti-imuri kiertää 1-2 päivän välein ja viikonloppuisin imuroidaan kunnolla niin se karvojen määräkin pysyy ihan siedettävänä, vaikka niitä tietysti onkin.

Vierailija
16/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa työtä mattojen kopistelu ap. Se pöly mitä sinä matoistasi paukutat laskeutuu takaisin matoille. Kyllä niitä on tietysti hyvä silloin tällöin tuulettaa imuroinnin jälkeen.

17/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eioo mattoja ollenkkaan. Aika helppoo imuroida ja pestä lattiat.

Vierailija
18/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pölyä tulee paljon, niin kannattaa hieman miettiä miksi. Meillä esimerkiksi ei ole paljoa pöllytettäviä tekstiilejä olohuoneessa ja kun eläimiäkään ei ole, niin pölyä ei vain näytä tulevan paljoa. Pinnat ja tasot ovat siistit. 

Vierailija
19/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne matot pitää ihan tampata siellä ulkona 1 -2 kuukauden välein ei pelkkä imurointi riitä ja lattiatkin pitää pestä aina välillä

Vierailija
20/53 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että luteiden määrä kasvaa Suomessakin kun lukee vastauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi